Olen lukenut tällä foorumilla aktiivisien rakentajien tekemistä projekteista kieli pitkällä jo pitemmän aikaa, tehokkaasti vaikutteita ottaneena päätin ryhtyä itsekin rakentamaan ns. harrasteautoa eli sitä "superturboa" mistä huoltoasemalla puhutaan: joo siinä on vissiin viissataa kaakkia ja kuulemma lähtee sutaamaan satasesta..
No tähän ei kuitenkaan ole tarkoitus päästä vaan harjoitella ihan ensimmäisen auton rakentelua tekniseltä puolelta.
Homma lähti liikkeelle keväällä hankitusta w201:stä jossa oli ollut jo om605 motti kiinni jonkin aikaa. Edellisellä omistajalla (puolituttu) oli palanut hermot ST:n jälleen hajottua ja kuulemma oli parempaakin tekemistä

Auto syyniin: kansi irti, suuttimet ponnistettavaksi (oli kuulemma rankan kegittämisen jälkeen tullut käyntihäiriöitä, mutta silti pystytty ajamaan kotiin.)
Yksi suutinkärki oli huono joten ajattelin että uusi kansipahvi ja suutinkärki niin kovaan ajoon. MUTTA kun moottoria piti alkaa kokoamaan niin mittailin huvikseen ihan karkeasti pelkällä työntömitalla mäntien suhdetta lohkon yläreunaan niin heittoa löytyi melkein 5mm eri mäntien välillä!!!
Tämä moottori hylättiin ja pikku etsintöjen jälkeen ruotsista tilattiin uusi kampe pellin alle.

Autokaupan mukana tullut tavaramäärä mahtui juuri ja juuri pakettiautoon joten siitä kasasta otettu pakosarja pääsi pienten muutoksien kautta kannen kylkeen kiinni. Ulkoinen hukkaportti tilaukseen (HKS 46mm kiinankopio) ja ahtoputkia ruvettiin suunnittelemaan. Turbona mersussa toimii jokin kiinalainen noin HX40 kokoa vastaava ahdin. Muuta tietoa ei ole kun että pakopesässä lukee sim0

Ahtoputket rakenneltiin muutamassa tunnissa ja öljylinjat turbolle sekä pois sitten pariin kertaan... Ensimmäistä kertaa (minun aikana) valkoiseen mersuun laitettiin akku paikalleen ja ruvettiin ilmailemaan.
Järkyttävän käsientärinän ja fiilistelyn jälkeen voi vain todeta että kyllä käy nätisti...eiköhän käydä kokeilemassa!!! ja meillä ei ole kaasuvipua... vui vitu!!!

Kyseenalaisten patenttien jälkeen saatiin vänneltyä todella kyseenalaisesta aihiosta kaasuvipu ja päästiin testilenkille jossa todettiin
A: Auto on TODELLA matala!
B: Mistä kuuluu kummaa rohinaa kun päästää kaasun?
C: Hankintalistalle rajapaineventtiili että saadaan ahtopaine nousemaan yli 0.8bar sekä öljynpaineanturi jota tällä hetkellä ei ole.
Tarina jatkuu viikonloppuna ja opettelen tuon kuvien lataamisen ettei teksti käy tylsäksi
