Hei, mersedes alko oudosti oireileen..... tyhjäkäynti yhtä-äkkiä putoo lähes 500 rinkiin / min mutta pomppaa sitte heti ylös ja taas vähä ajan päästä putoo ja nousee ja putooo... sama tilanne liikkeelle lähdettäessä, ensin meinaa hyytyä mutta sitte lähtee liikkeelle.. ja sama toistuu kaikilla vaihteilla... Onko kellään mitään ideaa mistä lähen tutkiin ongelmaa, autohan on bensa versio ja ruisku. uuen karhee 1990
Katsoppa ensin kuskinpuolelta ilmanputsarin sivun alta näkyykö ohut jousi ja onko paikoilaan,tuon jousen katkeaminen tai korvakeen pettäminen aiheuttaa edestakaista humppaamista.Jos tuo paikoilaan ja vaste tulee selvästi mikrokytkimelle,vilkaise yj rele,sille avaus ja uudelleen tinaus,ilmanputsarin alla siinä noin klmos ja nelos imusarjan välissä on tyhjäkäynti moottori tarkista onko kaikki letkut kiinni,eteenkin sillä imusarjan alla oleva!?Tietty tuo tk moottori on hyvä ottaa irti ja puhdistaa vaikka jarru kliinerillä ja öljytä jollain sopivalla ohuella öljyllä voihan tuolle antaa varovasti sähköäkin ja todeta että luisti aukeaa ja sulkeutuu!Noista nyt ensin aloittaisin..
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Morjensta, no niin tulpat vaihdettu, tulpan johdot vaihdettu mutta ongelma edelleen jatkuu.. eli siirrymmä seuraavaksi jouseen, jousi paikoillaan, seuraavaksi siirrymmä tuohon releeseen ja sitte tyhjäkäyntimoottoriin. Kiitokset nopeasta vastauksesta lähdetään tästä liikkeelle josko tuo humpaaminen loppuis pikkuhiljaa...
vette79 kirjoitti:Morjensta, no niin tulpat vaihdettu, tulpan johdot vaihdettu mutta ongelma edelleen jatkuu.. eli siirrymmä seuraavaksi jouseen, jousi paikoillaan, seuraavaksi siirrymmä tuohon releeseen ja sitte tyhjäkäyntimoottoriin. Kiitokset nopeasta vastauksesta lähdetään tästä liikkeelle josko tuo humpaaminen loppuis pikkuhiljaa...
Jos löydät vian, kerro täällä, mulla kanssa sama oire ja samanlainen auto...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
jaakko.putkisaari kirjoitti:Katsoppa ensin kuskinpuolelta ilmanputsarin sivun alta näkyykö ohut jousi ja onko paikoilaan,tuon jousen katkeaminen tai korvakeen pettäminen aiheuttaa edestakaista humppaamista.Jos tuo paikoilaan ja vaste tulee selvästi mikrokytkimelle,vilkaise yj rele,sille avaus ja uudelleen tinaus,ilmanputsarin alla siinä noin klmos ja nelos imusarjan välissä on tyhjäkäynti moottori tarkista onko kaikki letkut kiinni,eteenkin sillä imusarjan alla oleva!?Tietty tuo tk moottori on hyvä ottaa irti ja puhdistaa vaikka jarru kliinerillä ja öljytä jollain sopivalla ohuella öljyllä voihan tuolle antaa varovasti sähköäkin ja todeta että luisti aukeaa ja sulkeutuu!Noista nyt ensin aloittaisin..
Muuten mites tuo ohut jousi... jos sen otan pois ni ei vaikuta mitään ?? eli sehän painaa semmosta painokytkinta alaspäin.. mutta sitä ku liikuttelen ni ei vaikuta mitenkään tyhjäkäyntiin?? onkohan siinä sitte jotain vikaa...siinä katkasimessa?
Mikrokytkin toimii ja on VAIN moottori jarrutuksen aikaan toiminnassa yli 2500rpm ja siksi se ei tunnu pelaavan vaikka mitä teet.
Tyhjäkäynti arvoihin ja vaivoihin se ei vaikuta.
Humppaaminen johtuu joko ettei kaasupalaudu,tk ja yj-rele joka olisi tinattava ja jos nämä ei auta niin potentiometri määränjakajan kyljestä pois ,puhdistus ja säätö.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Mikrokytkin toimii ja on VAIN moottori jarrutuksen aikaan toiminnassa yli 2500rpm ja siksi se ei tunnu pelaavan vaikka mitä teet.
Tyhjäkäynti arvoihin ja vaivoihin se ei vaikuta.
Humppaaminen johtuu joko ettei kaasupalaudu,tk ja yj-rele joka olisi tinattava ja jos nämä ei auta niin potentiometri määränjakajan kyljestä pois ,puhdistus ja säätö.
Hei mistä mä löydän tuon yj-releen ja tuon potentiometrin ? olisko kellään kuvaaa konehuoneesta
atlas kirjoitti:Mikrokytkin toimii ja on VAIN moottori jarrutuksen aikaan toiminnassa yli 2500rpm ja siksi se ei tunnu pelaavan vaikka mitä teet.
Tyhjäkäynti arvoihin ja vaivoihin se ei vaikuta.
Humppaaminen johtuu joko ettei kaasupalaudu,tk ja yj-rele joka olisi tinattava ja jos nämä ei auta niin potentiometri määränjakajan kyljestä pois ,puhdistus ja säätö.
Kyllä mulla ainakin mikrokytkin vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Kun jos vaikka kaasuvaijeria vetää vähän että se mikrokytkin pääsee sit irti siitä vivusta niin tyhjäkäynti nousee vähäsen. Ja sit ku löysää niin kierrokset palaa taas alas.
Minulla ainakin tuohon tyhjäkäynnin humppaamiseen ja muihin vaivoihin oli syypää just tuo mikrokytkin. Kun se vipu ei ollut kunnolla sitä mikrokytkintä vasten niin kierrokset oli liian korkealla ja sitten joku oli vääntänyt seoksia vain alas että tyhjäkäynti olisi matalampi. Ja sittenhän se tyhjäkäynti oli epätasaista ja muutenkin auto oli kuin litranen kaasari corolla.
Kannattee kattoa se et se mikrokytkin ottaa siihen vipuun kunnolla.
Joo mutta samlla tavalla toimi ja samassa ajassa kaasuläpällä oleva kytkin ja se ohjaa ecua kun tietoa tarvitaan tyhjäkäynnillä ,keski kaasu ja täyskaasu.
Huomio oli kyllä hyvä mutta ei oikea.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Joo mutta samlla tavalla toimi ja samassa ajassa kaasuläpällä oleva kytkin ja se ohjaa ecua kun tietoa tarvitaan tyhjäkäynnillä ,keski kaasu ja täyskaasu.
Huomio oli kyllä hyvä mutta ei oikea.
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No niin nyt löyty ainaki yksi syyllinen.... tulpan johdot löi aika lailla läpi, elikkäs mulla on ollu semmoset metallisuojat niissä kiinni ni 2 löi läpi kanteen... parani jo sillä tosi paljo ku revittiin metallisuojat pois mutta saattaa olla että 2 pytyssä on jotain häikkää vielä voi olla että nostaja on pikkusen lyöpyny tai sitte venttiilit on käyny mäntään pikkusen hurjemman lähtöjen jälkeen.. katotaan nyt miten alkaa pelittään huomenna selviää lisäää