MB sprinter 312 vm.97 Missä on moottorin ohjausboksi ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Velho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 19.07.2004 18:45
Paikkakunta: Tampere

MB sprinter 312 vm.97 Missä on moottorin ohjausboksi ?

Viesti Kirjoittaja Velho »

Eli pitäis lastuttaa tuommoinen sprinter, mutta ei ole tietoa mistä löytyy moottorin ohjausyksikkö ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: MB sprinter 312 vm.97 Missä on moottorin ohjausboksi ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Velho kirjoitti:Eli pitäis lastuttaa tuommoinen sprinter, mutta ei ole tietoa mistä löytyy moottorin ohjausyksikkö ?
öööh, en tunne sprinteriä mutta mahtaako tuo olla ihan mekaanisella pumpulla kuten Vitot vuoteen 99 saakka. Näin ollen siellä ei olisi mitään lastua vaan diesel annostellaan mekaanisin keinoin -> pumppu säädettäväksi kun haluaa lisää tehoa. Kun mallimerkinnässä on CDI niin aletaan etsimään lastua, muutoin ruuvimeisselillä pärjää :D

Sitten joku voi kertoa samalla miten tuon vekottimen ahtopaineen voi nostaa, eli ilmeisesti ruuvataan hukkaportista jotenkin. Moottori on OM602.980 ja turbo lienee jokin garret GT25...jos vaikka tyytyy kotikonstein säätämiseen (lisää soppaa pumpusta ja ahtopaineen rajoitus korkeammalle). Tarviit kyllä ahtopainemittarin...
Lisää tietoa: www.skg.fi
timpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 23.03.2004 21:51

Viesti Kirjoittaja timpe »

Moottorin ohjausyksikkö on akun alla!
Kaikkiin sprinttereihin saa lastun. CDI malleissa ovat erot vain suurempia.
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Akun alla kyllä mutta pääsee käsiksi vasta kun ottaa etulyhdyn irti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

timpe kirjoitti:Moottorin ohjausyksikkö on akun alla!
Kaikkiin sprinttereihin saa lastun. CDI malleissa ovat erot vain suurempia.
Ahaa :shock: kertokaas tyhmälle millainen moottori tuo CDI:n edeltäjä on. Mitä/miten se boxi ohjaa ja miten se pumppu eroaa vanhasta Vitosta.

...ja millainen se turbo on, sähköisesti ohjattu ahtopainekko ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti: Ahaa :shock: kertokaas tyhmälle millainen moottori tuo CDI:n edeltäjä on. Mitä/miten se boxi ohjaa ja miten se pumppu eroaa vanhasta Vitosta.

...ja millainen se turbo on, sähköisesti ohjattu ahtopainekko ?
Hetken netissä surffattuani itse itselleni vastaten :D : Joissakin nelisylinterisissä, ~2,5 ...3.0 litran 4-moottoreissa oli elektronisesti ohjattu suorasuihkutus ennen CDI aikakautta.

"Pumppusuutin lykkää annoksensa kovemmalla paineella sylinteriin kuin CR, mutta CR pystyy muuttamaan tilanteesta riippuen suihkutusmääriä ja jaksoja, jopa viisi ruiskautusta per työtahti. Tällä pystytään vastaamaan kiristyviin päästörajoihin jo helposti yksinään ilman hiukkassuodattimia nopeiden pietsosuuttimien avulla."

ja tosiaan mukavastihan sitä tehoa saadaan sprintteriin lastulla, eli kun annosmäärää lisätään...hmm eli jos turboa vielä kävisi ruuvaamassa ja sitten sille optimoitu lastu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin