Mesemies89 kirjoitti:
Jos oltaisiin tarkkoja mitä kirjoitetaan.
Tuikku voisi selvittää mikä on ahtimen pakosiipi ?
Mitä itse olen opiskellut kaasuturbiinitekniikkaa, käsitys ahtimen pakosiivestä on aivan vieras minulle.
No, ei se mitään, ole huoleti, se on varmaan ihan pienintä murhetta sinulla.
Olis varmaan kannattanut kuitenkin olla hereillä niillä tunneilla.
Meille muille, jotka ei ole käynyt mitään kouluja aiheesta, pakosiipi on ihan tuttu asia...
Mesemies89 kirjoitti:
Mitä itse olen opiskellut kaasuturbiinitekniikkaa, käsitys ahtimen pakosiivestä on aivan vieras minulle.
No, ei se mitään, ole huoleti, se on varmaan ihan pienintä murhetta sinulla. Olis varmaan kannattanut kuitenkin olla hereillä niillä tunneilla.Meille muille, jotka ei ole käynyt mitään kouluja aiheesta, pakosiipi on ihan tuttu asia...
Tuota vähän pelkäsinkin ! Opetustyössä piilee monta varaa.
Mesemies89 kirjoitti:
No, ei se mitään, ole huoleti, se on varmaan ihan pienintä murhetta sinulla. Olis varmaan kannattanut kuitenkin olla hereillä niillä tunneilla.Meille muille, jotka ei ole käynyt mitään kouluja aiheesta, pakosiipi on ihan tuttu asia...
Tuota vähän pelkäsinkin ! Opetustyössä piilee monta varaa.
Jos tuo väitelly niin vaikeeksi menee niin eikös niiden virallinen nimi ole roottorin siivet
Kaikki varmaan ymärsi mitä tuossa tarkoitettiin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
s1jviita kirjoitti:Se mitä itse noiden kanssa olen ropaillut, niin jos 1000km välein tekee ylläpitopolton, jolloin jälkiruiskutusta ainostaan käytetään niin se tarkoittaa noin yhtä polttoa/ tankillinen niin ei se kulutusta nosta juurikaan! Olen mittaillut pakopaineita erillisellä mittarilla dpf paikoillaan ja pois niin ero on todella huima! Kyllä se dpf on aika kuristin putkessa ja kun se poistetaan niin moottori hengittää paremmin, joka mm. aiheuttaa herkempää käytöstä. Eli minun mielestä dpf nostaa kulutusta juuri tuon kuristusominaisuuden vuoksi ei niinkään polttojen vuoksi. Tämä korostuu etenkin jos auto on softattu, jolloin pakopaineet nousee vaarallisen korkeaksi turbon kannalta! Eroa myös havaitsee jos alkuperäinen pönttö tyhjennetään vs tyhjennys + putkitus, jolla saadaan virtaus paremmaksi, mutta tämä havaitaan etenkin softatulla autolla!
Valitettavasti sinulla ei ole moottorin ja hiukkassuodattimen toimintaperiaatteesta pienintäkään hajun poikastakaan...
Ensiksikin, jälkipoltolla on muutakin tehtävää, kun se varsinainen suodattimen puhdistuspoltto ja avustaminen siinä - ja se polttotapahtuma tulee ja onnistuu, vaikka jälkipolttoja ei olisikkaan, siellä on vielä yksi kapistus sitä varten siellä järjestelmässä...
Pakopaineet nousee vaan, kun suodatin poistetaan ja kierrätys deaktivoidaan, samoin käy pakokaasujen lämmölle, sitäkin voi miettiä, miksi, vaikkapa jäännöshapella voisi olla asian kanssa jotain tekemistä...
Turbo on parhaiten "suojattu", kun suodatin on paikoillaan, vaikka se olisi tukossakin, sekin selviää toimintaperiaatteesta.
Virtaus moottorin läpi paranee ainoastaan, jos suodatin on tukossa ja se poistetaan, muuten se järjestelmän ahtain kohta on ahtimen pakosiiven kohdalla, eli virtauksen määrä riippuu moottorin kierroksista, sekä ahtopaineesta, sekä kierrätyskaasujen osuudesta...
Matka-ajon rasituksilla ja ilmamäärillä, jolloin kierrätyskaasujenkin osuus on suurimmillaan, ei suodattimella tai ahtimen rasittumisella ole varsinaisesti mihinkään mitään vaikutusta.
Kaasupohjassa tilanne sitten muuttuu.
Mahtaakohan se hiukkasloukku laskea pakopaineita? Vai tarkoititko että kun se ja egr poistetaan niin pakopaineet nousee, kun egr toimii vähä niinku hukkaporttina?
Kyllähän se hiukkassuodatin laskee pakopaineita. Kun sitä ei enää ole niin pakopaineet ovat korkeammat ja ahtimeen kohdistuu enemmän rasitusta. Olen joskus miettinyt että miten paljon pakoputken avartaminen mahtaa rasittaa ahdinta? Entä Egr poistaminen käytöstä?
Jolle kirjoitti:Kyllähän se hiukkassuodatin laskee pakopaineita. Kun sitä ei enää ole niin pakopaineet ovat korkeammat ja ahtimeen kohdistuu enemmän rasitusta. Olen joskus miettinyt että miten paljon pakoputken avartaminen mahtaa rasittaa ahdinta? Entä Egr poistaminen käytöstä?
Taitaa mennä just toisin päin . Karstoittunut Egr kakan kierrätysjärjestelmä yhdessä karstoittuneen pikeytyneen katin kanssa huono homma.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Jolle kirjoitti:Kyllähän se hiukkassuodatin laskee pakopaineita. Kun sitä ei enää ole niin pakopaineet ovat korkeammat ja ahtimeen kohdistuu enemmän rasitusta. Olen joskus miettinyt että miten paljon pakoputken avartaminen mahtaa rasittaa ahdinta? Entä Egr poistaminen käytöstä?
Joo, kyllä se näin on. Kun tehoa lisätään, tai/ja moottorin läpi menevää ilman määrää, niin ahtaimpaan paikkaan kohdistuva rasitus suurenee ja se ahtain paikka on ahtimen pakosiivessä.
Egr ei vakuta, kun se on kaasupohjassa kiinni vakio-ohjelmassakin, mutta tietty osakaasulla vaikuttaa, kun se ilma moottoriin, mikä ennen koostui kierrätyskaasuista, pitää nyt sitten tehdä ahtimen kokonaan.
.
Ei, en ole edes kuullutkaan niin käyneen, matka-ajon kohdilla, jolloin kierrätys on suurinta, rasitus on niin olematon.
Useimmat asiakkaat ovat päinvastoin tyytyväisiä, koska tässä tilanteessahan ahdin on silloin koko ajan "hereillä" ja vaste kaasuun on pirteämpi.
Normitilanteessa en juurikaan puutu tilanteeseen ahtimen kartoilla, sen verran vaan, että pahimmat piikitykset jää poikkeen.
Mutta joillekkin perfektionisteille pitää joutavaa pumppaushävikkiä vähentää, silloin matka-ajon kohdalta ahtimen siivet säädetään aivan auki.
Pikkuisen tulee viivettä, tai voisikko sanoa, että se palautuu vakion tasolle, mutta moottorin tekemä "turha" työ hiukan vähenee ja sen ainakin teoriassa pitäisi näkyä kulutuksessa, mutta en ole siitä niinkään varma, koska liikenteessä on koko ajan muuttuvat olosuhteet ja pikkuisenkin hitaampi moottorin reagointi aiheuttaa pikkuisen pidempiä ja painavampia kaasunpainannuksia ja ja - tämä kulutus on loputon suo....
Mutta, ohjelmasta voi tehdä sellaisen, kun kulloinkin halutaan ja sanotaan vielä sekin, että moni muukin kun minä.
markoala kirjoitti:Onko ollut tapauksia missä egr:n deaktivointi olisi rikkonut ahtimen? Siis auto missä ei ole mitään muuta muutoksia.
En usko että Egr poistaminen rikkoo ahdinta .
Alunperin matka-ajossa osa moottorin käyttämästä ilmasta tulee ilmaiseksi pakosarjasta, kun egr pidetään kiinni niin moottori (tai siis ahdin) joutuu puhaltamaan tuon saman ilmamäärän moottoriin. Kun pakoputki lisäksi avarretaan niin ahdin herää entistä herkemmin ja kuten muillakin oli kokemuksia auto tuntuu pirteämmältä ja vastaa paremmin kaasuun.
Minä ajan tässä takaa että kannattaako ehdon tahdoin napsia uusista autoista kaikkia insinöörien kehittämiä järjestelmiä pois muutaman hevosvoiman takia
Tämä menee muuten hiukan ohi alkuperäisestä asiasta
.
Sen verran pitää tarkentaa, ettei ne kierrätyskaasut tule mitenkään "ilmaiseksi" pakosarjasta imusarjaan.
VNT-ahtimella saadaan aikaan käytännössä koko ajan pakosarjaan suunnilleen kilon verran enemmän painetta, kun mitä imusarjassa on.
Kierrätyskaasuja ohjaillaan egr-venttiilillä ja tällä paine-erolla ilmamassamittarin antaman informaation mukaisesti oikealle tasolle kulloisessakin tilanteessa.
Asiaan vaikuttaa siis moottorin rasitus, lämpö, ulkoilman tila ....
Eli kyllä ne ihmiset, jotka haluaa matka-ajossa kaikkia paineita alemmas, aivan oikeilla jäljillä ovat, moottorin tekemä turha työ vähenee, mutta niinkuin totesin, en ole enää ollenkaan niin varma että kun liikenne on niin epästabiili ympäristö muuttujineen ja kun siihen täytyy koko ajan kaasupolkimella reagoida niin käykö kuitenkin loppupelissä niin, että herkkyys vaan menetetään, eikä mitään hyötyä saadakkaan.
Kun moottorit on nyt lähtökohtaisesti jo suunniteltu sen kierrätyksen "ehdoilla".
Mutta ajatuksena ihan ok, eli jos kerran ohjelmasta kierrätys poistetaan ...
Toisaalta taas siis, pakopaine on ahtimen toimintavoimaa, hiukan ylimääräistä pakopainetta vähentää ahtimen viivettä ja parantaa ajotuntumaa.
Asiaan ei näillä meidä käytettävissä olevilla resursseilla varmaan mitään "oikeaa"vastausta koskaan saada, jos sitä edes onkaan.
Lisäboxien yksi vaikutus on kaasupolkimen vasteen paraneminen.
Se johtuu siitä, kun ruiskutusaikaa venytetään niin, ettei ohjelma sitä ymmärrä.
Ruiskutus kääntyy myöhäiselle, tämä nostaa pakopainetta, kaikissa tilanteissa.