190D -86 Turbotus?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Elikkä tekis mieli saada tohon nuhaseen 72 heppaiseen tenavaan vähän lisää voimaa. Pienellä opiskelijan budjetilla.

Lähtökohta siis 295 000km ajettu kakslitrainen diesel moottori. Mielessä laittaa pikku turbo laippa hitsattuna käännettyyn vakio pakosarjaan. Ilman välijäähdytintä. Ja imusarjaan painekotelo alumiini putkesta päät hitsattuna umpeen. Turbon öljynkierto vielä pieni kysymysmerkki, mistähän tuo lähtö ja paluu kannattaisi ottaa.

Onko mersumiehillä vinkkejä. Vaikka asiasta on keskusteltu paljon foorumilla osaako joku selittää mitä ruuveja sieltä Boschin pumpun päästä pitää kiertää jotta saa sitä voimasauhua ja kierrokset tasaantuvat kiltisti? :wtf:
om601
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pakosarja ottaa kanteen kiinni jos sen kääntää toisinpäi.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

vi[[e kirjoitti:Elikkä tekis mieli saada tohon nuhaseen 72 heppaiseen tenavaan vähän lisää voimaa. Pienellä opiskelijan budjetilla.

Lähtökohta siis 295 000km ajettu kakslitrainen diesel moottori. Mielessä laittaa pikku turbo laippa hitsattuna käännettyyn vakio pakosarjaan. Ilman välijäähdytintä. Ja imusarjaan painekotelo alumiini putkesta päät hitsattuna umpeen. Turbon öljynkierto vielä pieni kysymysmerkki, mistähän tuo lähtö ja paluu kannattaisi ottaa.

Onko mersumiehillä vinkkejä. Vaikka asiasta on keskusteltu paljon foorumilla osaako joku selittää mitä ruuveja sieltä Boschin pumpun päästä pitää kiertää jotta saa sitä voimasauhua ja kierrokset tasaantuvat kiltisti? :wtf:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false; tuolta löytyy kaikki olennainen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Onko pakosarja tehtävä turbolle itse vai saako esim jostain toisesta Mersu mallista? Entä saako jostain tilattua?
om601
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

vi[[e kirjoitti:Onko pakosarja tehtävä turbolle itse vai saako esim jostain toisesta Mersu mallista? Entä saako jostain tilattua?
Ostat om603 turbon vakio pakosarjan, se on valmiiksi kaksiosainen (4+2). Liitos auki ja tulppa päähän niin pitäisi sopia neli pyttyseen?
W201 250D
W202 250D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mutta downpipelle tulee ahdasta, pitää muokata sitä pyöränkotelon peltiä tai mikä nyt onkaan.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Tarkoitatko tuolla om603 pakosarjalla vai yleisesti :?:
om601
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

tuolta saa pakosarjoja mut ei kyllä opiskelia pudjetilla http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php ... 1270679050" onclick="window.open(this.href);return false;

ja foorumilta löytyy kyllä aika tarkat ohjeet 601:n turbotukseen kun vähän käyttää hakua tai siekkisen linkkiä
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

vi[[e kirjoitti:Tarkoitatko tuolla om603 pakosarjalla vai yleisesti :?:
Niin tolla om603 pakosarjalla. Toisinpäi seki menis näppärästi, mutta ottaa kanteen kiinni. Kanteen ku vinguttais 4 uraa niin vois mahtua :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Tai unohtaa tuollaset turbotukset jotka pitäs tehdä 100e rahoilla. Itse kouluaikoin jo ennen kortinsaantia haaveilin superista. mitään ei tapahtunu ja sakkorenkailla ajelin aina. Koulu jätettiin kesken ja lähettiin töihin ja johan tässä nyt jo 2 moottoria räjäytettynä ja lisää pitäs pienistää.

Sanoisin jotta ilman rahaa ei kannata mitää ruveta tekemään.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

mä oon aikoinani 2 kpl 601 turbottanu pikkurahalla ja voin kertoo.. v*tuiks menee, halpa ahdi(hajoo aika nopeesti) sitte laatikot pettää, perä levii... ei siitä kauan iloa ole :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

killerimersu kirjoitti:mä oon aikoinani 2 kpl 601 turbottanu pikkurahalla ja voin kertoo.. v*tuiks menee, halpa ahdi(hajoo aika nopeesti) sitte laatikot pettää, perä levii... ei siitä kauan iloa ole :D
ja se ketutus sitte ku ei oo rahaa ja ainutta autoa lähetään räpeltään ja ku se hajoaa niin sitte itketään ku mikää ei kestä ja elämä on perseestä
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

TUUTTERO kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:mä oon aikoinani 2 kpl 601 turbottanu pikkurahalla ja voin kertoo.. v*tuiks menee, halpa ahdi(hajoo aika nopeesti) sitte laatikot pettää, perä levii... ei siitä kauan iloa ole :D
ja se ketutus sitte ku ei oo rahaa ja ainutta autoa lähetään räpeltään ja ku se hajoaa niin sitte itketään ku mikää ei kestä ja elämä on perseestä
ja varsinkin kun luulet että autosta tulee kylän nopein kiesi mut voi sitä pettymyksen määrää ku 200dee on turbotettu ja nollasta sataan voi perkeleen hyvällä tuurilla päästä 11 sek :D :D :D eli hyvä jos pärjäät uudelle tila-autolle :D ja vielä kaiken lisäks joku paikka räjähtää käsiin kun oikee kummia polttaa :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

ei ne kaikki nyt niin huonosti oo onnistunut,+600 ajettu kaverin 200dee :D pumppu täysille,sopevan kokonen kuuleri,ite väänsi nätin pakosetin ja katteli 300 deen vakioturbon.n.kilon ahdoilla ajeli ja ei millään rikki :wink: toki kun noilla tehoilla koittaa smarketin seinää vasten saada stomilin väkisten jampattaa,niin hajoohan ne :D mutta kun vaan nauttii ohituskiihtyvyyden parantumisella....kumman kauan pysyy nipussa :roll: oiskohan ajellu n,5000 tuhatta ja osti sitte väykyn :roll: turbo 124 edelleen sillä,vaikka seisoo vaan,silti tulille kun avaimesta kääntää :wink: tuo tekniikka ois myytävänä ja ei oo hinnan kirois :wink:
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Tarkoitus oli siis vähän piristää, ei saada kylän kovinta ja hullua asfaltillapyörittäjää.

Pakosarja tuolla KKD Motorsportilla vähän turhan kallis, metallimiehenä ilmeisesti tehtävä sitten itse.
Turbo olisi tarkoitus ostaa käytettynä hintaluokkaa 200~€. Koko hommaan rahaa olisi käytettävissä viitisen sataa.

Tuleeko hommasta mitään, antakaa neuvoja ;)
om601
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

turbo 200e ja muutoskatsastukseen menee sitte se 200e ja penkkiin 100e.

+jarrut joutuu muuttamaan jne jne jne

Mieti uudestaan mitä oot tekemäs.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

paa viestiä ja saat koko auton tuohon rahaan.jarrut joudut hommaamaan.
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Jäärata mese, ei tulossa rek.

Jarruja ei tarvitse siis päivittää.
om601
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Itte en kehtaisi täälä edes tämmösistä kysyä. Käyttäisin hakua kun nuo perus asiat on täälä kerrottu ainaki 1000 kertaan. Siis käytä hakua.


Sori perjantai juoman vaikutus mutta oonpa sanonu asiani.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Täällä taas mainiota kommenttia, laatikot ja perä ei kestä ja ahdinkin hajoaa nopeasti. Sitten kuitenkin sellanen ei pärjää edes uusille tila-autoille. Jos kaksatasesta turbottamalla saa ehkä 100 heppaa tai vähän yli, niin ei varmasti laatikko mene hajalle. Peräkin kestää mainiosti kaiken muun paitsi järjettömän kuminpolton, oli se sitten E55 tai C32 AMG niin perä hajoaa jos kumia alkaa oikein jauhamaan.

Olisit muuten heti sanonu että auto jäälle tulossa nii olis ehkä osa tuosta paskanjauhamisesta jääny pois.
Kyllä noita ehjiä turboja löytyy kun vaan vähän etsii, ei ne mihinkään hajoa vaikka vähän väljiä oliskin. Jos pakosarjan saat tehtyä itse, tai joku tekee sen sulle niin tollanen 200/220 cdi:n hukkaporttiahdin vois olla aika sopiva. Kun pumppun ei tehdä muutaku ruuvataan mitä irti lähtee niin turha kovin isoa turboa laittaa, nii herääkin kivasti. Hitsaa muuten perä samantien lukkoon ennenku jäälle meet.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

S202 kirjoitti:Täällä taas mainiota kommenttia, laatikot ja perä ei kestä ja ahdinkin hajoaa nopeasti. Sitten kuitenkin sellanen ei pärjää edes uusille tila-autoille. Jos kaksatasesta turbottamalla saa ehkä 100 heppaa tai vähän yli, niin ei varmasti laatikko mene hajalle. Peräkin kestää mainiosti kaiken muun paitsi järjettömän kuminpolton, oli se sitten E55 tai C32 AMG niin perä hajoaa jos kumia alkaa oikein jauhamaan.

Olisit muuten heti sanonu että auto jäälle tulossa nii olis ehkä osa tuosta paskanjauhamisesta jääny pois.
Kyllä noita ehjiä turboja löytyy kun vaan vähän etsii, ei ne mihinkään hajoa vaikka vähän väljiä oliskin. Jos pakosarjan saat tehtyä itse, tai joku tekee sen sulle niin tollanen 200/220 cdi:n hukkaporttiahdin vois olla aika sopiva. Kun pumppun ei tehdä muutaku ruuvataan mitä irti lähtee niin turha kovin isoa turboa laittaa, nii herääkin kivasti. Hitsaa muuten perä samantien lukkoon ennenku jäälle meet.

ja kyse oli opiskelija budjetista eli sillon tuskin hirveesti ostellaan kunkkuperiä tai siekkisen laatikoita... ja kyllä aika usein kun jonkun auton saa viritettyä niin harvemmin ketää tulee sanoo et: TOLLA EI IKINÄ POLTETA KUMII EIKÄ MITÄÄ MUUTAKAA PELLEILLÄ KU SIITÄ HAJOO MUUTE LAATIKKO..... ja epäilen myös sitä että joku rakentaa millään budjetilla turbo auto pelkästää sen takia että on mukavampi ohittaa?!?!
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nii no, kai se sitten on niin että jos moottorin kylkeen sen turbon laittaa vaikka vähän pienemmälläkin budjetilla niin sillä survotaan ja annetaan kenkää niin kauan että se varmasti hajoaa jostain :roll: Tai sitte kaikki ei oo samanlaisia reikäpäitä ku sinä. Väittäisinpä että 200d ja 250d:ssä on samat laatikot ja perät, ja jos 200d turbottaa että siinä ehkä vähän enemmän on voimaa ku 250 nii miten se laatikko hajoaa muutaku vasiten hajottamalla? Ja kun se kumi ei pala häävisti turbottamallakaan niin turha sitä on polttaa. Kyllä joku voi olla hyvinkin tyytyväinen jos 72 tilalle saa sen ~100. Viisaampaa kai on vaihtaa koko auto. Mutta jäällehän tämä oli tulossa eli ei muutaku jostain se ehjä ahdin paikalleen, öljynkierto kuntoon, nokalle ees jonkunlainen kuuleri ja antamaan kenkää jäälle eikä survomaan autoa paskaksi teinilauman eteen abc:n parkkipaikalle.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

no mä en sun abc teini touhuistas tiedä, mutta tämä reikäpää sai 90km vauhdista kaasun pohjaan polkasemalla vetarin poikki ja perämurikan halkastua ja kyseessä oli 190 200d AUTOMAATTI 392tuhatta ajettu... ahdettu peli oli... ja mä poltan kumini jossai missä saa vaikka samalla mitattua varttimailin, ja abc:llä ei vissi 400metrin suoraa löydy, ja muutenki kuminpoltto taitaa siellä olla kielletty.. :D vitsi vitsi :D

anyway, ahdin kiinni ja jäälle :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noo, oletuksena kuitenkin on että auto olis kunnos :roll: Tais vetari olla "hieman" ruostunu ja perä saanut myös kyytiä? Kyllä mäki sain 200cdi:stä perän hajalle, ja ne vähäisetkin kuminpoltot loppu siihen. No taisin mä vähä kokeilla joskus.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

sitä en tie miks perä halkes?!?! säpäleinä kaikki oli murikan sisällä.. ja vetari meni poikki siitä normi kohdasta, kumin juuresta, oli se vähän hapan ehkä :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Perän keskitappi irti?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

siis perässä ei ollut mitään paikoillaan et vaikee sanoo mikä sieltä oli lauennut :D eikös silti se keski tappi sieltä aika usein laukee?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja S202 »

No ainakin se väljistyy ajan myötä, ja vois kuvitella että vaan sen irtoaminen saa totaalituhon aikaan. Siinä mun rikkomassa perässä oli se tappi jo monta milliä väljä, mutta se pysyi paikoillaan, ne pikkurattaan vaan meni paloiksi.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 190D -86 Turbotus?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää olen saanu vakio 200D:stä kakas kertaa perän rikki. molemmilla kerroilla "kumin poltto" syynä. talvella kun sudittelee yhellä nakilla, niin kyllä ne vaan menee rikki. samaten olen saanu 500S:stä perän rikki. samasta syystä. mutta 300 heppasesta w124 diiselistä en saanu perää rikki, vaikka sillä ajelinkin 100 000km. tällä en polttanu kumia, vaan ajoin normaalisti. enkä saanu vetariakaan poikki. (laatikoita kyllä meni muistaakseni 5 kappaletta tolla 100tkm matkalla..)
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin