Moi elikkäs tänään kun olin lähdössä töihin -9*c laitoin auton käyntiin käynnisty normaalisti. Oli kiire enkä antanut auton lämmetä lähdin rauhallisesti ajelemaan pääsin n 1km matkan kun alkoi kuulua todella kova hälytys summerimainen ulvonta mittaristosta/ sen alueelta. Sammutin auton heti->N ja liuin tien sivuun. Laitoin uudelleen käyntiin ja ääni oli poissa?
En usko että vaijerista mitenkään niin kovaa ääntä lähtee, kaijutttimesta olisi voinut mahdollisesti tulla tilanne meni niin nopeasti että en ehtinyt paikantaa ääntä autossa on bägi asd yms vempelit
Vaijerista lähtee aika mahtava ääni. Siis niin kova että jos ei tiedä mikä on niin pelästyy. Toinen paikka on kardaanintukilaakeri. Sen kyllä voi paikantaa kuuluvaksi alustasta.
Huomasitko tuliko ääni lainkaan paikoillaan kun ajoit tiensivuun?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Okei kallistun ton veijjarin puoleen koska ääni tuli selkeästi kuskin puolelta jostain kojelaudan luota, mikä siinä sitten tuota ääntä aiheuttaa? Ei kuulunut kun tuon kerran. Kannatin laakeri ulisee kanssa mutta ei noin kovaa
vaijeri on loppu. Se pitää vaihtaa. Rasvaus auttanee täksi talveksi mutta ei sekään pitkän ajan lääke ole. Se ulisee nyt joka aamu kun liikkeelle lähdet kunnes sille jotakin teet. Plussakelillä se ei ulvo vasta kuin sitten kun se on totaalisen sökö.
Mittasin ko. ulinaa desibelimittarilla ja siitä lähti 89db. Eli melko vahva möykkä.
Mika.T kirjoitti:Ei se ole vaijeri joka sen äänen päästää. Se on se nopeusmittarin "laakerointi" johon vaijeri menee. Pari tippaa esim aseöljyä sinne niin rauhottuu.
Siellä on "laakerointina" pronssiholkki joka kuivuessaan alkaa värisemään ja pitää mahtavan metelin.
No minkäs tähen se ulvonta lakkaa, kun vaihtaa vaijerin...? Omassa ex:ssä ainakin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Mika.T kirjoitti:Ei se ole vaijeri joka sen äänen päästää. Se on se nopeusmittarin "laakerointi" johon vaijeri menee. Pari tippaa esim aseöljyä sinne niin rauhottuu.
Siellä on "laakerointina" pronssiholkki joka kuivuessaan alkaa värisemään ja pitää mahtavan metelin.
En epäile ammattimiehen sanaa mutta kun laatikossa oleva ennen mittarin ratasta on öljyssä pyörivä rulla niin luulisi sen heittävän öljyä vaijerin pää rattaaseen vai onko siinä välissä o-rengas vai stefa....tämä kiinnostaa..jos siinä on tiiviste niin se tuntuisi olevan järkevä selitys ja oisiko että uudessa vaijerissa tai voitelu vaiheessa ala helalle valuisi vähän öljyä joka voitelisi helaa ja ääni häviää ja sentajahan sitä ei huomaa.
Sen tiedän että kuiva pronssi hela tekee kauheaa meteliä ja tärinää pyöriessään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
mulla se ei onneks ulahtanut kuin tuon kerran ja eiole nyt pitänyt mitään ääntä, onko olemassa mitää edes pientä mahdollisuutta että ääni olisi tullut jostain muusta?
Ei muuta mahdollisuutta ..kyllä se vaijeri vaan tollasen äänen antaa.
Voi sillä kuitenkin jopa vuosia ajaa ennenkun tekee sille mitään mutta varautuu vaan kylmällä kelillä siihen että kohta rääkäisee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
sompio kirjoitti:Kokemuksesta voin sanoa, että mittarinvaijeri päästää sellaisen äänen joka riipii sisuskaluja myöten.
meillä yleensä siinä 60-90km/h kohalla ulvoo kun pakkasta yli -10 C niin kauvan että sisätilassa lämmin ja mittari lämpiää, tuntu itekki että sydärin saan kun rupes ulvomaan vaikka ei eka kerta ollukkaan k.o autolla, vähä äänsi ujosti ennenku alko ja sitte volahti