Voiko 115 takajarruja säätää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Voiko 115 takajarruja säätää?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Takajarrut puoltaa 50%, voiko jarruja säätää, vai pitääkö mennä jarrupalakauppaan?

Ilmausruuvitkin on jumissa, mutta pitää kokeilla polttaa ne auki, jos vaikka korjaantuisi.

Auton malli on tuossa alla:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Satulat irti ja puhdistus, mäntien herkistely ja uudet palat samalla kiinni - Ei maksa paljoa ja toimii.
Samalla kun satula on irti (letku kiinni) niin voihan sen tosiaan irroittaa kokonaan ja kokeilla poltaa ilmausruuvia auki. Siinähän voi jo sitten vaihdella vaikka jarrunesteetkin.

p.s. eikä roikotella satuloita pelkkien jarruletkujen varassa :wink:
Koneella on koneen tahti
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitos.

Eipä siis onnistu kuten kaverini sanoi, eli mäntää pyörittämällä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Voiko 115 takajarruja säätää?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kun ei palaisi suoja- ja tiivistekumitkin. Eikä niitä satuloita tarvi irroittaa, pysyvät paremmin pihteissä kun ovat kunnolla kiinni.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Levyt näyttää kelvollisilta, palat loppu. Oli muuten hyvän hintaiset jarrupalat Jämsän Tammer-Dieselissä, Ferodon palat 27.50€/sarja (Motonetissä 14.13€). Tinkimällä hinta tosin putosi viiteentoita eurooppaan.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Voiko 115 takajarruja säätää?

Viesti Kirjoittaja Saul »

juhaoh kirjoitti:Eikä niitä satuloita tarvi irroittaa, pysyvät paremmin pihteissä kun ovat kunnolla kiinni.
Mitenkäs niitä mäntiä kunnolla "herkistät" (Eli mäntä ulos ja ruosteet pois. Muistaakseni jokin hypoidiöljy toimii männän voitelu- ja ruosteenirrotusaineena hyvin.) jos niitä satuloita ei ota irti?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voiko 115 takajarruja säätää?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Saul kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Eikä niitä satuloita tarvi irroittaa, pysyvät paremmin pihteissä kun ovat kunnolla kiinni.
Mitenkäs niitä mäntiä kunnolla "herkistät" (Eli mäntä ulos ja ruosteet pois. Muistaakseni jokin hypoidiöljy toimii männän voitelu- ja ruosteenirrotusaineena hyvin.) jos niitä satuloita ei ota irti?
Ainakin petrooli on hyvää ruosteenirroituksessa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Johan oli yksi mäntä kovassa. Ei liikkunut 30cm pitkillä putkitongeilla, joten kokeilin lyödä puisen kiilan mäntien väliin. Ei vaikutusta. Sitten kokeilin "lukita" toimivan männän putkenpätkällä ja vanhalla jarrupalalla paikalleen, siten että jumiutunut mahtuu liikkumaan. Poljin jarrua, mutta ei liikkunut.

Sitten vaan satula irti ja kaverin luo. Mäntä ei liikkunut edes ruuvipenkissä. Vasta metrin pitkät putkitongit auttoi nitkauttamaan männän irti. (ja jarrunesteet Hondan kylkeen... :oops: Onneksi se kohta on menossa muutenkin maalaukseen, joten ei tarvinnut kaivaa kuvetta).

Jotain positiivistakin, ilmausruuvi ei katkennut, ja jarrut toimii remontista huolimatta. :)

Eli huomenna jarrupenkkiin, ja jos hyvältä näyttää niin kokeilemaan katsastusta uudemman kerran.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Sivonen kirjoitti:Eipä siis onnistu kuten kaverini sanoi, eli mäntää pyörittämällä.
Ainakin 124:ssä männän asennolla on väliä (reuna epäsymmetrisesti lovettu)!
Jos pyörittelet, niin pyöritä takaisin oikeaan asentoonsa.
En tiedä, onko 123:ssa sama juttu.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mielestäni 123:ssa on suorat, mutta kysymyshän koski 114/115 -koria, jossa etusatulat taisivat olla erilaiset.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

raul kirjoitti:Mielestäni 123:ssa on suorat, mutta kysymyshän koski 114/115 -koria, jossa etusatulat taisivat olla erilaiset.
123:n ja 114/115:n etusatuloiden ero taitaa olla lähinnä siinä, että 123:n sylinterit ovat halkaisijaltaan isommat?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Voiko 115 takajarruja säätää?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Saul kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Eikä niitä satuloita tarvi irroittaa, pysyvät paremmin pihteissä kun ovat kunnolla kiinni.
Mitenkäs niitä mäntiä kunnolla "herkistät" (Eli mäntä ulos ja ruosteet pois. Muistaakseni jokin hypoidiöljy toimii männän voitelu- ja ruosteenirrotusaineena hyvin.) jos niitä satuloita ei ota irti?
Isoilla putkipihdeillä ja sillä vanhalla palalla mäntä sisää ja polkimella taasen takasin ohut pala välissä ettei työnnä mänttää pois. Tarvittaessa kone käymään jotta tehostin lisää voimaa. Jarruihin on sitä
varten tehtyä rasvaa joka ei turvota kumeja.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

putkipihdet ja metrin jatkovarsi tuo rispektiä, mutta helpoin tapa on korvata jarruletku rasvanipalla ja pistää prässillä rasvaa sisään. aina on männät liikkuneet tuon hoidon jälkeen.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Vastaa Viestiin