Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

näätä kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:
näätä kirjoitti:Haloja!
Kannattako kajota vapari OM617 pumpun säätöihin? Jos kyllä, niin minkälaisilla ruuvauksilla?

Niin, ja onko OM617 manuaalissa ja automaatissa samanlaiset pumput?
alota ny ens alkuun vaikka ruuvaamalla parikierrosta. automaatti vehkeissä on se alipainehässäkkä ku menee vaihdelaatikolle. ja laatikon säätämisestä ohjeita voi saada vaikka käyttäjältä: Siekkinen
Ok. Voiko automaatin pumppua laittaa manuaaliin?
Voi sen laittaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
näätä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 20.10.2010 19:32

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja näätä »

Siekkinen kirjoitti:
näätä kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:
näätä kirjoitti:Haloja!
Kannattako kajota vapari OM617 pumpun säätöihin? Jos kyllä, niin minkälaisilla ruuvauksilla?

Niin, ja onko OM617 manuaalissa ja automaatissa samanlaiset pumput?
alota ny ens alkuun vaikka ruuvaamalla parikierrosta. automaatti vehkeissä on se alipainehässäkkä ku menee vaihdelaatikolle. ja laatikon säätämisestä ohjeita voi saada vaikka käyttäjältä: Siekkinen
Ok. Voiko automaatin pumppua laittaa manuaaliin?
Voi sen laittaa.
W123 300d pumpun säätö onnistu hienosti ottamalla vain pumpun taka kansi irti. Ilmeisesti oli ropattu aiemminki ku oli kannen pultit vaihdettu lyhkäsiin 10mm kantasiin pultteihin. 4 pulttia sai pikkuräikällä auki ja kaksi alinta piippuavaimella. Hidasta ja vittumaista oli avata ja kasata alimmat pultit, mutta pystypä aina koekäyttään autoa ja säätään lisää.
Syöttöjä ruuvasin reilusti ja tyhjäkäynti tappiin, max kierroksia vain hiukan lisää ku tuntu että oli jo ennestään lisätty, parkuu niin perkeleesti. Josta tulikin mieleen että minkälainen homma olisi laittaa joku pieni kiekkamittari johonki piiloon. Sais vähän osviittaa kierroksista. Mustaa se pukkaa nyt niin perkeleesti :D
s205 250d 4-matic
s211 220cdi
s124 220te
c124 300cd
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

vois jenkakellon saada helposti asennettua kun ottaa sen laturista? itse en ole kyllä ikinä dieseliin jenkakelloa asentanu :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
nuori mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.09.2012 18:12
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja nuori mersumies »

morjestaa! juu tuli hommattua tuossa huvikseen rälläily peliks 200d w124 ja ei oikein tuntus lähtevän sillein kun tuo ajoautona toimiva 300dee, niin meinasin jos vähän piristäs tuota ruuvamalla ja siksi kysyisinkin teiltä. Että olenko ymmärtänyt oikein että tyhjäkäynti ruuvia otetaan niin paljon ulos kun tulee ja saman verran syöttöä kans (esim 2,5 kierrosta) ja sit vetävieä kierroksia neljä kierrosta kiinni??. ja tuossa kaksatasessa taitaa olla ahtaammat paikat ottaa pumpun takakansi auki kun esim tossa om 603 koneessa?. mites säädetäänkö tuota pumppua koneen käydessä? Kiitoksia jo etukäteen :) :)
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Nyt pikavastaus helppoon kysymykseen!

Eli om601 190D -86 mesessä siis syöttöruuvia lyödään kiinni jotta saa sitä hönkää? Ja tyhjäkäynti ruuvia saman verran, tietty.
om601
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Lue topiikin alusta ohjeet.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

vi[[e kirjoitti:Nyt pikavastaus helppoon kysymykseen!

Eli om601 190D -86 mesessä siis syöttöruuvia lyödään kiinni jotta saa sitä hönkää? Ja tyhjäkäynti ruuvia saman verran, tietty.
jos ei lukeminen kiinnosta nii kokeilemalla.. pumpun kansi auki ja säätämään
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Nyt täytyy vielä kysyä(topicin alustakin ohjeet lukeneena), että pätevätkö nämä säädöt kun olis tarkoitus "miedosti" paineistaa 300td autom. -92? Wäyrysen hyrrällä, välijäähdyttimen kera... :?:
Kiitoksia jo etukäteen, tälle foorumille on saatu kerättyä uskomaton määrä tietoa Mersuista :thumbup:
Boostholic
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

PP007 kirjoitti:Nyt täytyy vielä kysyä(topicin alustakin ohjeet lukeneena), että pätevätkö nämä säädöt kun olis tarkoitus "miedosti" paineistaa 300td autom. -92? Wäyrysen hyrrällä, välijäähdyttimen kera... :?:
Kiitoksia jo etukäteen, tälle foorumille on saatu kerättyä uskomaton määrä tietoa Mersuista :thumbup:
Ei näitä syvällisempiä säätöjä tarvitse jos vähän haluaa piristää. Niillä koitetaan saada ne viimeset vakiopumpun tuotot.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

No niin. 1 jälkiasennus turbotähti on syttynyt :mrgreen: .
Säätäminenkin onnistui täältä saatujen ohjeiden avulla, tosin hiukan jäi säädettävääkin.
Syöttöä 2,5 kierrosta, samoin tyhjäkäyntiä, kierrokset jää n900.
13 tuntia, vaparista turbo intercooleriksi.... :thumbup:
Boostholic
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

PP007 kirjoitti:No niin. 1 jälkiasennus turbotähti on syttynyt :mrgreen: .
Säätäminenkin onnistui täältä saatujen ohjeiden avulla, tosin hiukan jäi säädettävääkin.
Syöttöä 2,5 kierrosta, samoin tyhjäkäyntiä, kierrokset jää n900.
13 tuntia, vaparista turbo intercooleriksi.... :thumbup:
Pyöräytä tasaajasta aukipäin sen verran että saa kierrokset sinne 700 tienoille.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Joo, näin täytyy tehdä, alkoi vaan olemaan ite ns. valmis että sai kelvata...
Muuten btw, lisäsin siis syöttöä 2,5 kiekkaaa ja ja saman verran kääsin tyhjäkäyntiä=0,5bar(ahtimen edellinen käyttäjä kuitenkin sanoi että on pitänyt 0,9bar)
Olisko syytä lisätä vielä syöttöä, jos haluaa hiukan painetta lisää?
Taas kiitos jo etukäteen!
p.s Mopossa vielä arviolta 130hp enemmän kuin MB :roll:
Boostholic
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

PP007 kirjoitti:Joo, näin täytyy tehdä, alkoi vaan olemaan ite ns. valmis että sai kelvata...
Muuten btw, lisäsin siis syöttöä 2,5 kiekkaaa ja ja saman verran kääsin tyhjäkäyntiä=0,5bar(ahtimen edellinen käyttäjä kuitenkin sanoi että on pitänyt 0,9bar)
Olisko syytä lisätä vielä syöttöä, jos haluaa hiukan painetta lisää?
Taas kiitos jo etukäteen!
p.s Mopossa vielä arviolta 130hp enemmän kuin MB :roll:
Joku vuoto siellä on tai portti jumittaa jos ei tuon enempää ahda mikäli on vakion kokoinen ahdin. 0.9 on se vakiopaine ja syötön lisäyksen jälkeen vaikkapa 1.2 olis hyvä. Osta ahtopaineensäädin ja säädä vähän lisää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Säädin on jo, muttei asennettu. Täytynee koittaa kiristää hukkaa hiukan. Jos paineet nousee, niin tuskin vuodosta silloin on kyse? Ja vuoto onkin vähän vaikeampi paikallistaa.
Ja säätimestä sen verran, ettei ole asennettu juurikin sen tähden,
ettei tule ahnehdittua ahtoja niin, että kiuas posahtaa.
Kiitoksia taas, ilmoittelen, kuinka homma etenee.

Niin, ja kohta pitäis paineistaa tuo toinenkin mopo, sit on joka lelussa ahdin :mrgreen:
Boostholic
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

ei kai niitä paineita ny kannata nostella jossei se lykkää mustaa täydes vedos yhtään :shock: . enemmää haittaa ku hyötyä.

Sen mitä vaparin pumpusta saa kotikonstein irti nii varmasti palaa hyvin tuolla 0.5bar paineella..

joskus ku ruuvailin syöttöjä tuohon 300dt mitä kotipaja konstein sinne sai. säädin alasyötön nii suurelle että ahdonalaista syöttöä siä ei paljoo ollu.
samalla ruuvailin hukkaporttia pienemälle ahto muistaakseni jotain 0.6bar luokkaa eikä sietä putkesta kyl vedos mustaa tullu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tompa124 kirjoitti:ei kai niitä paineita ny kannata nostella jossei se lykkää mustaa täydes vedos yhtään :shock: . enemmää haittaa ku hyötyä.

Sen mitä vaparin pumpusta saa kotikonstein irti nii varmasti palaa hyvin tuolla 0.5bar paineella..

joskus ku ruuvailin syöttöjä tuohon 300dt mitä kotipaja konstein sinne sai. säädin alasyötön nii suurelle että ahdonalaista syöttöä siä ei paljoo ollu.
samalla ruuvailin hukkaporttia pienemälle ahto muistaakseni jotain 0.6bar luokkaa eikä sietä putkesta kyl vedos mustaa tullu.
Ei tietenkään sitten jos ei savuta mutta sitä ei kerrottu tässä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Ei pahemmin savuta, pumpussa kait vielä varaa, mutta näin varmaan viisainta mennä toistaiseksi.
Kyllä tuolla jo nyt pysyy muun liikenteen vauhdissa, jopa ohituskaistalla.
Boostholic
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Siekkinen kirjoitti:
PP007 kirjoitti:Nyt täytyy vielä kysyä(topicin alustakin ohjeet lukeneena), että pätevätkö nämä säädöt kun olis tarkoitus "miedosti" paineistaa 300td autom. -92? Wäyrysen hyrrällä, välijäähdyttimen kera... :?:
Kiitoksia jo etukäteen, tälle foorumille on saatu kerättyä uskomaton määrä tietoa Mersuista :thumbup:
Ei näitä syvällisempiä säätöjä tarvitse jos vähän haluaa piristää. Niillä koitetaan saada ne viimeset vakiopumpun tuotot.
Taidan sittenkin ottaa käyttöön ne viimeiset vakiopumpun tuotot, eli "ei tehoa ilman sawua" vai?
Boostholic
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

PP007 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
PP007 kirjoitti:Nyt täytyy vielä kysyä(topicin alustakin ohjeet lukeneena), että pätevätkö nämä säädöt kun olis tarkoitus "miedosti" paineistaa 300td autom. -92? Wäyrysen hyrrällä, välijäähdyttimen kera... :?:
Kiitoksia jo etukäteen, tälle foorumille on saatu kerättyä uskomaton määrä tietoa Mersuista :thumbup:
Ei näitä syvällisempiä säätöjä tarvitse jos vähän haluaa piristää. Niillä koitetaan saada ne viimeset vakiopumpun tuotot.
Taidan sittenkin ottaa käyttöön ne viimeiset vakiopumpun tuotot, eli "ei tehoa ilman sawua" vai?
Kyllä sitä tehoa ilman savuakin saa mutta se taas vaatii enemmän ilmaa jos soppa riittää :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Siekkinen kirjoitti:
PP007 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
PP007 kirjoitti:Nyt täytyy vielä kysyä(topicin alustakin ohjeet lukeneena), että pätevätkö nämä säädöt kun olis tarkoitus "miedosti" paineistaa 300td autom. -92? Wäyrysen hyrrällä, välijäähdyttimen kera... :?:
Kiitoksia jo etukäteen, tälle foorumille on saatu kerättyä uskomaton määrä tietoa Mersuista :thumbup:
Ei näitä syvällisempiä säätöjä tarvitse jos vähän haluaa piristää. Niillä koitetaan saada ne viimeset vakiopumpun tuotot.
Taidan sittenkin ottaa käyttöön ne viimeiset vakiopumpun tuotot, eli "ei tehoa ilman sawua" vai?
Kyllä sitä tehoa ilman savuakin saa mutta se taas vaatii enemmän ilmaa jos soppa riittää :D
Ilmaa näyttäis mittarin mukaan olevan tarjolla...mutta mites näissä turbodieseleissä saa "seokset" kohilleen?
Ennen kuin alkaa alumiini sulamaan, eikös palotapahtuma ole kuumempi mitä vähemmän soppaa suhteessa ilmaan, ja soppaa lisäämällä(jos siis vielä mahdollista), niin hiukan kylmempi=hiukan varmempi ja savuakin ehkä?
Kun kaveri ajoi, ite ajoin perässä, ei savua tullut putkesta lainkaan, ehkä jotain höyryä ja sitäkin hyvin vähän.

Syöttöä on siis nyt lisätty 2,5 kierrosta, topicin alussa puhuttiin neljästä kierroksesta..? paineet 0,7.

Ensimmäinen bensapeli tuli ahdettua silloin kun siihen ei tarvinnut lupaa, eikä muutoskatsastaakaan, oi niitä aikoja :wave:
Tästä dieselin ahtamisesta innostuin heti kun löysin tämän foorumin :thumbup:
Boostholic
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Saat samantien unohtaa tuon laihalla käymisen, se ei kuulu dieseliin millään lailla.
S124 300TE
W124 300D
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Juu bensoissa menee noin päin mutta dieselissä menee niin että enemmän syöttöä on enemän lämpöä :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

by the way, eikös sellasella vesimetanoli ruiskulla saa pakolämpöjä alennettua? vai käykö siinä niin että ne pakolämmöt nousee entisestään ?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Mulla on mopossa sellainen Coolingmist vesi/matanoliruisku kun ei välijäähdytin mahdu, vesi ainakin jäähdyttää, metanolin kanssa en oo vielä lätrännyt, kun potkua on jo nyt ihan kotitarpeiksi.
Sitähän vois tosiaan "lainata" meseen talveksi, kiitos ideasta!
Boostholic
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Ei taida metanoli syttyä nakussa...
Boostholic
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

PP007 kirjoitti:Ei taida metanoli syttyä nakussa...
Ei se saakkaan syttyä. 70/30 seosta käytetään diisselissä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

mut saako sillä pakolämpöjä tiputettuu???
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

killerimersu kirjoitti:mut saako sillä pakolämpöjä tiputettuu???
Niin ne puhuu. En ole itseltä mitannut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Saa, koska pakopaineet saa pienenemään, tai en mä dieseleistä tiedä mitään, mutta opin koko ajan.
Boostholic
Avatar
PP007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 19.11.2012 19:12
Paikkakunta: vantaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja PP007 »

Saa, koska pakopaineet saa pienenemään, tai en mä dieseleistä tiedä mitään, mutta opin koko ajan.
Boostholic
Vastaa Viestiin