W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
C 220 CDI A DPF '06 S203
145tkm
Lähdin työpaikalta. Huomasin ajossa että onpas laiskan tuntuinen auto, kickdown ei toimi. Kiertää 3000rpm ajossa ja paikallaan. Ei vikavaloa. Auto parkkiin, sammutus, uudelleen käynnistys. Edelleen 3000rpm kiertää, ei vikavaloa. Vartin ihmettelyn jälkeen auto uudelleen käyntiin, kiertää normaalisti. Käyn koeajamassa 5km ja kaikki näyttää taas toimivan. Takaisin 5km koeajomatkalla syttyy moottorinmerkkivalo ja kiertää taas enää 3000rpm. Vikavalo palaa edelleen. Ei edeltävästi laiskuutta, toiminut ongelmitta. Polttoainekulutus kasvoi selkeästi, tyhjäkäynti ongelmatonta. Epäilin ilmanmassamittaria -> irroitettu -> ei selkeätä likaa ja puhdistettu CRC:n ilmanmassamittarille tarkoitetulla puhdistusaineella -> Ei apua. Kokeilin käynnistää auton ilmanmassamittari johto irti-> ei muutosta.
Jotenkin tuntuu edelleen että oireiden pohjalta epäilisin itse edelleen ilmanmassamittaria. Vai onko näissä CDI-koneissa ollut esim.EGR-venttiilien kanssa ongelmia että tukkeutuvat herkästi?
Staria tuo on varmasti vailla, onko Kajaanin tai Kainuun seutuvilla kenellekään?
Simppeli OBD-mittarin saan käsiini huomenna jolla voisi yrittää ilmanmassamittarin arvoja kun ilmeisesti MAF-arvo pitäisi OBD-portin kautta lukea yleismittarilla? Ilmeisesti MAF-arvo vaihtelee kokoajan niin mitkä viitearvot CDI-koneen MAF:ssa suunnilleen on?
145tkm
Lähdin työpaikalta. Huomasin ajossa että onpas laiskan tuntuinen auto, kickdown ei toimi. Kiertää 3000rpm ajossa ja paikallaan. Ei vikavaloa. Auto parkkiin, sammutus, uudelleen käynnistys. Edelleen 3000rpm kiertää, ei vikavaloa. Vartin ihmettelyn jälkeen auto uudelleen käyntiin, kiertää normaalisti. Käyn koeajamassa 5km ja kaikki näyttää taas toimivan. Takaisin 5km koeajomatkalla syttyy moottorinmerkkivalo ja kiertää taas enää 3000rpm. Vikavalo palaa edelleen. Ei edeltävästi laiskuutta, toiminut ongelmitta. Polttoainekulutus kasvoi selkeästi, tyhjäkäynti ongelmatonta. Epäilin ilmanmassamittaria -> irroitettu -> ei selkeätä likaa ja puhdistettu CRC:n ilmanmassamittarille tarkoitetulla puhdistusaineella -> Ei apua. Kokeilin käynnistää auton ilmanmassamittari johto irti-> ei muutosta.
Jotenkin tuntuu edelleen että oireiden pohjalta epäilisin itse edelleen ilmanmassamittaria. Vai onko näissä CDI-koneissa ollut esim.EGR-venttiilien kanssa ongelmia että tukkeutuvat herkästi?
Staria tuo on varmasti vailla, onko Kajaanin tai Kainuun seutuvilla kenellekään?
Simppeli OBD-mittarin saan käsiini huomenna jolla voisi yrittää ilmanmassamittarin arvoja kun ilmeisesti MAF-arvo pitäisi OBD-portin kautta lukea yleismittarilla? Ilmeisesti MAF-arvo vaihtelee kokoajan niin mitkä viitearvot CDI-koneen MAF:ssa suunnilleen on?
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Nimimerkki Tuikku asuu Kajjaanissa ja omistaa Starin ja on pätevä.Laita hälle yksityisviesti.
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
terve!
Soita Tuikulle, hän on sieltä kajaanista.
Asiantuntija.(siis hän, Tuikku)
rk
Soita Tuikulle, hän on sieltä kajaanista.
Asiantuntija.(siis hän, Tuikku)
rk
Exät
W121, W110, W111, W108, W115, W114
W123, w124, W201, W202, W210, 211,
nyt muutama 124/300D
W124 osia.
W121, W110, W111, W108, W115, W114
W123, w124, W201, W202, W210, 211,
nyt muutama 124/300D
W124 osia.
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
En saanut Tuikkua kiinni, laittelin jo viestiä. Helpottaisi toki kummasti jos Starin saan käsiin mutta maanantaina pitäisi olla auto jo ajokunnossa töitä varten.
No käsi-OBD testerin sain käsiin ja katselin arvoja. MAF-arvot liikkuu 10-60g välillä kaasun mukaan, eli ilmanmassanmittari pitäisi olla kunnossa.
Käsitesteri antoi vikakoodiksi P1400, joka pikaisella googletuksella viittaa tuonne EGR-vikaan. Tarkkaa vikaa ei nyt saa, mutta taitaa olla lauantai iltapäivän urakka putsata tuo todennäköisesti hyvin likainen EGR.
Jos ei putsauksesta ja koodin nollauksesta huolimatta korjaudu niin ilmeisesti vika solenoidissa? Näitähän ei ilmeisesti saa varaosina mistään vaan vaatii uuden EGR-venttiilin joka taas pikaisella googletuksella maksanee 500€.
Onko mahdollista tuota EGR-venttiiliä ohjelmoida pois starilla jotta välttyy tuon 500€ investoinnnin? Jostakin muistaakseni luin että pitäisi olla mahdollista. Sehän poisotto ei vaikuta Suomessa katsastukseen mitenkään päästöjen osalta, eikös?
No käsi-OBD testerin sain käsiin ja katselin arvoja. MAF-arvot liikkuu 10-60g välillä kaasun mukaan, eli ilmanmassanmittari pitäisi olla kunnossa.
Käsitesteri antoi vikakoodiksi P1400, joka pikaisella googletuksella viittaa tuonne EGR-vikaan. Tarkkaa vikaa ei nyt saa, mutta taitaa olla lauantai iltapäivän urakka putsata tuo todennäköisesti hyvin likainen EGR.
Jos ei putsauksesta ja koodin nollauksesta huolimatta korjaudu niin ilmeisesti vika solenoidissa? Näitähän ei ilmeisesti saa varaosina mistään vaan vaatii uuden EGR-venttiilin joka taas pikaisella googletuksella maksanee 500€.
Onko mahdollista tuota EGR-venttiiliä ohjelmoida pois starilla jotta välttyy tuon 500€ investoinnnin? Jostakin muistaakseni luin että pitäisi olla mahdollista. Sehän poisotto ei vaikuta Suomessa katsastukseen mitenkään päästöjen osalta, eikös?
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Ps. Ja taisi muuten nyt lähteä investointiin oma Star-testeri lähitulevaisuutta varten...
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Ei tota tietääkseni staarilla pois saa (ei ainakaan minun) vaan pitää näiden softamiesten vähän modata että poikkeen saa...
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Ei tuota egr:ää saa *.rilla pois täytyy mulkata ohjelmaa tuikku tai cdi203 on tehneet noita
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Tuolla yhdessä poistetussa ketjussa "CDI:n ohjelmointi" oli paljon tärkeää tietoa mun muossa tuosta egr venttiilistä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Ok. Kiitos tiedosta!
Juu, tuikkua en ole saanut vielä kiinni, joten hieman odottaa tuo star:lle pääsy jos tuikku suostuu lukemaan ja analysoimaan.
No kuitenkin EGR:n irroittelin ja yllätys, se ei ollutkaan aivan niin likainen kuin luulin.

Likainen EGR

Puhdistettu EGR

Imusarjan sisältä. Aika likaisia tahtovat olla, juurelta puhdistelin sen mitä sain.
Nollasin perustesterillä vikakoodit, josko nyt olisi lähtenyt toimimaan puhdistuksen jälkeen. Edelleen työntää vikatilaan ja vikakoodi P1400 näkyy voimassaolevana.
Seuraavia arvoja otin OBD-testerillä ylös tyhjäkäynnin ja 3000rpm kierroksilla.
Tyhjäkäynti 3000rpm
Engine RPM 781 r/min 2986 r/min
Calculated Load Value 28,6% 100,0%
Intake Manifold Pressure 100kPa 129 kPa
MAF 13,88 g/s 75,47 g/s
Intake Air Temp. 20C 19C
Coolant Temp 57c 60C
Fuel Pressure 33400 kPa 74500 kPa
Barometric Pressure 100 kPa 100 kPa
CAT Temp B1S1 134C 138,6C
CAT Temp B1S2 134C 138,6C
ECU Volt 14.288V 14.288V
Staria tässä odotellaan mutta mikähän lie nyt syynä olisi?
Juu, tuikkua en ole saanut vielä kiinni, joten hieman odottaa tuo star:lle pääsy jos tuikku suostuu lukemaan ja analysoimaan.
No kuitenkin EGR:n irroittelin ja yllätys, se ei ollutkaan aivan niin likainen kuin luulin.

Likainen EGR

Puhdistettu EGR

Imusarjan sisältä. Aika likaisia tahtovat olla, juurelta puhdistelin sen mitä sain.
Nollasin perustesterillä vikakoodit, josko nyt olisi lähtenyt toimimaan puhdistuksen jälkeen. Edelleen työntää vikatilaan ja vikakoodi P1400 näkyy voimassaolevana.
Seuraavia arvoja otin OBD-testerillä ylös tyhjäkäynnin ja 3000rpm kierroksilla.
Tyhjäkäynti 3000rpm
Engine RPM 781 r/min 2986 r/min
Calculated Load Value 28,6% 100,0%
Intake Manifold Pressure 100kPa 129 kPa
MAF 13,88 g/s 75,47 g/s
Intake Air Temp. 20C 19C
Coolant Temp 57c 60C
Fuel Pressure 33400 kPa 74500 kPa
Barometric Pressure 100 kPa 100 kPa
CAT Temp B1S1 134C 138,6C
CAT Temp B1S2 134C 138,6C
ECU Volt 14.288V 14.288V
Staria tässä odotellaan mutta mikähän lie nyt syynä olisi?
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Näin aluksi voisi vilkaista pakokaasujen poistumisia.Tuleeko sitä painetta putkista oikeasti kunnolla?Vertailuauto olisi hyvä.Onko nokea ahtimen jälkeen liitoksessa ,pakosarjan liepeillä ?Ei anna vikakoodia jos on katti tukossa.Minkälainen ajotyyli ?Annatko rumBaa vai ajatko hissukseen satasta ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
arska10 kirjoitti:Tuolla yhdessä poistetussa ketjussa "CDI:n ohjelmointi" oli paljon tärkeää tietoa mun muossa tuosta egr venttiilistä
Elä muuta sano......täyttä totta ja tietoa......enemmän kun kaivattu ketju.......moneen nytkin 20 uusimman viestin joukossa olevaan ongelmaan löytyisi vastaus siitä surullisen kuuluisasta siivotusta ketjusta......eikä nuo tietäjä / taitajat enään näköjään tänne kirjoittele tietojaan ja ymmärränkin heitä täysin......miksi jotain neuvoa kun se kuitenkin väärässä joutua siivousvimman kohteeksi....mutta vinkkinä......kun kotona ei saa niin kokeile naapuria....WWW.mese.fi.....
Miksikö ei kirjota......no.....toistaiseksi vielä JULKISESTI selittämättömästä syystä ylläpito ei ole todellista kantaa ilmoittanut ja esitettyihin kysymyksiin vastannut........vaikka yrittänyt vedota foorumin sääntöihin....mutta aika heikoin näytön / perustein.......tämän nyt julkisesti tähän kirjoitin mitä foorumin ulkopuolella kuuluu / keskusteluja käydään......sanon silläkin uhalla että olen seuraava "väärin tuomittu" niinkun pasi_a oli......
Eli lyhyesti........onko tämä uudelleen kirjoittamattomuus sitten eräänlainen mielenosoitus / luottamuspulan ilmaisemista ylläpitoa ja tätä FOORUMIA kohtaan vai miksi tämän vois tullkita......
Tuo yllä kirjoittamani teksti ei ole pelkästään vain ja ainoastaan minun mielipiteeni........vaan halusin tuoda esille sen mitä selittämätön toiminta saa aikaan......tai jos annettu selitys ei ole todellinen.......niin ne vain monet keskustelut loppuu että juuriko RAHA pani tämän foorumin hyvän vanhan hengen taivaan tuuliin......
Eli edelleen korostan että yksistään tämä ei ole pelkästään minun oma mielipiteeni......eli olen yksi muiden puolesta....
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
No joo, edelleen tässä ongelman kanssa pähkäillään. Starin piuhaan autoa en saa sitten millään.
Google tosissaan kertoo näin DTCSearchissa
"P1400 - Mercedes-Benz Type Powertrain - Manufacturer Controlled DTC - Manufacturer Controlled
Description
Exhaust gas recirculation (EGR) solenoid - circuit malfunction
Cause
Wiring, EGR solenoid, hose(s), ECM"
No google myös kertoo W203+P1400 hakusanoilla saksankielisillä sivuilla että Mersun omalla koodikannalla P1400 tuo voisi viitata MAP-anturin vikaan.
Tuumasta toimeen --> MAP-anturi irti. Ja vikakoodeja tarkkailemaan OBD-testerillä. OBD-testeri reagoi heti MAP-anturin irroitukseen, joten kyllä se kaiken järjen mukaan MAP-anturi pitäisi olla kunnossa jos reagoi johdon irroittamiseen uudella vikakoodilla.
EGR:n sähköyksiköstä en saa johtoa irti kun on niin "hassu" kiinnitys ja tiukasti kiinni siinä. Johdon irroittamisella pitäisi huomata ottaako OBD-testeri uusia virheitä. Mitenhän tuo lähtee irti, neuvoja?
No, sekin on nyt tehty että hehkuasennossa vikakoodit on nollattu, avaimet nolla-asentoon, ja testerivalmiina. Jo hehkutusvaiheessa antaa sen P1400 koodin odottavana vikakoodina. Anturivialtahan tuo edelleen kuulostaa.
Tämä on vähän sokkoleikkiä kun Starin nokkaan ei autoa saa.
Pakokaasut poistuu oikein hyvin. Konehuone on sen verran siisti että nokea ei näy missään. Ajo on sekavaa, pitkää maantieajoa ja kaupunkiajoa. Nyt on tosin pitkät matkat vähentynyt.
Google tosissaan kertoo näin DTCSearchissa
"P1400 - Mercedes-Benz Type Powertrain - Manufacturer Controlled DTC - Manufacturer Controlled
Description
Exhaust gas recirculation (EGR) solenoid - circuit malfunction
Cause
Wiring, EGR solenoid, hose(s), ECM"
No google myös kertoo W203+P1400 hakusanoilla saksankielisillä sivuilla että Mersun omalla koodikannalla P1400 tuo voisi viitata MAP-anturin vikaan.
Tuumasta toimeen --> MAP-anturi irti. Ja vikakoodeja tarkkailemaan OBD-testerillä. OBD-testeri reagoi heti MAP-anturin irroitukseen, joten kyllä se kaiken järjen mukaan MAP-anturi pitäisi olla kunnossa jos reagoi johdon irroittamiseen uudella vikakoodilla.
EGR:n sähköyksiköstä en saa johtoa irti kun on niin "hassu" kiinnitys ja tiukasti kiinni siinä. Johdon irroittamisella pitäisi huomata ottaako OBD-testeri uusia virheitä. Mitenhän tuo lähtee irti, neuvoja?
No, sekin on nyt tehty että hehkuasennossa vikakoodit on nollattu, avaimet nolla-asentoon, ja testerivalmiina. Jo hehkutusvaiheessa antaa sen P1400 koodin odottavana vikakoodina. Anturivialtahan tuo edelleen kuulostaa.
Tämä on vähän sokkoleikkiä kun Starin nokkaan ei autoa saa.
Näin aluksi voisi vilkaista pakokaasujen poistumisia.Tuleeko sitä painetta putkista oikeasti kunnolla?Vertailuauto olisi hyvä.Onko nokea ahtimen jälkeen liitoksessa ,pakosarjan liepeillä ?Ei anna vikakoodia jos on katti tukossa.Minkälainen ajotyyli ?Annatko rumBaa vai ajatko hissukseen satasta ?
Pakokaasut poistuu oikein hyvin. Konehuone on sen verran siisti että nokea ei näy missään. Ajo on sekavaa, pitkää maantieajoa ja kaupunkiajoa. Nyt on tosin pitkät matkat vähentynyt.
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Googlen syövereistä vastaava ongelma jollain myös ja tällöin ongelmana on ollut hiukkassuodattimen tunnistin. Löytyy kuulemma konehuoneesta(??) ? Osaisiko joku kertoa?
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Voisiko olla imupuolen sihti tukossa?
Ainakin eräässä japsissa samanlainen ongelma, kierrokset ei noussu yli 3000 ja lopussa niinkin yksinkertainen vika.

Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
itsellä samanlaista ongelmaa on. itellä vaan 200cdi.alavääntö puuttuu kokonaan ei tahdo ahtaa ollenkaan.3000rpm jälkeen vetää hyvin mutta piakkoin kun ajelee rauhallisesti niin ei kierrä enää 3000 yli. ajotietokone valitteli epc valoa. auto johdon päähän ja sieltä tuli viat ilmamassa mittari ja kaasupolkimen sensorit 1 ja 2. no ne on nyt sitten vaihdettu mutta sama vika. tänään tarkastit katalysaattorit mutta ei näyttäny siltä että olisivat ahdistaneet mutta kaikki romut pois joka tapauksessa. huomenna sitten letkujen tarkastelua. on kyllä ongelmallinen vika kyllä ottaa hermoo 

Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Dealer: Näinhän sitä kaikella järjellä voisi luulla OBD-koodin perusteella, mutta googlen syöverit kertoo muuta. BMW:hen samalla P1400 koodi on katti anturivika
Odotellaan että joskos sitä pääsisi Star:n ääreen. Paikallisessa merkkihuollossa se näyttää niin vaikealta. Vikaahan tässä yritetään nyt paikallistaa muilla keinoilla kun Starilla. Vaikeaa se on mutta toivottavasti nyt ei mahdotonta. Ehdotuksia otetaan vastaan vian poissulkemiseen tai rajaamiseen.
Odotellaan että joskos sitä pääsisi Star:n ääreen. Paikallisessa merkkihuollossa se näyttää niin vaikealta. Vikaahan tässä yritetään nyt paikallistaa muilla keinoilla kun Starilla. Vaikeaa se on mutta toivottavasti nyt ei mahdotonta. Ehdotuksia otetaan vastaan vian poissulkemiseen tai rajaamiseen.
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Onko autossa hiukkassuodatin?
Omassa autossani vika oli EGR venttiilin vieressä olevassa painetunnistin anturissa,(320 cdi kone).
Anturin saa KL-varaosista.tai hartikaiselta,voi olla AD,varaosillakin.
Lisäksi jos on hiukkaspönttö kannattaa tarkistaa paine ero venttiili,on siinä vaihteisto putken luona (automaatti vaihteisto w211).
Tulee kaksi putkea hiukkasuodattimelta,tarista jotta putket on auki ,voit puhaltaa letkuihin ,itse putsasin pienellä paineella ilmakompuralla.
Googlettamalla löytyy asiasta lisää.
Esim,
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=90491" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai.
https://www.google.fi/search?q=hiukkass ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikku osaa tuon EGRventtiilin poistaa.Harmi kun ei kerkeä.
Koita vielä jos oisi aikaa.
Taitaa mennä hänenaika harrastuksissa.(metsällä näin syksyllä).
Rengashuolto Karjalaisella on myös testeri.
Älä osta osia ennenkuin vika on testerillä löytynyt.
Voi olla jopa johtosarjassa jokin hiertymä/hapettuma liitoksessa.
Omassa autossani vika oli EGR venttiilin vieressä olevassa painetunnistin anturissa,(320 cdi kone).
Anturin saa KL-varaosista.tai hartikaiselta,voi olla AD,varaosillakin.
Lisäksi jos on hiukkaspönttö kannattaa tarkistaa paine ero venttiili,on siinä vaihteisto putken luona (automaatti vaihteisto w211).
Tulee kaksi putkea hiukkasuodattimelta,tarista jotta putket on auki ,voit puhaltaa letkuihin ,itse putsasin pienellä paineella ilmakompuralla.
Googlettamalla löytyy asiasta lisää.
Esim,
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=90491" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai.
https://www.google.fi/search?q=hiukkass ... e&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikku osaa tuon EGRventtiilin poistaa.Harmi kun ei kerkeä.
Koita vielä jos oisi aikaa.
Taitaa mennä hänenaika harrastuksissa.(metsällä näin syksyllä).
Rengashuolto Karjalaisella on myös testeri.
Älä osta osia ennenkuin vika on testerillä löytynyt.
Voi olla jopa johtosarjassa jokin hiertymä/hapettuma liitoksessa.
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
No niin, tänään sain vihdoin ja viimein Starin nokkaan (kiitos Rengashuolto Karjalainen ja Antti).
Starilla luettiin ja vikalamppu oli syttynyt hiukkassuodattimen paineanturista. Paineanturin arvot eivät olleet siihen asetetuissa rajoissa.
Katseltiin DPF:n arvoja, joiden päälle en ymmärrä mitään, mutta näytti hieman "tietäjän" mukaan hiukassuodattimen tukkoisuutta. Varsinkin joku paine arvo jonka raja on 20, olikin 5 (hjelppikee mikä arvo tämä oli). Viime regenerointi oli tapahtunut 600 mailia sitten. Tuumasta toimeen ja regenerointi päälle jota se teki 10-15 minuuttia ja 630C asteella. Regeneroinnin päätteeksi Star ilmoitti että katti ei pääse sen asetettuihin lämpötilarajoihin. Muuten ei mitään muuta ilmoitusta, ja tämä painearvo oli nyt 1.
Vikakoodit nollaukseen, seuranta linjalle niillä puheilla ja tyytyväisenä lähdin pois kun ei vikavaloa ja moottori näytti toimivan hyvin. Sain ohjeeksi ajaa pitkän lenkin.
No kesken pitkän lenkin 20km kohdalla tehot hävisi taas. Auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin, edelleen vikatila. Nyt ei moottorin merkkivaloa paluumatkalla vielä syttynyt.
Heittääkö tuo paineanturi nyt ihan väärää arvoa viallisuuden vuoksi vai onko tuossa DPF jotain vikaa? Luulisi pöntön olevan nyt osittain tyhjä kun regenerointi tehtiin.
Starilla luettiin ja vikalamppu oli syttynyt hiukkassuodattimen paineanturista. Paineanturin arvot eivät olleet siihen asetetuissa rajoissa.
Katseltiin DPF:n arvoja, joiden päälle en ymmärrä mitään, mutta näytti hieman "tietäjän" mukaan hiukassuodattimen tukkoisuutta. Varsinkin joku paine arvo jonka raja on 20, olikin 5 (hjelppikee mikä arvo tämä oli). Viime regenerointi oli tapahtunut 600 mailia sitten. Tuumasta toimeen ja regenerointi päälle jota se teki 10-15 minuuttia ja 630C asteella. Regeneroinnin päätteeksi Star ilmoitti että katti ei pääse sen asetettuihin lämpötilarajoihin. Muuten ei mitään muuta ilmoitusta, ja tämä painearvo oli nyt 1.
Vikakoodit nollaukseen, seuranta linjalle niillä puheilla ja tyytyväisenä lähdin pois kun ei vikavaloa ja moottori näytti toimivan hyvin. Sain ohjeeksi ajaa pitkän lenkin.
No kesken pitkän lenkin 20km kohdalla tehot hävisi taas. Auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin, edelleen vikatila. Nyt ei moottorin merkkivaloa paluumatkalla vielä syttynyt.
Heittääkö tuo paineanturi nyt ihan väärää arvoa viallisuuden vuoksi vai onko tuossa DPF jotain vikaa? Luulisi pöntön olevan nyt osittain tyhjä kun regenerointi tehtiin.
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
No taitaa mennä vähän yksipuoliseksi tämä keskustelu mutta forumin keskusteluita on tullut kelailtua taaksepäin paljon ja etsittyä aiheita koskien hiukassuodatinta.
Sen nyt näistä keskusteluista opin että ilmeisesti DPF:n kunnosta kertoo tihentynyt regenerointi väli. Testerin mukaan edellinen regenerointi oli tapahtunut 600 mailia (kiinan plexeri niin ei tiedä oliko km, star näytti mailia) sitten, eikö näissä regenerointi väli itsestään saata olla jopa 1000km päälle normaaliajossa? Eikö se kerro että ECU:n mielestä pönttö on toiminut ihan asianmukaisesti pitemmän aikaa?
Pakkopolttohan me saatiin tuolle pöntölle käyntiin hyvin helposti ja ongelmitta.
Tämähän on toki amatöörin oma päätelmä (ja toive helpon korjauksen toivossa) että paine-eroanturi, jotka keskusteluhistorian mukaan tuuppaavat hajoamaan herkästi mersuista, olisi nyt syypää ongelmiin antamalla väärää tietoa pöntön tilasta? Mitäs ajatuksia tämä herättää? Saa, ja toki pitääkin, mielellään vastata ja korjata tietoa tämmöisille amatöörille mikäli olen jotain ymmärtänyt väärin.
Sen nyt näistä keskusteluista opin että ilmeisesti DPF:n kunnosta kertoo tihentynyt regenerointi väli. Testerin mukaan edellinen regenerointi oli tapahtunut 600 mailia (kiinan plexeri niin ei tiedä oliko km, star näytti mailia) sitten, eikö näissä regenerointi väli itsestään saata olla jopa 1000km päälle normaaliajossa? Eikö se kerro että ECU:n mielestä pönttö on toiminut ihan asianmukaisesti pitemmän aikaa?
Pakkopolttohan me saatiin tuolle pöntölle käyntiin hyvin helposti ja ongelmitta.
Tämähän on toki amatöörin oma päätelmä (ja toive helpon korjauksen toivossa) että paine-eroanturi, jotka keskusteluhistorian mukaan tuuppaavat hajoamaan herkästi mersuista, olisi nyt syypää ongelmiin antamalla väärää tietoa pöntön tilasta? Mitäs ajatuksia tämä herättää? Saa, ja toki pitääkin, mielellään vastata ja korjata tietoa tämmöisille amatöörille mikäli olen jotain ymmärtänyt väärin.
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
ihme vikoja joihin ei enää mopotekniikka päde.Toivottavasti ongelmapaikka löytyy ilman isompia osien ostoja.
Noita hiukkaspönttöjä voi ilmeisesti ottaa pois käytöstä samoin tavoin kuin normi katinkin..rautakankea ja ohjelmointi uusiksi
Noita hiukkaspönttöjä voi ilmeisesti ottaa pois käytöstä samoin tavoin kuin normi katinkin..rautakankea ja ohjelmointi uusiksi
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
.
Jos paineanturin antama informaatio hiukkassuodattimen kunnosta ei ole "uskottava", tai ohjelman asettamassa min/max haarukassa.
Niin siitä tulee virheilmoitus.
Anturi on siis todennäköisesti viallinen.
Tässä tilanteessa suodattimen tyhjennyspoltto ei kuitenkaan jää tekemättä, vaan poltto suoritetaan kuitenkin, ohjelmassa olevien laskureiden perusteella.
Näitä laskennallisia perusteita ovat muunmuassa ajokilometrit, sekä polttoaineen kulutus, aika .....
Hyvinhyvin useasti se poltto näkyy laskennallisesti sattuvan juurikin 1000km välein (=~600mailia).
Muistaakseni jos eropaineanturin antama arvo on epäuskottava, niin ohjelma käyttää laskennallista arvoa 1bar, eropaineanturin vikatilaraja on 1,05bar
Eropaineanturi ei ollut muistaakseni kallis ja on ko. järjestelmän "tyyppivaiva", kannattaa siis ostaa ja vaihtaa vaikka varulta, ei mene ostos hukkaan.
Alkaa jo olla linnut ammuttu ja kaikki palkinnot rohmuttu - kohta vois jo palata taas "ihmisten ilmoille".
Jos paineanturin antama informaatio hiukkassuodattimen kunnosta ei ole "uskottava", tai ohjelman asettamassa min/max haarukassa.
Niin siitä tulee virheilmoitus.
Anturi on siis todennäköisesti viallinen.
Tässä tilanteessa suodattimen tyhjennyspoltto ei kuitenkaan jää tekemättä, vaan poltto suoritetaan kuitenkin, ohjelmassa olevien laskureiden perusteella.
Näitä laskennallisia perusteita ovat muunmuassa ajokilometrit, sekä polttoaineen kulutus, aika .....
Hyvinhyvin useasti se poltto näkyy laskennallisesti sattuvan juurikin 1000km välein (=~600mailia).
Muistaakseni jos eropaineanturin antama arvo on epäuskottava, niin ohjelma käyttää laskennallista arvoa 1bar, eropaineanturin vikatilaraja on 1,05bar
Eropaineanturi ei ollut muistaakseni kallis ja on ko. järjestelmän "tyyppivaiva", kannattaa siis ostaa ja vaihtaa vaikka varulta, ei mene ostos hukkaan.
Alkaa jo olla linnut ammuttu ja kaikki palkinnot rohmuttu - kohta vois jo palata taas "ihmisten ilmoille".

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Paine-ero anturi vaihdettu, viat nollattu, ajettu 30km ja vika poissa.
Nollausta ei tehty Starilla vaan Bosch:n testerillä, joka antoi vikakoodin "Paine-ero anturin lukema epälooginen".
Täytynee uskoa että vika on poissa. Kiitos avuista!
Nollausta ei tehty Starilla vaan Bosch:n testerillä, joka antoi vikakoodin "Paine-ero anturin lukema epälooginen".
Täytynee uskoa että vika on poissa. Kiitos avuista!
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Nautserille vielä kiitos anturista!
Nykyinen: S205 C220d 4Matic -16
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Exät:
S212 E220 CDI -12
S204 C250 CDI -10
S203 C220 CDI -06
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Saisko tietoa missä anturi sijaitsee ja minkäsnäköinen onn? itellä taitaa olla sama vika, w210 220cdi -00
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
lakee kirjoitti:Saisko tietoa missä anturi sijaitsee ja minkäsnäköinen onn? itellä taitaa olla sama vika, w210 220cdi -00
Antoiko joku testeri saman vika koodin
Vai mistä päätelen sama vika

No kuitenkin jos auto on 210 niin vika ei ole siinä anturissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
.
CDI203 vähän vedättää.
Paine-eroanturi mittaa pakosarjan paine-eroa suhteessa ulkoilman paineeseen.
Eropaineanturi mittaa hiukkassuodattimen päiden välistä erotusta paineessa, siitä päätellään tukkoisuus.
Nämä käytännössä löytyy ainoastaan hiukkasautoista.
Muissa malleissa paineeseen liittyvät herjat ampuu kyllä ahtopaineeseen.
CDI203 vähän vedättää.

Paine-eroanturi mittaa pakosarjan paine-eroa suhteessa ulkoilman paineeseen.
Eropaineanturi mittaa hiukkassuodattimen päiden välistä erotusta paineessa, siitä päätellään tukkoisuus.
Nämä käytännössä löytyy ainoastaan hiukkasautoista.
Muissa malleissa paineeseen liittyvät herjat ampuu kyllä ahtopaineeseen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W203 220 CDI, veto loppui, kiertää enää 3000rpm
Jeptuikku kirjoitti:.
CDI203 vähän vedättää.![]()
Paine-eroanturi mittaa pakosarjan paine-eroa suhteessa ulkoilman paineeseen.
Eropaineanturi mittaa hiukkassuodattimen päiden välistä erotusta paineessa, siitä päätellään tukkoisuus.
Nämä käytännössä löytyy ainoastaan hiukkasautoista.
Muissa malleissa paineeseen liittyvät herjat ampuu kyllä ahtopaineeseen.

On ko anturin vikaan päädyty kun
sitähän ei löydy 210 mallista
Joten vika ei voi olla siinä anturissa
E: tällä kertaa sentään kysymyksessä oli mainittu
mikä auto on kyseessä...

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
