Sprinter 312D -98

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tervehdys, mersumiehet :!:
Kirjauduin juuri sisään tulevan "ongelmani" takia.


Tälläinen siis murheena (ei oma, laitettavaksi tullee...) Sprinter 312D -98, pitkä, korkea, k-a

Oireet tai vaiva seuraavanlainen:

Ei ota kierroksia edes paikallaan kuin 36-3700rpm, veto loppuu totaalisesti jo alta 3tonnin....
Kiihtyy kuin 3tonnin kivireki, vaiva tuli kaverin pojan autoon aivan yllättäen.
Tänään mitattiin ahtoja, maksimissaa 0.5 sai mittariin, kun ahtomittarin laitoin kiinni.
Aiemmin käyty kuulemma T:reen VEHOssa vikaluvussa, ja herjas kait ahtopaineanturia.
Ko. mötikkän eilen kaveri vaihtanut UUTEEN, eikä vaikutusta parempaan....

Mitäs, olisko jollain jotain vinkkiä, neuvoa, tms.... :?: :?:
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja etrade »

Terve!

Oletko katsonu ettei johdotus ole poikki anturille?

Tuosta lukemista ajankuluksi mikä pikaisesti tuli googlen avulla. Haku toimintoa kannattaa myös käytää.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=45670" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Johdotuksia en nyt katsellu tai tutkinu, mut johtosarjat päällisin puolin OK.
JA tää uus ahtopaineantura VEHOsta (revi kukkaroa...) tilattu/ostettu....
ON siin PER...E kilohintaa... kahden tikkuaskin kokone pahviloota, jossa pieni muovimöykky sisässä... 120€eskoo... kiitooooos.....
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kalliiksi tulee kun ostaa uusia osia ja kokeilumeinigillä vaihtelee.
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Onko anturin nippa imusarjassa ja letku siitä anturille varmasti auki ja letku ehjä?
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Star testeriin kiinni niin selviää mikä sitä vaivaa.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Ei tuo ahtopaineanturi vaikuta maksimi kierroksiin. 0.9 pitäis ahtaa jos vakioauto ja mittari näyttää vähän sinne päinkään.
Tarkista sähkösuuttimen toiminta. auto sammutettuna, suuttimelta johto irti ja vastus pitäisi olla muistaakseni noin 250 ohmia about. Jos näyttää jotain aivan muuta niin vika on siinä. Testerillä sais selville muut vikapaikat esim. syöttöpumpun ennakonsäätääjä yms. Jos star apua tarviit niin tule käymään.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Jolle kirjoitti:Ei tuo ahtopaineanturi vaikuta maksimi kierroksiin. 0.9 pitäis ahtaa jos vakioauto ja mittari näyttää vähän sinne päinkään.
Tarkista sähkösuuttimen toiminta. auto sammutettuna, suuttimelta johto irti ja vastus pitäisi olla muistaakseni noin 250 ohmia about. Jos näyttää jotain aivan muuta niin vika on siinä. Testerillä sais selville muut vikapaikat esim. syöttöpumpun ennakonsäätääjä yms. Jos star apua tarviit niin tule käymään.
Kyllä tässä on ihan "kovat" tulpanjohdot, ainoo sähköanturi on 1-sylinterin suuttimessa oleva kierroslukumittarin antura.
Syöttöpumpulta menee joka suuttimelle putki, ei sähköä suuttimissa
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja etrade »

Pumppu on sähkö ohjattu. Sähköistä on vika löydyttävä eli mikä anturi herjaa.

Onko se auto kolaroitu ja sen jälkeen vika tullut?

Vastus mittarilla johdot tarkistellaan eikä vain päällisinpuolin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jusape kirjoitti: 1-sylinterin suuttimessa oleva kierroslukumittarin antura.
Se "sähkösuutin" antaa tietoa todellisesta ruiskutusennakosta syöttöpumpun ennakonsäädölle. Jos ei toimi niin ei moottorikaan juuri kovin hyvin käy.

Ja kyllä. Siinä pumpussa on sähköinen ennakonsäätö.
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kolaroitu tuota ei tietääkseni ole.
Paitsi 1 peura teilattu pari vuotta sitten, muuta ei ole tiedossa.
Mittarilukema "vain" 730+tkm.
Muuten käynti aivan normaali, starttaa hyvin, käy nätisti, ym... ainoo siis toi kierrosten puute, ja voimattomuus, eli aivan kuin ei saisi soppaa niinpaljoa kuin pitäisi.

Ja viikko sitten tosiaan käynyt Treen Veholla koodiluvussa, ja antoi tuota ahtopaineanturi-vikaa, joka siis vaihdettu
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Vikatilassa, siksi ei anna kiertää eikä ahda. Eli vika päällä, uudestaan koodin lukua vaan.

Jos edelleen sama anturi vika, sitten johdot ja alipaineletkut tarkasteluun.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja j.a »

ykkösen sähkö suutinkin voisi vaikuttaa... itsellä oli samat oireet mutta vika oli kyllä siinä ahtopaineanturissa
Diesel on puhtaampi
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Mikäs pitäis olla vastuksen siinä 1-sylinterin anturissa.....
Auto tuli nyt illalla taas tontille jatkotutkimuksiin, ja aikaa olis perjantaihin asti saada kuntoon
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Ja löytyykö tästäkin ne ahtopaineen ja EGR:n alipainesäätimet?

Eivät aiheuta moottorin vikavaloa, mutta vikatilaan menee.
Starilla kannattais ajella noita, niin näkis toimiiko molemmat, kun ovat näissä kulutustavaraa.
Keväällä piti tuohon omaanikin sellainen vaihtaa.

Vai olikohan tässä ny alunperinkin kyse noista alipainemollukoista eikä mistään ahtopainetunnistimesta.

Eikö se ykkösen suutin aiheuta hajotessaan moottorin vikavalon ja käynti muutenkin kurjaa?

120 ohm tjsp. se tais olla.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ahtopaineen säätö tulee suoraan ahtopesästä hukka-kellolle.
EGR puolta en ole tutkinu vielä yhtään, millainen rakenne onpi hänessä....
Ehkä illemmalla voi ehtiä jotain, on tuossa yksi matsdan tuulilasin vaihto nyt, ja pajaan pitää tilaa hiukan raivata kun tulee sorvi huomenna....
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Pystyiskö kukaan sanoo varmaksi 1-sylinterin suuttimen sähköjohtojen napojen vastusarvoa?
Tästä meinaan saanut mitään lukemaa napojen välillä suuntaan tai toiseen, eikä myöskään runkoa vasten mitään arvoja mittarilla mitatessa.
Käydessä johdon kun ottaa irti, ei mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen, johtosarjan suunnasta tulee kyllä n.12v liittimelle napojen väliin.
Eli oliskos se sitten vaan siinä, käy kyllä ihan yhtä nätisti kuin ennenkin, eikä johdon kiinni tai irti olemisella ole mitään vaikutusta
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

100-150ohmia.

Kaikki toimivat mitä olen itse mittonut on näyttäneet noin 120ohmia.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Jolle »

jusape kirjoitti:Pystyiskö kukaan sanoo varmaksi 1-sylinterin suuttimen sähköjohtojen napojen vastusarvoa?
Tästä meinaan saanut mitään lukemaa napojen välillä suuntaan tai toiseen, eikä myöskään runkoa vasten mitään arvoja mittarilla mitatessa.
Käydessä johdon kun ottaa irti, ei mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen, johtosarjan suunnasta tulee kyllä n.12v liittimelle napojen väliin.
Eli oliskos se sitten vaan siinä, käy kyllä ihan yhtä nätisti kuin ennenkin, eikä johdon kiinni tai irti olemisella ole mitään vaikutusta
Johto irti, virrat pois päältä pitäisi näyttää noin 125 ohmia jos on ehjä. Jos ei yhdistä ollenkaan niin veikkaampa että vika on siinä.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Sain kuin sainkin eilen illalla9aikaan "uuden" käytetyn, siinä oli sitä luokkaa lukemat.
Se paikoilleen ja vot, toimii. Ainoo ero "uudessa" oli paluulähtö, vanhassa sellainen muovihakanen, uudessa 6mm kierre, joten siihen piti rakentaa banjoliitin lähtö paluulinjalle

Olis muuten maksanu VEHOssa uusi mötikkä 710€....

Kiitokset kaikille vinkeistänne!

Edit: Videonpätkät ennen ja jälkeen:

http://youtu.be/CRcHC-wj1rA" onclick="window.open(this.href);return false;

http://youtu.be/PFxtwu27e68" onclick="window.open(this.href);return false;
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kysyvä ei tieltä eksy :wink:

Ite sain taas kerran läpi katsastuksesta ekakerralla vastaavan -99 mallin. Edellisellä kertaa savuarvot meni kauan huudattamalla just läpi. Oletin että nyt tais mennä rintteri tälläkertaa paaliin.
Vaihdoin raidetangon pään, tuulilasinpyyhkimet ja tuli mieleen jostain kumman syystä vaihtaa ilmansuodatin. Savuarvot oli vähän päälle yksi :shock: . Onko dieseli noin kranttu ilmansuodattimelle vai mitä tapahtui?

Joka kerta on tullu korjauskehotus toimimattomasta sumuvalosta mutta se on mielestäni turhake ja vois vaihtaa ens keväänä polttimon. Edellä katsastukses oli pakasta revitty samankokoinen Dugato ja katsuri tuli kysymään neuvoa mun katsurilta että mikä ihme on kun joka nivel on ihan väljä.

Taitaa tuo rintteri olla yks halvimmista autoista ylläpitää kun ei huomioi vakuutusmaksua.
Avatar
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
Paikkakunta: Punaraja

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Lainaan topicia
Vuotta vanhemmassa 312D:ssä iski jälleen vuosien takainen vaiva. Ajovalot kun pyöräyttää päälle ajon aikana, nykäisee, eikä tehoja tunnu oikein olevan. Valoitta jarruttaessa, syttyy himmeänä etuparkit :o
Maadoitusvikahan tuo todennäköisimmin on mutta auttaisi asiaa, kun tietäisi mistäpäin tuota vikaa etsisi (edestä, takaa, vai kaikki siltä ja väliltä).
Vikakoodien luku ei auta :think:
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja etrade »

Tupakin vedin toisen katsastukseen tulevan kaverin kans ja hän sanoi että tuosta meni äsken mersu missä ei toinen valo palanu. Hyökkäsin halliin ja avasin katsarin edes ajovalon ja sain ronklattua valot kuntoon. Jossain on tosiaankin maadoitusvikaa. Töissä joutuu olemaan aamusta iltaan sähkön kans tekemisis mutta ei kiinnostaisi autosähköt :(

Pienempi jännite niin suurempi virta ja alkaahan tuhoa tulemaan.
jusape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 19.10.2012 16:42
Paikkakunta: Yläne

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tässä ainakin h...tin moinen nippu maadoitus johtoja (10-15kpl) 3men eri ruuvin alla siellä akun etupuolella umpion takana sisälokasuojassa, ja ruuvit tietenkin aika ruosteessa. Tiedä sitä sitten mitä kaikkia maadoituksia sieltä menee niiden kautta.
Takavaloille muistaakseni on omansa siellä jossain takatolpissa.


LUMIA800sella
Pari Nuffia, DB1410-78, 850-60, Vallu903-81, Allis-Chalmers -63? P-kuormaaja + muuta rompetta tontilla

http://www.konekansa" onclick="window.open(this.href);return false;. net

http://www.nuhvi.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
Paikkakunta: Punaraja

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

jusape kirjoitti:Tässä ainakin h...tin moinen nippu maadoitus johtoja (10-15kpl) 3men eri ruuvin alla siellä akun etupuolella umpion takana sisälokasuojassa, ja ruuvit tietenkin aika ruosteessa. Tiedä sitä sitten mitä kaikkia maadoituksia sieltä menee niiden kautta.<br sab="681">Takavaloille muistaakseni on omansa siellä jossain takatolpissa.
Kuulostaa lupaavalta, kun akkukin taitaa olla mustekalalla kiinni, kun on kiinnitys raudat oksidoituneet olemattomiin :)
Pitää ottaa halliin, konsa paikka vapautuu, kun ei näillä keleillä ulkona kehtaa muuta tehdä, kuin halkoja hakata.

<Edit>
Päivitystä asiaan.
Peruutustutkako tuohon pitäisi vielä laittaa ?
Syypääksi vaivoihin paljastui "linttaanajettu" vetokoukun pistorasia. Ei kyllä tullut ihan ensiksi mieleen että tuo moottorin käyntivaiva liittyisi tuommoiseen paikkaan :shock:

Autokouluun vielä yksi vaihe lisää, sisältäen peileistä peruuttamista muutaman sata kilometriä, keskusta- alueella ja ruuhka aikaan...
</Edit>
Päiviö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 01.12.2009 21:14

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Päiviö »

Mika.T kirjoitti:
jusape kirjoitti: 1-sylinterin suuttimessa oleva kierroslukumittarin antura.
Se "sähkösuutin" antaa tietoa todellisesta ruiskutusennakosta syöttöpumpun ennakonsäädölle. Jos ei toimi niin ei moottorikaan juuri kovin hyvin käy.

Ja kyllä. Siinä pumpussa on sähköinen ennakonsäätö.
Toisesta sprintteristä hajosi tuo sähkösuutin, ei kiertänyt ja vastus näytti korjaamolla isoja lukuja, omalla (paska)mittarilla ääretöntä.

Mittailin tuota toista, joka toimii... Vastus näytti luokkaa 130 ohmia. Mittailtiin tuota kaverin luona oikein mittareitten kanssa ja ohmimäärä ei muuttunut millään mihinkään, maksimi ja minimiarvot pysyi käytännössä samana käydessä ja kaasutellessa. Ei siis löytynyt elämöintiä, ei käynnistellessä, ei sammutellessa, kaasutellessa ei odotellessa :shock:
Kolvasin 120 ohmin vastuksen johtojen väliin kun sen sai suutinta halvemmalla ja oli nätimpi asentaa. On toiminut erinomaisen hyvin siitä asti.
Osaako joku sanoa mitä tietoa tuo suutin antaa (miten se sitä tietoa antaa) ja mihin sitä oikeasti tarvitaan??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Sprinter 312D -98

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eiköhän se anna pietsosähköistä tms. signaalia (samaan tapaan kuin bensakoneiden nakutusanturit) moottoriohjauspoksille joka säätää pumpun ruiskutusennakon kulloisellekkin ajotilanteellee sopivaksi.
Eli ottaa huomioon moottorin kuormituksen/kierrosluvun jne.

Oskiloskoopilla voisi tutkia sitä signaalia. Yleismittari on aivan onneton noiden tuollaisten antureiden toiminnan tutkimisessa.



Laita vaan kuntoon se suutin. Oikein huonolla tuurilla siellä on kohta männät palasina väärästä ruiskutusennakosta johtuen.
Pumpun perusennakko kun on kohdallaan niin toimii todennäköisesti ihan hyvin. Täyttä tehoa tuskin silti irti saa.
Vastaa Viestiin