e300d vm.95 .koneen lotkotus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kallimr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 27.02.2004 11:18

e300d vm.95 .koneen lotkotus

Viesti Kirjoittaja kallimr »

tietäisikö kukaan mistä etsiä vikaa moottorin käynti ääneen,lotkottaa,ääni kuuluu imupuolelta moottorin taka keskeltä,auto kulkee hyvin ei vie öljyä,eikä nosta lämpöjä.entä tietääkö joku korjaamon jolla on kokemusta tästä 24 venttiilisestä moottorista,ei kovin yleinen suomessa.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Voisko tuo ääni olla imuääni. Jos vaikka on vettiilin säädin sökö. Ainakin 200 d lotkotti ennen säädinten vaihtoa...
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Tuntuu lotkottavan tuo minunkin auto. Olen pitänyt sitä alipainepumpun äänenä. Taitaa olla tyypillinen ominaisuus noissa moottoreissa :wink:
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

300D vm -90 lotkotti myös aika kovalla äänellä.Ääni kuului aika kovaa ja katosi välillä lähes kokonaan. Kuului erityisen hyvin lokasuojan turbon ilmanotto aukosta.
Hydraulikuppien vaihto lopetti ainakin minun tapauksessa koko äänen.
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Mulla on sama homma ja spekulaatiot kääntyy sinne hydraulikuppeihin...
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Eikös nostajat ennemminkin naputa kuin lotkota??

Toisekseen tässä 606 koneessa nokat ja nostajat pelaa ainakin 500tkm ilman onkelmia. Omassa oli miltei virheetömät eikä konetta ole otettu auki aiemmin.

Alipainepumpusta tulee tosiaan sellanen lotkottava ääni.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

Naputtaa niiden minunkin mielestä pitäisi. Ehkä ne naputtikin kylmänä jonkinverran. Ei kuitenkaan niin kovaa kuin vanhoissa jenkki-autoissa jos hydraulikuppi jäi jumiin. Minulla tämä ääni tyhjäkäynnillä välillä kuului ja välillä ei joten siitäsyystä epäilin niitä hydraulipainimia.
Tosin tasakaasulla ajettaessa kun kierrokset on n.1000 paikkeilla niin sisälle kuuluu hiljaisempi lotkotus joka katoaa heti kun kaasua löysää sen verran että veto vähenee.
Mikähän se voisi olla?
kallimr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 27.02.2004 11:18

Viesti Kirjoittaja kallimr »

kiitoksia vastauksista,kuuntelin tutun kaverin e300d.n konen käyntiä ja ei lotkottannu yhtään joten täytyy viedä korjaamolle,tietääkö kukaan hyvää semmosta.oiskohan ilmakuplilla joita näkyy läpinäkyvissä letkuissa mitään tekemistä äänen kanssa,ilma vuodon ajattelin selvittää ensiksi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kallimr kirjoitti:kiitoksia vastauksista,kuuntelin tutun kaverin e300d.n konen käyntiä ja ei lotkottannu yhtään joten täytyy viedä korjaamolle,tietääkö kukaan hyvää semmosta.oiskohan ilmakuplilla joita näkyy läpinäkyvissä letkuissa mitään tekemistä äänen kanssa,ilma vuodon ajattelin selvittää ensiksi
No ilmavuoto dieselissä ei kyllä "lotkota".
Se pysäyttää koneen kokonaan.

Alipainepumpun suuntaan minunkin arvaukseni menee, kuten muidenkin.
Eli ihan normaali soundi.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
poilsa00
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja poilsa00 »

Sama vika, tyhjäkäynnillä välillä lopsottaa ja välillä vähän naputtaa. Vika on hydraulisissa venttiilin nostajissa. Maksaa alle 20€ kappale. Ei ole vaarallista, mutta ottaa korvaan sen verran pahasti että siinä on seuraava projekti mikä tulee työn alle.
____________________________________
MB 190 D 2.5 Turbo -90
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

poilsa00 kirjoitti: Maksaa alle 20€ kappale. .

Joopa ... mutta kun venoja on 24 !
24 x 20 plus työt ...kertyy helposti 600 e :cry:

Itse olen ajatellut . että saa vaikka vähän lotkottaakin, vaikka :oops:

- E 300 D 24 V -93 -
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

tapioh kirjoitti:
poilsa00 kirjoitti: Maksaa alle 20€ kappale. .

Joopa ... mutta kun venoja on 24 !
24 x 20 plus työt ...kertyy helposti 600 e :cry:

Itse olen ajatellut . että saa vaikka vähän lotkottaakin, vaikka :oops:

- E 300 D 24 V -93 -
Mitä? Onko sulla muka nostajat huonot? Oletko tarkistanut ?

Kannattaa kattoa myös ne imuputkessa ja imusarjan kokoojaputkessa olevat resonaatori läppien alipainekellot. Saattavat antaa lotkottavaa ääntä.

Läppien toimimattomuus vaikuttaa myös kulkuun. Esim. 3500r pitäisi olla molemmat läpät auki, huomaa selvästi kiihdyttäessä.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

ratkesiko ilmavuoto?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Omassa autossani tulee myös ilmaa dieselin joukossa. Näkyy suodattimella olevista kirkkaista letkuista. Tulo puolella on vaihdettu kaikki muut kumiletkut, paitsi tankista lähtevä, jossa on kierrekiinnitys. Ilman tulo on selvästi vähentynyt, mutta sitä tulee vieläkin vähän. Metalliputki näyttää hyvältä ja ehjältä! Suodattimen, siirtopumpun ja lämmitysmurikan ympäristöstä on vaihdettu myös kaikki O-renkaat, 9 kpl yhteensä. Varsinkin siirtopumpulle menevässä putkessa ilmaa kulkee. Vuotoa on etsitty jo 2,5 päivää ja letkua on vaihdettu!
O-renkaat hankittu Vehosta, samoin kuin suutimilta tulevat paluuletkut. Vaikka ne oli vaihdettu diesel-huollossa hiljattain, olivat ne ihan märät yltäpäältä. Olisi kiva kuulla löysitkös omastasi ilmavuodon?
On kuulema paha aine suuttimille, nääs kun ne on just vaihdettu :(
Vaikka tämä ei liitykään suoraan tähän viestiketjuun, mutta kun mainitsin ongelman ajattelin kysyä perehdyitkö siihen enempää?
Itsellä on konstit vähissä :?:
autodidakti
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Oletko tarkistanut, ettei ole suodattimen jalka halki.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

ilmavuodon etsintä

Viesti Kirjoittaja felmit »

En vielä suotimen jalkaa ole katsottu niin tarkkaan, täyttyypä tarkistaa!
Sain myös erään toisen hyvän vinkin.
Diesel-pumppun sisällä olevat O-renkaat. Saan ne parin tunnin päastä Vehosta, ja jos purkaessani ymmärsin tilanteen oikein, sieltä puuttuu kokonaan yksi O-rengas. Kiinnityslaipan alla on mutteri ja ymmärtääkseni sen alla pitäisi olla myös O-rengas. Pahvitiiviste estää ymmärtääkseni vain öljyvuodot. Mutterin läpihän kulkee pumpun varsi, jota on myös tiivistämässä pieni O-rengas.
Kun auton sammuttaa, nousee ilma sieltä suotimen yläosaan ja näkyy kuplana suotimen yläosassa, tämä on vielä teoria asteena.
Eilen vielä testattiin tulopuolta pitkällä kirkaalla muoviletkulla (laittaen sen alle valo) metalliputken moottorin puoleisesta päästä. Sieltä ei enää näyttäisi tulevan kuin aivan pikkuriikkisiä kuplia ja näitä ei kuulema saakkaan pois. Eikä niitä näekkään edes suotimen päälle tulevasta muoviletkusta. Eli ilmeisesti tulo puolella auttoi kumiletkujen vaihto + tankin alla ( auton alla) olevan sähköventiilin poisto (On kuulema eurooppa malleissa, mutta ei suomiautoissa, käynistyksenestoventtiili)
autodidakti
kallimr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 27.02.2004 11:18

Viesti Kirjoittaja kallimr »

kyselin ilma kuplista muutamamalta tietäjältä,niin olivat sitä mieltä että kun se ei vaikuta käyntiin yhtään,niin ei kannata tehdä mitään,olivat vielä sitä mieltä että ne kuplat eivät ole ilmaa vaan tyhjiöita,kuulemma aika yleisiä näissä mersun malleissa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun 200D kone tekee (teki :oops: ) samaa , kuplaa/tyhjiöitä näkyi selvästi suodattimelta lähtevistä kirkkaista letkuista, kierroksia kun nosti niin häipyivät melkein kokonaan.

tiedä sitten onko jossain vikaa vai ei, mutta ei käyntiin vaikuttanut mitenkään päin.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja felmit »

Teoria osoittautui oikeaksi. Joku aikaisempi "asentaja" oli jättänyt siirtopumpusta O-renkaan pois. Se kuului sinne!
Eli koko stoori lyhyesti: Kylmäkone saatiin toimimaan, auto alkoi sammumaan (vain kylmänä ollessaan), kun kierrokset laski esim. liikennevaloihin tullessa. Tarkkailtuamme suotimelle tulevaa kirkasta letkua, siinä näkyi selvästi virtaavia ilmakuplia. Diesel-asentaja sanoi niiden olevan pahoja, voi jopa rikkoa suutimien kärjet. (Mikrokuplat, jotka näkee vain pitkällä letkulla hyvän valon kanssa ei haittaa, vaan niitä vain on)
Vaihdettiin kumiletku lämmittimen ja rautaputken välille, samoin kuin käynnistyksenestokytkimen ja rautaputken väliin . Ilmaa tuli edelleen. Vaihdettiin O-renkaat lämmittimeen ja suotimeen. Edelleen ilman tulo jatkui. Laitettiin kirkas letku ensin tankista tulevaan kumiletkuun, ilmaa ei tullut, sitten käynnisteksenestokytkimen taakse, ilmaa tuli. Ohitettiin käynistyksenestoventiilli ja tulopuolelta loppui ilman tulo.
Mutta suotimelta muissa letkuissa näkyi kulkevan ilmaa, MISTÄ? :(
Sitten löytyi alussa mainittu O-renkaan puuttuminen.
Lisäksi suuttimilta tuleva paluuletku ei ollut yhteensopivaa, koska se oli kauttaaltaan märkä, jopa osa suutinkupeista oli dieselissä. Se vaihdettiin, edelleen sama juttu! Sitten haettiin Veholta letku, loppui tihkuminen heti. Vaikka aikaisemmat letkut piti olla juuri tuohon käyttöön soveltuvaa, niin ainoastaan Vehon myymä paluuletku tuntui pitävän. Se oli sisähalkaisijaltaan suurempaa, parikymppiä, mutta huomattavasti kovempaa puristeltavaa.

Kun mainitsit, että sielä kuuluukin näkyä kuplia, niin niitä näkyykin edelleen yhdessä letkussa, se joka lähtee suotimen alaosasta (karkeasuotimelta) siirtopumpun imupuolelle! Niitä mekin jäimme ymmällä ihmettelemään? MISTÄ NE VIELÄ TULEE???
Mutta lopuksi vielä tarkistettiin kirkaalla letkulla paluuletkun virtaus ja ilmaa ei kulje siinä! JIPPII! :D
Loppusana: Ilmaa ei kulje enää letkuissa ja vikoja oli useampi. Vuoden olen ajellut tällä autolla tyytyväisenä, (No, olinhan minä huollossa valitellut kulutusta, mutta sanoivat että kuuluukin... suuttimetkin vaihdettiin) ja auto on käynyt kuin singeri, mutta kun koneelle tuli voimaa koetteleva ääritilanne vika alkoi selkenemään! Vaikutti muuten tyhjäkäyntiääneen ja uskon kulutuksenkin muuttuvan!
autodidakti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja epk »

felmit kirjoitti:
Kun mainitsit, että sielä kuuluukin näkyä kuplia, niin niitä näkyykin edelleen yhdessä letkussa, se joka lähtee suotimen alaosasta (karkeasuotimelta) siirtopumpun imupuolelle! Niitä mekin jäimme ymmällä ihmettelemään? MISTÄ NE VIELÄ TULEE???
Mutta lopuksi vielä tarkistettiin kirkaalla letkulla paluuletkun virtaus ja ilmaa ei kulje siinä! JIPPII! :D
samasta paikkaa tulee mulla kuplia, taitaa olla sit ainoa paikka missä saa kuplia ???
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

kulutus muuttui!

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kun ilmavuodot on pois, on kulutus pienetynyt nyt useamman sadan ajokilometrin perusteella litraa pienemmäksi 100 km:lla.
:D :D :D
autodidakti
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mitä sulla nyt vie?

Mulla menee sellanen 7-8 mutta tulee kyllä aika reilusti ajettua :oops:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

E300D kuluts

Viesti Kirjoittaja felmit »

Oli 500 km ajolla 6,8 L/100 km.
Siinä oli moottoritieajoa 130 km/h :D (mittarin mukaan) reilut 200 km.
50 km kaupunkiajoa ja loput maantievauhteja!
Nyt oli kärry perässä, joten seurailen pidemmällä välin vielä. Ensikuussa Lappiin! :D On niin halpaa!!!
autodidakti
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mulla on pienimmillään mennyt just jotain 6,8 mutta yleensä on se 7-8.
Eikä siihen paljo vaikuta kuinka polkee tai onko kuormaa tai ilmastointi päällä.

Tehdashan lupailee muuten jotain 5,9 satasella :shock:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Ahti kirjoitti:Mitä sulla nyt vie?
terve Ahti &Co:t !
Minun E 300 D -93 Autom, 4-lovinen / Tempomat
- talvinopeuksilla ( ei voi paljon käyttää tempomat tia ) vähän yli 7
-kesällä " riskirajoilla " ( varoitus päällä :oops: ) ja usein tempomatila
rahtusen alle 8 ( työmatka 50km per sivu , ei ruuhkia )
saisi olla 5. vaihde ja TEmpo lisää hitusen kulutusta minun mielestä.

Mutta kaiken kaikkiaan en pidä pahana...mukava polkaista KICK DOWNILLA. 8)
TEMPOMAATTI on kyllä sopiva nimi ...on ruvennut joskus tempoo. :cry:
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Hitto , ei saisi lukea näitä 'kuuluu ihme ääniä' jostain sieltä päin :evil: ...
c220 kiisseli alkoi kanssa tänään 'lotkottaa' ja epäilin ensin ohjaustejostinta ..
(ääni kuului sopivasti sen luota) .. Tarkemmin kuunneltuna kuuluu kuitenkin tuolta taaempaa ... Ja ilmaa on yhä edelleen minullakin siinä pumpulle menevässä letkussa ... Ainut 'vika' mitä olen huomannut tähän mennessä on että yli 5 asteen pakkasella ei ole aina laakin peli starttaamaan ...
Vastaa Viestiin