Sori kun ei ole kuvia, mutta tässä selostusta korjauksesta. Ihan ensimmäiseksi tietenkin sivupahvi irti paksista, ja yksi ristipääruuvi auki jolla moottoripaketti on kiinni. Sen jälkeen koko antenjnipaketti lähtee alas vetämällä irti, ja kun tulee esille vielä maajohto irti antennista. Moottoripaketti ruuvipenkkiin kiinni ja talttapäämeisselillä pikkuhiljaa kiinnikkeiden kohdalta kansi irti. Paskaa siellä oli ihan helvatisti ja kosteutta myös. Koko paketin eristäminen Armaflex eristeellä estäisi kosteuden muodostumisen moottorin sisään, sitä siis hankkimaan kasausta varten.
Antennin päästä se kromimutteri irti, ja akkulaturilla virtaa liittimeen. Se kolmas orpo nasta on maa, ja ne kaksi vierekkäin olevat toimii niin että kahteen yhtäaikaa + niin antenni työntyy ulos. Maan kohdalle kun laittaa + niin antenni vetää sisään. Eli kun se mutteri on avattu siitä antennin päästä ja virtaa syöttää molempiin + napoihin ja maahan, koko antenniosa työntyy paketista pois sen valkoisen nailonlangan kanssa. Silloin on antenni jumittunut/hapettunut. Jos ei mitään tapahdu on moottori tai piirilevypaketti hajalla. Mulla oli antenni jumittunut, eli jouduin purkamaan sen osiksi ja upottamaan likoamaan pariksi tunniksi. Purkaminen on helppo. Se isompi osa johon antennijohto tulee kiinni lähtee kiertämällä irti. Sen alla se pienempi alumiiniputki lähtee pois vetämällä. Jos moottori siis pyörii ja antennipaketti liikkuu, aja se kokonaan ulos niin että koko nailonlanka tulee ulos. Sen on sitten kasatessa helppo laittaa takaisin, työnnetään vain niin pitkälle kuin menee ja sähköllä loput.
Kun antenni oli lionnut ei se vieläkään liikkunut kuin vähän. Oli hankalaa pitää paksusta päästä kiinni, ja hohtimilla vetää siitä nupista. Kun sitä liikutteli ees taas aikansa ja käytti suurta väkivaltaa alkoi pikkuhiljaa liikkua. Kun sain sen vihdoin täyteen mittaansa, oli yksi jatkos se mikä oli aiheuttanut ongelmia. Se oli aivan hapettunut, ja teräsvillalla hionnan jälkeen ja kunnon rasvauksen synteettisellä vaseliinilla toimi se herkästi. Ennen kasausta bräkcleanilla moottoripaketin putsaus, ja kevyt rasvaus synteettisellä vaseliinilla. Olen jostain kuullut että sitä ei saisi rasvata koska jos sinne tulee likaa se tarttuu siihen vaseliiniin. Mielestäni sitä rasvaa pitää kuitenkin olla voitelemassa rattaita yms. Joten rasvasin sisäkalut ja kasasin paketin. Eristin sen vielä ennen paikalleen laittoa, eristematon voi liimata siihen kuuluvalla omalla liimalla tai bostikilla. Tai jos et halua käyttää liimaa, tee eristeestä tiukka pussi moottorin päälle.
Kun paketti oli paikallaan, Becker Europe 2000 päälle ja antenni nousi iloisesti. Aivan lopussa vähän rutinaa niin nostossa kuin sisäänmenossa, sen verran olivat vuodet (20v) tehneet tehtävänsä. Mutta toimii kuitenkin ja se on pääasia. Koko hommaan kului rauhallisesti tehtynä aikaa kolmisen tuntia, sisältäen liottamisen ajan. Ei mikään älytön homma, kannattaa tehdä jos ei ole antennissa eloa.
W124 sähköantennin korjaus
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
W124 sähköantennin korjaus
Ei päivää ilman ongelmia :)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5746
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W124 sähköantennin korjaus
mullon pelkkiä romuja vaan
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: W124 sähköantennin korjaus
Kyllä kai sille kuka rupeaa hommaa tekemääntouhottaja kirjoitti:oliskohan tuosta mittään hyötyvä![]()
http://www.soundlabsgroup.com.au/c/80-H ... nical.html

Ei päivää ilman ongelmia :)