ABS-anturin testaus
ABS-anturin testaus
Terve,
onko mitään helppoa tapaa koettaa anturin toimivuutta? Näyttäisi testerissä, että vasenta takapyörää pyörittämällä ei nopeussignaalia tule.
T:Pekka
onko mitään helppoa tapaa koettaa anturin toimivuutta? Näyttäisi testerissä, että vasenta takapyörää pyörittämällä ei nopeussignaalia tule.
T:Pekka
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: ABS-anturin testaus
sehän toimii vissii jotenki magneettina et kai sieltä yleismittarilla jotai notuleja pitäis tulla..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: ABS-anturin testaus
Mikä auto? Miten totesit ettei tule?pekkak kirjoitti:Terve,
onko mitään helppoa tapaa koettaa anturin toimivuutta? Näyttäisi testerissä, että vasenta takapyörää pyörittämällä ei nopeussignaalia tule.
T:Pekka
Re: ABS-anturin testaus
Terve
Testerissä se oli kiinni ja nosturilla. Pyörät ilmassa kaikista muista pyöristä testeri tunnisti pyörän pyörittämisen, ainoastaan vasen takapyörä oli tiedoton.
T:Pekka
Testerissä se oli kiinni ja nosturilla. Pyörät ilmassa kaikista muista pyöristä testeri tunnisti pyörän pyörittämisen, ainoastaan vasen takapyörä oli tiedoton.
T:Pekka
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: ABS-anturin testaus
eihän takapäässä ole kun yks anturi ja sekin perämurikassa 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: ABS-anturin testaus
S202:sta yleismittarilla tutkailin. Farkun takaluukunpohja ja anturien liittimet irti ja mittapiuhat kiinni anturin liittimeen. Pienellä jännitealueella mittarissa jotain vilahteli, kun pyörää pyöritti. Eihän niistä tiedä onko ne oikein, jollain oskilloskoopilla varmaan näkis tasot ja kanttiaallot kunnolla? Mutta näkeepähän tuleko sieltä mitään ja voi verrata tuloksia ehjään puoleen. Sitte voi mitata myös molempien anturien vastukset ja verrata toisiinsa.
Mulla oli anturi rikki ja löi aina vauhdissa vaihdelaatikon hätäpäissään vapaalle. Auto pysähdyksiin ja virrat pois ja taas mentiin hetken. Kivaa talvella moottoritiellä... Sitte vaihdettiin anturi, mutta abs-valo ei enää koskaan sammunut. Tuolloin mittailin kotona ja vastukset ja jännitteet oli antureissa vähän erilaisia. Vasta kolmannella korjaamokerralla lomalta palannut asentaja huomasi, että kokemattomampi poika oli laittanut alunperin korjaamon väärin tilaaman vanhemman mallin anturin sinne kiinni. Liitin oli samanlainen, mutta anturi erilainen...
Vähän kyllä ihmettelin itsekin niitä mittausarvojen eroa, mutta kun en tiennyt mitä ne pitää olla, niin aattelin että kai niissä jotain heittoa voi olla uudella ja vanhalla anturilla. Ei pitäs aina luulla kaikkee.
Mulla oli anturi rikki ja löi aina vauhdissa vaihdelaatikon hätäpäissään vapaalle. Auto pysähdyksiin ja virrat pois ja taas mentiin hetken. Kivaa talvella moottoritiellä... Sitte vaihdettiin anturi, mutta abs-valo ei enää koskaan sammunut. Tuolloin mittailin kotona ja vastukset ja jännitteet oli antureissa vähän erilaisia. Vasta kolmannella korjaamokerralla lomalta palannut asentaja huomasi, että kokemattomampi poika oli laittanut alunperin korjaamon väärin tilaaman vanhemman mallin anturin sinne kiinni. Liitin oli samanlainen, mutta anturi erilainen...
Vähän kyllä ihmettelin itsekin niitä mittausarvojen eroa, mutta kun en tiennyt mitä ne pitää olla, niin aattelin että kai niissä jotain heittoa voi olla uudella ja vanhalla anturilla. Ei pitäs aina luulla kaikkee.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: ABS-anturin testaus
Onhan siinä anturissa varmasti joku vastusarvo mut pääasiassa se ajossa/pyöriessään kehittään pientä jännitettä.
Eli jos auto ei saa ajossa siltä navalta jännite tietoo niin se olettaa että se rengas on "lukossa".
Eli jos auto ei saa ajossa siltä navalta jännite tietoo niin se olettaa että se rengas on "lukossa".
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: ABS-anturin testaus
Riippuen nyt miten tarkkaan haluaa niitä mitata mutta voihan niitä mitata:
a) Yleismittarilla: Mitataan anturin sisällä olevan kelan resistanssi. Tämä kertoo onko kela edelleen ehjä ja onko johdotus anturin sisälle saakka ehjä. Pitäisi olla jotain, no mitäs se nyt oli, no luultavasti 500 ohmin ja 1500 ohmin välillä mallista riipumatta. Tämä mittaus riittää 99% vika tapauksissa.
b) Oskilloskoopilla: Maajohto toiseen nastaan ja mittapää toiseen. Kun anturin ohi, noin 0,5mm päästä, kulkee metallihampaita indusoituu kelaan vaihtojännite anturissa olevan magneetin myötävaikutuksesta, eli siniaalto oskilloskoopin näytöllä. Mitään raja-arvoja ei voi asettaa sillä se riippuu hampaiden kunnosta ja etäisyydestä sekä tietysti pyörittämisen vauhdista.
c) Yleimittarin jännitemittauksella: Tässä voi koittaa tasasähkö (DC) tai vaihtosähkö (AC) mittausta ja pyörää pyöräytettäessä mittarissa pitäisi näkyä jotain sykkimistä. Tästäkään mittauksesta ei oikein voi päätellä paljon.
d) (Muisti)oskilloskoopilla kahta anturia yhtäaikaa ajossa: Tästä saa jo hyvän kuvan navan hampaidenkin kunnosta, voi verrata kahden eri navan ja anturin antamia signaaleja. Tämä on jo turhanpäiväistä hifistelyä
Vianhaussa jos näyttää että anturi (kela) on ehjä, mutta silti ei (starin/testerin mielestä) toimi, niin on syytä alkaa tutkimaan johdotusta siitä liittimeltä eteenpäin sinne ABS yksikköön. Kysyjä ei nyt tainnut kertoa mistä autosta on kyse, mutta perusmersussa
(=W124) on tosiaan vain kolme anturia, joista yksi on perämurikassa. "Viissatkuissa" ja vastaavissa kuninkaallisten autoissa on sitten kaksi anturia takanakin, espanjan ihmeissä eli Vitoissa on joka renkaannavassa oma anturinsa. Uudemmista en osaa sanoa onko niissä mutta se pätee autoon ja kuninkuusluokkaan riippumatta, että antureiden määrä ja sijainti selviää katsomalla silmällä niitä renkaiden napoja sekä perää.
a) Yleismittarilla: Mitataan anturin sisällä olevan kelan resistanssi. Tämä kertoo onko kela edelleen ehjä ja onko johdotus anturin sisälle saakka ehjä. Pitäisi olla jotain, no mitäs se nyt oli, no luultavasti 500 ohmin ja 1500 ohmin välillä mallista riipumatta. Tämä mittaus riittää 99% vika tapauksissa.
b) Oskilloskoopilla: Maajohto toiseen nastaan ja mittapää toiseen. Kun anturin ohi, noin 0,5mm päästä, kulkee metallihampaita indusoituu kelaan vaihtojännite anturissa olevan magneetin myötävaikutuksesta, eli siniaalto oskilloskoopin näytöllä. Mitään raja-arvoja ei voi asettaa sillä se riippuu hampaiden kunnosta ja etäisyydestä sekä tietysti pyörittämisen vauhdista.
c) Yleimittarin jännitemittauksella: Tässä voi koittaa tasasähkö (DC) tai vaihtosähkö (AC) mittausta ja pyörää pyöräytettäessä mittarissa pitäisi näkyä jotain sykkimistä. Tästäkään mittauksesta ei oikein voi päätellä paljon.
d) (Muisti)oskilloskoopilla kahta anturia yhtäaikaa ajossa: Tästä saa jo hyvän kuvan navan hampaidenkin kunnosta, voi verrata kahden eri navan ja anturin antamia signaaleja. Tämä on jo turhanpäiväistä hifistelyä

Vianhaussa jos näyttää että anturi (kela) on ehjä, mutta silti ei (starin/testerin mielestä) toimi, niin on syytä alkaa tutkimaan johdotusta siitä liittimeltä eteenpäin sinne ABS yksikköön. Kysyjä ei nyt tainnut kertoa mistä autosta on kyse, mutta perusmersussa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: ABS-anturin testaus
veskolalla olikin hyvät neuvot. Tässä se miten itte käytännössä tein ja on topiikissa muutakin aiheeseen liittyvää.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... tu#p836960" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... tu#p836960" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ABS-anturin testaus
Terve,
kiireessä auto jäi mainitsematta. C-sarjalainen farkku -98 eli anturit molemmilla puolilla. Aika hyvät mittausvinkit tuossa jo olikin, ei muuta kun mittaamaan. Tässä tapauksessa riittää tieto voiko anturi ylipäänsä toimia. Teki muuten vaihteen vapaalleheiton samana päivänä, kun vikavalot syttyivät. Testerissä herjasi laatikosta muistaakseni pyörimisnopeutta, mutta en siihen niin kiinnittänyt huomiota, kun vikakoodi poistui nollauksella.
T:Pekka
kiireessä auto jäi mainitsematta. C-sarjalainen farkku -98 eli anturit molemmilla puolilla. Aika hyvät mittausvinkit tuossa jo olikin, ei muuta kun mittaamaan. Tässä tapauksessa riittää tieto voiko anturi ylipäänsä toimia. Teki muuten vaihteen vapaalleheiton samana päivänä, kun vikavalot syttyivät. Testerissä herjasi laatikosta muistaakseni pyörimisnopeutta, mutta en siihen niin kiinnittänyt huomiota, kun vikakoodi poistui nollauksella.
T:Pekka
Re: ABS-anturin testaus
Noi sähkölatikot käsittääkseni irroittavat turbiinilukon välittömästi kun anturi ilmoittaa renkaan lukkiutuvan kokonaan, ilmeisesti ihan jo senkin takia, ettei jarrutusvoima hajota laatikon sisältä lukkoa sekä kitkapakkoja. Normaalistihan turbiinilukko aukeaa jo kun koskee jarrupolkimeen. Muutenhan se jarruttaisi renkaan lukkiutuessa moottorin pyörimistä voimalinjan läpiväkivalloin. Lukon ollessa auki luisto tapahtuu hallitusti turbiinissa, joka ei juuri vastusta toiseen suuntaan tulevaa voimaa. Niin ja auttaa tuo siihenkin, ettei auto pyörähdä käsistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: ABS-anturin testaus
Terve
Nyt anturi vaihdettu ja kaikki viat korjaantuivat. Laatikonkin vaihtamisongelmat loppuivat.
Nyt anturi vaihdettu ja kaikki viat korjaantuivat. Laatikonkin vaihtamisongelmat loppuivat.