W123:sta avo??
W123:sta avo??
Olisikohan tuo miten vaikea projekti suorittaa..? Kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Ajattelin meinaan tehdä ehkä kesäauton tuosta mersustani, jos ei käy kaupaksi. Eikös joku turvakaarihässäkkä ainakin pidä rakentaa?
Ajattelin meinaan tehdä ehkä kesäauton tuosta mersustani, jos ei käy kaupaksi. Eikös joku turvakaarihässäkkä ainakin pidä rakentaa?
W124 300D autom. -86
Re: W123:sta avo??
Pitää rakentaa, ja sen pitää vieläpä kestää auton kaataminen.JTG kirjoitti:Ajattelin meinaan tehdä ehkä kesäauton tuosta mersustani, jos ei käy kaupaksi. Eikös joku turvakaarihässäkkä ainakin pidä rakentaa?
Samoin tarvitaan vahvikepalkit pohjaan (katto kantaa uskomattoman paljon). Noilla akseliväleillä ja painoilla palkit ratakiskoluokkaa...
On tullut uusittua muutaman kattokerholaisen yläosa, ja katto poistettuna itsekantavien pohjaosa notkuu jo pikkulapsen painolla! Pitää tukea ennen katon hitsaamista, ettei tule notkoselkäistä kaakkia.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: W123:sta avo??
...Joo kyllähän se katto on tärkeä osa auton tukevuutta ja kantavuutta ajatellen.... Nykyautoissa vieläkin enemmän kuin vanhoissa pirsseissä.(katto kantaa uskomattoman paljon). Noilla akseliväleillä ja painoilla palkit ratakiskoluokkaa...
On tullut uusittua muutaman kattokerholaisen yläosa, ja katto poistettuna itsekantavien pohjaosa notkuu jo pikkulapsen painolla! Pitää tukea ennen katon hitsaamista, ettei tule notkoselkäistä kaakkia.
...Yks tuttu autokorjaaja vaihtoi tuulilasia (tai takalasia, en muista jompikumpi kuitenkin) uuteen citikkaan (en muista mallia). Lasin irroitettuaan koko kori retkahti mutkalle Oli tietysti ammattimies ja sai lopulta tilanteen korjattua, mutta aikaa meni jotain kymmenkertainen määrä normaaliin lasinvaihtoon verraten!! ..Nykyään muistaa laittaa tukia reilusti ennen ikkunan irroitusta kyseisestä automallista!!
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Ohjeistin tähän tapaan yhtä kaveria yhdessä eri foorumissa:
Antaahan tuo vähän osviittaa tähänkin, mutta rakenneratkaisuja kannattaa miettiä tapauskohtaisesti.
Onnistuuhan se. Aloita näin: Tilaa AKElta pöytäkirja auton korin vääntöjäykkyyden mittaukseen. Mittaa orkkiskunnossa ohjeen mukaisesti --> muuta auto cabriole´ksi -->mittaa rakenne muutettuna.
Tulee muutettuna olla melkein yhtä jäsy kuin orkkis. Jos et mittaa ennen muutoksia, niin oltava tosi jäsy, kun ei ole mihin verrata!!!!!
Toi keskimmäinen vaihehan se töitä teettää, mutta lupa-asiat saa paljon helpommin kuntoon, kun sen tekee noin.
Itsekantavan korin vahvistus:
Kynnyskoteloiden vahvistus ulkopuolelta väh. 2mm:n pellistä (kotelorakenne), poikittaistuet (palkista) etupyöräkoteloiden väliin ja takapyöräkoteloiden väliin. Hattuhylly & takaistuimen selkänojan takapelti umpipellistä. Jos 2-ovinen -> takakyljet sisäpuolelta sivupahvin alta umpeen, jos 4-ovinen ->takaovet hitsataan kiinni+pellit sisäpuolelle kuten 2-ovisessa. Sisäpuolelle kynnyskotelon sisäpintaan 50x30x3 profiilipalkki, joka ulottuu niin pitkälle eteen ja taakse kuin vain mahdollista, ja hitsataan kyljistä ja päistään kiinni. Palkkien päiden alla kannattaa käyttää 2mm:n pellistä tehtyjä riittävän isoja vahvikelappuja, niin kestää. En sano että just näillä onnistuu, mutta antaa suuntaa.
Turvakaaren on oltava tämmöinen:
M1- ja N1- luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vah-vuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
Ilman kaarta ei onnistu, joten ei kannata haaveilla kaaretonta tai tuulilasin karmiin rakennettua kaarta.
Nii joo, ja poikkeuslupahan maksaa tätä nykyä 275€.
Enää ei vaan tarvi pelätä, et raha menee, eikä saa rakentaa. Jos on joku huono juttu johon ei saa lupaa, niin AKElta soitetaan ja luvan voi perua.
Antaahan tuo vähän osviittaa tähänkin, mutta rakenneratkaisuja kannattaa miettiä tapauskohtaisesti.
Onnistuuhan se. Aloita näin: Tilaa AKElta pöytäkirja auton korin vääntöjäykkyyden mittaukseen. Mittaa orkkiskunnossa ohjeen mukaisesti --> muuta auto cabriole´ksi -->mittaa rakenne muutettuna.
Tulee muutettuna olla melkein yhtä jäsy kuin orkkis. Jos et mittaa ennen muutoksia, niin oltava tosi jäsy, kun ei ole mihin verrata!!!!!
Toi keskimmäinen vaihehan se töitä teettää, mutta lupa-asiat saa paljon helpommin kuntoon, kun sen tekee noin.
Itsekantavan korin vahvistus:
Kynnyskoteloiden vahvistus ulkopuolelta väh. 2mm:n pellistä (kotelorakenne), poikittaistuet (palkista) etupyöräkoteloiden väliin ja takapyöräkoteloiden väliin. Hattuhylly & takaistuimen selkänojan takapelti umpipellistä. Jos 2-ovinen -> takakyljet sisäpuolelta sivupahvin alta umpeen, jos 4-ovinen ->takaovet hitsataan kiinni+pellit sisäpuolelle kuten 2-ovisessa. Sisäpuolelle kynnyskotelon sisäpintaan 50x30x3 profiilipalkki, joka ulottuu niin pitkälle eteen ja taakse kuin vain mahdollista, ja hitsataan kyljistä ja päistään kiinni. Palkkien päiden alla kannattaa käyttää 2mm:n pellistä tehtyjä riittävän isoja vahvikelappuja, niin kestää. En sano että just näillä onnistuu, mutta antaa suuntaa.
Turvakaaren on oltava tämmöinen:
M1- ja N1- luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vah-vuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
Ilman kaarta ei onnistu, joten ei kannata haaveilla kaaretonta tai tuulilasin karmiin rakennettua kaarta.
Nii joo, ja poikkeuslupahan maksaa tätä nykyä 275€.
Enää ei vaan tarvi pelätä, et raha menee, eikä saa rakentaa. Jos on joku huono juttu johon ei saa lupaa, niin AKElta soitetaan ja luvan voi perua.
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Ohjeistin tähän tapaan yhtä kaveria yhdessä eri foorumissa:
Antaahan tuo vähän osviittaa tähänkin, mutta rakenneratkaisuja kannattaa miettiä tapauskohtaisesti.
Onnistuuhan se. Aloita näin: Tilaa AKElta pöytäkirja auton korin vääntöjäykkyyden mittaukseen. Mittaa orkkiskunnossa ohjeen mukaisesti --> muuta auto cabriole´ksi -->mittaa rakenne muutettuna.
Tulee muutettuna olla melkein yhtä jäsy kuin orkkis. Jos et mittaa ennen muutoksia, niin oltava tosi jäsy, kun ei ole mihin verrata!!!!!
Toi keskimmäinen vaihehan se töitä teettää, mutta lupa-asiat saa paljon helpommin kuntoon, kun sen tekee noin.
Itsekantavan korin vahvistus:
Kynnyskoteloiden vahvistus ulkopuolelta väh. 2mm:n pellistä (kotelorakenne), poikittaistuet (palkista) etupyöräkoteloiden väliin ja takapyöräkoteloiden väliin. Hattuhylly & takaistuimen selkänojan takapelti umpipellistä. Jos 2-ovinen -> takakyljet sisäpuolelta sivupahvin alta umpeen, jos 4-ovinen ->takaovet hitsataan kiinni+pellit sisäpuolelle kuten 2-ovisessa. Sisäpuolelle kynnyskotelon sisäpintaan 50x30x3 profiilipalkki, joka ulottuu niin pitkälle eteen ja taakse kuin vain mahdollista, ja hitsataan kyljistä ja päistään kiinni. Palkkien päiden alla kannattaa käyttää 2mm:n pellistä tehtyjä riittävän isoja vahvikelappuja, niin kestää. En sano että just näillä onnistuu, mutta antaa suuntaa.
Turvakaaren on oltava tämmöinen:
M1- ja N1- luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vah-vuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
Ilman kaarta ei onnistu, joten ei kannata haaveilla kaaretonta tai tuulilasin karmiin rakennettua kaarta.
Nii joo, ja poikkeuslupahan maksaa tätä nykyä 275€.
Enää ei vaan tarvi pelätä, et raha menee, eikä saa rakentaa. Jos on joku huono juttu johon ei saa lupaa, niin AKElta soitetaan ja luvan voi perua.
Antaahan tuo vähän osviittaa tähänkin, mutta rakenneratkaisuja kannattaa miettiä tapauskohtaisesti.
Onnistuuhan se. Aloita näin: Tilaa AKElta pöytäkirja auton korin vääntöjäykkyyden mittaukseen. Mittaa orkkiskunnossa ohjeen mukaisesti --> muuta auto cabriole´ksi -->mittaa rakenne muutettuna.
Tulee muutettuna olla melkein yhtä jäsy kuin orkkis. Jos et mittaa ennen muutoksia, niin oltava tosi jäsy, kun ei ole mihin verrata!!!!!
Toi keskimmäinen vaihehan se töitä teettää, mutta lupa-asiat saa paljon helpommin kuntoon, kun sen tekee noin.
Itsekantavan korin vahvistus:
Kynnyskoteloiden vahvistus ulkopuolelta väh. 2mm:n pellistä (kotelorakenne), poikittaistuet (palkista) etupyöräkoteloiden väliin ja takapyöräkoteloiden väliin. Hattuhylly & takaistuimen selkänojan takapelti umpipellistä. Jos 2-ovinen -> takakyljet sisäpuolelta sivupahvin alta umpeen, jos 4-ovinen ->takaovet hitsataan kiinni+pellit sisäpuolelle kuten 2-ovisessa. Sisäpuolelle kynnyskotelon sisäpintaan 50x30x3 profiilipalkki, joka ulottuu niin pitkälle eteen ja taakse kuin vain mahdollista, ja hitsataan kyljistä ja päistään kiinni. Palkkien päiden alla kannattaa käyttää 2mm:n pellistä tehtyjä riittävän isoja vahvikelappuja, niin kestää. En sano että just näillä onnistuu, mutta antaa suuntaa.
Turvakaaren on oltava tämmöinen:
M1- ja N1- luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vah-vuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.
Ilman kaarta ei onnistu, joten ei kannata haaveilla kaaretonta tai tuulilasin karmiin rakennettua kaarta.
Nii joo, ja poikkeuslupahan maksaa tätä nykyä 275€.
Enää ei vaan tarvi pelätä, et raha menee, eikä saa rakentaa. Jos on joku huono juttu johon ei saa lupaa, niin AKElta soitetaan ja luvan voi perua.