230 TE hukkaa kipinän

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

Elikkäs auto on 230 TE vm -90 sisältäen lambdan ja katin, autossa ei ole minkäänlaista ajonestoa.
Ongelmaksi on muodostunut ettei pakkasella lähde käyntiin, syksyllä toimi moitteettomasti mutta kun tuli pakkanen ni kipinä hävis, ekalla kerralla vaihdettu : sytytysyksikkö, puola, kampiakselin asentotunnistin ja ecu toimivasta autosta mutta ei vaikutusta, bensaa saa mut kipinä puuttuu puolalta eteenpäin, puolalle tulee virta ja maa normaalisti.

Hassuinta on että kelien lauhtuessa noin kuukauden seisomisen jälkee taas löytyi kipinä, onnellista yhteiseloa kaikki 6 päivää jonka jälkeen tuli pakkasta ja ei lähtenyt käyntiin, 2 päivää lämpösessä tallissa ja taas lähti normaalisti, muutaman tunnin ajelujen jälkeen kotio nukkumaa ja sopivassa aamupakkasessa (-19) :o ei lähde käyntiin

Jo tässä vaiheessa ajattelin että olisiko joku muu viisaampi sanomaan että mikähän kyseistä raatoa vaivaa :D
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista/uusi virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tarvittaessa tulpat ja tulpanjohdot ja tarkista moottorin maadoitus runkoon? Tarkista, että akku ja käynnistysjärjestelmä ovat kunnossa ja synteettiset öljyt koneessa, ettei virta katoa moottorin pyörittämiseen pakkaskelillä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: 230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

Virranjakajassa ei vika voi olla koska puolalta ei tule riittävästi virtaa ulos, moottorin maadoitus on tarkistettu monesti, akku on ostettu syksyllä ja pyörii pakkasella samalla lailla kun plussakelillä.
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkoittanet puolan jännitettä? Jos ulostulojännite on alhainen on ongelma sisäänmenevässä jännitteessä. Mersun EZL-suurtehopuola oli minulla ainakin on/off-mallia. Poltin yhden uudella ECUllani, koska se piti sytytysvirtaa kokoajan päällä. Muuten puolan pitäisi toimia kuin junan vessa. Puolan vastusarvot voi tarkastaa hyvällä yleismittarilla, arvot vaihtelevat alle 1 ohmista noin 10 kilo-ohmiin. Mutta puola ei ole sellainen laite, joka välillä toimii ja välillä ei. Kun se muuttuu Rikki-merkkiseksi voimasavun poistuessa siitä, sen saa heittää romukoppaan.

Vaihda nyt se virranjakajan kansi ja pyörijä, jos navat ovat vähänkin palaneet. Ovatko muuten kaikki sytytykseen liittyvät johdot (virtalukko, sytytysboksi, YKK-anturi, puola, jne.) kunnossa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuli tuosta Tomantin mainitsemasta virtalukosta mieleen virtalukon pohja tuo kun voi lämpötilojen vaihtelusta joskus herkistyä temppuilemaan myös!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mieleen tulee myös puola joka oli tässä jokin aikasitten foorumilaisella alkanut päästämään öljyjään ulos ja samaa vikaa ja kampiakselin asento tunnistin voi olla myös jo loppu vaikka se oirehtii enmmän lämpimänä.
toi virtalukon pohja on muuten aikahyvä veikkaus jos nyt niin voi sanoa mutta on tainnut olla tollasiakin oireita kun pohjä alka pettämään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mitriitti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 14.02.2011 19:55

Re: 230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja Mitriitti »

5.12 todettu taas parin päivän pakkasessa seisomisen jälkeen, että työntämällä lähtee käyntiin normaalisti muttei startilla pyörittämällä ja ei paljoa pakkasessa napostele alkaa selvittämään asiaa sen enempää. :D
S203 200cdi -02
W124 3.0 -88

Ex:
S203 2.7-02, W124 2.3 -92,W201 2.0 -89, s203 1.8 - 01, c124 3.0 -92, s124 2.3 -90, w124 2.6 -91,w124 3.0 -89, w202 1.8 -94, s124 2.5 -89, w201 2.0 -90, c124 3.0 -91, s124 3.0 -89, s124 2.3 -90, w201 3.0 -89, w201 2.0 -89, c123 2.3 -80

-Se on ehkä ruma ja romu, mut oma ja kokonaan maksettu-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 230 TE hukkaa kipinän

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tossa tulissi mieleen virtalukonpohja ja onkohan nyky srarteissa samanlainen puolalle mnevä johto kuin ennen että puola sai terävämpää virtaa kun startti otto kaikki käynnistäessä.
Eli paljonka tulee johtoja solenoidinpäähän nykyään?
Bensakoneisista en nyt ole ollenkaan purkanut moista..ja sehän kertoo että kaikki toimii ..vielä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin