AIRMATIC/Farmarin takapussit topic
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Yleisin vika on kun suoja kumi/muovikuori,haitari osaan tulee murtuma ,tai reikä ,josta hiekka ja muu lika pääsee osien väliin ja hinkkaa kumipalkeeseen reiän.
Tietty painepuoli tarttee korjata heti, jos siellä on häikkää.
Tietty painepuoli tarttee korjata heti, jos siellä on häikkää.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Se nyt on ainakin tärkeintä, että alapää kiristetään oikeaan kulmaan yläpäähän nähden. Starihan tais opastaa, että ensin pannaan jousipaketti paikalleen, pieni esipaine pussiin, rengas paikoilleen ja nostetaan tunkilla pyörä haluttuun ajokorkeuteen ja tämä jälkeen vasta kiristetään alapää viimeseen momenttiin. Jousen alapää pitäisi näin asettua automaattisesti oikeaan asentoon.S600L kirjoitti:Onko tuossa vaihdossa muuta tärkeää huomioitavaa kun se ettei uudet pussit litisty laskettaessa minkään alustan osan väliin, ja että alapää tulee suoraan linjaan yläpään kanssa ?
Mutta mun mielestä toi on helpompi tehdä niin, että kopioi alapään oikean asennon toiselta puolelta ja kirraa siihen. Ei tarvitse välttämättä mitään esipainetta, eikä staria, kunhan ei laske autoa koko painollaan alas asti ennen kompuran käynnistämistä. Turvallisin konsti toki tehdä virallisen ohjeen mukaan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Jees, kiitos avusta. Nyt kävi ilmi että se abs vikakin ilmeisesti johtuu väljästä pyöränlaakerista. Kuskinpuolen etupyörä lonkkasee pystysuunnassa. Aika kumma homma vaan kun 3viikkoa sitten vaihdettiin uusi olka-akseli napa ja laakeri. Varmaan joku asennusvirhe tullut liikkeesä, eihän tuo voi mitenkään muuten olla mahdollista... 

W211 E320CdiT Avantgarde AirMatic
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Jos ajat vielä ,voi tulla kallis remppa?S600L kirjoitti:Jees, kiitos avusta. Nyt kävi ilmi että se abs vikakin ilmeisesti johtuu väljästä pyöränlaakerista. Kuskinpuolen etupyörä lonkkasee pystysuunnassa. Aika kumma homma vaan kun 3viikkoa sitten vaihdettiin uusi olka-akseli napa ja laakeri. Varmaan joku asennusvirhe tullut liikkeesä, eihän tuo voi mitenkään muuten olla mahdollista...
Oisko lukitus löysännyt /jäänyt kiristämättä?
Tarkista se ensimmäisenä ,tai heti takaisin korjaamolle.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Juu heti huomenna vien korjaamolle takas, eikö se kuitenki luulis laakerista johtuvan ku rengas ja myös jarrulevy lonkkasee. Vai mikä muu tuon vois aiheuttaa?
W211 E320CdiT Avantgarde AirMatic
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
kokeile vielä että kun painat jarrua että onko välystä enään? jos on välystä niin ei laakerista johdu kyllä...
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Tässä on nuo vanhat ilmajouset myynissä, jos omaat taidon korjata nuo, niin lähtee murto-osalla uusien hinnasta. t.teemu
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=124634" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=124634" onclick="window.open(this.href);return false;
W211 E320CdiT Avantgarde AirMatic
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Tänään juttelin kaverin kanssa, jolla audin ilmajousi (eli näissä iskari samassa paketissa) oli alkanut vuotaa. Audimies oli nostanut heti kädet pystyyn ja tilannut arnotilta rautajouset joka nurkkaan. Yksi iskareista oli hajonnut vuoden sisällä, jolloin arnotti oli lähettänyt uuden kuluitta. Eli arnotin "lifetime warranty" toimi. Katsastusasemia joutui vaan useamman kiertämään, jotta sai auton katsastettua.
Kuormaa ei uusi systeemi tietenkään kestä, mutta saipa ainakin yhden pelottavan asian audista vähemmäksi
Kaverilla on samanlainen audi offroad ja se on kanssa koko ajan pajalla. Melkeen enemmän pajalla, kuin omassa pihassa.
Tuli vaan mieleen, kun joskus joku on rautajousien perään haikaillut.
Kuormaa ei uusi systeemi tietenkään kestä, mutta saipa ainakin yhden pelottavan asian audista vähemmäksi

Kaverilla on samanlainen audi offroad ja se on kanssa koko ajan pajalla. Melkeen enemmän pajalla, kuin omassa pihassa.
Tuli vaan mieleen, kun joskus joku on rautajousien perään haikaillut.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Tässä suodatin numero joka on ilmakompuralle menevässä putkessa.
Kannattaa vaihtaa ennenkuin tulee pakkaset/kosteus,vesi jäätyy ja kompura ei saa ilmaa.
Sitteen alkaa taas valitus ,auto istuu tontissa.
Samalla kun vaihtaa/vaihdattaa talvirenkaat kannattaa tarkistaa ilmapussien suojakumit,ettei ole rekiä tai kiristyspanta irti.
Jos on reikä niin ensin putsata huolella sisälle mennyt kura/sora pois ja korjata vaurio.
MANN-FILTER WK 32/6
Alkuperäinen osanumero A 2203200069
esim, http://www.everythingbenz.com/z/part/22 ... compressor" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsellä toiminut jo 8 vuotta ilman/melkein vaurioitta.Korjasin itse yhden reiän suojakumista + johdon kompuran ohjauksesta,kustannukset noin 10€.
Ennakko huolta on kaiken a ja o.
Kannattaa vaihtaa ennenkuin tulee pakkaset/kosteus,vesi jäätyy ja kompura ei saa ilmaa.
Sitteen alkaa taas valitus ,auto istuu tontissa.
Samalla kun vaihtaa/vaihdattaa talvirenkaat kannattaa tarkistaa ilmapussien suojakumit,ettei ole rekiä tai kiristyspanta irti.
Jos on reikä niin ensin putsata huolella sisälle mennyt kura/sora pois ja korjata vaurio.
MANN-FILTER WK 32/6
Alkuperäinen osanumero A 2203200069
esim, http://www.everythingbenz.com/z/part/22 ... compressor" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsellä toiminut jo 8 vuotta ilman/melkein vaurioitta.Korjasin itse yhden reiän suojakumista + johdon kompuran ohjauksesta,kustannukset noin 10€.
Ennakko huolta on kaiken a ja o.

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Meinasin jo 2009 osallistua tähän keskusteluun, mutta tuumin silloin ettei minulla vuoden Airmatic-kokemuksen perusteellaollut riittävää kokemuspohjaa ja päätin odottaa.
Nyt on 4 vuotta mennyt Airmaticin kanssa ja (toki koputtaen puuta) voin sanoa että minun nyt 4-vuotisen kokemukseni mukaan Airmatic ei kestävyydeltään ole juurikaan ongelmallisempi kuin rautajousitus. Lauseessa on sana "juurikaan" siksi, että systeemi on sen verran monimutkaisempi että siinä on enemmän paikkoja, joita joutuu käymään läpi jos häiriö tulee. Tässä minun kohtaamani viat:
2008 piti uusia takaiskari.
2009 kompressoriin tuli sisäinen vuoto.
2012 piti uusia etuiskari.
Kompressori oli mielestäni oikea vika. Iskarien uusiminen mielestäni sensijaan ei ole oikeastaan vika vaan aikalailla ylläpitohuoltoa. Vaikkakin Airmatikin kyseessäollen iskarin/ jousen simahtaminen tulee paljon akuutimmin esiin kuin ei-Airmatic-austossa ja kouraisee kukkaroa syvemmältä. Jos eteen tulee alustasta johtuvia huolenpitotöitä keskimäärin parin vuoden välein, mielestäni se on varsin normaalia.
Osat Airmaticiin (etenkin etuiskari+jousi-paketti) ovat toki kalliita ja siksi Airmaticiin liittyvät korjaukset helposti kirpaisevat enemmän kuin tavallisen iskarin vaihtaminen. Epäilen että pitkälti näistä tuskanhuudoista johtuu, että usea pelkää Airmaticia. Vaa'an toisesta kupista kuitenkin löytyy monta hyvää asiaa. Esimerkiksi, että auto pysyy kuormasta riippumatta asennossa sekä keskikonsolin nappula, josta farmariautonkin saa korkeaksi kuin maasturin. Tuosta nappulasta oli oikeasti riemua esimerkiksi aamulla 3.4.2012 (Edellisillan uutiset)
Nyt on 4 vuotta mennyt Airmaticin kanssa ja (toki koputtaen puuta) voin sanoa että minun nyt 4-vuotisen kokemukseni mukaan Airmatic ei kestävyydeltään ole juurikaan ongelmallisempi kuin rautajousitus. Lauseessa on sana "juurikaan" siksi, että systeemi on sen verran monimutkaisempi että siinä on enemmän paikkoja, joita joutuu käymään läpi jos häiriö tulee. Tässä minun kohtaamani viat:
2008 piti uusia takaiskari.
2009 kompressoriin tuli sisäinen vuoto.
2012 piti uusia etuiskari.
Kompressori oli mielestäni oikea vika. Iskarien uusiminen mielestäni sensijaan ei ole oikeastaan vika vaan aikalailla ylläpitohuoltoa. Vaikkakin Airmatikin kyseessäollen iskarin/ jousen simahtaminen tulee paljon akuutimmin esiin kuin ei-Airmatic-austossa ja kouraisee kukkaroa syvemmältä. Jos eteen tulee alustasta johtuvia huolenpitotöitä keskimäärin parin vuoden välein, mielestäni se on varsin normaalia.
Osat Airmaticiin (etenkin etuiskari+jousi-paketti) ovat toki kalliita ja siksi Airmaticiin liittyvät korjaukset helposti kirpaisevat enemmän kuin tavallisen iskarin vaihtaminen. Epäilen että pitkälti näistä tuskanhuudoista johtuu, että usea pelkää Airmaticia. Vaa'an toisesta kupista kuitenkin löytyy monta hyvää asiaa. Esimerkiksi, että auto pysyy kuormasta riippumatta asennossa sekä keskikonsolin nappula, josta farmariautonkin saa korkeaksi kuin maasturin. Tuosta nappulasta oli oikeasti riemua esimerkiksi aamulla 3.4.2012 (Edellisillan uutiset)
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Metsä autoteillä ehdoton varuste tuo airmaticin nosto ominaisuus.
Pohjakosketukset minimissä.
Normi autot lananneet keskikaistan,HUPS, kivi heinikossa.
Pohjakosketukset minimissä.
Normi autot lananneet keskikaistan,HUPS, kivi heinikossa.

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Mulla on vasta vähän toista vuotta mutta osallistun silti:eerola kirjoitti: tuumin silloin ettei minulla vuoden Airmatic-kokemuksen perusteellaollut riittävää kokemuspohjaa ja päätin odottaa
Edelliset W124 ja W140 olivat käytössä yhteensä n. 13 vuotta / 300 tkm ja niihin vaihdettiin ainakin 4 paria etujousia (kerran oli poikki molemmat, muutoin toinen, kerran alle vuoden vanhat takuuseen mutta työt piti maksaa toki itse).eerola kirjoitti: Vaikkakin Airmatikin kyseessäollen iskarin/ jousen simahtaminen tulee paljon akuutimmin esiin kuin ei-Airmatic-austossa ja kouraisee kukkaroa syvemmältä. Jos eteen tulee alustasta johtuvia huolenpitotöitä keskimäärin parin vuoden välein, mielestäni se on varsin normaalia.
Nykyiseen Airmaticiin on kuittien mukaan vaihdettu takapään jouset aiemmin ja meillä etupään kamppeet; autolla on ikää 13 vuotta ja mittarissa melkein 300 tkm. Jos tässä on kaikki vaihdot, siihen nähden tilanne on aika OK.
Varsinkin kun vaihdon pystyy tehdä itse kotona ilman sitä riivatun jousipuristinta

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Jysi , Miten vaihdat pussit?
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kokemusta on vain W220:stä jossa palje on kokonaan tolpan sisällä edessä ja takana. Vanha irti - lujimmalle on ottanut alapään alatukivarteen kiristävä 6 mm (?) kuusiokolo, se on lujassa jos sitä ei oo tehtaan jälkeen avattu.
Sitten uusi tolppa paikalle ja ennen kulman maahanlaskua painetta sisään 3 kiloa (yläpään takaiskuventtiilin pitäisi pitää tämä sisällä vaikka letku on irtikin). Keinona Star, paineilmaletku tai foorumilla mainittu systeemin hämääminen tunkkia laskemalla kunnes auton oma kompressori alkaa toimia.
Sitten uusi tolppa paikalle ja ennen kulman maahanlaskua painetta sisään 3 kiloa (yläpään takaiskuventtiilin pitäisi pitää tämä sisällä vaikka letku on irtikin). Keinona Star, paineilmaletku tai foorumilla mainittu systeemin hämääminen tunkkia laskemalla kunnes auton oma kompressori alkaa toimia.
Re:
van_gils kirjoitti:Mitä noita postikuluja tulee jenkkilästä?
TIlasin juuri arnott:lta uuden etutolpan, nehän ei toimita USA/Canada alueen ulkopuolelle mutta kun ottaa myus.com osoitteen itselleen niin homma sujuu ok
Kokonaishinnaksi tuli:
Iskari: 465 USD
Pantti: 200 USD
eka rahti+vero: 45 USD (USA sisäinen)
Toka rahti: 152,43 USD
Tulli + alv: 112,82 €
Eli ~750€
on se nyt kuitenkin vielä halvempi kuin se 1500+ mitä se tällä kait maksaa. Panttia en taida viitsiä hakea kun tuo rahti on sen verran kallis että siitä ei paljon käteen jää.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 09:14
- Paikkakunta: ESPOO
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kaikkea sitä näkee ja kuulee, mutta jos haluaa uusia osia ja nopeasti (alle viikossa) käyttäkää nyt hyvät ihmiset tätä:
http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/Ab-Baujahr-062003_1
http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/Ab-Baujahr-062003_1
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Fixuksesta saa kanssa tuohon hintaan bilsteinin tolpat. Toimitusaikakin on varmaan ihan hyvä. Kerran kysäsin sieltä ja lähtöhintahan oli ihan kauhea about 1600 eksua, mutta myyjä sanoi heti kättelyssä, että kyllä sen 900 eksulla voi myydä. Eli jos ottaa vaikka kaikki tolpat (tai vaikka parin), niin hinnasta tullee ihan OK.
Mutta enpäs ole aiemmin nähnyt noita panssaroituun ässään tarkoitettuaja tolppia. Semmoiset kun autoon laittaisi, niin saisi emäntä (ja ehkä itsekin) lihoa ihan rauhassa
Mutta enpäs ole aiemmin nähnyt noita panssaroituun ässään tarkoitettuaja tolppia. Semmoiset kun autoon laittaisi, niin saisi emäntä (ja ehkä itsekin) lihoa ihan rauhassa

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Minkälainen homma airmatic-etujousen vaihto? Itsellä toisesta on vaimennusteho kadonnut, ilmat kylläkin pysyy sisällä ja muuten toimii. Kattelin netistä että uutta saa 660-1500€...
W211 E320cdi V6
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Erittäin helppo. Tein homman omalla pukilla, jossa tunkkasin nurkan ylös, irrotin hissukseen ilmoja päästellen letkun tolpan yläpäästä. Sähköjohto irti. Alapäästä kaksi lukkoruuvia ja yläpäästä kolme mutteria irti, jonka jälkeen tolppa on irti.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Ajoin liian kovaa hidastetöyssyyn ja takapään käyttäytyminen muuttui. Nopeutta jotain 40-50 km/h. Takapää nousi noin 10 cm ja ajaessa tuntuu kuin ei olisi iskunvaimennusta ollenkaan. Nyt se on siis koko ajan tuon verran ylhäällä. Mittaristossa oli viesti, että Airmatic malfunction tai jotain siihen suuntaan. Täytyy viedä huomenna huoltoon. Osaako joku sanoa mikä olisi todennäköisin vika ja kuinka suuresta remontista mahtaa olla kyse?
Mitään vuotoihin viittaavaan en ole ainakaan vielä huomannut. Etupää tuntuu toimivan normaalisti. MB E 220 CDI vm. 2008 Farmari.
Ohessa kuva, jos sen liittäminen nyt onnistuu.
[img]G:\DCIM\109_PANA\P1090036.jpg[/img]
Mitään vuotoihin viittaavaan en ole ainakaan vielä huomannut. Etupää tuntuu toimivan normaalisti. MB E 220 CDI vm. 2008 Farmari.
Ohessa kuva, jos sen liittäminen nyt onnistuu.
[img]G:\DCIM\109_PANA\P1090036.jpg[/img]
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Emme valitettavasti pysty näkemään sinun koneellasi olevia kuvia, kyllä ne täytyy ensin saada internetin ihmeelliseen maailmaan. Laita vaikka liitetiedostoksi (viestiä kirjoittaessa viesti-ikkunan alapuolella on välilehti "Liitetiedostot")opq kirjoitti: Ohessa kuva, jos sen liittäminen nyt onnistuu.
[ [url=G:\DCIM\109_PANA\P1090036.jpg]G:\DCIM\109_PANA\P1090036.jpg[/url] ]
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
OK. Ohessa viestiini liittyvä kuva sivusta. Piti muokata jotta sain koon alle 200kb:n.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Tuossa vähän umpimähkään otettu kuva alta. Mutta ehkä siitä näkee jotain.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Takapään asentoanturi rikki tai mennyt väärään asentoon, tuskin tuossa muuta.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Sama tuli mieleen, että asentoanturin vipu kokonaan irti, tai mennyt johonkin hassuun ylikulmaan...
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Tasonsäädön tunnistimen säätötanko poikki. Korjaus hoitui parin tunnin työllä.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kait ne laitto muovisen tilalle rautatangon?
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
- apeltox2012
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 27.11.2012 19:33
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
moi
kun katselen noita kuvia, niin olen melko vakuuttunut (jäljistä iskarissa päätellen), että renkaan ja iskarin väliin on mennyt jotain isoa ja kovaa ja se on repinyt huolellisen vamman siihen... pelkällä nesteen paineella ei tapadu tuollaisia asioita - vai mitä olette mieltä?
kun katselen noita kuvia, niin olen melko vakuuttunut (jäljistä iskarissa päätellen), että renkaan ja iskarin väliin on mennyt jotain isoa ja kovaa ja se on repinyt huolellisen vamman siihen... pelkällä nesteen paineella ei tapadu tuollaisia asioita - vai mitä olette mieltä?
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Viittaat ilmeisesti threadin alussa postattuihin kuviin.apeltox2012 kirjoitti:moi
kun katselen noita kuvia, niin olen melko vakuuttunut (jäljistä iskarissa päätellen), että renkaan ja iskarin väliin on mennyt jotain isoa ja kovaa ja se on repinyt huolellisen vamman siihen... pelkällä nesteen paineella ei tapadu tuollaisia asioita - vai mitä olette mieltä?