kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starilla ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starilla ?

Viesti Kirjoittaja epk »

Auto on 211 270CDI 5V, vikana on sellainen että kylmänä automaatti vissiinkin lukitsee turbiinin väärään aikaan pienillä vaihteilla, jolloi tulee terävä nykähdys.

Kyb venttiilihän on yksi osasyy tähän joten pystyykö starilla ajossa tämän venttiilin kunnon todentamaan ja jos pystyy niin miten ?

entäpä johdinlevy, mitä vikaa tämä voi aiheuttaa viallisena ja millä kilsoilla yleensä on vaihtokunnossa ?


Sain tarjouksen kyb venttiilin vaihdosta, 150e pelkkä työ (jos jollain mielenkiintoa vaihdella turun alueella yv:llä tavoittaa). Ja ajatuksena olis sitten samalla vaihtaa tarvittavat, johdinlevy ilmeisesti joku 200e pintaan. Pistoke nyt tietysti samalla jne. Autolla menty 200tkm eikä ole glykolit sekaisin, vaihdelaatikko öpät vaihdettu huuhtelemalla.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja S202 »

Johdinlevy vika tekee niitä selittämättömiä vikatiloja, joista jää sellasia vikakoodeja kuten "vaihteistossa toisinaan ei-sallittu välityssuhde" ja "jonku anturin ja jonku toisen anturin välinen tieto ei uskottava". KÜB-venttiilivika alkaa nytkyttämään autoa tasakaasulla ajettaessa. Minkälainen toi nykähdys on ja kylmänäkö vaan tekee? Kyllähän se on ihan lähestulkoon normaalia näissä että kylmänä toimii hieman jäykemmin. Saattaa myös olla pientä kulumaa venttiilikoneistossa niissä luisteissa ym. En tiedä onko syytä huoleen jos laatikko muuten pelaa, eikä luista tai aiheuta mitään vikatiloja.
S124 300TE
W124 300D
7u0mas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 30.08.2010 17:33

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja 7u0mas »

Mulla oli täysin vastaava vika kun sulla 5v automaatissa. Nykäisi voimakkaasti kylmänä n.1800rpm juuri ennen ykköseltä kakkoselle vaihtoa. Eilen vaihdettu öljyt huuhtelemalla, suodatin, tiiviste, pistoke ja kybbi. Pistokkeessa oli öljyä. Tänään kävin testaamassa kylmällä autolla--> ei nyi enää. Tiedä sitten johtuiko siitä että pistokkeessa oli öljyä vai kybbi venttiilistä.
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

kyllä ton kybin toimintaa pystyy tarkkailemaan mutta kunnon toteaminen tietokoneella voipi olla hivenen hankalaa. Pakko-ohjauksella pystyy testaamaan mutta sekin on vähän niin ja näin että kertooko jotain kulumisesta aiheutuvasta viasta. Toki voi opettaa turbiinilukon uudelleen staarilla ja katsoa muuttuuko auto mihinkään suuntaan ja jos ei niin palikoita vaihtoon. Ja nimenomaan sen jälkeen adaptiotietojen nollaus kun on vaihdettu niitä osia!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja epk »

7u0mas kirjoitti:Mulla oli täysin vastaava vika kun sulla 5v automaatissa. Nykäisi voimakkaasti kylmänä n.1800rpm juuri ennen ykköseltä kakkoselle vaihtoa. Eilen vaihdettu öljyt huuhtelemalla, suodatin, tiiviste, pistoke ja kybbi. Pistokkeessa oli öljyä. Tänään kävin testaamassa kylmällä autolla--> ei nyi enää. Tiedä sitten johtuiko siitä että pistokkeessa oli öljyä vai kybbi venttiilistä.

itellä oli myös inan öljyä pistookkeessa, sen jo siis putsasin muttei vaikutusta. Kaippa se on kybbiä vaan vaihtoon kerran ei minkäänlaisia muita ongelmia ole / virhe ilmoituksia ei anna laatikko.

S202, eikös nämä pitäis jo kylmänä ja kuumana toimia kuin ajatus ? !
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Jos sulla oli öljyä pistokkeessa niin tarkistithan ecun kanssa? Ei se pistokkeen putsaus paljon lämmitä josset vaihtanut koko pistoketta tai vähintään sen o-renkaita. Jos kybin vaihdat niin pistoke kiireesti vaihtoon myös.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja epk »

eikös ecu ollut jalkatilassa ?

oli mulla silloin jo uus pistoke kun putsasin muutama viikko sitten sen pistokkeen, oli siellä jonkun verran öljyä muttei mielestäni johtoon asti päässyt vielä nousemaan. Pistoke vaihdetaan nyt kun menee kybbi vaihtoon.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja epk »

hah, kreivin aikaan ! jalkatilaan asti oli kuitenkin öljyt päässeet, mutta voi pojat kun pisti hymyilyttään kun avasin boksin, öljy oli päässyt ainostaan kahteen ekaan liittimen pinniin eikä ollut piirilevylle asti päässyt :)

putsasin johdot ja liittimet, nyt sitten seuraavaksi kybbi vaihtoon. Riittääkö adaptaatioksi virtalukko-kaasupoljin tavalla tehty?
AMGE55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: To 29.12.2011 08:11

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja AMGE55 »

sama vika oli. Hävisi huuhtekemalla, kybin ja johdilevyn vaihdolla eikä ollut hinnalla pilattu turun mersuhuollossa
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Se on vähän sama kuin tuuleen huutais toi kierrä auto kolme kertaa myötäpäivään ja kiipeä apukuskin ikkunasta jalat edellä ohjaamoon adaptio hommeli. Staarin päähän vaan ja kunnon opetus ajan kanssa laatikolle niin hyvä tulee.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja S202 »

epk kirjoitti:
7u0mas kirjoitti:Mulla oli täysin vastaava vika kun sulla 5v automaatissa. Nykäisi voimakkaasti kylmänä n.1800rpm juuri ennen ykköseltä kakkoselle vaihtoa. Eilen vaihdettu öljyt huuhtelemalla, suodatin, tiiviste, pistoke ja kybbi. Pistokkeessa oli öljyä. Tänään kävin testaamassa kylmällä autolla--> ei nyi enää. Tiedä sitten johtuiko siitä että pistokkeessa oli öljyä vai kybbi venttiilistä.

itellä oli myös inan öljyä pistookkeessa, sen jo siis putsasin muttei vaikutusta. Kaippa se on kybbiä vaan vaihtoon kerran ei minkäänlaisia muita ongelmia ole / virhe ilmoituksia ei anna laatikko.

S202, eikös nämä pitäis jo kylmänä ja kuumana toimia kuin ajatus ? !
No ainakin se kylmänä vaihtaa vähän suuremilla kierroksilla suurempaa, kuulemma lämmittää laatikkoa sillä tavoin. Laita ihmeessä se kybbi ja pistoke niin saattaa tuo nykäiseminenkin hävitä. Mulla oli vähän vanhemmassa 5v laatikossa (s202 200cdi) sellanen että jos paino kaasun pohjaan ja juuri ennen vaihtoa nosti niin laatikko kolautti suuremman päälle tosi lujaa, mutta eipä mua haitannu.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kun laatikkoon tekee jotain (vaihtaa oljyt huuhtelemalla, irrottaa HY:n jne) ottamalla oljyjä ulos, niin aina viikosta kolmeen vikkoon laatikko tuntuu toimivan kuin unelma...

Mahdolliset viat ja niiden onnistunut korjaus hahmottuu vasta myöhemmin, kun vika on korjattu niin, ettei laatikko ala uudelleen oppimaan väärin.

Siis KUB:n, öljyjen, ja johdinlevyn vaihto ei aina tee autuaaksi.

Jos HY on kulunut sen verran, että vaikka opettaisi *:lla ja vaikka mitä muuta tekisi, niin itseoppiminen kompastuu omaan oveluuteensa.

KUB:n vaihto on suotavaa sen kuulaventtiilin kulumisen vuoksi noin 140tkm välein.
HY itse kuluu loppuun 300tkm, ellei öljyjä vaihda säännöllisesti (esim. 60tkm välein vaikka puolet).

Opettaminen onnistuu vain ja ainoastaan *:lla.

Itse voi laatikkoa vähin erin opettaa niin, että kun on ajanut "mukavantuntuisen" ajorupeaman, niin jättää sen jälkeen P:lle joutokäynnille 10min... menee äsken opitut/korjatut adaptiot pitkäkestoseen muistiin.
Menetelmä toimiin ihan jees kuluneisiin hydrauliyksiköihin aina välillä.

Kylmänän tökkiminen johtuu kuluneesta HY:stä, ja voisi jo yleisesti puhua "ominaisuudesta" :D
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olikos se suuremmilla vaihteilla oleva kuminauhamaisuus myös tuon kuluneisuuden vika, painaa satasesta rauhallisesti kaasun pohjaan niin kierrokset nousee ehkä 150rpm ja vauhti 40km/h
S124 300TE
W124 300D
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Kuminauhamaisuus suuremmilla vaihteilla viittaa turbiinin ja sen lukon toiminnan virheeseen.
Esim.
Kulunut HY:n Lubricant valve, joka ohjaa turbiinin ohjauspaineen pieleen. Vaikka TCC (turbiinin lukko) toimisikin oikein.
Tietysti TCC todennäköisesti ohjaantuu myös ohivuodon takia pieleen.

Yleensä, jos HY on jostain kulunut, niin ei se yhtä venttiiliä vaihtamalla kuntoon tule.

Omaani kairautin uuden järjestelmäpaineen luistin, Lubricant luistin, TCC luistin, Regulointipaineen luistin ja sorvasin itse uuden Dumppisylinterin (kiitos CDI203). Overlappien pikkusylinterit oon myös uusinut.
Tuloksena, että turbiinin lukko toimii täydellisesti. Moottorin kierrokset 80km/h vaihdissa 1750rpm (W210 220CDI -03)
Kun kaasuun koskee ylämäessä, niin se vapauttaa lukon "särmästi" ja kierrokset nousee 200rpm. Kun sitten maa tasottuu, niin lukko kytkeytyy huomaamattomasti taas kiinni.

"viaksi" laatikkooni jätin tarkoituksella kuluneet Overlap luistit (ne sisemmät).
Ja konkreettiseksi viaksi käytössä jäi juuri tuo kaasun hellittämisen lälkeen tuuppaantuva seuraava vaihde.
Sama tuuppaaminen ilmenee siis kylmänä. Lämpimänä ja raskaammalla kaasulla vaihteenvaihdot ovat silkin pehmeät.

Tarkoittaa sitä, että Overlap kun vuotaa, niin pienellä kuormalla kytkentäpaineen ja regulointipaineen ohivuodot tekevät kepposta. Suuremmilla paineilla ohivuodot eivät ennätä häiritsemään liikaa. Uudet Overlapit kairaan sinne, kunhan ehin... ei oo vaivannut huolet vielä liikaa.
Myös se, että kylmänä ensimmäisistä valoista kun lähtee liikkeelle, niin lähtee 1,5 vaihteella... tuikkaa sitten kakkosen ja valaa töksähtämällä 1. vaihteelle. Jos laittaa vaihteen N:lle ensimmäisissä valoissa, niin ohivuoto ei ehdi kasvaa Overlapilla väärälle pinnalle aiheuttaen vaihdemököä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja epk »

paljos uusi HY maksaa ?

onko nää tosiaan näin paskoiksi tehty "uudemmissa" laatikot , 200-300tkm ja saat aika isolla kädellä uusia tavaraa sisältä :crazy:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5544
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siihen hydrauliyksikköön vaan korjaussarja, eikai siihen uutta yksikköä tarvi. Mites, kun tuo automaattiöljy on niin "kuivaa", kuluttaako se turhaan noita luisteja sun muita? Mitä tapahtuu jos laatikkoon lykkää traktorin vaihteistossa käytettävät öljyt, jotka siis käy kaikenmaailman powershifteihin sun muihin portaattomiin hienoihin systeemeihin. Arvaan, ei toimi :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
C280
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 28.01.2009 13:51
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja C280 »

Sama osien vaihtotyö olis itsellä edessä tuon 5-vaihteisen sähkölaatikon kanssa. Mulla toki oireet alkoi vasta kun mittarissa oli n.290tkm. Että yllättävän aikaisin näyttää muilla tulevan nuota vikoja.. Omaan laatikkoon tuli tilattua osat KL-varaosilta eli johdinlevy, kyb venttiili ja pistoke näillä kokeillaan ensin toki samalla tehdään huuhteluna öljynvaihto ja uusi tiiviste ja suodatin.. Kun vain olisi aikaa vaihtaa ne :wtf:
Ja vikakoodina ollut juuriki tuo "vaihteistossa toisinaan ei-sallittu välityssuhde".
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hydrauliyksikön kuluminen liittyy vaihteiden vaihdon yhteydessä tapahtuviin "kummallisuuksiin", usein ne tosiaan alkaa kylmällä vaihteistolla.
Tietyn aikakauden mersuissa asiaan vaikuttaa myös se, miten äkkiä ensimmäisten nykimisoireiden jälkeen glygoolivaivaan on tosissaan paneuduttu...
Hydrauliyksikön toimintavälykset on tavattoman pienet, tyypillisesti tähän liittyvät vaivat myös alkavat pienessä rasituksessa, jolloin venttiileissä olevat paineet ja virtaukset on pieniä. Tällöin ne ohivuodot nousee merkittävään asemaan, kaasupohjassa vaihdot sitten edelleenkin menee ok.
Jos vikakoodia tulee, niin se on tyypillisesti vaikka sellainen, että "silloin tällöin epäuskottava vaihteiston välityssuhde" - tai jotain sinnepäin.

Turbiinissa olevat häiriöt liittyy vaikkapa sellaiseen tilanteeseen, jossa ajetaan vaikka sitä +80kymppiä ja painetaan kaasua, jolloin kierrokset alkaa nousemaan, muttei oikein mitään muuta tapahdukkaan...
Auto ikäänkuin "roikkuu" kuminauhan päässä.
"Tavallisten" mersujen laatikot on jostain syystä hyvin pitkälle sellaisiksi jo tehtaalla säädetty, eron AMG,n juttuihin huomaa selvästi koeajolla.
Jos herjoja vikamuistiin tulee, niin ne yleensä liittyy epäuskottavaan nopeustietoon tai turbiinin liialliseen luistoon.

Ensimmäinen edellytys laatikon kunnolliselle ja hyvälle toiminnalle on sisältä puhdas, ehjät tiivisteet, riittävä määrä valmistajan suosittelemaa öljyä, puhdas suodatin.


Vaihto-osana HY luokkaa 780€, uutena puolitoista tonnia, ei paha sekään.
Turbiinin korjuu ja vahvistus myös luokkaa 780€, jonka jälkeen pitää ja kestää, voin suositella.
Tiivistesarja vähän toista sataa, kytkinlevyt jotain 20-30€/kpl.

Mersuissa mittarissa olevaan kilometrilukemaan ei mielestäni kannata yleensä luottaa, sitä on niin kamalan helppo muuttaa halutuksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Terkele
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 20.05.2011 15:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja Terkele »

Hei.
Monilla (myös itselläni) ongelmana hydrauliikkayksikön
kuluminen ja siitä johtuvat vaivat.

Kun *:la opettaa (adaptoi) laatikon ja turbiinin ohjauksen,
niin hetken vaihtaa ja toimii hyvin, mutta alkaa itse taas
oppimaan ja vaihdot taas muutaman 1000km jälkeen
taas huonot....

Eli olisiko mahdollista softasta poistaa itseoppiminen?
Adaption mahdollisesti joutuisi tekemään muutaman kerran
vuodessa, mutta se olisi pieni vaiva.

Joko kuusenalla kunnostetaan hydrauliikka yksiköitä?
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: kyb venttiili ja johdinlevy, kunnon todentaminen starill

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Terkele kirjoitti:
Joko kuusenalla kunnostetaan hydrauliikka yksiköitä?
Kuusen alla korjaantunut käsittääkseni jo useampikin laatikko moisineen vikoineen.
Vastaa Viestiin