W208 etujousi poikki
W208 etujousi poikki
Talvirenkaiden vaihdon jälkeen (noin tunti siitä) auton alta kuului kova jysäys ja etujousen alapäästä oli mennyt poikki varttikierroksen (noin 5 cm) verran. Tarkoitus oli, että olisin ostanut keväällä madallusjouset nykyisten alkuperäisten jousien tilalle. Onko vaarallista ajella katkenneella jousella kevääseen asti, vai pitäisikö jousi vaihtaa heti?
Mistä saisi ostettua jousia edulliseen hintaan? Sekä minkälainen operaatiota jousen vaihtaminen on suunnilleen ajallisesti, jos sen teetättää korjaamolla?
Tarvitsee neuvoja nopeasti, kun pitäisi lähteä huomenna kurvailemaan.
Mistä saisi ostettua jousia edulliseen hintaan? Sekä minkälainen operaatiota jousen vaihtaminen on suunnilleen ajallisesti, jos sen teetättää korjaamolla?
Tarvitsee neuvoja nopeasti, kun pitäisi lähteä huomenna kurvailemaan.
MB W211 E 420cdi
MB W208 CLK 230 Kompressor
MB W208 CLK 230 Kompressor
Re: W208 etujousi poikki
Katkennut jousi edessä on aina riski kunnes se vaihdetaan tai leikataan pää suoraksi ja käännetään oikeaan kohtaan.
Osta Eibachit, ne on hyvät. Vaihdossa ei mene aikaa juuri tuntia kauempaa mutta nelipyöräsuuntaus pitää tehdä ja siitä lisäkustannus / aika.
Osta Eibachit, ne on hyvät. Vaihdossa ei mene aikaa juuri tuntia kauempaa mutta nelipyöräsuuntaus pitää tehdä ja siitä lisäkustannus / aika.
wiimax.fi
Re: W208 etujousi poikki
Mulla oli jousesta ja viiden sentin pala katkennut. Sitä kuinka kauan se oli ollut ei ole tietoo kun katsastusinssi sen huomas. Hylky tuli ja ajoin samantien Veholle tilaamaan ajan jousen vaihtoon. Tunnin työ jousen vaihto +kallistuksen vakaajan kiinnitys. Hinta oli 198€. Minkä takia nelipyöräsuuntaus? Ajossa ei huomannut yhtään että sieltä puuttui pala eikä sitä nähnyt itse vaan se 5cm pala putosi sieltä kun inssi ravisti autoa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Re: W208 etujousi poikki
Kun autoa madalletaan on syytä aina tarkistaa pyöränkulmat ja usein joutuu säätämäänkin. Jos vaihdetaan yksi jousi uuteen ei tarvitse mittailla.
Jos vaihdetaan vain yksi etujousi aikaa menee jotain 10-15 minuuttia.
Jos vaihdetaan vain yksi etujousi aikaa menee jotain 10-15 minuuttia.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
- Paikkakunta: Hki
Re: W208 etujousi poikki
Eikö madallusta voi verrata kuormattuun ajoneuvoon, ajatellaan että olen taksikuski jolla aina kyydissä 4 kyydittävää...pitääkö auto käyttää suuntauksessa asiakkaalta lähtiessä tolppaa kohti ? (dealer kirjoitti:Kun autoa madalletaan on syytä aina tarkistaa pyöränkulmat ja usein joutuu säätämäänkin. Jos vaihdetaan yksi jousi uuteen ei tarvitse mittailla.
Jos vaihdetaan vain yksi etujousi aikaa menee jotain 10-15 minuuttia.

Re: W208 etujousi poikki
Ei tarvitse, mersutaksit ovat farmarimalleja joissa on takana tasonsäätö ja keulahan ei kyytiläisistä johtuen merkittävästi laskeudu.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
- Paikkakunta: Hki
Re: W208 etujousi poikki
Jaa, täällä meillä on paljon seedaneitakin. Pitääkö näihin siis ottaa lisävarustelistalta säätyvä jousitus ?. Kuinka muuten sedanissa, voiko ajaa ikinä täydellä tankilla ja tavaraa takakontissa ?dealer kirjoitti:Ei tarvitse, mersutaksit ovat farmarimalleja joissa on takana tasonsäätö ja keulahan ei kyytiläisistä johtuen merkittävästi laskeudu.
Lopetan pilailun ja totean että nelikulmasäätöä ei tarvita pelkkien jousien (madallus) johdosta. Mielestäni jos kajotaan tukivarsiin tms silloin säätö aiheellinen. Jos nyt sitten joku keksii miten ja miksi jokin kulma muuttuisi erilaiseksi madalluksessa voisi kuvien kera asian selvittää. Itse ymmärrän että renkaan asento ei muutu "niiauksessa" yhtään vaan painuu samassa asennossa syvemmälle renkaskotelossa.
Re: W208 etujousi poikki
Todistan väitteesi vääräksi esittämällä vastatodistuksen. Esimerkiksi ilmiö "bumb steer" aiheutuu juurikin pyörän asennon muuttumisesta jousituksen toimiessa. Pikaisella etsimisellä löysin artikkelin jossa ilmiötä lyhyesti kuvataan. http://www.circletrack.com/chassistech/ ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: W208 etujousi poikki
Toivottavasti et menetä yöuniasi esittämisesi kysymysten vuoksiripuliranne kirjoitti:Jaa, täällä meillä on paljon seedaneitakin. Pitääkö näihin siis ottaa lisävarustelistalta säätyvä jousitus ?. Kuinka muuten sedanissa, voiko ajaa ikinä täydellä tankilla ja tavaraa takakontissa ?
Lopetan pilailun ja totean että nelikulmasäätöä ei tarvita pelkkien jousien (madallus) johdosta. Mielestäni jos kajotaan tukivarsiin tms silloin säätö aiheellinen. Jos nyt sitten joku keksii miten ja miksi jokin kulma muuttuisi erilaiseksi madalluksessa voisi kuvien kera asian selvittää. Itse ymmärrän että renkaan asento ei muutu "niiauksessa" yhtään vaan painuu samassa asennossa syvemmälle renkaskotelossa.

Uskoisin että haulla "camber", "takacamber" tai "säädettävä cambertanko" löytyy foorumilta juttua ja ehkä kuviakin. Tarvittaessa keksinet parempia hakusanoja.
wiimax.fi
Re: W208 etujousi poikki
camber kulma muuttuu eli renkaan pystykallistuma.toki jos kauan aikaa viimeisestä kulmien säädöstä olisi hyvä katsoa pyöränsuuntaukset. camber kulmaanhan tuossa autossa ei ole säätöjä. ylätukivarren rakenteen vuoksi camber kulmakaan tuskin paljon muuttuu.
Re: W208 etujousi poikki
Kannattaa vilkaista jotain runsaasti madallettuja autoja..joissain vanhemmissa bemareissa takarenkaat kääntyivät niin paljon sisäänpäin että hyvä jos kulutuspinnan ulkolaita tapasi tienpintaa.
Eihän niitä kulmia kannata säätää, mikäli sattuu olemaan rengasliikkeessä töissä ja tykkää vaihdella omaan autoon kumeja useasti.
Eihän niitä kulmia kannata säätää, mikäli sattuu olemaan rengasliikkeessä töissä ja tykkää vaihdella omaan autoon kumeja useasti.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
- Paikkakunta: Hki
Re: W208 etujousi poikki
http://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6r%C3%A4ntuenta" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettu ... xus-lfa,10" onclick="window.open(this.href);return false;
Huonoja kuvia mutta en todellakaan osaa kuvitella että renkaan asento muuttuu pystysuunnassa jollei joku noista tukivarista muuta mittaansa matkalla tai joustoa olisi enemmän alas kuin ylös?.Eiköhän monivarisituennan idea ole muuttumaton pyöränkulma joustoliikkeestä huolimatta, tällä haetaan stabiilia ajotuntumaa ja pidota.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettu ... xus-lfa,10" onclick="window.open(this.href);return false;
Huonoja kuvia mutta en todellakaan osaa kuvitella että renkaan asento muuttuu pystysuunnassa jollei joku noista tukivarista muuta mittaansa matkalla tai joustoa olisi enemmän alas kuin ylös?.Eiköhän monivarisituennan idea ole muuttumaton pyöränkulma joustoliikkeestä huolimatta, tällä haetaan stabiilia ajotuntumaa ja pidota.
Re: W208 etujousi poikki
esim.kun auto nostetaan ilmaan ja lasketaan alas auto hakee oman paikkansa vasta kun sitä liikutetaan eteen tai taakse päin sekin jo kertoo että kulmat muuttuu kun auto nousee/laskee tosin minimaalisesti mutta silti.
Re: W208 etujousi poikki
Siis yrität tarkoittaa varmaan jäykkä akselista,esim joku 1985 4wd hiluxin renkaitten kulmat ei pahemmin muutu laski tai nosti jousitusta.ripuliranne kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Py%C3%B6r%C3%A4ntuenta
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettu ... xus-lfa,10" onclick="window.open(this.href);return false;
Huonoja kuvia mutta en todellakaan osaa kuvitella että renkaan asento muuttuu pystysuunnassa jollei joku noista tukivarista muuta mittaansa matkalla tai joustoa olisi enemmän alas kuin ylös?.Eiköhän monivarisituennan idea ole muuttumaton pyöränkulma joustoliikkeestä huolimatta, tällä haetaan stabiilia ajotuntumaa ja pidota.
Vai onkohan tämä joku trolli taas...mietihän kun jousi tukivarsien välissä lyhenee,alatukivarren kiinnityspiste tulee lähemmäs maata mutta renkaan puolelta ei.Eli rengas kääntyy sisäänpäin jolloin camberkulmaa tarvitsee säätää.
http://www.futurez.fi/fi/shop/alusta-jo ... -ja-camber" onclick="window.open(this.href);return false;
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic