W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Olen aivan varma, että tätä on ennenkin kysytty, mutta hakemalla monta tuntia viime iltana, en saanut mitään selkeätä vastausta ongelmaan. Kaverillani on hieman uudemmassa mersussa samanlainen ongelma ja on todettu että polttoainepumppu jollain tapaa reistailee, kesät talvet. Itselläni nyt kun on tullut hieman kylmemmät ilmat, aamuisin käynnistäessä kone käy ihan selkeästi kolmella pytyllä ja neljäs lähtee matkaan viimestään minuutin sisään, sen aikaa räkii ja paukkuu. Kaikki hehkut on vaihettu, joten ongelma ei uskoakseni ollut niissä ja ongelma esiintyy ainoastaan kun kone on saanut jäähtyä, eli jos käy kaupassa tms tunnin ajan ajon jälkeen ja menee starttaamaan, kone käy nätisti.
Mitä eilettäin lueskelin, niin joillakin oli auttanut tuloilman lämpötilan mittarin vaihto, tuolle mittarille ei taida hintaa montaa kymppiä kertyä, joten senkin voisi tietenkin vaihtaa kunhan tietäisi missä kohdin se voisi olla, jossakin imupuolella tietenkin mutta näkyykö ulospäin kuinka selkeästi? Myös joillakin on auttanut laturien hiilien vaihto, jotta lataisi paremmin akkua. Testailen tänään tuon laturin tilanteen akun navoista, pelkkä akku näytti jännitteeksi 12,6V joten ei ainakaan luulisi olevan laturissa vika kun akkukin pitää varauksensa.
Kertokaapa vinkkejä mistä lähteä tuota ongelmaa etsimään, kesällä/syksyllä auto toiminut pätkimättä ja käynnistynyt aina hyvin, samoiten viime vuonna/talvella ei ole tuota rykimistä esiintynyt.
-Mazasi
Mitä eilettäin lueskelin, niin joillakin oli auttanut tuloilman lämpötilan mittarin vaihto, tuolle mittarille ei taida hintaa montaa kymppiä kertyä, joten senkin voisi tietenkin vaihtaa kunhan tietäisi missä kohdin se voisi olla, jossakin imupuolella tietenkin mutta näkyykö ulospäin kuinka selkeästi? Myös joillakin on auttanut laturien hiilien vaihto, jotta lataisi paremmin akkua. Testailen tänään tuon laturin tilanteen akun navoista, pelkkä akku näytti jännitteeksi 12,6V joten ei ainakaan luulisi olevan laturissa vika kun akkukin pitää varauksensa.
Kertokaapa vinkkejä mistä lähteä tuota ongelmaa etsimään, kesällä/syksyllä auto toiminut pätkimättä ja käynnistynyt aina hyvin, samoiten viime vuonna/talvella ei ole tuota rykimistä esiintynyt.
-Mazasi
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Mittaa volttimittarilla tuleeko kaikkiin hehkutulppiin virtaa hehkuttaessa, siis liitin irti hehkusta ja mittarin toinen piuha tilalle ja toinen maihin.
124 E 3200 Cabriolet, 204 200cdi farmari
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Hehku rele voisi olla myös syylinen joka aiheuttaa tuollaista
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Nyt on mitattu akun kautta tuo latausjännite, toinen paineli kaasua sen verran, että kierrokset oli tasaisesti ~2500, mittari näytti tasaista 14,04V lukemaa, ei juurikaan heitellyt suuntaan tai toiseen, uskoisin tuon laturin/hiilien olevan kunnossa ? Nuita hehkutulppia tutkailin tuossa taskulampun kanssa, onko ne tosiaan siellä ilmanottoputkien alla? Pitää tuossa viikonloppuna purkaa vähän sitä putkea päältä ja tsekkailla nuo hehkuille tulevat johdot, näin nopealla tarkastuksella silmään ei sieltä putkien alta sattunut kuin kaksi tai kolme tulppaa/hattua, onko siinä koneen kopan alla lisää niitä vai jäikö ne loput vain huomaamatta, kun eikös niitä tulppia pitäisi 4kpl olla, joka pytylle oma?
-mazasi
-mazasi
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Ota se koppa pois niin näet kaikki neljä hehkua ne vaan on siellä imusarjan alla vähän jemmassa saa ne pois ilman imusarjan irroitusta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Jos hehkut toimivat, niin kyse on joko polttoaineen saannista tai puristuksista.
Kylmässä moottorissa polttoaine ei syty niin helposti kuin lämpimässä.
Jos kyse on polttoaineen saannista, niin mahdollisesti polttoaine ei leviä kunnolla suuttimesta.
Pitäisi tarkistaa suuttimen kärki ja mitata avautumispaine tms. mitä nyt voikaan tehdä.
Ei ole paha homma ammattilaiselle, maallikolle lähes mahdoton.
Jos kyse on puristuksista, niin ohivuotomittauksella selviäisi, mihin paine katoaa pytystä.
Yleisin syy on kannentiiviste, mutta muitakin vikapaikkoja on. Jos viallinen pytty on jo
selvillä, niin tämä ei ole liene pahakaan homma suuttimen tarkastuksen yhteydessä.
Viallinen pytty selviää syöttöputkea löysäämällä, kun käynti ei muutu enää huonommaksi.
Kylmässä moottorissa polttoaine ei syty niin helposti kuin lämpimässä.
Jos kyse on polttoaineen saannista, niin mahdollisesti polttoaine ei leviä kunnolla suuttimesta.
Pitäisi tarkistaa suuttimen kärki ja mitata avautumispaine tms. mitä nyt voikaan tehdä.
Ei ole paha homma ammattilaiselle, maallikolle lähes mahdoton.
Jos kyse on puristuksista, niin ohivuotomittauksella selviäisi, mihin paine katoaa pytystä.
Yleisin syy on kannentiiviste, mutta muitakin vikapaikkoja on. Jos viallinen pytty on jo
selvillä, niin tämä ei ole liene pahakaan homma suuttimen tarkastuksen yhteydessä.
Viallinen pytty selviää syöttöputkea löysäämällä, kun käynti ei muutu enää huonommaksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Tuli tuossa viime viikonlopulla mittailtua nuo hehkujen tulpat ja jokaiseen tuli se 12 volttia, mutta nyt kun on tullut kylmemmät ilmat (~ -10'c) niin ihan kuin ei enään röhkisi käynnistäessä niin pahasti, pitää vielä testailla tässä ja seurattua röhkiikö tuo. Käynnistän kyllä hieman erilailla kuin aikaisemmin, eli vaikka olisi lämpötolpassa tai ei, niin hehkutan 3-6 kertaa ennenkuin pyöräytänkään starttia, onko tuo pidempi hehkuttamine hyödyllistä vai onko se ja sama kauanko se hehku lämpeää. Hehku varmaan kuluu enemmän kun sitä tulee käytettyä enemmän, mutta ennemmin vaihdan nuita hehkuja vaikka kerran vuodessa kuin, että kone röhkii ja pätkii käynnistäessä.
-Mazasi
-Mazasi
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Onko nyt kyse kaverisi autosta, jossa on uudet hehkut vai omasta autosta?Mazasi kirjoitti:Tuli tuossa viime viikonlopulla mittailtua nuo hehkujen tulpat ja jokaiseen tuli se 12 volttia, mutta nyt kun on tullut kylmemmät ilmat (~ -10'c) niin ihan kuin ei enään röhkisi käynnistäessä niin pahasti, pitää vielä testailla tässä ja seurattua röhkiikö tuo. Käynnistän kyllä hieman erilailla kuin aikaisemmin, eli vaikka olisi lämpötolpassa tai ei, niin hehkutan 3-6 kertaa ennenkuin pyöräytänkään starttia, onko tuo pidempi hehkuttamine hyödyllistä vai onko se ja sama kauanko se hehku lämpeää. Hehku varmaan kuluu enemmän kun sitä tulee käytettyä enemmän, mutta ennemmin vaihdan nuita hehkuja vaikka kerran vuodessa kuin, että kone röhkii ja pätkii käynnistäessä.
-Mazasi
Miten tarkalleen ottaen mittasit tulpat? Oliko johto irti tulpasta?
Jos johto on kiinni tulpassa ja mittari näyttää 12 volttia, tulppa saattaa olla hajalla.
Hehkutus nimittäin vie niin paljon virtaa, että jännite laskee aika lailla varsinkin hehkutuksen alussa.
En usko, että lämpötila-anturilla on vaikutusta yhden pytyn ontumiseen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Omasta autosta mittasin tulpille tulevan jännitteen irroittamalla niistä hehkutulpista hatut ja laittamalla sinne hatun sisälle mittarin toisen pään kiinni ja toisen maadotin moottoriin ja jokaisesta hatusta näkyi ~12V. Itse hehkutulpat on tosiaan vaihdettu tässä pari kuukautta sitten, mutta voihan niissäkin tietenkin olla valmistusvirhe..JarkkoN kirjoitti:Onko nyt kyse kaverisi autosta, jossa on uudet hehkut vai omasta autosta?Mazasi kirjoitti:Tuli tuossa viime viikonlopulla mittailtua...
-Mazasi
Miten tarkalleen ottaen mittasit tulpat? Oliko johto irti tulpasta?
Jos johto on kiinni tulpassa ja mittari näyttää 12 volttia, tulppa saattaa olla hajalla.
Hehkutus nimittäin vie niin paljon virtaa, että jännite laskee aika lailla varsinkin hehkutuksen alussa.
En usko, että lämpötila-anturilla on vaikutusta yhden pytyn ontumiseen.
Ja tosiaan en ole kerinnyt vielä tuota lämpötila-anturiakaan vaihtamaan, ainoastaan nostellu tulpanhattuja ja mittaillu niitä.
-Mazasi
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Hehkun voi tarkistaa siten, että ajovalopolttimon toinen johto akun plussaan vaikka sulakkeen taakse sopivaan kohtaan, toinen johto hehkun päähän, polttimon pitää syttyä "reilusti". Tälläisen testerin voi vaikka tehdä valmiiksi iltapuhteina. Tuo jännitteen mittaus irtonaisesta johdosta on aika epävarma konsti, mutta kertoo kyllä, että rele on napsahtanut ja johto ei nyt ihan poikki ole. Paras on mitata siitä hehkutulpan "nupista" kun se hehkuttaa oikeasti tulppia ja vertailla eri tulppien jännitettä...sehän sitten tosin muuttuu vähän kun aika kuluu ja tulppa kuumenee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Pitääpi huomenna mittailla sitten kun hatut ovat kiinni, eli sama menetelmä mutta nyt hehku itsessään lämmittää. Lähinnä sillä johdon kautta mittauksella hain sitä josko se olisi johto jostain kohtaa poikki. Pitäisikö tuo hehkujen läpi mittaaminen ilmaista rikkinäinen hehku jos on isokin ero muihin ?veskola kirjoitti:Hehkun voi tarkistaa siten, että ajovalopolttimon toinen johto akun plussaan vaikka sulakkeen taakse sopivaan kohtaan, toinen johto hehkun päähän, polttimon pitää syttyä "reilusti". Tälläisen testerin voi vaikka tehdä valmiiksi iltapuhteina. Tuo jännitteen mittaus irtonaisesta johdosta on aika epävarma konsti, mutta kertoo kyllä, että rele on napsahtanut ja johto ei nyt ihan poikki ole. Paras on mitata siitä hehkutulpan "nupista" kun se hehkuttaa oikeasti tulppia ja vertailla eri tulppien jännitettä...sehän sitten tosin muuttuu vähän kun aika kuluu ja tulppa kuumenee.
-mazasi
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Läpi tai rinnalta mittaaminen kertoo mihin se teho menee tai ei mene, ja teho on se joka saa hehkun keltapunaiseksi. Jännite ei vielä kerro oikein mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Eli jos oikein ymmärsin niin en mittaa jännitettä (V) vaan virtaa (A) noista hehkuista? Ja sieltä sitten katson jos on eroavaisuuksia hehkuissa.veskola kirjoitti:Läpi tai rinnalta mittaaminen kertoo mihin se teho menee tai ei mene, ja teho on se joka saa hehkun keltapunaiseksi. Jännite ei vielä kerro oikein mitään.
-mazasi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Tavallinen yleismittari ei taida riittää, hehkut taitavat haukata enemmän virtaa kuin sen 10A mitä tavallinen yleismittari kestää.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Jakopumpuissa kun jakajalta lähtee liitäntä josta sitten lähtee itse suihkuputki niin siinä kuin rivipumpussakin on takaisku venttiili.
Se voi myös aiheuttaa etenkin tyhjäkäynnillä epätasaisuutta.
Se voi myös aiheuttaa etenkin tyhjäkäynnillä epätasaisuutta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Jotenkin alkaa kuulostaa siltä, että helpointa ois purkaa ne hehkut koneen päälle irralleen ja kattoa että hehkuvat nätisti kärjestä asti.
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Moniventtiili koneen hehkut osaa kyllä olla pirullisia irroitettavia ja katkemisen vaara on suuri.
yhteen vaihtelin hehkuja ja ikäänkuin yksi olisi katkennut no ei se liikkunut uloskaan päin ja jätettiin sitten kone neljälle hehkulle toimimaan.
Puolen vuoden päästä kun kansi pahvi meni niin oli hehkukin lentänyt reiästä joka olevinaan oli poikki ja kas...kierteet oli ehjät ja paskana ollut hehku tiessään ja eikun uusi kiertää tilalle..eli se oli irti muttei tullut pois reiästään.
yhteen vaihtelin hehkuja ja ikäänkuin yksi olisi katkennut no ei se liikkunut uloskaan päin ja jätettiin sitten kone neljälle hehkulle toimimaan.
Puolen vuoden päästä kun kansi pahvi meni niin oli hehkukin lentänyt reiästä joka olevinaan oli poikki ja kas...kierteet oli ehjät ja paskana ollut hehku tiessään ja eikun uusi kiertää tilalle..eli se oli irti muttei tullut pois reiästään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 C220D käy kolmella kylmänä startatessa
Jaa niin tämä on semmoinen. Jotenkin ajattelin noita vanhempia koneita...atlas kirjoitti:Moniventtiili koneen hehkut osaa kyllä olla pirullisia irroitettavia ja katkemisen vaara on suuri.