
W124 takajouset
W124 takajouset
Tässä aikasemmin kyselin mittaristo-ongelmista ja nyt tuli mieleen et omassa autossa on edellinen omistaja vaihtanut taakse vahvistetut jouset,auton perä on aikas ylhäällä,näyttää kuin kaatuis nokalleen
Eli olisko viisainta vaihtaa normijouset vai ottaa noista kieppi pois? Lokarin ja renkaan välissä on lähes 10cm rako! Mun silmään käy et auto jotakuinkin vaakasuorassa.

Re: W124 takajouset
Lyhennä vähäsen niin pysyy jäykkyys siinä perässä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 takajouset
Siekkiselle:näin ajattelin itsekkin,auto on jämäkkä ajettava.Kunhan kyselin mut lisää mielipiteitä ja kokemuksia vastaavasta.
Re: W124 takajouset
Jousien lyhentäminen jäykistää niitä entisestään. Kierrejousien tehollinen kierrosluku on likimain kokonaiskierrosluku -1,5. Jos esim. alunperin kierrosluku on 10, niin tehollinen kierrosluku on 8,5. Tästä kun lyhentää yhden kierroksen verran, muuttuu jousi noin 1/8,5 eli noin 12% jäykemmäksi.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W124 takajouset
Kaikki autothan tietty ovat yksilöitä, joten yleispätevää ohjetta lienee hankala kertoa. Kun se auton käytös riippuu niin paljon myös etujousista ja kaikista iskareista.
Kun itse hankin tuon W124 E 300 DT:n, niin siinä oli edessä vähän väsähtäneet jouset ja iskarit (ulkoisesti vähän niin kuin olisi lievä madallus, vaikka ei ollutkaan). Takana sitten taas oli olettaakseni vakiojouset, joista oli otettu pois yksi kierros ja iskarit olivat uudehkot, mutta tavallista jäykemmät MB Original -osat. Tuolla setupilla auto oli aika suorassa, mutta jousitus ei sitten toiminut niin pätkääkään; olivat etu- ja takapää niin pahasti eri paria. Etupää oli maantiellä mukavan pehmeä, joskin vähän lullahteleva. Vastaavasti esim. hidastetöyssyissä perä ei joustanut ollenkaan niin kuin olisi kuulunut, vaan oli ihan törkeän kovan tuntuinen. Samoin maanteillä isommissa heitoissa perä jousti niin vähän, että töyssyn jälkeen ensin perä tuli ala-asentoonsa töksähtäen ja keula vasta sen jälkeen paljon pehmeämmin. Tuntui siis, että auto keuli hetken. Tuli aika paljon tasapainoisempi uusilla orkkisjousilla ja Bilsteinin normaali-iskareilla.
Kun itse hankin tuon W124 E 300 DT:n, niin siinä oli edessä vähän väsähtäneet jouset ja iskarit (ulkoisesti vähän niin kuin olisi lievä madallus, vaikka ei ollutkaan). Takana sitten taas oli olettaakseni vakiojouset, joista oli otettu pois yksi kierros ja iskarit olivat uudehkot, mutta tavallista jäykemmät MB Original -osat. Tuolla setupilla auto oli aika suorassa, mutta jousitus ei sitten toiminut niin pätkääkään; olivat etu- ja takapää niin pahasti eri paria. Etupää oli maantiellä mukavan pehmeä, joskin vähän lullahteleva. Vastaavasti esim. hidastetöyssyissä perä ei joustanut ollenkaan niin kuin olisi kuulunut, vaan oli ihan törkeän kovan tuntuinen. Samoin maanteillä isommissa heitoissa perä jousti niin vähän, että töyssyn jälkeen ensin perä tuli ala-asentoonsa töksähtäen ja keula vasta sen jälkeen paljon pehmeämmin. Tuntui siis, että auto keuli hetken. Tuli aika paljon tasapainoisempi uusilla orkkisjousilla ja Bilsteinin normaali-iskareilla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 takajouset
Mutta eikös ne sitten muutu pehmeämmäksi jos lyhentää vaikkapa kolme kierrosta? Tämä siis vain esimerkkinä.tomant kirjoitti:Jousien lyhentäminen jäykistää niitä entisestään. Kierrejousien tehollinen kierrosluku on likimain kokonaiskierrosluku -1,5. Jos esim. alunperin kierrosluku on 10, niin tehollinen kierrosluku on 8,5. Tästä kun lyhentää yhden kierroksen verran, muuttuu jousi noin 1/8,5 eli noin 12% jäykemmäksi.
tomant
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 takajouset
Niillä kumeilla ne ei kyllä laskeudu kuin noin 1cm per/nysty ja voihan olla että siellä on jo ykköset.
etsit vakio takaset niin silloin on jäykkyyskin sopiva.
Sun silti pitää saada sitä noin 5cm alemmaksi.
etsit vakio takaset niin silloin on jäykkyyskin sopiva.
Sun silti pitää saada sitä noin 5cm alemmaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-