W124 OM603 -> OM606

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

W124 OM603 -> OM606

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Juuh elikkäs, ajelin kotia päin ja kotiin saavuttuani huomasin koneen käyvän erittäin epätasaisesti. Kauhea raklatus ja kone heiluu niin pahasti, että tuntee kuskin penkilläkin, että nyt ei oo kaikki kohallaan. Kuulostaisi vähän samalta, kuin kävisi 5 pytyllä. Muuten toiminut ihan normaalisti, ei mitään vikaa. Liekkö silläki jotakin tekemistä asian kanssa, kun ohitin matkalla yhden kuorma-auton vähän reippaamalla kaasulla?

No, ei muutakun soittoa erääseen dieselkorjaamoon ja kyselemään apuja. Sieltä sain vastauksesti, että alipainepumppu-vikaan vittaisi. Mulla on ollut ongelmaa myös niskatukien kaatumisen kanssa, välillä toimii ja välillä ei, joten sekin voisi osaltaan viitata siihen? Eipä siinä, näppäsin alipainepumpun irti, mutta itse pumppu ja "vuoristorata" näyttää ja tuntuu ihan kunnolliselta, tosin ei ole hirveästi näistä kokemusta.

Paljonko kuuluisi vuoristoradalla ajelevan rullan olla korkea ja miten testata tämän alipainepumpun toiminta? Muutkin avut ovat tervetulleita ja kiitoksia etukäteen. :)
Viimeksi muokannut Jupezki, Su 21.04.2013 23:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

huohottaako öljykorkista tyhjäkäynnillä?
sillälailla tupsuttamalla eli yhden sylinterin mukaan?

Puristuspainemittaus...
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Ei tullu sitä testattua, ja nyt ei oikein pysty kun alipainepumppu on pöydällä... Tosin on toiminu ennen tätä äcidenttiä ihan normaalisti. Pystysikö pumpun ajoitus muuttumaan lennosta noin?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja sompio »

Oiskos mahollista että jostain etukammiosta olis hehkuorsi katkennut ja tukkii etukammion?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

sompio kirjoitti:Oiskos mahollista että jostain etukammiosta olis hehkuorsi katkennut ja tukkii etukammion?
Voi kait siinä noinkin käydä. Kannattaa tosiaan käyttää viallisen pytyn suutin irti ja kurkata miltä siellä näyttää. Siihen tarvii sitten uuden tiivisterikan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

No miten minä saan tietoon, mikä pytty on pimeänä? Tosiaan, paljonko alipainepumpun rullan halkaisijan pitäisi olla, kun tuossa paikalla olleessa pumpussa rulla on 1-2mm kiinnikkeidensä yläpuolella?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jupezki kirjoitti:No miten minä saan tietoon, mikä pytty on pimeänä? Tosiaan, paljonko alipainepumpun rullan halkaisijan pitäisi olla, kun tuossa paikalla olleessa pumpussa rulla on 1-2mm kiinnikkeidensä yläpuolella?
Laita käyntiin ja aukase suutinputkia pytty kerrallaan ja sitten kun löytyy suutin jonka putken aukaseminen ei vaikuta mitään niin se on se.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Ei taida pystyä ilman alipainepumppua käyntiin pistämään, ja tuota vanhaa pumppua on turha pistää kiinni ennen sitä, kun on varma että se pelittää täysin tai on hommattuna uusi/toimiva pumppu.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos dieselkorjaamossa moottorin epätasaiseen käyntiin viaksi tarjotaan alipainepumppua niin kiertäisin jatkossa kaukaa mokomaa korjaamoa :?

Niskatuista:
Kait ekkana kannattaa ihan mittarilla mitata alipaine korjaamolakin jos niskatukien kaato ei pelaa eikä alkaa summissa vaihtamaan osia :roll: Jalallakin pystyy jotain haarukoimaan eli jos jarrupoljin on kova parin kolmen minutin jälkeen siitä kun mosan on sammuttanu voipi orjentoitua ettimään alipainevuotoa. Tai: Kun jarrua ei painele sammuttamisen jälkeen ja sammutinvipu on sammutusasennossa 4 - 5min jälkeenkin niin isompaa alipainevuotoa ei ole.

Sit kun auto käy tyhjäkäyntiä olen itte joskus tehny näin:
Pitäis kait kestää painella jarrua kolme kertaa nopsaan peräjälkeen tyhjäkäynnillä ja silti poljin ei vielä sais olla kivikova joten siitäkin voipi "ihan perse penkissä" jotain päätellä alipainepumpun toiminnasta :D Eli jos jo toisella polkaisula on kova niin alipainepumppu tulee kyseeseen viallisten listalle (kun alipainevuotoa ei ole). Polkaisut täytyy tehdä ihan peräjälkeen nopealla tahdilla.

Jos niskatuet ei kaadu tyhjäkäynnillä niin kaatuuko jos nostat kierroksia esim 1500r/m odotat hetken ja koitat uudelleen kaatonappia?

Oletko huomannu laatikon toiminnassa muutoksia?
Kun sulla autona on DT niin automaattilaatikkokin muuttaa toimintaansa normaalista kovempaan suuntaan ja vaihtokohdat muuttuu jos alipaineet käy vähiin.

Mutta mutta kaikki edellämainittu on turhaa hommaa kun menee autotarvike liikkeeseen ja sijoittaa pari kolme kymppiä ja ostaa mittarin.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

On tainnut joku hydraulinen venttiilinnostin tulla tiensä päähän. Siitä mahdollinen raklatus.
Niinkuin aikasemmin kerrottu, suutinputkista jokainen sylinteri yksi kerrallaan pois pelistä, jolla voi määrittää mihin sylinteriryhmään vika paikallistuu.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Tämä kysewessöoleva dieselkorjaamo on aika tunnettu, myös täälläkin foorumilla. Alipainepumpun rulla on ilmeisesti kulunut aika reilusti, sillä rullan vieressä olevat kiinnikkeet ovat melkein rullan tasossa.

Niskatuet ovat välillä kaatuneet, mutta suurimman osan ajasta ei. Letkut ovat ehjät, sillä se on välillä toiminut, miten sinne itsekseen tulisi vuotavia kohtia, jotka itsestään korjaantuisivat? :? Kierroksia on ollut laidasta laitaan, tyhjäkäynnillä sekä maantieajo-kierroksissa.

Eka mersu, joten hankala sanoa tuosta automaatin toiminnasta. Maantiellä kun kiihdyttää tasaisesti, vaihtaa erittäin sievästi. Mutta taas kaupankialueella vaihtaminen on erillaista, normaalia jäykempää ja voisi kait sanoa, että kovempaakin.

Täytyy käyttää tuo irti oleva alipainepumppu paikallisessa Mersua huoltavassa liikkeessä ja kysyä myös heidän mielipidettään.

Kiitos ja anteeksi.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ei täällä tarvitse anteeksipyydellä kuin vasta sitten jos on loukannut jotakin tai joitakin. Sitähän sinä et ole tehnyt.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Nozki »

... ja onhan tuossa alipainepumpussa myös se juttu, että kaikki vanhanmalliset W124 dieselien alipainepumput kannattaa vaihtaa uudenmalliseen, oli sitten loppuunkulunut tai ei. Syy on siinä, että vanhassa ja uudessa on erilaiset laakerit, joista vanha pystyy vanhuuttaan hajotessaan menemään rikki niin, että sieltä putoaa osia (laakerikuulia kai lähinnä) jakopäähän ja pahimmassa tapauksessa voivat mennä sellaiseen rakoon, jossa aiheuttavat massiivista tuhoa moottorille. Esim. jakoketjun ja ketjupyörän väli on tällainen paikka. Uuden laakeri on erityyppinen, ja siinä ei ole tuollaista riskiä hajoamistilanteessa. Useampia moottoreita on hajonnut ihan kunnolla siksi, että alkuperäinen pumppu on tuupannut laakerinpalat väärään paikkaan. Sitähän en tietenkään osaa sanoa, kumman version pumppu tässä yksilössä on...

Mitesmuuten, vähän menee offopicin puolelle, mutta millä tavalla sen erottaa päälle päin kumpaa mallia se pumppu on? Yhteen omaan se on vaihdettu ja toisesta en tiedä, mikä sen tilanne on. Sen kanssa olisi aiheellista saada selville, mutta mistä sen näkee? (Nyt varsinkin se pitää selvittää, koska alkais olla hiukka liian ironista rikkoa oma moottori pumpun hajotessa nyt, kun on täällä pitänyt meteliä pumpun uusimisen tärkeydestä...) Eikös se niin kuitenkin ole, että kaikki W124:t ovat tehtaalta lähtiessään olleet vanhan mallin pumpulla varustettu ja muutos on tehty vasta joskus myöhemmin? Vai?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Dieselkorjaamoon soitettu, oli tullut väärinkäsitys ja pumpun otin ns. turhaan irti, ainakaan se ei tähän raklatukseen ja epätasaiseen käyntiin vaikuta. Tosin eipä paljoa maksa, kun itse tekee, uusi tiiviste piti vain käydä hakemassa paikallisesta ja löytyi onneksi hyllystä. Samalla tuli katsottua pumpun kunto, ihan hyvältä näyttää. Ilmeisesti vanhemman mallin pumppu, kun rulla on todella matala ja kuulalaakeroitu. Rulla pyörii hyvin ja sivuttaisheittoa ei ainakaan sormin ollut tunnettavissa, joten taidan pistää vanhan pumpun takaisin kiinni, vai tuleeko eriäviä mielipiteitä?

Dieselkorjaamo ohjeisti seuraavaksi testaamaan, mikä pytty on pimeänä aukomalla suutinputkia, kuten täälläkin neuvottiin. Paljonko suuttimien mittausarvojen pitäisi olla vai vaihdanko naapuripytystä suuttimen ja testaan vaihtuuko pimeä pytty suuttimen mukaan? Paljonko suuttimen kiristysmomentti on? 70nm? Jos suuttimet ovat ehjät, mitä seuraavaksi?

EDIT: Äkkiseltään samankuuloinen käynti, kuin tässä http://www.youtube.com/watch?v=TN21P9q9 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jupezki kirjoitti:Juuh elikkäs, ajelin kotia päin ja kotiin saavuttuani huomasin koneen käyvän erittäin epätasaisesti. Kauhea raklatus ja kone heiluu niin pahasti, että tuntee kuskin penkilläkin, että nyt ei oo kaikki kohallaan. Kuulostaisi vähän samalta, kuin kävisi 5 pytyllä. Muuten toiminut ihan normaalisti, ei mitään vikaa. Liekkö silläki jotakin tekemistä asian kanssa, kun ohitin matkalla yhden kuorma-auton vähän reippaamalla kaasulla?

No, ei muutakun soittoa erääseen dieselkorjaamoon ja kyselemään apuja. Sieltä sain vastauksesti, että alipainepumppu-vikaan vittaisi.

OK elikkä olet saanu analyysin mahdollisesti rikkiolevasta alipainepumpusta toimimattomiin niskatukiin eikä ravistavaan ja huonosti käyvään moottoriin (sain vähä väärän kuvan tosta ekapostauksesta)

Meinaan huonosti käyvä moottori ei kyllä korjaannu alipainepumpun vaihdolla. Silti ap-pumppu kannattaa vaihtaa jos siinä on sanomista niinkuin moni on jo aiemmin todennu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos autossa on hyvät jarrut niin tuskinpa se on alipainepumpun aiheuttama ongelma. Kuulalaakeripumpun tosin vaihtaisin itse uuteen(malliin), mutta nämä on enemmän tämmöisiä makuasioita miten on tottunut tekemään.

Alipaineen määrän voi helposti mitata kun hommaa pneumatiikkakaupasta sopivan mittarin, mutta sillä vaivalla etsii mieluumin sitten sitä auki olevaa letkua jostakin.

>>Paljonko suuttimien mittausarvojen pitäisi olla vai vaihdanko naapuripytystä suuttimen ja testaan vaihtuuko pimeä pytty suuttimen mukaan?

En nyt ymmärrä mitä mittausarvoja etsit, mutta tee nyt kuten neuvottu eli avaa sitä suuttimessa kiinni olevaa suutinputkea löysälle ja katsele miten se aina vaikuttaa käyntiin. Se joka ei vaikuta juuri mitenkään on se viellinen pytty. Koko suutinta ei kannata ottaa pois tai vaihdella, alkavat vielä turhaan vuotamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja sompio »

Joo. Ensin etsit sen viallisen sylinterin käynnistämällä moottorin ja sitten tyhjäkäynnillä löysäät vuorotellen jokaista suutinputkenmutteria siinä suuttimenpäässä niin että alkaa ruikkimaan naftaa siitä liitoksesta. Se sylinteri minkä suutinputken löysääminen ei vaikuta käyntiääneen on viallinen. Senjälkeen voit vaihtaa sen sylinterin ja viereisen sylinterin suuttimien paikkoja ja testata taas putkia löysäämällä vaihtuiko vika suuttimen mukana, niin kuin itse jo mainitsit. Jos vaihtui niin vika suutinkärjessä. Kiristystiukkuuksia en muista eikä ole nyt dokumentteja lähellä joista voisi katsoa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Noin 70Nm on aika hyvä arvo, ehkä 80 Nm myös ja uusi lämpöprikka sinne suuttimen alle. Suuttimen kireyskään ei ole mitään rakettitiedettä joka pitää olla just eikä melkein, kuten kannentiiviste, eikä senkään tartte olla just vaan vain tasainen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Kiitos muuten vastauksista! :)

Täytyy tänään pistää vielä tuo entinen alipainepumppu paikalleen ja alkaa sitten testailemaan suuttimia. Ne lämpörikat voisi vaihtaa vasta sitten, kun ei tarvitse käyttää enää suuttima irti.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Suuttimen momentti on niinkin isossa haitarissa kuin 40-80Nm. 70 on ihan hyvä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa pistää yläkanttiin niin ei ala sitten rankkasateella vituttamaan, kun huomaa että vuotaa. Aukihan ne kyllä saa jollei ole ihan heiveröinen :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Kannattaa pistää yläkanttiin niin ei ala sitten rankkasateella vituttamaan, kun huomaa että vuotaa. Aukihan ne kyllä saa jollei ole ihan heiveröinen :lol:
Itekkin laitan aina varulta 80Nm. Joskus nuokin osaa olla kyllä olla tiukassa kiinni mutta kyllä ne kuitenkin aukeaa :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos käy epätasasesti ja pitää kauheeta kilkettä ja kolahduksia, kuulostaa niinkun olis jotain pahastikkin rikki, niin syypäänä voi olla ihan vaan suutin. sopivasti roskaa suuttimen välissä ja suutin jää auki. ruiskutus kuvio on huono ja ruikkii huonolla paineella. sillon kyllä kolisee ja kalkattaa. ja jos on kunnolla juntturassa, niin ei parane edes lämmetessään. toinen mahdollinen vika voi olla rikkinäinen esikammio.

ja voihan olla vielä mäntävaurio, tai venttiili vaurio, mutta niihin en välttämättä usko kuvailujen perusteella. niiden äänet olis vähän erilaisia, lähempänä sellasta tasasta naputusta, taikka ei välttämättä mitään muuta, kun että yks pyty ei sytytä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Sepä oli sitten sellainen ilta. :evil:

Alipainepumppu paikalleen ja taisipa vielä onnistuakkin, kun ei näyttänyt vuotavan öljyä itse moottorin ja pumpun välistä, eikä pumpun ja sen päälykannen välistä sekä sammui avaimesta.

Seuraavaksi kone käyntiin, ja kone käy kaikeksi ihmetykseski aivan normaalisti. Ei heilu eikä hytky eikä raklata ja kävi kaikilla kuudella pytyllä. Välillä pieni, erittäin pieni "yskäsy", ikään kuin saisi ilmaa polttoainejärjestelmään jostakin. No, sitä oli jo aikasemminkin. Seuraavaksi varovaiselle koeajolle. Kone tuntuisi toimivan ihan tavallisesti, tosin ei tullut oikein vedätettyä. Maantiellä 80km/h ja lämmöt n. 80 asteessa. Levikkeelä uukkari ja takasi kotia kohti, päällimmäisenä ajatuksena, että toimii normaalisti.

Mutta sitten, oisko ollu 3. vaihde ja vauhtia n. 60km/h, kuuluu samanlainen ääni, kuin silloin, jos yrittää vaihtaa manuaalisella autolla vaihdetta ilman kytkinkä, jonkin sortin rutina tai rusaus. Auto sammui heti ja minä vedän melkein paniikkijarrutuksella tienreunaan ja siitä hinaamalla kotia. En sen koommin ole yrittänyt startata tai tehdä mitään muutakaan.

Mitä sitä sitten tekisi? Myisi Mesen pois ja ostais Jopon... :(

Edittiä: Tosiaan, kone näyttää ulkopuolisesti ehjältä, eli ei tullut kankia ulos kyljestä eikä mitään muutakaan. Ei pudota öljyä alleen, ainakaan entistä enempää. Mistä lähtä purkamaan ja mitä? Venttiilikoppa irti ja tsekata onko jakopää tai jako seonnut? Auttakaa avutonta.
Viimeksi muokannut Jupezki, Ti 20.11.2012 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jupezki kirjoitti:Sepä oli sitten sellainen ilta. :evil:

Alipainepumppu paikalleen ja taisipa vielä onnistuakkin, kun ei näyttänyt vuotavan öljyä itse moottorin ja pumpun välistä, eikä pumpun ja sen päälykannen välistä sekä sammui avaimesta.

Seuraavaksi kone käyntiin, ja kone käy kaikeksi ihmetykseski aivan normaalisti. Ei heilu eikä hytky eikä raklata ja kävi kaikilla kuudella pytyllä. Välillä pieni, erittäin pieni "yskäsy", ikään kuin saisi ilmaa polttoainejärjestelmään jostakin. No, sitä oli jo aikasemminkin. Seuraavaksi varovaiselle koeajolle. Kone tuntuisi toimivan ihan tavallisesti, tosin ei tullut oikein vedätettyä. Maantiellä 80km/h ja lämmöt n. 80 asteessa. Levikkeelä uukkari ja takasi kotia kohti, päällimmäisenä ajatuksena, että toimii normaalisti.

Mutta sitten, oisko ollu 3. vaihde ja vauhtia n. 60km/h, kuuluu samanlainen ääni, kuin silloin, jos yrittää vaihtaa manuaalisella autolla vaihdetta ilman kytkinkä, jonkin sortin rutina tai rusaus. Auto sammui heti ja minä vedän melkein paniikkijarrutuksella tienreunaan ja siitä hinaamalla kotia. En sen koommin ole yrittänyt startata tai tehdä mitään muutakaan.

Mitä sitä sitten tekisi? Myisi Mesen pois ja ostais Jopon... :(

Ei muutakuin starin nokkaan, niin eiköhän vika selviä.

Ei vainkaan.
Nyt meni meikäläisellä sormi suuhun mikä siellä hajosi. Mersuja on ollut alla ainakin sadan vuoden perspektiivillä, mutta nyt meni yli ymmärryksen.
Tapahtuikohan jakopäälle jotakin, vähän viittaa selvityksesi siihen. Nokka-akselin ratas tai kampiakselin ratas ( kiila ) jakopään ketju tms. vaurio...luisto....keskipakosäädin....hydraulinen jakopäänketjun kiristin antautunut (öljynpaineet hävinneet ).....öljypumpun akseli katkennut...... :shock:
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Niin, ääniä on ylipäätään erittäin vaikea kuvailla. Sama kun yrittäisi kertoa, minkä väristä musiikki on... :?

Mulla itsellä kävi kyllä tuo sama mielessä, että olisiko jakopää mennyt sekaisin? Miten tämä on helpoin tsekata? Onneksi ei tullut täydestä laakista.

Kansiremontti on tosiaan tehtyä tuohon edellisen omistajan toimesta, ja sen jälkeen ajettu alle 1000 kilometriä. ei_vituta.jpg
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jupezki kirjoitti:Niin, ääniä on ylipäätään erittäin vaikea kuvailla. Sama kun yrittäisi kertoa, minkä väristä musiikki on... :?

Mulla itsellä kävi kyllä tuo sama mielessä, että olisiko jakopää mennyt sekaisin? Miten tämä on helpoin tsekata? Onneksi ei tullut täydestä laakista.

Kansiremontti on tosiaan tehtyä tuohon edellisen omistajan toimesta, ja sen jälkeen ajettu alle 1000 kilometriä. ei_vituta.jpg

Ei muutakuin yläkertaa auki ja siitä sitten tarpeen mukaan avata moottoria, niin eiköhän se vaurio sieltä paljastu.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1159
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Olikos tässä semmoinen vanhan mallin alipainepumppu? Ettei ois kuulat lähteny retkeilemään...

Kaverilla lähti kuulat käveleen, pompsautti jaon vituralleen eikä pysyny ilman kaasua käynnissä. Öljyjen seassa kuulat, kuulat pois koneesta, jako kohilleen (pumpulta hyppäsi vissiin) ja kone käy taas normaalisti. Sen jälkeen useempi kymmenentuhatta ajettu eikä mittään heikkoa.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Juu on vanhanmallin alipainepumppu, mutta siinä ei ollut ollenkaan väljää, sillä tänään sen asentelin takasin paikalleen. Laakerit aivan ehjät, vuoristorata ehjä, ei liikoja kulumisia missään. Oisko voinut noin yks kaks hajota?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

multiviri kirjoitti:Olikos tässä semmoinen vanhan mallin alipainepumppu? Ettei ois kuulat lähteny retkeilemään...

Kaverilla lähti kuulat käveleen, pompsautti jaon vituralleen eikä pysyny ilman kaasua käynnissä. Öljyjen seassa kuulat, kuulat pois koneesta, jako kohilleen (pumpulta hyppäsi vissiin) ja kone käy taas normaalisti. Sen jälkeen useempi kymmenentuhatta ajettu eikä mittään heikkoa.
Niin... eihän tuolla alipainepumpulla ole mitään tekemistä moottorin toiminnan suhteen. Moottori toimii ilman alipainepumppuakin.
Vastaa Viestiin