Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
W211cdi200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.11.2011 18:15

Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja W211cdi200 »

Näin lumimyräkän tuivertaessa en ajanut turhaan pk- seudulta Valkeakoskelle autoni lastutukseen.
Minulla on ollut puolitoista vuotta Mb w211 200cdi 2003 automaattilaatikolla ja koko ajan olen toivonut hieman enemmän tehoa ja vääntöä.

Special Tuning Harisella penkitys ensin vakiona ja uusi ohjelma sisään hieman muokaten yksilöllisesti ja auton olemus muuttui täysin. Ennen ohjelmointia 90,6kW/123hp ja maksimi vääntö 274Nm. Ohjelmoinnin jälkeen 121kW/165hp ja maksimi vääntö 330Nm.

Ajossa laatikko vaihtaa huomattavasti pehmeämmin mikä oli todella positiivista ja kiihtyy ja kulkee paljon kevyemmin.
150km koeajon perusteella konetta ei tarvitse enää huudattaa pysyäkseen liikenteen mukana.

Aika näyttää kuinka kulutuksen käy mutta näin ensituntumalta näyttää hyvältä. Menomatka noin 150km Hariselle, kulutus ajotietokoneen mukaan 6.3l/100km keskinopeus 79km/h. Paluumatka kotiiin 5.1l/100km keskinopeus 81km/h.
Nuo ovat ajotietokoneen näyttöjä siis ja menomatkalla oli kaksi kylmä starttia. Aiempi 50952km keskikulutus on ollut 6.6l/100km keskinopeudella 53km/h.

Auto tuntuu kuin olisi laittanut pykälää isomman koneen. 270cdi ja 320cdi mallejahan saa kaupasta mutta minulle riittää nyt tuo koska arvostaa pientä kulutusta ja auton kohtuullista hankintahintaa :)

Ja auton tekniikka varmasti kestää tuon miedon optimoinnin jälkeen. Viisaammat ovat sanoneet että w211 200cdi ja 220cdi ovat tekniikaltaan samoja. 200cdi:ssä on vain 122hp/270Nm ja 220cdi:ssä 150hp/340Nm.

Miksi valitsin Harisen ? Pieni suomalainen perheyritys jolla on mainetta, osaamista ja nimeä Karalan lisäksi varmasti eniten koko Suomessa ja palvelu oli erinomasta ja muutenkin mukavaa porukkaa.

Suosittelen.
Senna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 23.10.2009 09:16

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja Senna »

jaha. Mitähän tuosta mainoksesta maksettiin ? Itsellä 220CDI -98 ja minun on annettu ymmärtää että mitään ei ole tehtävissä...

nimim. "rahat kourassa uutta softaa odotellen"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itsellä 220CDI -98 ja minun on annettu ymmärtää että mitään ei ole tehtävissä...
Täh ? Klikkaa ensialkuun tuosta ylhäältä voimaa.com.
wiimax.fi
Avatar
OskuV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 05.02.2011 01:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Sopiiko kysyä mitä Harinen velotti ohjelmoinnista penkityksineen?
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

dealer kirjoitti:
Itsellä 220CDI -98 ja minun on annettu ymmärtää että mitään ei ole tehtävissä...
Täh ? Klikkaa ensialkuun tuosta ylhäältä voimaa.com.
No älä nyt ainakaa sinne klikkaa. Tai jos klikkaat niin näet että jotaki on tehtävissä. Eri asia kannattaako. Ei siitä sen enempää.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, se on toki toinen juttu missä mitäkin kannattaa teettää :D mutta tuolta selvinnee onko "mitään tehtävissä".
wiimax.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuossa hukkaportillisessa sen suurimman syöttömäärän rajaa pieni ja vanhanaikainen hukkaportti ahdin.
Käytännössä varmaan kaikki on huomanneet, että jotain 350-360nm verran voi max syöttöä laittaa ja jos max tehoa laittaa 150-160 tason yli, niin kaasupohjassa menee vikatilaan, kun hukkaportti on niin pieni, ettei se saa pidettyä ahtoja kurissa, vaan ne karkailee.
Nämä on ahtimen asettamat, mekaaniset rajat, joiden yli eikä ympäri pääse.
Moni eri taho osaa kyllä tuohon softan tehdä, mutta niinikuin itse huomaat, ero vakioon jää kovin pieneksi, vakiosofta on vedetty aika limiittiin.
Mitään "oho" ilmiötä on mahdoton saada.
Ei todellakaan siis ole niitä otollisimpia lastutettavia.
Jos jaksaa, tai viitsii vähän rakennella, niin 270cdi,n ahtimella saa pumpun ja suuttimien rajat haettua ja eron suuremmaksi.
Jos kaikki on (huippu)kunnossa muuten, niin luokkaa 450/200 suuttimista lähtee, automaatin yhteydessä, 200cdi man. joutuu vääntöä raakasti rajaamaan, tehoa ei.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla ex-cdi niin -99 hukkaportilla turbo ja oisko tehoa ollu 160-180hv???ja tosiaan hukkis ei saanu pudotettua ahtoja tarpeeksi kun parhaimmillaan starilla katsottuna kävi 2baria taulussa..aika rajusti
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
Paikkakunta: Hki

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

tuikku kirjoitti:.
Tuossa hukkaportillisessa sen suurimman syöttömäärän rajaa pieni ja vanhanaikainen hukkaportti ahdin.
Käytännössä varmaan kaikki on huomanneet, että jotain 350-360nm verran voi max syöttöä laittaa ja jos max tehoa laittaa 150-160 tason yli, niin kaasupohjassa menee vikatilaan, kun hukkaportti on niin pieni, ettei se saa pidettyä ahtoja kurissa, vaan ne karkailee.
Nämä on ahtimen asettamat, mekaaniset rajat, joiden yli eikä ympäri pääse.
Moni eri taho osaa kyllä tuohon softan tehdä, mutta niinikuin itse huomaat, ero vakioon jää kovin pieneksi, vakiosofta on vedetty aika limiittiin.
Mitään "oho" ilmiötä on mahdoton saada.
Ei todellakaan siis ole niitä otollisimpia lastutettavia.
Jos jaksaa, tai viitsii vähän rakennella, niin 270cdi,n ahtimella saa pumpun ja suuttimien rajat haettua ja eron suuremmaksi.
Jos kaikki on (huippu)kunnossa muuten, niin luokkaa 450/200 suuttimista lähtee, automaatin yhteydessä, 200cdi man. joutuu vääntöä raakasti rajaamaan, tehoa ei.
Irtoaako vakio ahtimella 200cdi:stä 200hv ja 450nm ?
Tuo 160/330 on mielestäni melko laimea softaviritys jos vertaa vag 1.9tdi:n ohjelmalla otettuun 152/375 lukuihin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käsittääksen hukkaportti turbollisesta ei oteta kun toi 160hc ja VNT ahtimella saadaa jo enemmän eli -01 ja uudemmista cdi koneisista näistä pienistä nelosista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
W211cdi200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.11.2011 18:15

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja W211cdi200 »

Hinta penkityksineen oli 550€, joulukuun tarjous mutta antoivat etuotissa kun kysyin.
Penkitys oikeastaan ratkaisi että menin koska mielenkiintoista nähdä kuinka 233tkm ajetussa on vielä hevosia jäljellä.
W211cdi200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.11.2011 18:15

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja W211cdi200 »

ripuliranne kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Tuossa hukkaportillisessa sen suurimman syöttömäärän rajaa pieni ja vanhanaikainen hukkaportti ahdin.
Käytännössä varmaan kaikki on huomanneet, että jotain 350-360nm verran voi max syöttöä laittaa ja jos max tehoa laittaa 150-160 tason yli, niin kaasupohjassa menee vikatilaan, kun hukkaportti on niin pieni, ettei se saa pidettyä ahtoja kurissa, vaan ne karkailee.
Nämä on ahtimen asettamat, mekaaniset rajat, joiden yli eikä ympäri pääse.
Moni eri taho osaa kyllä tuohon softan tehdä, mutta niinikuin itse huomaat, ero vakioon jää kovin pieneksi, vakiosofta on vedetty aika limiittiin.
Mitään "oho" ilmiötä on mahdoton saada.
Ei todellakaan siis ole niitä otollisimpia lastutettavia.
Jos jaksaa, tai viitsii vähän rakennella, niin 270cdi,n ahtimella saa pumpun ja suuttimien rajat haettua ja eron suuremmaksi.
Jos kaikki on (huippu)kunnossa muuten, niin luokkaa 450/200 suuttimista lähtee, automaatin yhteydessä, 200cdi man. joutuu vääntöä raakasti rajaamaan, tehoa ei.
Irtoaako vakio ahtimella 200cdi:stä 200hv ja 450nm ?
Tuo 160/330 on mielestäni melko laimea softaviritys jos vertaa vag 1.9tdi:n ohjelmalla otettuun 152/375 lukuihin.
Puhuin Ossi Harisen kanssa joka teki ohjelman että enemmänkin on saanut noista mutta itse en huipputehoja lähtenyt hakemaankaan vaan mukavuutta. Vaikka tiet ovat aika liukkaita niin tuntuu hyvältä verrattuna entiseen :) Piipahdus Kirkkonummelta Pasilassa ja takaisin ja kulutus ajotietokoneesta 6.7l/100km, tuntuu vähältä kun keskikulutus ollut 6.6l/100km. Lapsettaa ihan innostua näin mutta auto tuntuu täysin erilaiselta.
W211cdi200
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 25.11.2011 18:15

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja W211cdi200 »

W211cdi200 kirjoitti:
ripuliranne kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Tuossa hukkaportillisessa sen suurimman syöttömäärän rajaa pieni ja vanhanaikainen hukkaportti ahdin.
Käytännössä varmaan kaikki on huomanneet, että jotain 350-360nm verran voi max syöttöä laittaa ja jos max tehoa laittaa 150-160 tason yli, niin kaasupohjassa menee vikatilaan, kun hukkaportti on niin pieni, ettei se saa pidettyä ahtoja kurissa, vaan ne karkailee.
Nämä on ahtimen asettamat, mekaaniset rajat, joiden yli eikä ympäri pääse.
Moni eri taho osaa kyllä tuohon softan tehdä, mutta niinikuin itse huomaat, ero vakioon jää kovin pieneksi, vakiosofta on vedetty aika limiittiin.
Mitään "oho" ilmiötä on mahdoton saada.
Ei todellakaan siis ole niitä otollisimpia lastutettavia.
Jos jaksaa, tai viitsii vähän rakennella, niin 270cdi,n ahtimella saa pumpun ja suuttimien rajat haettua ja eron suuremmaksi.
Jos kaikki on (huippu)kunnossa muuten, niin luokkaa 450/200 suuttimista lähtee, automaatin yhteydessä, 200cdi man. joutuu vääntöä raakasti rajaamaan, tehoa ei.
Irtoaako vakio ahtimella 200cdi:stä 200hv ja 450nm ?
Tuo 160/330 on mielestäni melko laimea softaviritys jos vertaa vag 1.9tdi:n ohjelmalla otettuun 152/375 lukuihin.
Puhuin Ossi Harisen kanssa joka teki ohjelman että enemmänkin on saanut noista mutta itse en huipputehoja lähtenyt hakemaankaan vaan mukavuutta. Vaikka tiet ovat aika liukkaita niin tuntuu hyvältä verrattuna entiseen :) Piipahdus Kirkkonummelta Pasilassa ja takaisin ja kulutus ajotietokoneesta 6.7l/100km, tuntuu vähältä kun keskikulutus ollut 6.6l/100km. Lapsettaa ihan innostua näin mutta auto tuntuu täysin erilaiselta.
Itseasiassa vääntö taisi käydä 360Nm johon Ossi laittoi ylärajan ( rajoituksen), paperille saatiin 330Nm.
Kertoi että 400Nm:kin on kestänyt hyvin.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1954
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja tony »

tuikku kirjoitti:.
Tuossa hukkaportillisessa sen suurimman syöttömäärän rajaa pieni ja vanhanaikainen hukkaportti ahdin.
Käytännössä varmaan kaikki on huomanneet, että jotain 350-360nm verran voi max syöttöä laittaa ja jos max tehoa laittaa 150-160 tason yli, niin kaasupohjassa menee vikatilaan, kun hukkaportti on niin pieni, ettei se saa pidettyä ahtoja kurissa, vaan ne karkailee.
Nämä on ahtimen asettamat, mekaaniset rajat, joiden yli eikä ympäri pääse.
Moni eri taho osaa kyllä tuohon softan tehdä, mutta niinikuin itse huomaat, ero vakioon jää kovin pieneksi, vakiosofta on vedetty aika limiittiin.
Mitään "oho" ilmiötä on mahdoton saada.
Ei todellakaan siis ole niitä otollisimpia lastutettavia.
Jos jaksaa, tai viitsii vähän rakennella, niin 270cdi,n ahtimella saa pumpun ja suuttimien rajat haettua ja eron suuremmaksi.
Jos kaikki on (huippu)kunnossa muuten, niin luokkaa 450/200 suuttimista lähtee, automaatin yhteydessä, 200cdi man. joutuu vääntöä raakasti rajaamaan, tehoa ei.
Sivusta seuranneena pikkusen näistä softajutuista, niin asia alkoi pikkusen "kutittelemaan" että jospa mullekin jotain pientä... :think:
Eli auto S211 320CDI-03 aj 195tkm. Mitä tuolle olis järkevä tehdä, näin asiajantuntijan silmin katsottuna ? :shock:
Niin että auto pysis jatkossakin kasassa, ilman virheilmoja tietenkin. :thumbup:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja dealer »

tuikku kirjoitti:Mitään "oho" ilmiötä on mahdoton saada.
Ei todellakaan siis ole niitä otollisimpia lastutettavia.
Jos jaksaa, tai viitsii vähän rakennella, niin 270cdi,n ahtimella saa pumpun ja suuttimien rajat haettua ja eron suuremmaksi.
Jos kaikki on (huippu)kunnossa muuten, niin luokkaa 450/200 suuttimista lähtee, automaatin yhteydessä, 200cdi man. joutuu vääntöä raakasti rajaamaan, tehoa ei.
Ainakin vanhassa 200cdi:ssä tulee melkoinen oho-ilmiö kun tehoa otetaan 50-60 hv lisää ja vääntöä yli 100Nm lisää, nimittäin heikkotehoisimmassa koneessa muutos tuntuu todella huomattavana ja ohjelmalla saatu lisävoima on normiajossa aina hyödyksi.
Vastaavasti 320cdi:stä ei satunnainen mersuihin perehtynytkään koeajaja perstuntumalla huomaa onko ohjelmoitu vai ei kun voimaa on vakionakin aika lailla.
Nämä ajatukset siis lähinnä erilaisia vakiokuntoisia ja ohjelmoituja mersuja koeajaneena.

Tiedän kyllä että tuikun kaltaiset osaajat tietävät mistä kirjoittavat, tämä oli vain mielipide auton käyttäjän puolelta :wink:
wiimax.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dealer kirjoitti:
tuikku kirjoitti:Mitään "oho" ilmiötä on mahdoton saada.
Ei todellakaan siis ole niitä otollisimpia lastutettavia.
Jos jaksaa, tai viitsii vähän rakennella, niin 270cdi,n ahtimella saa pumpun ja suuttimien rajat haettua ja eron suuremmaksi.
Jos kaikki on (huippu)kunnossa muuten, niin luokkaa 450/200 suuttimista lähtee, automaatin yhteydessä, 200cdi man. joutuu vääntöä raakasti rajaamaan, tehoa ei.
Ainakin vanhassa 200cdi:ssä tulee melkoinen oho-ilmiö kun tehoa otetaan 50-60 hv lisää ja vääntöä yli 100Nm lisää, nimittäin heikkotehoisimmassa koneessa muutos tuntuu todella huomattavana ja ohjelmalla saatu lisävoima on normiajossa aina hyödyksi.
Vastaavasti 320cdi:stä ei satunnainen mersuihin perehtynytkään koeajaja perstuntumalla huomaa onko ohjelmoitu vai ei kun voimaa on vakionakin aika lailla.
Nämä ajatukset siis lähinnä erilaisia vakiokuntoisia ja ohjelmoituja mersuja koeajaneena.

Tiedän kyllä että tuikun kaltaiset osaajat tietävät mistä kirjoittavat, tämä oli vain mielipide auton käyttäjän puolelta :wink:
Joo, kommentti koski kyllä hukkaportillista 220cdi mallia, siinä jää ero pieneksi.
200cdi on oikein hyvä lastutettava, nouseehan teho noin 50% lähtötilanteeseen.
320cdi,hin saa kyllä myös todella selvän eron.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6485
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mb W211 E 200cdi lastutus- Suosittelen!

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tony kirjoitti:
Sivusta seuranneena pikkusen näistä softajutuista, niin asia alkoi pikkusen "kutittelemaan" että jospa mullekin jotain pientä... :think:
Eli auto S211 320CDI-03 aj 195tkm. Mitä tuolle olis järkevä tehdä, näin asiajantuntijan silmin katsottuna ? :shock:
Niin että auto pysis jatkossakin kasassa, ilman virheilmoja tietenkin. :thumbup:
Kyllä mä ainakin aattelin laitattaa tohon omaan EGR:n poisoton yhteydessä (tämä on pääsyy!) kuitenkin sen 'perussetin' n. +40hp +90Nm... Ei kai sitä tehoo oo koskaan liikaa :shock: (Kaverin lastutettua 280CDI:tä kokeilleena kyllä siinä jotain oli huomattavissa :wave: )
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin