akku tyhjenee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Valve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 09.04.2011 17:13

akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Valve »

w202 c180 -94 automaatti

Akku tyhjenee parissa viikossa, ajo on pääosin lyhyttä kaupunkiajoa. käytössä on kaksi erimerkkistä akkua molemmat ehjiä ja uusia 63Ah akkuja, joita vaihdan autoon kun toinen on tyhjentynyt. Akut ja laturi on mitattu autosähköliikkeessä ja on kunnossa. Myöskin virrankulutus mitattiin samassa liikkeessä, mutta mittareiden mukaan auto ei vuoda virtaa!! merkkivalot eivät jää palamaan.
autossa ei ole ilmastointia, penkinlämmitimiä eikä webastoa. sähkölasit ja defan kaukosäädetty varashälytin on. peräkontin valo sammuu kun kontin laittaa kiinni.
Eli mikä ihme autossa tyhjentää akun??? vai onko 63Ah akku liian pieni tuohon autoon. mersuunhan mahtuu iso yli sadan ampeerin akku ja sen saa myös kiinnitettyä. eli tarvisko tuo auto 100Ah akun???
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Ei tuo bensakone tarvitse 100ah akkua, jos ois tiisseli niin sitten.
Valve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 09.04.2011 17:13

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Valve »

ehdotuksia?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kokeiles ajella joskus pakkovaihteilla vähän kovemmilla kierroksilla. (yli2000rpm)

Automaattiloota kaupunkiajossa pitää koneen kierrokset kokoajan tyhjäkäynnin tuntumassa jolloin laturi ei lataa kuin ~1/3- 1/2 osan täydestä lataustehostaan...
siihen kun lasketaan ajovalot sun muut kulutukset päälle niin akun lataamiseen ei oikeastaan lataustehoa jää.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

airaksela kirjoitti:Ei tuo bensakone tarvitse 100ah akkua, jos ois tiisseli niin sitten.
Akku ei voi koskaan olla liian iso :D
E350CDI&A180CDI
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eipä taida isompi akku paljon muuta auttaa kuin että täyteen ladattu akku tarttee vaihtaa harvemmin ja on sitte paljon painavampi ja v-mäisempi vaihtaa :?

Onkos nuissa pensavehkeissä imuilman lämmitys sähköllä? Jos on niin se kait vie virtaa paljon, niin paljon että kun niitä on ollu vanhemmissa vehkeissä rikki ja ovat aina ollu päällä niin matka-ajokaan ei pidä akkua latingissa?

Meinaan vaan että kun ajat vaan lyhyttä ajoa niin tuo lämmitin (jos siellä sellainen on) vie virtaa tolkuttomasti?

Laita/asennuta Defa tms. laturi ja tökkäät auton ns. johdonpäähän vaikka sitten kerta pari viikossa kun tuot auton parkkiin. Asian kait saa järjestettyä niinkin että vaan laturi on päällä ettei mosaa pouruuta lohkolämppärillä kun akkua lataa? Vaikka sitten oma tökkeli sen lokon tökkelin viereen jos ei muuta konstia keksi.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

ssuvik kirjoitti:
airaksela kirjoitti:Ei tuo bensakone tarvitse 100ah akkua, jos ois tiisseli niin sitten.
Akku ei voi koskaan olla liian iso :D
Itseasiassa voi olla. Akku alkaa sulfatoitua, jos se on kokoajan vajaassa varauksessa ja jos akun kapasiteetti on suhteettoman suuri sen saamiin ampeereihin. Voi olla että pieni akku on pidemmän päälle paremmin taydessä varauksessa ja siten pitkäikäisempi kuin liian suuri akku. Akun mitoituksessa pitää aina huomioida myös se minkä suuruisen laturin rinnalle se akku tulee.
Viimeksi muokannut M.K, Ti 16.10.2012 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

jos sulla on pientä kaupunki ajoa niin eihän siellä hirveillä kierroksilla ajella ja laturi ei ehdi ladata tarpeeks virran kulutukseen nähden..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re:

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

M.K kirjoitti:
ssuvik kirjoitti:
airaksela kirjoitti:Ei tuo bensakone tarvitse 100ah akkua, jos ois tiisseli niin sitten.
Akku ei voi koskaan olla liian iso :D
Itseasiassa voi olla. Akku alkaa sulfatoitua, jos se on kokoajan vajaassa varauksessa ja jos akun kapasiteetti on suhteettoman suuri sen saamiin ampeereihin. Voi olla että pieni akku on pidemmän päälle paremmin taydessä varauksessa ja siten pitkäikäisempi kuin liian suuri akku. Akun mitoituksessa pitää aina huomioida myös se minkä suuruisen laturin rinnalle se akku tulee.
Joo, tottakai järki pitää akun valinnassakin olla mukana. Oma (käyttöauton) käyttäminen vain sattuu olemaan sellaista, että kapasiteettia tarvitsee. Siitä johtaa juurensa tuo kommentti. Ja hymiö oli perässä, ettei kukaan ottais liian todesta :)
E350CDI&A180CDI
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja napa »

oikeasti niin isoa akkua ei taida normaali tarvikeliikkestä löytyä, joka olis liian iso... ainakaan tuon sulfatoitumisen kannalta :think: tai sitten autossa on joku polkupyörän dynamo laturina :lol:

taitaa jo w124 löytyä 75 A laturi, joka kyllä puskee isollekkin akulle riittävästi virtaa... enemmän siihen tosiaan vaikuttaa käyttö, jos jatkuvaa pätkäajoa ja kaikki sähkölaitteet täysillä (takalasin, penkin ym. lämmittimet jne.), niin pikkuakku voi jättää tielle useammin kuukauden aikana, kuin iso... ja pikkuakulla ei usein ole kuin se yksi kertaa kokeilla käyntiin, toisin kuin sillä isolla... eikä normaali h-autoon usein saa edes sopimaan mitään 200 Ah:n akkua :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Paljon se "lyhyt" kaupunki ajo nyt sitten on? Liian lyhyitä pätkiä jos hurrailee ni tyhjenee pakostakin normi akulla. Sillon voisi agm akku olla paikallaan joka ottaa varausta vastaan paljon nopeammin. Tai kiertelee sillon tällön pitemmän lenkin.
S124 & W124
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

napa kirjoitti:oikeasti niin isoa akkua ei taida normaali tarvikeliikkestä löytyä, joka olis liian iso... ainakaan tuon sulfatoitumisen kannalta :think: tai sitten autossa on joku polkupyörän dynamo laturina :lol:

taitaa jo w124 löytyä 75 A laturi, joka kyllä puskee isollekkin akulle riittävästi virtaa... enemmän siihen tosiaan vaikuttaa käyttö, jos jatkuvaa pätkäajoa ja kaikki sähkölaitteet täysillä (takalasin, penkin ym. lämmittimet jne.), niin pikkuakku voi jättää tielle useammin kuukauden aikana, kuin iso... ja pikkuakulla ei usein ole kuin se yksi kertaa kokeilla käyntiin, toisin kuin sillä isolla... eikä normaali h-autoon usein saa edes sopimaan mitään 200 Ah:n akkua :D
75A ei ole kuin 900W.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

M.K kirjoitti:
75A ei ole kuin 900W.
no on se kumma, jos nykyisten vaihtovirta latureiden aikakaudella ei saada pidettyä akkua täynnä tuollaisella 75 A laturillakaan, jos se onnistui ennen 20-25 A tasavirta laturilla, joka ei käytännössä pikkukierroksilla ladannut paljon paskaakaan...

ja tuo watteina ilmoitettu teho ei ole akun kannalta mitenkään oleellinen, se tykkää virrasta, ei teho ole sille niin olellinen asia (voihan sille antaa samaa 900 W vaikka 240 voltin linjalla, eikä taatusti tykkää :wink:)

ei tuollaisessa -94 mallisessa autossa pitäis kyllä niin suuria virtasyöppöjä olla, ettei oma laturi piisaisi :problem: bensapumppu vie ehkä max. 10 A ja valot ym. siihen päälle (jotain 20 A kaikkineen) eli 10 A + 20 A =30 A vielä pitäis riittää 45 A akun lataukseen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1159
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Laturihan ei lataa kuin tyyliin 35A tyhjäkäynnillä joten vois olla tuokin syy... Olikohan se kolmen tonnin kohdalla se ilmoittetu max virta? Eli se 75 a tulee vasta reiluilla kiekoilla ja jos on oikeesti kaupunkiajoa automaatilla nii voi olla siinä hilkulla että virta riittää lataamiseen nuiden muiden tarpeiden ohella...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
houla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 11.10.2011 08:30

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja houla »

Minulla oli autossani, M-B 300E TD A -98 sama vika. Tutkin asiaa monta viikkoa,ostin kaksi uutta akkua,sain kyllä ne takuuseen, koska myyjän mittauksissa molemmat akut olivat niin totaalisesti tyhjentyneet,että ne ei enää ottaneet latausvirtaa vastaan.
Laitoin akunkaapelin jatkeeksi A-mittarin ja seurasin sen lukemia 2-viikkoa. Kulutus oli yli 300 mA 10- 30 min. auton sammuttamisesta, eli ovi- ym. sähköä tarvitsevat "heebelit" olivat tuon ajan päällä. Tämän jälkeen kulutus oli 120-180 mA koko ajan. Laskemalla saa hyvin helposti selville miten kauan esim. 65 Ah:n akku kestää. Huomioon on otettava myös se, että 65 Ah:n akku ei ole kuin n. 80%:sti käytännössä latauksessa. Akku tyhjenee 3-5 vrk:n kuluessa, riippuu akun kunnosta ja onko kesä- vai talviaika.
Asensin autooni päävirtakytkimen ohjausvirralla. Päävirtakytkin on akkutilassa takapenkin alla ja ohjausvirtakytykin
on keskikonsolin etureunassa.Sama asia on vanhemman mallisissa kuorma-autoissa ja se yleensä on käsikäyttöinen ja siinä on irroitettava avain.
Eli kun illalla lopetan ajon autolla, avaan kuljettajan oven, kaukosäätimellä ovet lukkoon, ohjausvirtakytkin off-asentoon ja laitan oven avaimella lukkoon. Sähköä ei kulu yhtään, vaikka auto seisoisi vuoden.
Ongelmaa ratkaistaessani, en nähnyt yhdenkään autotehtaan tai autoliikkeen mainitsevan asiasta. Ihmettelen, mitenkä auton käyttäjät saavat autonsa käyntiin, varsinkin talvella, jos auto on käyttämättä yli 3 päivää?
Nykyään uusissa autoissa on pieni akku tietokoneille ja muille "heebeleille",jotka tarvitsevat sähköä,kun auto ei käy. En tiedä mitenkä ne toimivat.
Asennan sinulle päävirtakytkimen, tarvikkeet n. 400-500 € +asennus.
Höylä Joensuu
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja napa »

niin no, jos auto on kunnossa, ei se mitään päävirtakatkaisijaa tarvitse akun tyhjentymisen estämiseksi... oma w124 200E on oli ajamatta keväästä syyskuun alkuun ja lähti heti käyntiin, kun sitä koitin viimeviikolla... sama juttu ducaton kanssa, ei mulla ole ainutkaan auto tyhjännyt akkua, vaikka olis ollut yli 1/2 vuotta käyttämättä... molemmissa oli kyllä 100 Ah:n akku, mutta en usko sen olleen ratkaiseva tekijä, kun akut ei kuitenkaan mitään uusia ole, vaan jostain purkuautosta napattuja...

ja jos tuollaiseen päävirtakatkaisimen asennuslinjalle lähtee, niin eiköhän sellainen 20 €:n mekaaninen katkasija sitten riitä... tuollainen 400-500 €:n katkaisijan asennuksen tarjoaminen saman hintaiseen autoon on jo vähän kyseenalaista toimintaa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Kuulostaa melko kalliilta. Mä ostin autoon päävirtakytkimen, tosin ihan mekaaninen. Hinta 7,90€, asennus noin 10min. Ja eikö tuo forumilla mainostaminen, ilman sponsorisopimusta, ole muutenkin henkirikokseen verrattava teko :?: :D
E350CDI&A180CDI
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

asentakaa tollaset, oikein näppärä laite.. tänää juuri töissä asensin asiakkaa autoon ja asennuskin onnistuu melkei silmät kiinni :D

http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=969" onclick="window.open(this.href);return false;
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Valve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 09.04.2011 17:13

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Valve »

Kyllä sillä autolla maantieajoakin tulee. Tää on kolmas automaatti auto vuoden sisään, ja ensimmäinen jolla kyseinen ongelma ilmenee. Eli kyllä siellä joku vikana on...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laturin diodisillasta voi olla jokin/joitain vaiheita pimeänä joten latausteho on pieni vs. kunnossa oleva laturi.

Oletko mitannut latausjännitettä auton käydessä tyhjäkäynnillä ilman kuormitusta / kuormitettuna?
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

huonokuntoiset johdot? laturin hiilet? maadoitus vika ? ja vaihda laturi ja akku jos et ny muuta keksi. ei siinä hirveesti mitää vaihtoehtoja ole?!?!
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Bablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 06.01.2012 20:23
Paikkakunta: Kokkola

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Bablo »

Viime talvena tappelin saman vian kanssa ja ongelma löytyi startista joka löi maihin sitä kautta. Akku meni parissa päivässä tyhjäksi. Startin vaihdon jälkeen ongelma loppui.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja DBFI »

houla kirjoitti:Minulla oli autossani, M-B 300E TD A -98 sama vika. Tutkin asiaa monta viikkoa,ostin kaksi uutta akkua,sain kyllä ne takuuseen, koska myyjän mittauksissa molemmat akut olivat niin totaalisesti tyhjentyneet,että ne ei enää ottaneet latausvirtaa vastaan.
Laitoin akunkaapelin jatkeeksi A-mittarin ja seurasin sen lukemia 2-viikkoa. Kulutus oli yli 300 mA 10- 30 min. auton sammuttamisesta, eli ovi- ym. sähköä tarvitsevat "heebelit" olivat tuon ajan päällä. Tämän jälkeen kulutus oli 120-180 mA koko ajan. Laskemalla saa hyvin helposti selville miten kauan esim. 65 Ah:n akku kestää. Huomioon on otettava myös se, että 65 Ah:n akku ei ole kuin n. 80%:sti käytännössä latauksessa. Akku tyhjenee 3-5 vrk:n kuluessa, riippuu akun kunnosta ja onko kesä- vai talviaika.
Asensin autooni päävirtakytkimen ohjausvirralla. Päävirtakytkin on akkutilassa takapenkin alla ja ohjausvirtakytykin
on keskikonsolin etureunassa.Sama asia on vanhemman mallisissa kuorma-autoissa ja se yleensä on käsikäyttöinen ja siinä on irroitettava avain.
Eli kun illalla lopetan ajon autolla, avaan kuljettajan oven, kaukosäätimellä ovet lukkoon, ohjausvirtakytkin off-asentoon ja laitan oven avaimella lukkoon. Sähköä ei kulu yhtään, vaikka auto seisoisi vuoden.
Ongelmaa ratkaistaessani, en nähnyt yhdenkään autotehtaan tai autoliikkeen mainitsevan asiasta. Ihmettelen, mitenkä auton käyttäjät saavat autonsa käyntiin, varsinkin talvella, jos auto on käyttämättä yli 3 päivää?
Nykyään uusissa autoissa on pieni akku tietokoneille ja muille "heebeleille",jotka tarvitsevat sähköä,kun auto ei käy. En tiedä mitenkä ne toimivat.
Asennan sinulle päävirtakytkimen, tarvikkeet n. 400-500 € +asennus.
Höylä Joensuu
napa sen jo sanoikin mutta ihmettelen minäkin että ei käynyt mielessä auton korjaaminen sen päävirtakytkimen asennuksen sijasta. Tuo 120 - 180 mA on ihan liian suuri kulutus eli auto ei ole kunnossa. Tämän takia siis yhdenkään autotehtaan ei tarvitse asiasta mainita.

Ei ne pikkuakut uusissa autoissa ole tietokoneille ym. syöttämässä sähköä kun auto ei käy. Päinvastoin, nuo akut on irti muusta elektroniikasta auton ollessa parkissa.

Tuo 400 Euron päävirtakytkin oli varmaan sähkötoiminen, onhan se kätevämpi kuin kahvasta väännettävä mutta uusissa autoissa taas ei oikein jokapäiväinen akun irrottelu toimi kun pitää sen jälkeen resetoida ikkunoita ym.
Valve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 09.04.2011 17:13

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Valve »

Bablo kirjoitti:Viime talvena tappelin saman vian kanssa ja ongelma löytyi startista joka löi maihin sitä kautta. Akku meni parissa päivässä tyhjäksi. Startin vaihdon jälkeen ongelma loppui.

Mitenkäs tuon saa mitattua?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aloitusviestin mukaan akku on OK, laturi on OK eikä järjestelmä pura virtaa mihinkään.
Kaikki on siis kunnossa. Akku ei tyhjene.

Lähtisin kuitenkin tutkimaan ongelmaa siitä olettamuksesta että jokin kuluttaa virtaa joten akku tyhjenee.
202-korimallissa vika on usein mukavuusohjainlaitteessa.
Vai mikä se boksi on nimeltään joka mm. avaa sivuikkunat kun avainta pidetään oven lukkopesässä avausasennossa tai kaukosäätimen nappia pohjassa ? Se.

Purku pitää kylläkin löytyä mittaamalla.
wiimax.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Terve kulutus on jotain 60 mA luokkaa, jolla 63 Ah akku kestää kolmisen viikkoa käynnistyskuntoisena.
Akku on sopivan kokoinen.

Virta pakenee johonkin seuraavista:

1. Akun sisäinene oikosulku
-Molemmat akut lienevät kunnossa, jos ne eivät purkaannu nopeasti omia aikojaan.

2. Laturin diodivuoto
Tämän olisi pitänyt akkuliikkeen pystyä mittaamaan, toisaalta eivät löytäneet mitään vikaa.
Uusi mittaus tarvitaan.

3. Käynnistinmoottori
Tästä ei ole omakohtaisia kokemuksia. Mahdollinen vikapaikka kai kuitenkin.

4. Jokin virrankuluttaja
Tämä mitataan sulakkeita irrottamalla. Kun virta putoaa tavanomaiselle tasolle (alle 100 mA),
viallinen laite on irrotetun sulakkeen takana. Pihtimittari helpottaa tarkempia tutkimuksia.

Yleismittarilla tai pihtimittarilla mittaukset pitäisi pystyä melko helposti tekemään itsekin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin