W124 OM603 -> OM606

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1159
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Omasta mielestä moottori voi sammahtaa melko nopeesti jos vaikkapa öljykorkista kaadettaisiin kuulia sisään? Sama juttu kuin alipainepumpun laakerikuulissa...

Vai onko mulla jäänyt joku luento välissä missä kumotaan väittämä siitä että juurikin alipainepumpun laakerikuulat eivät voi vaikuttaa moottorin toimintaan vaikka ne johonkin kriittiseen väliin joutuisivatkin
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja etrade »

multiviri kirjoitti:Omasta mielestä moottori voi sammahtaa melko nopeesti jos vaikkapa öljykorkista kaadettaisiin kuulia sisään? Sama juttu kuin alipainepumpun laakerikuulissa...

Vai onko mulla jäänyt joku luento välissä missä kumotaan väittämä siitä että juurikin alipainepumpun laakerikuulat eivät voi vaikuttaa moottorin toimintaan vaikka ne johonkin kriittiseen väliin joutuisivatkin
Ei ole :D . Löytyy paljon keskusteluja aiheesta.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

multiviri kirjoitti:Omasta mielestä moottori voi sammahtaa melko nopeesti jos vaikkapa öljykorkista kaadettaisiin kuulia sisään? Sama juttu kuin alipainepumpun laakerikuulissa...

Vai onko mulla jäänyt joku luento välissä missä kumotaan väittämä siitä että juurikin alipainepumpun laakerikuulat eivät voi vaikuttaa moottorin toimintaan vaikka ne johonkin kriittiseen väliin joutuisivatkin
En tiedä mikä luento on jäänyt kuulematta, mutta ei ainakaan polttomoottori tekniikasta käsittelevästä luennosta. Niinkuin sanottu, moottori ei ole riippuvainen alipainepumpusta. Alipainepumpun tehtävä on aivan muun toiminnnan ylläpitäminen.
Itse en ole elämäni aika törmännyt tapaukseen, jossa kyseinen moottori olisi rikkoontunut mainitulla tavalla mainitusta syystä.
Vaurioita voi kyllä aiheuttaa, mutta tämän tyyppinen moottorivaurio on teoriassa mahdottomuus.


Mainittu vertaus kuulien kaatamiseseta öljykorkista sisään on vähän toinen juttu, kun kuulat pääsee vaikuttamaan suoraan nokka-akselin toimintaan, mutta ne kuulat ei välttämättä mahdu mihinkään väliin, vaan aiheuttaa ylimääräisiä kitinöitä ja kilinöitä.
Alipainepumpun rikkoontuminen päästää metalliosat jakopään koteloon ja sieltä kiertosuunnan mukaan kohti öljypohjaa. Jakopäänketju kyllä suistaa laakerikuulat tai muut metallinkappaleet pois ketjun alueella olevista tärkeistä kohteista. Mekkala voi pahimmassa tapauksessa olla melkoinen, mutta ketjun katkeaminen tai muu vastaava on epätodennäköistä.
Se siitä tuon moottorin rakenteista ja luennosta. En kuitenkaan kehoita ketään kaatamaan öljykorkin aukosta sisään muutakuin öljyä.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1806
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja sompio »

En väitä että olisi alipainepumppu hajonnut, mutta sen hajoaminen voi saada aikaiseksi aikalailla pahaa jälkeä ja puhun nyt kokemuksesta.
Itselleni sattui moinen vaurio 190 D -65 Mersussa. Pumpun rulla oli poksahtanut ja katkaissut jakoketjun, seurauksena täysi kansiremontti ja yhden männän uusiminen.
Että silleen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

sompio kirjoitti:En väitä että olisi alipainepumppu hajonnut, mutta sen hajoaminen voi saada aikaiseksi aikalailla pahaa jälkeä ja puhun nyt kokemuksesta.
Itselleni sattui moinen vaurio 190 D -65 Mersussa. Pumpun rulla oli poksahtanut ja katkaissut jakoketjun, seurauksena täysi kansiremontti ja yhden männän uusiminen.
Että silleen.
Nyt kyllä on kysymys OM 60X tyyppisestä moottorista. Vuoden -65 mallin 190 D on vähän erilainen moottori. Heikoin lenkki siellä olikin jakopään ketju. Samoin kyseisessä moottorissa on erilainen jakopään ketjun kulkureitti ja rakenne erilainen.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ennen kun alkaa starttailemaan voisi hyvä olla saada selville äänen ja koneen sammahtamisen syy?

Kannattaisiko käyttää irti vielä uudelleen sitä alipainepumppua?

Voisko ahtimen kompurasiiven kappaleet männänpäälle joutuessaan saada aikaan äännet ja koneen sammumisen?

Vetolevyrikko kait myös kuuluu samaan kategoriaan?

Hylsyllä kampuranpäästä voi koittaa pyöriikö kone normaalisti ympäri. Sillä operaatiolla voi selvitä muutakin?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
sompio kirjoitti:En väitä että olisi alipainepumppu hajonnut, mutta sen hajoaminen voi saada aikaiseksi aikalailla pahaa jälkeä ja puhun nyt kokemuksesta.
Itselleni sattui moinen vaurio 190 D -65 Mersussa. Pumpun rulla oli poksahtanut ja katkaissut jakoketjun, seurauksena täysi kansiremontti ja yhden männän uusiminen.
Että silleen.
Nyt kyllä on kysymys OM 60X tyyppisestä moottorista. Vuoden -65 mallin 190 D on vähän erilainen moottori. Heikoin lenkki siellä olikin jakopään ketju. Samoin kyseisessä moottorissa on erilainen jakopään ketjun kulkureitti ja rakenne erilainen.
On niitä lankuistakin koneita posahtanu juurikin siitä syystä että kuula joutuu ketjun ja hammasrattaan väliin :(
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onhan noita jakoketjuja särkynyt om 60x koneista jonkin verran. Rikkinäinen alipainepumppu purkaantuu ja kuulia menee ketjun väliin katkaisten ketjun tai sekottaen jaon. Juuri tämän takia tuo vanhemman mallin alipainepumppu on huonossa maineessa. "Uudemmassa" alipainepumpussa tuo laakeri on erilainen, eikä yleensä hajoa.

Rikkinäinen alipainepumppu yleensä ääntää kauan, ennekuin hajoaa. Olisiko kuitenkin tässä ko. tapauksessa ollut alipainepumpun laakeri rikki?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jari Ke kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
sompio kirjoitti:En väitä että olisi alipainepumppu hajonnut, mutta sen hajoaminen voi saada aikaiseksi aikalailla pahaa jälkeä ja puhun nyt kokemuksesta.
Itselleni sattui moinen vaurio 190 D -65 Mersussa. Pumpun rulla oli poksahtanut ja katkaissut jakoketjun, seurauksena täysi kansiremontti ja yhden männän uusiminen.
Että silleen.
Nyt kyllä on kysymys OM 60X tyyppisestä moottorista. Vuoden -65 mallin 190 D on vähän erilainen moottori. Heikoin lenkki siellä olikin jakopään ketju. Samoin kyseisessä moottorissa on erilainen jakopään ketjun kulkureitti ja rakenne erilainen.
On niitä lankuistakin koneita posahtanu juurikin siitä syystä että kuula joutuu ketjun ja hammasrattaan väliin :(

Olisi edes yksi tapaus malliksi, jossa mainittu vaurio on katkaissut jakopään ketjun. :wtf:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja veskola »

Öljyntäyttökorkki tai venakoppa auki ja tiirailee siitä miltä ketjun liike näyttää kun varomasti pyörittää kampiakselia. Ketjun kireydenkin näkee siitä aika pienellä työllä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Tekeekö pelkkä tiirailu tässä tapauksessa autuaaksi, kun joka tapauksessa moottoria on purettava jonkin verran, että vika paikallistuu. Yläkertaa purkamaan, niin alkaa näkemään kunnolla mitä on tapahtunut. :wink: Tai sitten ei ja hankkii sen Jopon.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Tuohon alipainepumppu-asiaan. Pumppu oli aivan ehjän tuntoinen, ei ollut väljää missään. Miten tuo pumppu tai pumpun laakerit leviäisivät täysin ehjästä n. 2-3 kilometrin ajon jälkeen? Mutta kaikkihan on mahdollista. :roll:
veskola kirjoitti:Öljyntäyttökorkki tai venakoppa auki ja tiirailee siitä miltä ketjun liike näyttää kun varomasti pyörittää kampiakselia. Ketjun kireydenkin näkee siitä aika pienellä työllä.
Täytyy tänään kunhan kotia pääsee, nii koittaa pyörittää konetta varovasti kampiakselin päästä ja katella aluksi öljytäyttökorkin aukosta, miten ketju pyörii. Myötäpäiväänhän sitä kampiakselin päässä olevaa pulttia pitää pyörittää? :D Jos ei näy nii täytyy alkaa sitten ottaan ahtoputkea irti ja venakoppaa aukaisemaan.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Ei sillä ole väliä kumpaan suuntaan kampiakselia pyörittää. Pyörimissuunta on myötäpäivään edestä katsottuna.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mesemies89 kirjoitti:Olisi edes yksi tapaus malliksi, jossa mainittu vaurio on katkaissut jakopään ketjun. :wtf:
Kokeile käyttää HAKU toimintoa niin löytyy monta tapausta :lol: .
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
sompio kirjoitti:En väitä että olisi alipainepumppu hajonnut, mutta sen hajoaminen voi saada aikaiseksi aikalailla pahaa jälkeä ja puhun nyt kokemuksesta.
Itselleni sattui moinen vaurio 190 D -65 Mersussa. Pumpun rulla oli poksahtanut ja katkaissut jakoketjun, seurauksena täysi kansiremontti ja yhden männän uusiminen.
Että silleen.
Nyt kyllä on kysymys OM 60X tyyppisestä moottorista. Vuoden -65 mallin 190 D on vähän erilainen moottori. Heikoin lenkki siellä olikin jakopään ketju. Samoin kyseisessä moottorissa on erilainen jakopään ketjun kulkureitti ja rakenne erilainen.
On niitä lankuistakin koneita posahtanu juurikin siitä syystä että kuula joutuu ketjun ja hammasrattaan väliin :(

Olisi edes yksi tapaus malliksi, jossa mainittu vaurio on katkaissut jakopään ketjun. :wtf:
Minä mitään tiijä mutten kyllä omista päistänikään mitään keksittyä juttua tänne kirjoittele :x

Ex:sää kun aikoinaan käytin ruiskupumpun säädössä niin Diesel -huollon kaveri (Jussin Diesel) sanoi et samalla näkee sit sen ap-pumpun et mikä on. Kysyin et mitä siitä? Tuumasi et jos on vanha niin huonolla tuurilla voipi kuula joutua liian tiukkaan paikkaan ja hajoittaa mosan ja näitä on sattunu et vaihdetaanko jos on vanhaa mallia?
Vastasin et vaihdetaan.

Tiä sitten halusiko vedättää rahaa vai mitä mutta jotenkin olen taipuvainen uskomaan siihen mitä hän sano :wink:
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

etrade kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Olisi edes yksi tapaus malliksi, jossa mainittu vaurio on katkaissut jakopään ketjun. :wtf:
Kokeile käyttää HAKU toimintoa niin löytyy monta tapausta :lol: .

Mitä se haku auttaa, jos ja kun ei ole ainuttakaan faktaa pistää esille, joka on ammattilaisen tutkimuksessa osoitettu, että alipainepumpun rikkoontumisen seurauksena on tullut mainitunlainen moottorivaurio.
Jos tuntee mainitun moottorin jakopään rakenteen, niin sinne ketjun ja rattaan väliin voi mennä aika kökkäre, koska hydraulin ketjunkiristin antaa vastetta ja myötää.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ke 21.11.2012 11:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
etrade kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Olisi edes yksi tapaus malliksi, jossa mainittu vaurio on katkaissut jakopään ketjun. :wtf:
Kokeile käyttää HAKU toimintoa niin löytyy monta tapausta :lol: .

Mitä se haku auttaa, jos ja kun ei ole ainuttakaan faktaa pistää esille, joka on ammattilaisen tutkimuksessa osoitettu, että alipainepumpun rikkoontumisen seurauksena on tullut mainitunlainen moottorivaurio.
Pakko vielä:

No miksi se laakerin malli on muutettu kuulalaakerista neulamalliseen jos kerran siinä ei mitään harmia koskaan olisi ollu?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jari Ke kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
etrade kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Olisi edes yksi tapaus malliksi, jossa mainittu vaurio on katkaissut jakopään ketjun. :wtf:
Kokeile käyttää HAKU toimintoa niin löytyy monta tapausta :lol: .

Mitä se haku auttaa, jos ja kun ei ole ainuttakaan faktaa pistää esille, joka on ammattilaisen tutkimuksessa osoitettu, että alipainepumpun rikkoontumisen seurauksena on tullut mainitunlainen moottorivaurio.
Pakko vielä:

No miksi se laakerin malli on muutettu kuulalaakerista neulamalliseen jos kerran siinä ei mitään harmia koskaan olisi ollu?
Kyllä sen tietää kaikki, jotka laakereiden kanssa on tekemisissä, miksi kuulalaakeri korvataan neulalaakerilla.
Sitä ei vaihdeta rikkoontumisvaaran vuoksi vaan laakeripintapaineen jakautumisen ja vierintäominaisuuksien perusteella.

Antaa tämän paskan olla...ei jaksa selvitellä.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
Kyllä sen tietää kaikki, jotka laakereiden kanssa on tekemisissä, miksi kuulalaakeri korvataan neulalaakerilla.
Sitä ei vaihdeta rikkoontumisvaaran vuoksi vaan laakeripintapaineen jakautumisen ja vierintäominaisuuksien perusteella.
No sitte Jussin Dieselin Jussi itte valehteli mulle et on korjaillu/nähny tapauksia ja jymäytti minua. Sitä vaan mietin että kun laakerin tyyppi on vaihtunut ja kuten kerroit pintapaine siten pienentynyt kun se on jakautunut isommalle alalle niin millainen korrelaatio on pienentyneellä laakerin pintapaineella ja laakerinkestolla?

No tulipahan vahdettua uusi.

Onneksi täällä on kavereita jotka tietää miten asianlaita on :clap:
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jari Ke kirjoitti:
Onneksi täällä on kavereita jotka tietää miten asianlaita on :clap:

Minäkin haluaisin nähdä nämä " kaverit ", ja päästä tenttaamaan mikä se asianlaita on.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja sen pitää sitten olla ammattilaisen tutkimuksissa selvitetty että ne on kavereita eikä mitään puolituttuja. Onneks täällä ei kaikki ole samaa mieltä niin ei jää liian lyheen tämä keskustelu :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:
etrade kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Olisi edes yksi tapaus malliksi, jossa mainittu vaurio on katkaissut jakopään ketjun. :wtf:
Kokeile käyttää HAKU toimintoa niin löytyy monta tapausta :lol: .

Mitä se haku auttaa, jos ja kun ei ole ainuttakaan faktaa pistää esille, joka on ammattilaisen tutkimuksessa osoitettu, että alipainepumpun rikkoontumisen seurauksena on tullut mainitunlainen moottorivaurio.
Pakko vielä:

No miksi se laakerin malli on muutettu kuulalaakerista neulamalliseen jos kerran siinä ei mitään harmia koskaan olisi ollu?
Kyllä sen tietää kaikki, jotka laakereiden kanssa on tekemisissä, miksi kuulalaakeri korvataan neulalaakerilla.
Sitä ei vaihdeta rikkoontumisvaaran vuoksi vaan laakeripintapaineen jakautumisen ja vierintäominaisuuksien perusteella.

Antaa tämän paskan olla...ei jaksa selvitellä.
Mersun dieseleiden kohdalla alipainepumppua on muutettu koska vanhan mallisen pumpun hajottua siitä irronneet laakerikuulat saattoivat aiheuttaa moottorivaurion.
Asiasta kyllä tietää jokainen joka on vähänkään enemmän ollut tekemisissä mersujen kanssa. Tosin muutoksia on taidettu tehdä moneenkin kertaan, eiköhän siitä saa saivartelun siementä ...

Henkilökohtaisesti tietämistäni pumpun hajoamisen aiheuttamista vioista on jäänyt mieleen erään S124 200D:n omistajan katkeruus, luotto autoon oli ollut kova ja kesken työtehtävän yllättänyt moottorivaurio romahdutti osittain uskon mersujen laatuun. Kyseessä oli ruumisauto ja kilometrejä takana muistaakseni noin 130000.
wiimax.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Siekkinen kirjoitti:Ja sen pitää sitten olla ammattilaisen tutkimuksissa selvitetty että ne on kavereita eikä mitään puolituttuja. Onneks täällä ei kaikki ole samaa mieltä niin ei jää liian lyheen tämä keskustelu :D
Kyllä niitä Esson baarin juttuja maailmaan mahtuu.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Minäkin työkseni niitä pumpun aiheuttamia vikoja ainakin neljä kappaletta laittanut.
Pariin tullut reikä myös öljypohjaan.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mesemies89 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Ja sen pitää sitten olla ammattilaisen tutkimuksissa selvitetty että ne on kavereita eikä mitään puolituttuja. Onneks täällä ei kaikki ole samaa mieltä niin ei jää liian lyheen tämä keskustelu :D
Kyllä niitä Esson baarin juttuja maailmaan mahtuu.
Niitten lisäks mahtuu myös kokemuksia asentajilta ja auton omistajilta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mesemies89 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
Onneksi täällä on kavereita jotka tietää miten asianlaita on :clap:

Minäkin haluaisin nähdä nämä " kaverit ", ja päästä tenttaamaan mikä se asianlaita on.
Sä nyt et sit kuitenkaan ymmärtäny vaikka vähä oletin et olisit ymmärtäny

Tarkoitin sinua kun puhuin "kavereista jotka tietää" Joudut nyt itte itteäs tenttamaan et miten se asianlita on.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

dealer kirjoitti:
Mersun dieseleiden kohdalla alipainepumppua on muutettu koska vanhan mallisen pumpun hajottua siitä irronneet laakerikuulat saattoivat aiheuttaa moottorivaurion.
Asiasta kyllä tietää jokainen joka on vähänkään enemmän ollut tekemisissä mersujen kanssa. Tosin muutoksia on taidettu tehdä moneenkin kertaan, eiköhän siitä saa saivartelun siementä ...

Henkilökohtaisesti tietämistäni pumpun hajoamisen aiheuttamista vioista on jäänyt mieleen erään S124 200D:n omistajan katkeruus, luotto autoon oli ollut kova ja kesken työtehtävän yllättänyt moottorivaurio romahdutti osittain uskon mersujen laatuun. Kyseessä oli ruumisauto ja kilometrejä takana muistaakseni noin 130000.

Kuinka monta tapausta alipainepumpun rikkoonnuttua ja siitä irronneet laakerikuulat ovat moottoreita vaurioittanut ? Mitä tuo saattoivat aiheuttaa moottorivaurion tarkoittaa ? Eikö olekaan faktaa asiasta.
Mitä itse tiedän Mersun moottoreista, ja luulen tietäväni niistä jonkinverran enemmän kuin sinä...ainakin sillä perusteella, kun tiedän minkä ikäinen olet ja minkä verran olet alalla ollut. Kattavaa tietoa ei saa siltä pohjalta, että on merkkiliikkeen palveluksessa muutamia vuosia.

Viimeisenä mainintanasi kuuluu niihin Esson baarin juttuhin. Kyllä juttuja piisaa joka lähtöön.

Minä tiedän, mikä johti Mersun alipainepumpun rakenteellisen muutokseen vanhaan verrattuna, mutta se on sitten aivan eri juttu.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

:D
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ke 21.11.2012 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mesemies89 kirjoitti:Kuinka monta tapausta alipainepumpun rikkoonnuttua ja siitä irronneet laakerikuulat ovat moottoreita vaurioittanut ? Mitä tuo saattoivat aiheuttaa moottorivaurion tarkoittaa ? Eikö olekaan faktaa asiasta.
Itse pidän kameraa jakokopassa niin voin sitten lyödä faktaa pöytään. Eikö se ole aika selvä jos hajoaa alipainepumppu ja heti perään tulee moottorivaurio.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Siekkinen kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Kuinka monta tapausta alipainepumpun rikkoonnuttua ja siitä irronneet laakerikuulat ovat moottoreita vaurioittanut ? Mitä tuo saattoivat aiheuttaa moottorivaurion tarkoittaa ? Eikö olekaan faktaa asiasta.
Itse pidän kameraa jakokopassa niin voin sitten lyödä faktaa pöytään. Eikö se ole aika selvä jos hajoaa alipainepumppu ja heti perään tulee moottorivaurio.
:D Niin sitä luulisi. :D Oletko varma ettei ensin tule moottorivaurio, ja joka sitten rikkoo alipainepumpun. :D
Vastaa Viestiin