Moro vaan kaikille. Tuli hommattua ensimmäinen mersu noin viikko sitten, vm 87, E200 bensakoneella. Autossa on ongelmia kylmäkäynnistyksen ja tyhjäkäynnin kanssa silloin kun kone on kylmä, lämpimänä kaikki rokkaa hyvin. Eli ongelma on siis seuraavanlainen; kun käynnistän auton kylmänä, niin sille saa antaa hieman kaasua, jotta se lähtisi käyntiin. Kun auto on käynnistynyt, se täytyy käyttää kevyellä kaasulla lämpimäksi, muuten se sammuu.
Haulla löysin montakin aihetta ja tänään kolvailin tuon yj-releen uudestaan ja ongelma parani hieman. Mutta tästä seuraakin kysymys: Kuuluuko näissä kaikissa 124:issa olla rele myös bensapumpulle vai ohjaako tuo yj-rele bensapumppua? Akun takaa löytyi nimittäin vain tuo yj-rele. Bensapumppu surisee kyllä kun virrat laittaa päälle, mutta se ei sammu (en tosin tiedä kuuluko sen sammua vai surista niin kauan kunnes starttaa). Yj-rele oli yhdellä sulakkeella ja seitsemällä pinnillä.
W124 tyhjäkäynti / releet
Re: W124 tyhjäkäynti / releet
Kyllä kaikissa ruiskuissa on bensarele jo senkin takia jos kolari tilanne tulee niin se katkaisee bensan syötön ja sehän kuuluu sammuakin kun pistät virranpäälle niin parin sekunnin surahdus ja sitten pysähtyy ja kun motti käy alkaa taas pumppu surista.
se on voitu poistaa tai ohittaa.Bensa releessähän on lukemia 4zyl ja vaikka 5500 rpm ja relepohja kyllä pitää ainakin löytyä sen yj-releen luota.
Luulen muuten että se yj-releen tinaus ei ole onnistunut tai sitten sulla ei ryyppy suutin toimi jotenkin koska jalalla pitää käynnissä kylmänä pitää.Yj-nimittäin ohjaa sitä kylmåsuutinta.Voi olla muuten niinkin että koneen lämpöanturi on rikki ja se luulee koneen olevan kuuma ja ryyppyä ei tipu.
Osa releen tinauksista nimittäin tinautuu mutta vika ei poistu ja tällöin toista relettä hankkimaan,uutta tai käytettyä.Tieten jos jostain saisit lainaan tai purkuautosta niin olisi halvin keino ja ehkä paraskin verrattuna joihinkin motonetin halpis antureihin.
Ja tervetuloa forumille!
se on voitu poistaa tai ohittaa.Bensa releessähän on lukemia 4zyl ja vaikka 5500 rpm ja relepohja kyllä pitää ainakin löytyä sen yj-releen luota.
Luulen muuten että se yj-releen tinaus ei ole onnistunut tai sitten sulla ei ryyppy suutin toimi jotenkin koska jalalla pitää käynnissä kylmänä pitää.Yj-nimittäin ohjaa sitä kylmåsuutinta.Voi olla muuten niinkin että koneen lämpöanturi on rikki ja se luulee koneen olevan kuuma ja ryyppyä ei tipu.
Osa releen tinauksista nimittäin tinautuu mutta vika ei poistu ja tällöin toista relettä hankkimaan,uutta tai käytettyä.Tieten jos jostain saisit lainaan tai purkuautosta niin olisi halvin keino ja ehkä paraskin verrattuna joihinkin motonetin halpis antureihin.
Ja tervetuloa forumille!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 tyhjäkäynti / releet
Kiitoksia vastauksesta. Mistä tuo kylmäsuutin tai lämpöanturi löytyy ja voiko niiden kunnon tarkistaa jotenkin, vai haenko uudet suosiolla? Sille bensapumpun releelle ei löytynyt edes sitä pohjaa sieltä yj-releen luota. Täytyy tarkistella asiaa huomenna uudestaan
Re: W124 tyhjäkäynti / releet
Lämpäanturi on kannen etuosassa jossa vihreitä pyöreitä liittimiä kaksi.
Mielstäni sun ei tartte välttämättä tehd bensareleelle mitään..ajelet vaan.
Ryyppy on imusarjan keskikohdin kannen ja sarjan välimaastossa sinisellä liittimellä oleva suutin.
Mielstäni sun ei tartte välttämättä tehd bensareleelle mitään..ajelet vaan.
Ryyppy on imusarjan keskikohdin kannen ja sarjan välimaastossa sinisellä liittimellä oleva suutin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 tyhjäkäynti / releet
Käyntiin lähtö parani kyllä hieman kun tuon yj-releen juotteli. Mites kun mainitsit, että kaikissa ruiskuissa on tuo bp:n-rele, mutta siis tämähän on kaasarilla. Onko kaikissa kaasarimalleissa ollut tuo rele? Täytyy varmaan viedä kaasutinhuoltoon ja saavat siellä ihmetellä tuota tyhjäkäyntiä
Re: W124 tyhjäkäynti / releet
Minun mielestä kaikki E-koneelliset Mersut on ruiskukoneita.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 tyhjäkäynti / releet
Eikös ruiskua ole saanut näihin vasta 88 vuodesta eteenpäin? Rek.otteessa ilmoitetut tehot ovat 77kw eli viittaisivat kaasariin.. Tuo E200 oli merkitty vakuutuspapereihin mallin kohdalle. Ensimmäinen mersu tosiaan, joten saattaa termit olla vielä hieman hakusessa 

Re: W124 tyhjäkäynti / releet
Jos lähdetään ihan perusteista, niin vanhemmissa Mersuissa esim. 200 = kaasari ja 200 E = ruisku. Täysin eri asia on sitten -93 tullut nimenmuutos E-sarjaksi, tyyliin E 300 Diesel.
Vakuutuspapereissa voi lukea mitä tahansa. Valmistenumeron kuusi ensimmäistä numeroa kertovat auton oikean tyypin.
Vakuutuspapereissa voi lukea mitä tahansa. Valmistenumeron kuusi ensimmäistä numeroa kertovat auton oikean tyypin.

508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07