w124 200D koneen kunnostuksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

w124 200D koneen kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja epk »

minkä näköiset ovat kuluneet laakeriliuskat kyseisessä koneessa?

tarttis tietää niin tietää tarviiko ne vaihtaa :roll:

runkolaakeri liuskassa lukee: 102 50 02 ja 11-84, jälkimmäinen ilmeisesti vuosiluku

männän liuskassa :601 09 11 ja 9708R

huollon kohteita alakerrasta sit vissiin olekkaan? päittäis levyt ,vai mitkä ne nyt olikaan, tarviiko niitä vaihtaa ikinä ?
Viimeksi muokannut epk, Ma 19.07.2004 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 200D alakerran laakeriliuskoista

Viesti Kirjoittaja M.K »

epk kirjoitti:minkä näköiset ovat kuluneet laakeriliuskat kyseisessä koneessa?
Välys?
Tarvitset sellaista "vaha"-nauhaa jota laitetaan pätkä akselin ja liuskan väliin ja sen jälkeen paketti momenttiin ja auki. Vahan litistyneisyydestä sitten tulkitaan tarvitaanko waffempaa liuskaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ahaa, mistäs noita voi ostaa, laakeriliikkeestä ?

eikö kuluneisuutta silmällä näe, tai siis noissa liuskoissa on rihlat, melkeen kulunut jo pois , sanooko se mitään ?

entä millainen välys siinä pitää ees olla ? ja riittääkö että ostaa uudet liuskat, vai miten tulkita se että pitääkö ostaa uudet "paksummat" vai orkkiskokoiset uudet ....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

epk kirjoitti:ahaa, mistäs noita voi ostaa, laakeriliikkeestä ?
Ööh, joo, hyvin varustetusta sellaisesta.

Kunnolla jos tuon homman meinaa tehdä, niin akseli kannattaa kyllä käyttää koneistamossa, vaikka vain kaulojen kiillotuksessa ja särötarkastuksessa.
Ja muistaakseni koneistamolta saa sitten tiedot mikä laakerikoko passaa akseliin työstön jälkeen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs kyseinen operaatio maksaa liikkeessä yleensä ?

saako niitä liuskoja sit ostaa mistä? , jos ja kun tarttee ylikokoisia ostaa?

laakeriliikkeestä vai veholta/kl ?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

epk kirjoitti:mitäs kyseinen operaatio maksaa liikkeessä yleensä ?

saako niitä liuskoja sit ostaa mistä? , jos ja kun tarttee ylikokoisia ostaa?

laakeriliikkeestä vai veholta/kl ?
Hinnoista en osaa sanoa mitään.
Veho ja KL tod.näk. varmimmat paikat. Voi tietenkin olla, että koneistamon kautta saa suoraa ne oikeat laakerisarjat esim. Tammer-Diesel.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Jos laakereissa näkyy uria, on ne syytä vaihtaa. Uudet ovat täysin sileitä.
Kuulemma kampiakselin kaulojen koneistustarpeen voi testata kuparikolikolla 'silittämällä' kaulaa, jos tuntuu uria niin koneistamoon. Urien syvyyden perusteella se sitten joko kiilloitetaan, hiotaan alikokoon tai pahimmassa tapauksessa täytehitsataan ja hiotaan. Koneistamolla voit käydä näyttämässä niitä laakereita niin he mittaavat ovatko ne STD tai ylikoko(j)a. Tosin mikrometrillä voi nuo mitata itsekin. Standardikokoja löytyy varaosaliikkeistäkin, alikokolaakerit taitavat kuitenkin olla lähinnä koneistamojen 'heiniä'.


Tuon välilevyjen vaihtotarpeen näkee samoin niiden kuluneisuudesta mutta jos kone on pöydällä niin eivät ne niin paljoa maksa etteikö niitä kannata vaihtaa. (Ja nehän löytyvät yleensä keskimmäisen runkolaakeripukin molemmilta puolilta)
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

omassa 2.5D:ssä oli kk-laakereissa selvää pinnan irtoamista.
Yleensäkin laakerista näkee kulumisen ihan silmällä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vai sillä lailla, silmällä katsottuna nuo kangen pinnat on todella hyvässä kunnossa, mikä on tuon laakeriliuskan vakiokoko ?

summarum, vaihdan siis kaikki liuskat , eikä tarvista kiertaria koneistaa jos silmällä näyttää virheettömältä ?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllähän se kampiakseli ois hyvä mitata, jos vähänkään haluaa varmuutta asiaan...
Mikä sieltä koneesta on rikki???
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Kyllähän se kampiakseli ois hyvä mitata, jos vähänkään haluaa varmuutta asiaan...
Mikä sieltä koneesta on rikki???
nii nyt on kysy eri koneesta mitä tuo 200DT, laitan tän auton orkkis koneen (200D) takas, ja kunnostan sen nyt kuntoon ennen paikalle laittoa. Ja kone toimii siis kuin kello,mutta ajettu jo se >500tkm , joten huoltoa kaipaa.

nuo liuskat ois nyt ekana korjaus listalla.

tuossa muuten kuva niistä urista, eikös nuo urat kuulu olla jo uutena ?

Kuva
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuohan on kuin uus, mutta entä se toinen puolikas jossa on öljyreikä?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Tuohan on kuin uus, mutta entä se toinen puolikas jossa on öljyreikä?
siis se puolikas mikä on kiertarin alla vai ?


tuossa ois toinen, onko toi sit jo vaihtopisteessä ?

Kuva
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

yleensä tuppaavat "murenemaan" siitä öljyreiän vierestä ne liuskat.. Aikansa kun ovat, niin murenevat reunoihin asti :shock:
w115,123,124,126,210 yms.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Aki P »

jarski kirjoitti:yleensä tuppaavat "murenemaan" siitä öljyreiän vierestä ne liuskat.. Aikansa kun ovat, niin murenevat reunoihin asti :shock:
Juurikin näin.

Eihän se suurin kuorma taida tulla tuolle alemmalle laakerille....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jeh, täytyy huomenna katsastaa toiset puolet vielä.

onkos turbo koneen liuskoissa molemmissa liuskoissa öljyreiät ? vai miten ne eroaa ?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ne on jotain punametallia... eli hiukan järeämmät ja 4kertaa kalliimmat.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

Tuota tuota

Suosittelisin että käytät kaiken varalta koneistamoilla...

Omassani laukesi tuo kone jokin aika sitten. syynä oli nimenomaan nuo levyt...
Toinen laita oli hieman syöpynyt ja hitaasi rullannut toisen luiskan alle... siitä sitten aloittanut syövyttämään kiertokangen ja kampiakselin... kunto on nyt sellainen ettei hiomalla enään kuntoon saa vaan täytehitsauksen joutuu tekemään ... kuulema noin 100 -200€ lisää hiontaan... joten remontille tulisi hintaa osineen 1000€ -> Niin ja koneelle oli tehty remontti 300.000km aikaisemmin

nuo liuskat ovat hyvässä kunnossa verrattuna siihen mitä omassa oli (puolet kadonnut).

Kun ongelma tulee se tulee nopeasti.. itselläni kävi alta 30 Km siitä kun ensimmäinen varoitus kuului.

T Marko
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös uusi kiertokanki maksa 200 ? joten onko järkeä sitä enää täyte hitsata ?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

epk kirjoitti:eikös uusi kiertokanki maksa 200 ? joten onko järkeä sitä enää täyte hitsata ?
:roll:
Jos ei uutta kärsi, niin ehjä käytetty ennemmin kuin hitsi korjattu vanha.
MB Purkaamo Venetmäki
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

M.K kirjoitti:
epk kirjoitti:eikös uusi kiertokanki maksa 200 ? joten onko järkeä sitä enää täyte hitsata ?
:roll:
Jos ei uutta kärsi, niin ehjä käytetty ennemmin kuin hitsi korjattu vanha.
MB Purkaamo Venetmäki
just, eli kl:kin myy tehdaskorjattuja kankia ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

soitin koneistamoon ,sanoivat että näkee pinnasta jo että tarviiko särö tarkastuksen vai ei.

varsinkaan jos ei ole minkään näköisiä vaurioita ollut niin ei ole tarvista särötarkastukselle kuulemma. Hionta kangelle oli vissiin 50.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Minä ainakin , jos olisin tekemässä kyseistä projektia,niin käyttäisin kampiakselin koneistamolla. Siellä selviää tarvitseeko hioa vain vaan suorittaa kevyt kiillotus. Samalla veisin kannen tarkastettavaksi. Nämä ovat loppuen lopuksi pieniä kustannuksia. Koneesta tulee ainakin varma peli, eikä tarvitse muutaman kuukauden tai vuoden päästä avata uudelleen. Asia on tietenkin toinen, jos tekee vaan korjausta myyntiä varten, mutta eihän mersumiehet laita vahinkoa kiertämään ja tälä lailla pilaa mersun mainetta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

petri.n kirjoitti:Minä ainakin , jos olisin tekemässä kyseistä projektia,niin käyttäisin kampiakselin koneistamolla. Siellä selviää tarvitseeko hioa vain vaan suorittaa kevyt kiillotus. Samalla veisin kannen tarkastettavaksi. Nämä ovat loppuen lopuksi pieniä kustannuksia. Koneesta tulee ainakin varma peli, eikä tarvitse muutaman kuukauden tai vuoden päästä avata uudelleen. Asia on tietenkin toinen, jos tekee vaan korjausta myyntiä varten, mutta eihän mersumiehet laita vahinkoa kiertämään ja tälä lailla pilaa mersun mainetta.
aivan, tarkoitus oli juuri peruskunnostaa tuo kone. Mites tuon kannen kannen kanssa tarkoitat, suoruuden tarkistus/plaanaus ?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Juuri sitä.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ja sitä konetta on sitten ihan turha alkaa kasaamaan millään 5e:n bilteman momenttiavaimella. :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kova jätkä niputtaa käsimomentilla , ja avaa uudestaan vähänajan päästä :lol:


ei vaan, tilasin nuo laakeriliuskat ja päittäis levyt. Kiertokankeen ei kosketa koska on virheetön ja naarmuton.

Kansi on kuulemma avattu ja tehty asianmukaiset toimenpiteet hetki sitten joten se myös saa jäädä silleensä.

noilla toimenpiteillä onkin sitten jo valmis paikalle laittoon.

mutta kannattaako avata vielä venttiilikansi ja kurkata mitä se on syönyt ?

mitä sieltä yleensä on vaihtokunnossa ? kumit ? ohjurit? nämä on vissiin helpohko vaihtaa jälkeenkin päin ?

kuten jo varmaan huomasitte, niin ekaa kertaa ollaan pappia kyydissä :oops: , joten kysymysten tulvaa ei voi estää :)


edit: ainiin, kannattaako pohjalla oleva öljypumppu avata ?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Jos siihen on kansi remontti tehty hetki sitten, niin eiköhän ne sitten lie ne ohjurit yms. vermeet sinne laitettu ja kunnostettu. Laita sitten uudet kannen pultit, kun kasaat konetta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

petri.n kirjoitti:Jos siihen on kansi remontti tehty hetki sitten, niin eiköhän ne sitten lie ne ohjurit yms. vermeet sinne laitettu ja kunnostettu. Laita sitten uudet kannen pultit, kun kasaat konetta.
no ei välttistä, ukko on sen siihen malliin katsonut/kunnostanut että siinä on perus jutut kunnossa, eli kansi suora yms. , ja muistaakseni pientä naputusta tuossa koneessa oli.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Niin mielestäni alumiinikansi on syytä oikaista joka kerta kun se on irti, jos haluaa kannentiivisteen kestävän. Olen kyllä kuullut hurjista jotka ovat laittaneet vanhan kannentiivisteenkin takaisin, mutta tuskin on ollut pitkä ikäinen ilo :wink:

Laakereissa joissa ei ole mitään hinkauma jälkiä, naarmuja tahi leikkautumis jälkiä eikä niistä ole pintaa lohjennut irti oljyreijän ympäriltä en vaihtaisi uusiin, mutta uudet on aina uudet ja pidempään ne kestää kuin vanhat suuremmalla todennäköisyydellä.

Kampiakselin särötarkastus ja hionta on aiheellinen kun on selvä laakeri vaurio eli liuskat ovat olleet päälekkäin tai laakerinpinta on kulunut pois jolloin on laakerissa ollut paljon välystä, muutoin melko varmasti turha vaiva.
Vastaa Viestiin