mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

moro semmosta tässä yritän selvitelä että mitkä olisi vaihtoehtoisia moottoreita ton 200d tilalle tuossa vm 94- 124 ?
halu olisi isoon 6 pyttyseen tdi mottiin :D
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1151
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Periaatteessa kaikki uudemmat moottorit. Vähäpäästöinen ainakin pitää olla sen uuden koneen :?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

mitkähän moottorit esim voisi olla kannattavia??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vähäpäästöisyyden takia kyllä tulee ongelmia mutta käsittääkseni uudemmista malleista saat vaihtaa sen.
Oli tuolla nettiautossa myynnissä ihan c202 kunkku moottorilla yksi jos nyt ei sitten kaveri käyttänyt VTT:päästömittausten kautta autoa leimalle ,joka nyt kyllä maksaa paljon.
Konttorilta kyllä kannattaisi varmistaa tämä koneen vaihto homma.
Jos autoa on alle -90 ja takuulla ei-vähäpäästöinen niin homma helpottuu paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no väyrysen 320cdi olis kai se paras täs tapauksessa. Miksi ei w211 320-400cdi mutta 400 on onneton V8.

Lukaseppa tää topicci mese.fi foorumilta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

onhan noita mootttoreita tullu mietittyä mutta kyllä tollasille moteille tulee jo hintaa plus voiman siirto päälle :D et jotain tässä pitäisi kehitellä!!
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Apua 200d moottorin tilalle isompi ??

Viesti Kirjoittaja babloy »

moikka mites toi nyt menee et minkä moottorin voisi laitta tilalle että saisi vielä leimasta läpi ? auton vuosi mallia 94-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Apua 200d moottorin tilalle isompi ??

Viesti Kirjoittaja atlas »

Uudemmasta todistetusti ja alusta täytyy myös vastata sitä.tää on sulla vähäpäätöinen ja ongelmallisempi tapaus.
helpoimmalla pääsisit jos lisäät pumppuun syöttöä jos tehoa tarvitset tai konerikon takia niin samanlainen tilalle.

Hei sori..mutta älä aloittele monia samanlaisia topikeja...poistata tämä niin jatketaan toisessa.

[veskola: Yhdistin nyt varmuudeksi nämä samaan, jatketaan tässä]
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja atlas »

Helpoimmalla pääset jos ostat alle-90 tai sen pitää olla vähäpäästöinen ja vielä ,vielä helpommalla/halvemmalla kun vaihdat auton mieluisalla moottorilla olevaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Apua 200d moottorin tilalle isompi ??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

babloy kirjoitti:moikka mites toi nyt menee et minkä moottorin voisi laitta tilalle että saisi vielä leimasta läpi ? auton vuosi mallia 94-
Toi aiempi topiikki minkä olit jo aloittanu samasta aiheesta niin eikös tuo lie aikalailla selvä homma?

Eli motti uudempi. Vaikka sitten se om606:n. Tekniikkaa joutuu jokatapauksessa vaihtamaan. Kallistuksenvakain eteen? jouset eteen? jarrut eteen? moottorin kumityynyt? riittääkö syylarin jäähdytysteho kesällä? koko pakoputki? Selvittelet nyt ainakin nuo alkuun. Katsastuskonttorilta saat osan vastauksista ja se kannattanee tehdä jokatapauksessa ennen työhön ryhtymistä et saa varmasti myös leiman?

Kun sitten kuitenkin rikität sitä mosaa ni kytkin? kardaani kumilimppuineen + vaihdelaatikon ja perän vetosakara tai koko perä?

Hakua kannattaa koittaa myös. Varmaan löytyy topiikkeja joissa hommaa on tehty.
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

Jeps kyllähän noihin kontorilla saa selvyyttä varmasti pitäisi vain keksiä sinne se moottori minkä laittaisi :d ja ei taida pelkkä syötön säätö auttaa tos 200d motissa sen rakentamises ei varmaan ole järkeä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sanoisin ihan suoraan että vähäpäästöisen auton virittämisessä tekniikanvaihdolla ei ole oikein mitään järkeä, ei myöskään originaalin 200d virittämisessä, ellei nyt sitten virittämiseksi lasketa sitä kun käännät syöttöä ja optimoit ajoituksen siten että saat noin 15% lisää vääntöä ja vähän enemmän tehoa.

Varsinkaan jos tekniikan vaihdon joutuu itse maksamaan, eikä ole esimerkiksi iskän autopurkaamoa käytettävissä, mistä saa ilmaiseksi osat ja sopivat paperit tekniikan luovuttajasta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Minkäverran sillä kulkineella on rullattu kilometrejä?
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

700 000km ajeltu mut mites tollasen moottorin rankentelu esim ahtaminen ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lakerointi ja kampuran mittaus,kansiremppa..ainakin ja syl.mittaus onko tehtaan toleransseissa,öljypumppu suoraan...melkeimpä koko remppa koneelle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

Joo niin aatelinkin lähinnä meinasin et mitenhän paljon nuo veivit ja männät kestääpi?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja atlas »

Veivien suoruus mitataan mutta eikai ne mene miksikään ja st:käyttöön pitää olla turbon kanget.Männät voi mittauttaa ja kaiketi ne käy suoraan jos kuluma on tehtaan toleransseissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noinkin kunnioitettava kilometrimäärä näkyy varmasti jo koko autonkunnossa. Meinaan vaan että jos alat tekniikkaa laittamaan niin sen kustannukset + sitten tukivarret kumipuslat peltiosat pyöränlaakereita jarrukilvet....lista ei varmaankaan ole vielä siinä? Niistä tulee helposti yllättävän paljon kustannuksia?

Minulla ittelä on vm89 200D lankku 704t ajettuna. Siihen on jo vaihdettu peltiosia (etuloksut) ja jos meinaa siistinä pitää niin muutakin pitäisi kohta vaihtaa. Jarrukilvet taakse on kerran vaihdettu ja kohta pitäis uudelleen. Takakelkan tukivarret on kertaalleen ja kohta uudelleen jne. jne Toki ajanhammas on syöny tätä kauemmin mutta silti.

Oletko harkinnu sellaisen kulkineen hankkimista jossa on valmiina haluamasi tekniikka niinkuin joku jo meinasikin?

Mutta kun haluat rakennella niin vaihdetaan kulkineita :) Toi ei o vähäpäästöinen joten antaa vapauksia luovaan rakenteluun :wink: On alkuperäinen leveäkylkilistamalli :P
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

Siis onhan tuo mun upeessa kunnossa vuosi 2 vuotta sit vaihettu alusta lähes kokonaan ja etu siivet ja yli maalattu ei oikein raaskis luopua paitsi jos sopivan auton saisi tilalle mutta tuntuu et kaikki ei arvosta noita vehkeitä:d minkäs moottorin kanget ja männät pitäis mennä heittämällä?turbon siis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei minkään sellaisenaan, hakusanaksi öljyruiskut tai öljyruiskulohko, lisää voi lukea aiheesta tuolta turbot osiassa, siellä on varmasti 20-30 samanlaista aloitusta OM601 auton omistaja haluaa jälkiahtaa 200d autonsa. Lisäksi tuon ahtaminen lainpuitteissa on mahdotonta, lisää voi lukea siitä saman osion katsastukset yms. topiikista tai googlella "Vähäpäästöisen jälkiahtaminen". Sen takia Jari sinulle sitä vaihtokauppaa ehdotti, siihen autoon saa laittaa vaikka millaisen holsetin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti: Sen takia Jari sinulle sitä vaihtokauppaa ehdotti, siihen autoon saa laittaa vaikka millaisen holsetin.
:thumbup: Justiin näin. Ja tarjous on ihan oikea ei mikään leikillään heitetty. YV:tä kehin

Mulla on jo tuo DT joten pahimmat patoutumat on saanu kokea ja maksaa niinkuin moni tällä linjalla menijä. Ja varoiteltiin kyllä en kiellä :)

Mutta aika-ajoin kivaakin se on :wink:
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

Okeii olisin kyllä kiinnostunut tuosta vaihto kaupasta voisit kertoa vähän lisää?
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Järkevyys riippuu hyvin paljon siitä mitä voi itse tehdä ja millaiset tilat on. Pelkästä OM606 raakamoottorista ei ole järkeä sitä lähemmäs 2000e:tä maksaa kun AVK:lta irtoaa pienellä kyttäämisellä kokonainen kolaroitu väyrynen kyseisellä tekniikalla tuohon noin ~2000e hintaluokkaan. Tuosta loppuautosta osia myymällä saa vielä helposti +1000e takaisinpäin, tosin pitää muistaa että se osien myyminen ei tapahdu kuukaudessa eikä kahdessakaan vaan ottaa aikaa joten pitää olla tilat säilyttää se loppuauto/osat. Toisin sanoen jos joudut kaikki osat erikseen ostamaan niin tuohussa ei ole pienintäkään järkeä. Itse tekniikanvaihto on vähäpäästöiseenkin ihan läpihuutojuttu niin kauan kun vaihdettava moottori on vakio eikä sitä aleta virittämään.
babloy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 07.08.2012 16:48

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja babloy »

Joo kyllä mulla on tilat tehä noita harraste autoja:)
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: mb 124 tekniikan vaihto vm 94

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

babloy kirjoitti:Joo kyllä mulla on tilat tehä noita harraste autoja:)

YV:tä lähti
Vastaa Viestiin