MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
isoolli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 05.11.2012 09:54
Paikkakunta: jämsänkoski

MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Viesti Kirjoittaja isoolli »

Morjens!ostin pariviikkoa sitten siistin pikkumersun 2.0 ruiskumallin vikoja ei ollut ostohetkellä kuin liian korkea tyhjäkäynti,ajattelin että säätöhän on helppo,pyörittelen vaan siitä vaaleasta kierreosasta kierrokset kohdilleen ja se on sitten siinä...
no käytin moottorin normaaliin lämpötilaan ja rupesin pyörittelemään sain kierrokset siihen 900rpm kävi hyvin ja tosi siististi,mutta painoin kaasua ja kierrokset tippuivat alle 500rpm nyki ja juuri ja juuri pysyi käynnissä,ruuvasin takasin päin uudelleen 900rpm-1000rpm kohdille kävi taas nätisti ja painoin uudelleen kaasua,kierrokset nousivat 2000rpm kohdalle...nyt helppiä kiitos! onko kyseessä suurikin vika? ja mistä alkaisin selvittelemään ongelmaa??

vielä sen verran että kun otin ilmanputsari kopan pois ruiskun päältä pistin käyntiin ja painelin kaasua niin aina kaasua painaessa moottori röpöttää aluksi ja ei kuulosta kovin hyvältä...

HELPPIÄ!!!
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jossain on yleensä vikaa jos ruiskun perussäätöihin joudutaan koskemaan.

Ensimmäinen hyvä tarkistettava kohde on tyhjäkäyntisäädin (tai nk.-moottori). Taitaa löytyä tuosta moottorista sieltä 3 ja 4 sylinterin imusarjan välistä. :think: Tulee kaksi ilmaputkea ja yksi sähkö. Tarkista että murikan sisuskalut liikkuu herkästi kun virta kytkeytyy. Puhdista tarvittaessa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Viesti Kirjoittaja tomant »

isoolli kirjoitti:...pyörittelen vaan siitä vaaleasta kierreosasta kierrokset kohdilleen ja se on sitten siinä..
Mikähän osa tuo on? Tuonikäisessä 190E:ssä ei pitäisi olla tyhjäkäynnin kierrosluvun säätöä, koska ruiskutuksen ja sytytyksen ohjauslaitteet pitävät tyhjäkäynnistä huolta ykk-anturin, koneen ja imuilman lämpötilan anturin ja mahdollisesti lambda-anturin sekä kaasuvivustossa olevan mikrokytkimen avulla. Jos anturit ja ohjaimet ovat kunnossa ja seokset kohdillaan eikä ilmavuotoja ole, käy 190E tyhjäkäyntiä lämpimänä tuolla 700-800 kierroksen korvilla kuin kello. Katso, että ilmavuotoja ei ole (myös kumikaukalo ja letkut imusarjan alla) ja sen jälkeen säädätä seokset jossain, missä on hyvä seosmittari ja kokemusta KE-Jetistä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
isoolli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 05.11.2012 09:54
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Viesti Kirjoittaja isoolli »

vaalea "mutteri" kaasuvaijerin kiinnityksessa,laitan kuvan kyseisestä ruiskusta ja namiskasta jota olen ruuvaillut kun tallille pääsen :P
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos se on kaasuvaijerin päässä oleva muovinen kapistus, säädetään sillä automaatin vaihtamiskohtia. Jos se on kaasuvaijerin kuoren kiinnityskohdassa oleva muovinen kiinnitysosa, säädetään sillä kaasupolkimen tyhjäliikettä. Kummallakaan ei säädetä moottorin tyhjäkäyntukierroksia. Kaasuläpän kuuluu olla täysin kiinni tyhjäkäynnillä ja ilma koneeseen tulee tyhjäkäyntimoottorin (-säätimen) kautta. Jos kiristät kaasuvaijeria niin, että kaasuläppä aukeaa hieman tyhjäkäynnillä, ei seossäätö toimi normaalisti eikä moottori käy tasaisesti.

Lopuksi - jos sinulla ei ole kokemusta tuon moottorin toiminnasta, vie se osaavaan Bosch-huoltoon säädettäväksi, se tulee halvemmaksi kuin moottorin rikkoontuminen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
isoolli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 05.11.2012 09:54
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Viesti Kirjoittaja isoolli »

kiitoksia! taas sitä viisastuttiin!
isoolli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 05.11.2012 09:54
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Viesti Kirjoittaja isoolli »

päivitystä. eli nyt olen perrehtynyt hitusen lisää kyseisen moottorin saloihin ja jäi kyllä vielä epäselväksi tuo tyhjäkäynti moottori... pitäisi olla kolmos ja nelospytyn imuputkien välissä??? minulla siellä ei olekkuin kolmen kumiputken T-haara. no varaosa moottorista purin lisäilma luistin ja vaihdoin sen,kuuluuko luistin pitää mitään ääntä kun virrat pistää päälle?? venttiilikopan ruiskun puolella on säätöruuvi johon tulee huohotusputki ja toinen putki menee lisäilmaluistiin... kyseistä säätöruuvista sain pyöriteltyä tyhjäkäynnin kohdilleen,mutta onko vielä jotain mitä minun pitäisi tietää???
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: MB W201 2.0 vm88,en saa tyhjäkäyntiä säätöihin

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ilmeisesti vm. 88 on eri tekniikalla kuin vm. 91, joen en osaa neuvioa enempää. Uudemmissa on alumiininvärinen tyhjäkäyntisäädin juuri 3. ja 4. sylinterin imuputkien välissä ja KE-jetistä tulee alakautta siihen letku ja yläkautta menee imusarjaan toinen letku. Tämä säädin antaa tyhjäkäynnillä ilmaa ja kaasuläppä on täysin kiinni.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin