w124 300 tdt looda
w124 300 tdt looda
Jees elikkäs nyt on sit saatu "uusi" laatikko koneen jatkoksi peräänpäin. eri mallista vaihdettu laatikko, ettei ihan alkuperäistä vastaa.
mutta sellainen ilmeni että ei vaihda kuin aikas korkeilla kierroksilla vasta ylöspäin. 55 kmh niin vaihtaa kolmoselle kun tasaisesti ajaa. sitten neloselle ei vaihda kuin vasta n 100 kmh ja jos 80 alueella tulee joku vähänkin isompi ylämäki niin se vaihtaa heti kolmoselle ja pohottaa sillä niin kauan kuin taas on reilut sata vaihtia.
Elikkäs olisko tietoo mistä voi muuttaa sitä missä se vaihtaa? jostain laatikon öljypohjasta se on mutta tarkempaa selitystä (kuvia!) ja siitä kysymys, että jos sitä pienentäää sieltä niin pienentääkö se samalla kaikkien vaihteiden kierroksia, että koska vaihtaa vai aina vaihde kohtaisesti
Kiitokset ja kumarrukset hyvistä vastauksista
mutta sellainen ilmeni että ei vaihda kuin aikas korkeilla kierroksilla vasta ylöspäin. 55 kmh niin vaihtaa kolmoselle kun tasaisesti ajaa. sitten neloselle ei vaihda kuin vasta n 100 kmh ja jos 80 alueella tulee joku vähänkin isompi ylämäki niin se vaihtaa heti kolmoselle ja pohottaa sillä niin kauan kuin taas on reilut sata vaihtia.
Elikkäs olisko tietoo mistä voi muuttaa sitä missä se vaihtaa? jostain laatikon öljypohjasta se on mutta tarkempaa selitystä (kuvia!) ja siitä kysymys, että jos sitä pienentäää sieltä niin pienentääkö se samalla kaikkien vaihteiden kierroksia, että koska vaihtaa vai aina vaihde kohtaisesti
Kiitokset ja kumarrukset hyvistä vastauksista
Re: w124 300 tdt looda
Siinä syöttöpumpun takana on se vaijeri joka lähtee laatikolle. Siinä vaijerin päässä on se muovinen "mutteri" josta vaijeria säädetään. Löysentäminen siirtää vaihtoja alaspäin. Aika reilusti saat löysyttää tuossa tilanteessa. Ja se tosissaan vaikuttaa kaikkiin vaihteisiin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 300 tdt looda
Joo täytyypi huomenna kokeilla! Sitten vielä en äsken muistanut kirjoittaa siitä, mutta kun äsken kävin koeajolla niin tutkiskelin tarkemmin, niin 1 seltä kakkoselle vaihtaa ihan normaalisti, mutta sit 2 selta kolmoselle kun vaihtaa niin vähän niinku nykäsee kun vaihtaa sit siellä n 60 kmh ja sama kun moottoritiellä paahtaa siihen satkuun. ei siis niinku paukahda mut sillee nytkähtää. mistäköhän mahtais johtua Laatikon sisältä vai jostain rättinivelestä?
Re: w124 300 tdt looda
Jos sinne on laitettu "iso laatikko" niin voi vaihtaakkin nykäsemällä kun se on säädetty isommille väännöille.MeinBenz kirjoitti:Joo täytyypi huomenna kokeilla! Sitten vielä en äsken muistanut kirjoittaa siitä, mutta kun äsken kävin koeajolla niin tutkiskelin tarkemmin, niin 1 seltä kakkoselle vaihtaa ihan normaalisti, mutta sit 2 selta kolmoselle kun vaihtaa niin vähän niinku nykäsee kun vaihtaa sit siellä n 60 kmh ja sama kun moottoritiellä paahtaa siihen satkuun. ei siis niinku paukahda mut sillee nytkähtää. mistäköhän mahtais johtua Laatikon sisältä vai jostain rättinivelestä?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 300 tdt looda
Mersun mekaaninen automaatti on kunnossa ja aikalailla oikeissa säädöissä kun pikkusen nykäsee vaihdoissa.
Kuluu vähemmän kun ei pakkoja turhaa luistateta.
Jos häiritsee niin lootan kyljestä voi pikkusen lootan öljynpainetta laskea niin vaihdot pehmenee.
Kuluu vähemmän kun ei pakkoja turhaa luistateta.
Jos häiritsee niin lootan kyljestä voi pikkusen lootan öljynpainetta laskea niin vaihdot pehmenee.
Re: w124 300 tdt looda
Siis sinne on laitettu se 722.4 laatikko eli se mikä kestää vähemmän vääntöä, joku n 200 Nm ja tuossa turbo 300 on alkuperäinen laatikko se 722.3 joka taasen kestää n 400Nm. eli voiko se vieläkin johtua siitä vääntö jutusta? ja sitäkö ei saa säädettyä itse, esimerkiksi sieltä sylinteri kannesta mikä siellä öljypohjassa on?Siekkinen kirjoitti:
Jos sinne on laitettu "iso laatikko" niin voi vaihtaakkin nykäsemällä kun se on säädetty isommille väännöille.
Re: w124 300 tdt looda
Joo vaihto ei oo ihan sellanen pikkunen, vaan sen kyllä tuntee niin ehkä vähäsen vois paineita laskea. onko tarkempaa tietoa missä? kuin vain, että se on siinä automaattilaatikossa jossainMika.T kirjoitti:Mersun mekaaninen automaatti on kunnossa ja aikalailla oikeissa säädöissä kun pikkusen nykäsee vaihdoissa.
Kuluu vähemmän kun ei pakkoja turhaa luistateta.
Jos häiritsee niin lootan kyljestä voi pikkusen lootan öljynpainetta laskea niin vaihdot pehmenee.
Re: w124 300 tdt looda
Taikka syöttöpumpun kuskinpuoleisessa kyljessä. Siitä mihin menee kaks alipaineputkea niin kaks 10mm kannalla olevaa pulttia (yks alla ja yks päällä) löysälle ja mötikkää aavistus vastapäivään ja pultit kiinni.MeinBenz kirjoitti:Joo vaihto ei oo ihan sellanen pikkunen, vaan sen kyllä tuntee niin ehkä vähäsen vois paineita laskea. onko tarkempaa tietoa missä? kuin vain, että se on siinä automaattilaatikossa jossainMika.T kirjoitti:Mersun mekaaninen automaatti on kunnossa ja aikalailla oikeissa säädöissä kun pikkusen nykäsee vaihdoissa.
Kuluu vähemmän kun ei pakkoja turhaa luistateta.
Jos häiritsee niin lootan kyljestä voi pikkusen lootan öljynpainetta laskea niin vaihdot pehmenee.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 300 tdt looda
jos sulla on pikkulaatikko (722.4) 300 turbon perässä, niin anna vaihteiden paukkua päälle vähän terävemmin, ei ne kauaa kuitenkaan sitä tee, kun laatikko antautuu ja älä nyt ainakaan paineita mene pudottamaan/tarkoituksella niitä vaihtoja pehmennä, kun sitten tuo laatikko on aika äkkiä taas vaihtokunnossa...
kenen idea muuten oli laittaa 722.4 vaihteisto 300 turbon perään? vaikuttaa yhtä hyvältä idealta, kuin tehdä koivusta vetoakselit onhan ne halvat, mutta kesto on vähän niin ja näin... kyllähän se siellä menee, mutta autolla pitää sitten ajaa niin, että ahdot ei nouse yli 0.05 bar.
kenen idea muuten oli laittaa 722.4 vaihteisto 300 turbon perään? vaikuttaa yhtä hyvältä idealta, kuin tehdä koivusta vetoakselit onhan ne halvat, mutta kesto on vähän niin ja näin... kyllähän se siellä menee, mutta autolla pitää sitten ajaa niin, että ahdot ei nouse yli 0.05 bar.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300 tdt looda
Koska oli ilmainen loota ja oma antautui, siinä lähinnä syy epätoivo.
Re: w124 300 tdt looda
Ai se olikin näin päin. Älä sitten vaan mene vähentämään painetta tai tulee uuden lootan osto.MeinBenz kirjoitti:Siis sinne on laitettu se 722.4 laatikko eli se mikä kestää vähemmän vääntöä, joku n 200 Nm ja tuossa turbo 300 on alkuperäinen laatikko se 722.3 joka taasen kestää n 400Nm. eli voiko se vieläkin johtua siitä vääntö jutusta? ja sitäkö ei saa säädettyä itse, esimerkiksi sieltä sylinteri kannesta mikä siellä öljypohjassa on?Siekkinen kirjoitti:
Jos sinne on laitettu "iso laatikko" niin voi vaihtaakkin nykäsemällä kun se on säädetty isommille väännöille.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w124 300 tdt looda
Meneekö siellä sitten paremmin 722.3 bensa laatikko, niitä taas tuntuu löytyvän ihan hyvin, mutta vähän harvinaisen kiven alla on nuo diesel T laatikot. Samaisesta vaijerista mistä ollaan tässä keskustelussa jo puhuttu, niin auttaako bensa laatikossa sen löysääminen vaihtoihin, kun ei kuitenkaan samoissa kierrosalueilla ihan olla bensan ja dieselin kanssa?jos sulla on pikkulaatikko (722.4) 300 turbon perässä, niin anna vaihteiden paukkua päälle vähän terävemmin, ei ne kauaa kuitenkaan sitä tee, kun laatikko antautuu ja älä nyt ainakaan paineita mene pudottamaan/tarkoituksella niitä vaihtoja pehmennä, kun sitten tuo laatikko on aika äkkiä taas vaihtokunnossa...
kenen idea muuten oli laittaa 722.4 vaihteisto 300 turbon perään? vaikuttaa yhtä hyvältä idealta, kuin tehdä koivusta vetoakselit onhan ne halvat, mutta kesto on vähän niin ja näin... kyllähän se siellä menee, mutta autolla pitää sitten ajaa niin, että ahdot ei nouse yli 0.05 bar.
Re: w124 300 tdt looda
bensan laatikon saa toimimaan dieselissä ihan ok. ja jos on oikein asiansa osaava asentaja, niin se saa myös sen kickdown:n säädettyä dieselin kierrosalueelle... pelkkää vaijeria säätämällä saa siis vaihdot yleisesti alueelle (no, samat ne taitaa olla dieseissä ja bensassa muutenkin), ainoastaan kickdown on bensan laatikossa sellaisilla kierroksilla, joihin diesel ei kykene tehtaan vireessä... mutta sitäkin saa säädettyä sieltä laatikosta öljypohjan irrotuksen jälkeen ja jokainenhan vaihtaa kuitenkin suodattimen ja ö-pohjan tiivisteen, kun uuden laatikon laittaa (mielummin vielä pakin männäntiiviste samalla kertaa )MeinBenz kirjoitti:
Meneekö siellä sitten paremmin 722.3 bensa laatikko, niitä taas tuntuu löytyvän ihan hyvin, mutta vähän harvinaisen kiven alla on nuo diesel T laatikot. Samaisesta vaijerista mistä ollaan tässä keskustelussa jo puhuttu, niin auttaako bensa laatikossa sen löysääminen vaihtoihin, kun ei kuitenkaan samoissa kierrosalueilla ihan olla bensan ja dieselin kanssa?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 300 tdt looda
Kyllä se 722.4 kestää ruuvaamattoman 300turbon perässä aika pitkään.
Re: w124 300 tdt looda
Joo ihan ruuvaamaton kone on, tarkoitus oli työmatkaa ajaa, ei radalle lähteä.
Mut joo katsotaan kauan kestää, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Sen jälkeen sit sitä bensan laatikkoa siihen, tai jos silloin herra benz suo niin löytyis niitä dieselin .3 laatikoita
Mut joo katsotaan kauan kestää, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Sen jälkeen sit sitä bensan laatikkoa siihen, tai jos silloin herra benz suo niin löytyis niitä dieselin .3 laatikoita
Re: w124 300 tdt looda
Osaatko kertoa tarkemmin, miten tuo kickdownin säätäminen tapahtuu?bensan laatikon saa toimimaan dieselissä ihan ok. ja jos on oikein asiansa osaava asentaja, niin se saa myös sen kickdown:n säädettyä dieselin kierrosalueelle... pelkkää vaijeria säätämällä saa siis vaihdot yleisesti alueelle (no, samat ne taitaa olla dieseissä ja bensassa muutenkin), ainoastaan kickdown on bensan laatikossa sellaisilla kierroksilla, joihin diesel ei kykene tehtaan vireessä... mutta sitäkin saa säädettyä sieltä laatikosta öljypohjan irrotuksen jälkeen ja jokainenhan vaihtaa kuitenkin suodattimen ja ö-pohjan tiivisteen, kun uuden laatikon laittaa (mielummin vielä pakin männäntiiviste samalla kertaa )
Olen vaihtanu omaan diisseliin bensa-autosta laatikon ja kickdown pitäisi saada pelittämään. Laatikko on 722.4