om602 2.5 turbo ja 7mm turbo asiaa
Re: superin rakentelu alkaa!
tai sitte sun ilmaus ei oo onnistunu. se ei ilmaannu niin helposti ku jarrut.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
Kytkimen ilmaaminen onnistuu hyvin, kun vetää työsylinterin ilmausnipasta pitän letkun suoraan nestesäiliöön ja pumppaa polkimesta, kunnes ilmakuplat loppuvat. Sen jälkeen nippa kiinni ja suojakumi päälle. Nestettä pitää säiliössä olla reilusti, ettei järjestelmään pääse yläkautta ilmaa.TUUTTERO kirjoitti:tai sitte sun ilmaus ei oo onnistunu. se ei ilmaannu niin helposti ku jarrut.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: superin rakentelu alkaa!
Kyllä mäki siihen oman jipposkonstit oon keksiny, mutta ennen sitä niin todella turhauttavaa ja hankalaksi meni 

W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
Taikka sitte etujarrusatulan ilmausnipasta letku kytkimen ilmausnippaan, varmistaa ettei säiliö pääse tyhjäksi ja ilmaa jarrulla nesteen alakautta, tähän vaaditaan tosin kaksi, toinen polkemaan jarrua ja toinen aukomaan ja sulkemaan etujarrun ilmausnippaa.tomant kirjoitti:Kytkimen ilmaaminen onnistuu hyvin, kun vetää työsylinterin ilmausnipasta pitän letkun suoraan nestesäiliöön ja pumppaa polkimesta, kunnes ilmakuplat loppuvat. Sen jälkeen nippa kiinni ja suojakumi päälle. Nestettä pitää säiliössä olla reilusti, ettei järjestelmään pääse yläkautta ilmaa.TUUTTERO kirjoitti:tai sitte sun ilmaus ei oo onnistunu. se ei ilmaannu niin helposti ku jarrut.
tomant
Re: superin rakentelu alkaa!
Se mersun työsylinteri ei vaan piisaa, liian iso tilavuus nesteelle siinä pesäs. todettu juttu. Itellä m3 race asetelma sorvatus 200d vauhtipyöräs. Rupes toimimaan vasta työsylinterin vaihdettua. Vaikka olis jatkanu mb työsylinterin tappia maailman tappiin asti ei olis liike piisannu ilman että olis ruvennut kantamaan. Kaverilla taas m5 race asetelma ja kivimäeltä billetti vauhtipyörä. Rupes vasta toimimaan kun vaihto bmw työsylinterin ja teräspunosletkun. Vakio kumminen antoi periksi.. Niin ei aivan piisannu liike. Tais vaihtaa myös mersun työsylinterin tangon siihen bemarin omaan ku oli mb:s pitee. Myös se on kettumainen rasti kun mb oli 10mm teräsputkella ja bmw 8mm (en sata varma noista koosta, näin muistelin mut kumminki 2mm heitto) ite menin mistä aita matalin = bemarin työsylinteriin menevään jarruputki nippaan 2mm + karvapäälle reikä ja mersun orkkis putkeen pallopää rässis. Pallopään kun tarvii. Mersus se on se kartio. Myös molemmin päin on kokeiltu bmw työsylinteria asentaa. Itse asennin ilmausnipan alaspäin. Koska silloin jarruputki lähtö ylöspäin. Sai ilmattua niinkin toimivaksi. Eikä ollu ees kova juttu.
Siisti projekti, ja mukava että nää autot e-p:n alueella lisääntyy. Liian vähän näkee liikentees
Anteeks myös kirjoitusvirheitä kettumainen kirjottaa puhelimella, intis kun tätä luppoaikaa riittää
Siisti projekti, ja mukava että nää autot e-p:n alueella lisääntyy. Liian vähän näkee liikentees

Anteeks myös kirjoitusvirheitä kettumainen kirjottaa puhelimella, intis kun tätä luppoaikaa riittää

Kantapään kautta opittu, pysyy mielessä pitempää.
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Re: superin rakentelu alkaa!
Onpa pitkäliikkeisiä asetelmia teillä käytössä, jos Mersun työsylinteri ei riitä! Mersun työsylinteri liikkuu 30 mm ja muuttamalla tangon ja vastapuolen kannakkeen pituutta, pitäisi kytkimen liike saada passattua paikalleen. Minulla on Volvo turbon Sachs Race-asetelma ja Sachsilla teetetty Volvon 240 mm levy, jossa on Mersun keskiö. Tämän pitäisi toimia normi massalevyllä muistaakseni 550 Nm asti (ja sintterilevyllä hieman enemmän) kuten muidenkin Sachsin race-asetelmien. Volvon asetelman liike on selvästi lyhyempi kuin Mersun alkuperäinen ja kytkin pelaa hyvin. Ilmeisesti Bemarin asetelma vaatii yli 30 mm liikkeen, mikä tuntuu oudolta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: superin rakentelu alkaa!
tomant kirjoitti:Onpa pitkäliikkeisiä asetelmia teillä käytössä, jos Mersun työsylinteri ei riitä! Mersun työsylinteri liikkuu 30 mm ja muuttamalla tangon ja vastapuolen kannakkeen pituutta, pitäisi kytkimen liike saada passattua paikalleen. Minulla on Volvo turbon Sachs Race-asetelma ja Sachsilla teetetty Volvon 240 mm levy, jossa on Mersun keskiö. Tämän pitäisi toimia normi massalevyllä muistaakseni 550 Nm asti (ja sintterilevyllä hieman enemmän) kuten muidenkin Sachsin race-asetelmien. Volvon asetelman liike on selvästi lyhyempi kuin Mersun alkuperäinen ja kytkin pelaa hyvin. Ilmeisesti Bemarin asetelma vaatii yli 30 mm liikkeen, mikä tuntuu oudolta.
tomant
Mä itte silloin mittaalin oman setupin liikettä puristamalla sitä kasaan. Liikettä en muista, mutta saatto olla 1,6cm. mersun laatikoshan se lapa muokkaamattomana n. puolittaa liikkeen sylinteriltä (työsylinterin tanko liikkuu 10mm -> painelaakeri liikkuu 5mm ja sitä rataa, kyllä te tiärättä



Kantapään kautta opittu, pysyy mielessä pitempää.
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Re: superin rakentelu alkaa!
Itelläki oli cossun vakio työsylinteri, 200d:n sorvattu vp, m5 asetelma, massalevy, getrak... Työsylinterin tappia ku jatko pari senttiä nii toimi ku unelma. Toki ei vääntöö pitäny ku 420nm, mutta eri levyllä asia olis ollu toine... 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: superin rakentelu alkaa!
Olikohan kummelin kytkinpaketti shimmattu kohilleen ku ei vääntöö kestäny
Vai oliko toi ihan normi m5 asetelma?

Re: superin rakentelu alkaa!
Joo se ei ollu race, ja sitte tosin tuo 230 kompuran (muistaakseni...?) massalevy.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: superin rakentelu alkaa!
-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: superin rakentelu alkaa!
Tuo 15 mm paineasetelman liike riittää hyvin ainakin Volvon T5 Race-asetelmaan (muistaakseni Volvon normikytkimenkin vapautusmatka on alle 10 mm) . Taitaa sitten BMW:n asetelma olla pitkäliikkeisempi.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: superin rakentelu alkaa!
tomant kirjoitti:Tuo 15 mm paineasetelman liike riittää hyvin ainakin Volvon T5 Race-asetelmaan (muistaakseni Volvon normikytkimenkin vapautusmatka on alle 10 mm) . Taitaa sitten BMW:n asetelma olla pitkäliikkeisempi.
tomant
No itelle ku sorvattiin vp, niin laitoin asetelman niin syvälle ku sen sai = hammaskehään kiinni, tuli ainakin puristusta levylle, levynä siis jousittamaton massalevy. riipppuuhan se liike niin monestaki asiasta. sintterin kans vois piisatakki vakion liikevara..

Kantapään kautta opittu, pysyy mielessä pitempää.
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Re: superin rakentelu alkaa!
Jokaiselle levy/asetelma-yhdistelmälle on oma asennussyvyytensä, jolla yleensä saavutetaan suurin pito, kun levy on jonkin verran kulunut (esim. kulunut puolet kulumisvarastaan). Tuon kulumisvaran voi ulosmitata, mutta silloin kytkinlevyn käyttöikä lyhenee. BMW:n asetelmat kai asennetaan kitkapinnan tasoon eli asennussyvyys on 0. Jos asennussyvyys heittää suunnitellusta enemmän kuin +- 1 mm, voi tulla ongelmia irrottamisen tai pidon kanssa. Jos puristaa tähtiasetelmaa liian vähän tai liian paljon, pito ei ole paras mahdollinen.Dislike kirjoitti:...No itelle ku sorvattiin vp, niin laitoin asetelman niin syvälle ku sen sai = hammaskehään kiinni, tuli ainakin puristusta levylle, levynä siis jousittamaton massalevy. riipppuuhan se liike niin monestaki asiasta. sintterin kans vois piisatakki vakion liikevara..
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 236
- Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
- Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: superin rakentelu alkaa!
Omas .240 raceasetelma tuli sorvattua vauhtiksen tasosta 3.5mm korkean tason päälle. en muista nyt tuota toyotan massalevyn korkeutta tarkasti mutta kumminkin siinä5.5-7mm välissä. Ja vaakalla shimmailin sitä vielä siihen, ja hain semmoisen että jousivoima alkaa pienentyä jo hiukan, eli kun levy alkaa kulua nousee pitovoima eka ja sitten alkaa taas laskea.tomant kirjoitti:Jokaiselle levy/asetelma-yhdistelmälle on oma asennussyvyytensä, jolla yleensä saavutetaan suurin pito, kun levy on jonkin verran kulunut (esim. kulunut puolet kulumisvarastaan). Tuon kulumisvaran voi ulosmitata, mutta silloin kytkinlevyn käyttöikä lyhenee. BMW:n asetelmat kai asennetaan kitkapinnan tasoon eli asennussyvyys on 0. Jos asennussyvyys heittää suunnitellusta enemmän kuin +- 1 mm, voi tulla ongelmia irrottamisen tai pidon kanssa. Jos puristaa tähtiasetelmaa liian vähän tai liian paljon, pito ei ole paras mahdollinen.Dislike kirjoitti:...No itelle ku sorvattiin vp, niin laitoin asetelman niin syvälle ku sen sai = hammaskehään kiinni, tuli ainakin puristusta levylle, levynä siis jousittamaton massalevy. riipppuuhan se liike niin monestaki asiasta. sintterin kans vois piisatakki vakion liikevara..
tomant
Re: superin rakentelu alkaa!
Juu, vaakalla sen saa mitattua. Käytin itse kylppärivaakaa (kun ei parempaa ollut), tunkkia, kettinkiä ja puolentoista metrin järeää suorakaideputkea ja näillä pääsi riittäviin kuormiin. Esim. 100 kilon vaakalla saa mitattua 400 kilon kuormia sopivalla vipusuhteella. Puristuman mittaus oli haasteellista, kun ei ollut heittokeloa, mutta mauserilla sai suuntaa-antavia arvoja.Bryggi kirjoitti:...Omas .240 raceasetelma tuli sorvattua vauhtiksen tasosta 3.5mm korkean tason päälle. en muista nyt tuota toyotan massalevyn korkeutta tarkasti mutta kumminkin siinä5.5-7mm välissä. Ja vaakalla shimmailin sitä vielä siihen, ja hain semmoisen että jousivoima alkaa pienentyä jo hiukan, eli kun levy alkaa kulua nousee pitovoima eka ja sitten alkaa taas laskea...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: superin rakentelu alkaa!
Tehtiin tuos joskus sellaane vauhtipyöräpukki, että siihe sai pultattua vauhtisken asetelmineen kiinni. Sitte isoon momenttiräikkään vanhasta laatikosta akselinpätkä, johon tehtii 1" sovite. Sitte vaa räikällä kokeilemaan sopivia vääntölukemia että millon alkaa luistaa. Suuntaa antavaa tietoo väännönkestosta, ilman rykäsyjä tietenki...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: superin rakentelu alkaa!
Voi vattu! Alkaa kyrpimään ku ei muka löydy niin pieniä leukoja puristimeen, että saisi sen työsylinterin kumiletkun vaihdettua teräspunos letkuun tässä lähi kylissä. Missä päin e-pohjanmaalaiset käyttäjät on letkun vaihtanu?
Re: superin rakentelu alkaa!
adabterilla muuttaa letkukokoa.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
Itte ku turbon öljymenot puristin niin 6mm teräspunosletku tehtiin lapualla porttiinis.
Kantapään kautta opittu, pysyy mielessä pitempää.
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Nykyiset:
Mb w201 om601+604 ST !
Mb w123 sedan (ikuisuus drifting projekti)
Re: superin rakentelu alkaa!
tuli tuos värkättyä putkisto aamu tuimaan 

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: superin rakentelu alkaa!
omat letkut tilasin tarvikemotista nii ei sit tarvinnu sen enempää arpoa, nuukana miehenä en ole toistaseksi laittanut kuin etupäähän ne teräspunot 

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: superin rakentelu alkaa!
jusbe37 kirjoitti:Voi vattu! Alkaa kyrpimään ku ei muka löydy niin pieniä leukoja puristimeen, että saisi sen työsylinterin kumiletkun vaihdettua teräspunos letkuun tässä lähi kylissä. Missä päin e-pohjanmaalaiset käyttäjät on letkun vaihtanu?
ne alkuperäiset kytkimen putkethan on 6mm rautaputkea katkase siitä se letkun puhta pois ja sitten vaan teetät teflon letkun siihen väliin 6mm putkitartunnoilla. onnistuu varmaasti jokaisesa hydrauliletkuja tekeväsä paikasa.
Re: superin rakentelu alkaa!
no nyt laitettiin tarvikemotista letku tilaukseen =) ja tuli myös messingillä juotettua lohkon kyljessä oleva halkeama kiinni. heikinmäki oli vissiin vähä liian tiukkaan vetässy kartio pultin lohkon kylkeen ku oli haljennu
mutta mitäs pienistä 


Re: superin rakentelu alkaa!
nyt tarttis vähän pienempää puhallinta meseen. ei kellään oo holset hx35 tai hx40 hyllys ylimääräsenä? vaihdossa sais (scania) garrettin joka on hiukan isompi kuin tuo hx40!!
Re: superin rakentelu alkaa!
siinä vähän turbosta kuvia! 

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: superin rakentelu alkaa!
ääh!! eikös sulla ollu tulossa sinne 2.5l 20v? .. paiskaa tuo kiinni ja ihmettelet kun takapyörät on luisussa jatkuvasti ja voimaa on rontti 400hummaa jos pumppuvalinta yms muut asiat on kunnossa
ei tuo puhallin suurempi oo kuin hx40 .. tuossahan on jotain 58/62 siipikoot?

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: superin rakentelu alkaa!
joskus aattelin laittaa 2.5 20v koneen kun/jos tuo nykynen kapeakantinen hajoo... =) sen takii vaan aattelin pienempää ahdinta että sais mersun lähtemään jo kakkos vaihteella vetämään oikeen kunnolla! ku entisellä omistajalla tuolla samalla kokoonpanolla mutta vaan eri pumpulla lähti vetämään kolomos vaihteella... mulla pumpussa 112cc max tuotto ja kaverilla oli sillon aikoinaan pumppu jossa oli 150cc tuotto ja lähti mese vetään vasta kolomos vaihteella..
Re: superin rakentelu alkaa!
nyt meni kyllä ohitte tuo vaihde jutut. Tuon koneen ostit alajärveltä. Tiedän tyypin, niin sillä ainaki oli pumpun ennakko niin myöhäsellä kun se käviki pehmoisesti tyhjäkäyntiä ja sen takia varmaankin turbo herää niin huonosti. Sama oli ittelläki aluuksi pumppu myöhäsellä ja kun sai ennakon kohdilleen, niin turbon herääminen aikaistui ainakin sen 1000rmp. Aiemmin soppaakin meni sen 15l sataseen normi ajos.
Ennakko kohdilleen ja kulutus alle 10l satasella.
Ennakko kohdilleen ja kulutus alle 10l satasella.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: superin rakentelu alkaa!
laitoin pumpun ihan samoihin ajoituksiin kuin vakio pumppukin laitetaan eli 15 ja 24. vai pitääkö vieläkin aikaisemmalle laittaa?