OM602 lisäpuhtia
OM602 lisäpuhtia
Tuli hommattua tuollanen 190-korinen originaali 2,5td.
Saako tuohon ihan pientä lisäpotkua pikku konsteilla?
Ahtaa tällä hetkellä n. 0,9b. Syöttöjä ei savusta päätellen ole vielä käännelty, ainakaan hirveitä.
Saako vakioahtimella tuosta nostettua vielä ahtoja?
Ja pitäisi turbon päähän viritellä vapaavirtaussuodatin, mutta tässä yksilössä on tuossa alkup. putsarikotelossa kannessa päällä ilmamassamittari tai mikä lie onkaan. Sen ilmeisesti tarvii olla toiminnassa, että auto käyttäytyy kuin pitää? Vai voiko ottaa pois? Vaikea vaan kikkailla se vapari tuohon kiinni.
E: Ja onkohan tämän moottorin syöttöruuvi siinä pumpun takaosassa ylhäällä? Oisko ollu tyyliin 13mm lukitus mutteri ja ite ruuvin päässä 8mm.
Saako tuohon ihan pientä lisäpotkua pikku konsteilla?
Ahtaa tällä hetkellä n. 0,9b. Syöttöjä ei savusta päätellen ole vielä käännelty, ainakaan hirveitä.
Saako vakioahtimella tuosta nostettua vielä ahtoja?
Ja pitäisi turbon päähän viritellä vapaavirtaussuodatin, mutta tässä yksilössä on tuossa alkup. putsarikotelossa kannessa päällä ilmamassamittari tai mikä lie onkaan. Sen ilmeisesti tarvii olla toiminnassa, että auto käyttäytyy kuin pitää? Vai voiko ottaa pois? Vaikea vaan kikkailla se vapari tuohon kiinni.
E: Ja onkohan tämän moottorin syöttöruuvi siinä pumpun takaosassa ylhäällä? Oisko ollu tyyliin 13mm lukitus mutteri ja ite ruuvin päässä 8mm.
Viimeksi muokannut Luoti, Ke 28.11.2012 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: OM602 lisäpuhtia
Ei se ainakaan ilmamassamittari ole.
Ahtoja ei kannata hirveästi nostaa, kun ei ole välijäähdytintä ja toiseksi pakopaineet.
syöttöä lisää niin varmaan kaikista helpoin.
Ahtoja ei kannata hirveästi nostaa, kun ei ole välijäähdytintä ja toiseksi pakopaineet.
syöttöä lisää niin varmaan kaikista helpoin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: OM602 lisäpuhtia
Ei aivan. Tuo on tyhjäkäyntirikastuksen ruuvi. Syöttöruuvi on takakannen alla piilossa. Ahtoja ei pahemmin kannata nostella ennen kuin olet coolerin asentanut. Alkaa muuten pitkässä vedossa kone käydä kuumana.Luoti kirjoitti:E: Ja onkohan tämän moottorin syöttöruuvi siinä pumpun takaosassa ylhäällä? Oisko ollu tyyliin 13mm lukitus mutteri ja ite ruuvin päässä 8mm.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM602 lisäpuhtia
Joop, tuo syötön säätö selvisikin jo äsken mulle kuvasta.

Tällä ohjeella ilmeisesti pärjää?

Tällä ohjeella ilmeisesti pärjää?
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: OM602 lisäpuhtia
Pärjää riittävän pitkälle.Luoti kirjoitti:Joop, tuo syötön säätö selvisikin jo äsken mulle kuvasta.
[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg ]
Tällä ohjeella ilmeisesti pärjää?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM602 lisäpuhtia
TUUTTERO kirjoitti:Ei se ainakaan ilmamassamittari ole.
Tänään availin koko systeemin. Ja sehän on ilmamäärämittari! Eli se läppä-toiminen.
Mitens ku laittelin siihen kartiosuodattimen ja heivasin tuon IMM:n pois niin toimiikohan normaalisti? Testailin sitä ilman, sen kanssa normaaliasennossa ja täys-asennossa, paikallaan ahtoi ainakin saman verran asennossa kun asennossa. Ja kun sen otti kokonaan pois, että pelkkä johto jäi, niin tuntuu käyvän paremmin ainakin tyhjäkäyntiä, ihan hivenen korkeampi tyhjäkäynti.
Eli kysymys kuuluu, voiko sen ottaa kokonaan irti? Vai pitääkö heittää vaan sinne vaparin alle ja lukita IMM:stä se vipu "täys"-asentoon?
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: OM602 lisäpuhtia
Tuo vaikuttaa korkeintaan tyhjäkäyntiin kun kaikki muu toimii mekaanisesti. Tyhjäkäynnille on sähkönen säädin ja siihen se voi vaikuttaa.Luoti kirjoitti:TUUTTERO kirjoitti:Ei se ainakaan ilmamassamittari ole.
Tänään availin koko systeemin. Ja sehän on ilmamäärämittari! Eli se läppä-toiminen.
Mitens ku laittelin siihen kartiosuodattimen ja heivasin tuon IMM:n pois niin toimiikohan normaalisti? Testailin sitä ilman, sen kanssa normaaliasennossa ja täys-asennossa, paikallaan ahtoi ainakin saman verran asennossa kun asennossa. Ja kun sen otti kokonaan pois, että pelkkä johto jäi, niin tuntuu käyvän paremmin ainakin tyhjäkäyntiä, ihan hivenen korkeampi tyhjäkäynti.
Eli kysymys kuuluu, voiko sen ottaa kokonaan irti? Vai pitääkö heittää vaan sinne vaparin alle ja lukita IMM:stä se vipu "täys"-asentoon?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM602 lisäpuhtia
saat nakella kuikkaan sen mokkulan,itte raasin kaikki pois.se kierrätys hässäkkä myös umpeen eli tulppaat sen.kerää vaan imusarjan täyteen paskaa.ja nuo ahdot on koskematon paikka sillä pillerillä joka turbon virkaa hoitaa.eli syöttöa vaan lisää,300 turbo on tuolle vakio pumpulle kuulerin kanssa toimiva kampe.n.kilo painetta ja syötöt täysillä kestää vetää kaasupohjassa vaikka hamaan tappiin....kokeiltu on joskus.150 hv ja 260nm tuli sillon penkissä ja mukavan toimiva setti.
Re: OM602 lisäpuhtia
Eli homma toimii jos heittää sen mittarin poijes.
Joo EGR on jo tulpattu, ettei seki siellä turhaan vaivaa ja nokea.
Joo EGR on jo tulpattu, ettei seki siellä turhaan vaivaa ja nokea.
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: OM602 lisäpuhtia
En tiedä olisko tuo st-osio ollut oikeampi paikka tälle kysymykselle, mutta minulla on siis tuollainen w124 farkku 2.5 turbodiesel-koneella ja manuaaliaskilla. Tavoitteena on ottaa pitkässä juoksussa ottaa siitä noin +-350hp, mutta näin ihan alkuun yritetään päästä +200 lukemiin.
Sen olen jo päättänyt, että pumpusta homman aloitan, eli 7mm tapit ja sitten isompaa putkea ja cooleria. Myöhemmin sitten pitäis voimansiirrolle tehä jotain ja hx35 tai vastaavaa pellin alle.
Kysymys koskee tällä erää välijäähdytintä. Kun sitä keulaa oon katellut, niin siellä ei ilmastoinnin kanssa liikaa ole tilaa. Täällä jotkut on puhuneet, että kyllä sinne menee, ku pistää menemään. Sen uskon, mutta jos laitan sinne niin suuren coolerin kuin vaan saan mahtumaan ja samalla joudun poistamaan ilmastoinnin flektit, niin riittääkö moottorille enään jäähdytys? Kaverilla ainakin tahtoo w201 käydä kuumana ja kansipahvi siitä menikin vastaavalla setillä, mutta ilman ilmastointia. Tekeeköhän tällaisella noilla alle 400hp tehoilla mitään > http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/521023/0" onclick="window.open(this.href);return false; ? Tuo taitaisi mahtua suht helposti sinne alaosaan, ilman että peittäisi koko syyläriä.
Sen olen jo päättänyt, että pumpusta homman aloitan, eli 7mm tapit ja sitten isompaa putkea ja cooleria. Myöhemmin sitten pitäis voimansiirrolle tehä jotain ja hx35 tai vastaavaa pellin alle.
Kysymys koskee tällä erää välijäähdytintä. Kun sitä keulaa oon katellut, niin siellä ei ilmastoinnin kanssa liikaa ole tilaa. Täällä jotkut on puhuneet, että kyllä sinne menee, ku pistää menemään. Sen uskon, mutta jos laitan sinne niin suuren coolerin kuin vaan saan mahtumaan ja samalla joudun poistamaan ilmastoinnin flektit, niin riittääkö moottorille enään jäähdytys? Kaverilla ainakin tahtoo w201 käydä kuumana ja kansipahvi siitä menikin vastaavalla setillä, mutta ilman ilmastointia. Tekeeköhän tällaisella noilla alle 400hp tehoilla mitään > http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/521023/0" onclick="window.open(this.href);return false; ? Tuo taitaisi mahtua suht helposti sinne alaosaan, ilman että peittäisi koko syyläriä.
Re: OM602 lisäpuhtia
No mites se ilmasta-veteen välijäähdytin? Iso kenno nokalle ja kunnon kiertovesipumppu, jonkinlaisella logiikalla tai lämpötunnistimella ettei kokoaikaa kierrätä 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: OM602 lisäpuhtia
Tuota ensimmäisenä mietinkin, mutta on melko kallis toteuttaa, ellei ainakin lauhdutinkennoa löydä jostain käytettynä. Ahtoilman lämpötilan mukaan se ohjaus varmaankin täytyisi laittaa, mikäli siitä jotain haittaa on, että kierrättää koko ajan auton käydessä.
Tähän ratkaisuun varmaan täytyy päätyä, mikäli nuo matalat ja leveät coolerit ovat liian pieniä, jos siis ajatellaan, että haluaisin mitoittaa osat 400hp:n tehoille. Omassa käytössä luultavasti riittäisi tuollainen pienempikin, kun tuskin radalla tulee ajettua, eikä huippunopeuksiakaan ole juuri tullut kokeiltua. En kuitenkaan haluaisi tehdä heti ensimmäisistä ratkaisuista pullonkaulaa.
Tähän ratkaisuun varmaan täytyy päätyä, mikäli nuo matalat ja leveät coolerit ovat liian pieniä, jos siis ajatellaan, että haluaisin mitoittaa osat 400hp:n tehoille. Omassa käytössä luultavasti riittäisi tuollainen pienempikin, kun tuskin radalla tulee ajettua, eikä huippunopeuksiakaan ole juuri tullut kokeiltua. En kuitenkaan haluaisi tehdä heti ensimmäisistä ratkaisuista pullonkaulaa.
Re: OM602 lisäpuhtia
Eikö tuollaisen vesi-ilma -jäähdytyksen veden lämpötilan hallintaan riitä kiertoa ohjaava termostaatti ja/tai puhallinta ohjaava lämpökytkin?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: OM602 lisäpuhtia
JVa79 kirjoitti:En tiedä olisko tuo st-osio ollut oikeampi paikka tälle kysymykselle, mutta minulla on siis tuollainen w124 farkku 2.5 turbodiesel-koneella ja manuaaliaskilla. Tavoitteena on ottaa pitkässä juoksussa ottaa siitä noin +-350hp, mutta näin ihan alkuun yritetään päästä +200 lukemiin.
Sen olen jo päättänyt, että pumpusta homman aloitan, eli 7mm tapit ja sitten isompaa putkea ja cooleria. Myöhemmin sitten pitäis voimansiirrolle tehä jotain ja hx35 tai vastaavaa pellin alle.
Kysymys koskee tällä erää välijäähdytintä. Kun sitä keulaa oon katellut, niin siellä ei ilmastoinnin kanssa liikaa ole tilaa. Täällä jotkut on puhuneet, että kyllä sinne menee, ku pistää menemään. Sen uskon, mutta jos laitan sinne niin suuren coolerin kuin vaan saan mahtumaan ja samalla joudun poistamaan ilmastoinnin flektit, niin riittääkö moottorille enään jäähdytys? Kaverilla ainakin tahtoo w201 käydä kuumana ja kansipahvi siitä menikin vastaavalla setillä, mutta ilman ilmastointia. Tekeeköhän tällaisella noilla alle 400hp tehoilla mitään > http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/521023/0" onclick="window.open(this.href);return false; ? Tuo taitaisi mahtua suht helposti sinne alaosaan, ilman että peittäisi koko syyläriä.
ettet nyt vaan tee hommasta liian vaikeeta. ei siellä kyllä ahdasta pitäisi olla w124 korissa vitos koneen kanssa. omassa w124:ssa on syyläri vakio paikalla ja kuuleri mahtuu kyllä ongelmitta sinne eteen, koneena 606 ja sähköflektille on hyvin tilaa koneen ja syylärin välissä. ota nyt oikeesti mitta käteen ja tutki sitä keulaa.
Re: OM602 lisäpuhtia
Kutoskoneen kanssa ei jää älyttömästi tilaa jos on vakioflekti ja cooleri syylärin edessä mutta vitosen kanssa ei pitäis ongelmia tulla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM602 lisäpuhtia
Saahan sinne suht helposti coolerin menemään, kun laittaa viskon tilalle sähköflektin ja siirtää syyläriä koneeseen päin tai sitten poistaa ilmastoinnin flektit ja käyttää vähän rälläkkää. Mutta siitä ei ollutkaan kyse, vaan siitä, että tuleeko lämpöongelmia, jos laittaa koko syylärin "peittävän" coolerin?
Tiedän että niitä isoja coolereita on laitettu, mutta onko ilmastoinnin kanssa ja pysyykö lämmöt kurissa?
Tarkoitus ei ole tehdä yksinkertaisesta asiasta liian vaikeaa, vaan yrittää välttää etukäteen tekemästä samoja virheitä, kun muut kantapään kautta kokeilleet. Näitä mersuja on kuitenkin suht samoilla resepteillä tehty jo niin monta, että olettaisin tiedossa olevan jo mikä toimii ja mikä ei.
Tiedän että niitä isoja coolereita on laitettu, mutta onko ilmastoinnin kanssa ja pysyykö lämmöt kurissa?
Tarkoitus ei ole tehdä yksinkertaisesta asiasta liian vaikeaa, vaan yrittää välttää etukäteen tekemästä samoja virheitä, kun muut kantapään kautta kokeilleet. Näitä mersuja on kuitenkin suht samoilla resepteillä tehty jo niin monta, että olettaisin tiedossa olevan jo mikä toimii ja mikä ei.
Re: OM602 lisäpuhtia
Ei kai nämä vesi/ilma jäähyt hirveän hintasia ole:
http://www.frozenboost.com/product_info ... 9ec47a5c0d" onclick="window.open(this.href);return false;
Liekkö kellään kokemusta ko. värkeistä käytössä?
http://www.frozenboost.com/product_info ... 9ec47a5c0d" onclick="window.open(this.href);return false;
Liekkö kellään kokemusta ko. värkeistä käytössä?
Re: OM602 lisäpuhtia
Käykös tuoho 602:een jonkun muun 5-mukisen imusarja, jossa ois paremmin ilman tulo? Vai pitääkö se tuosta alkup. muokata?
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: OM602 lisäpuhtia
Joop.
Mites, kun on tuossa W201:ssä tuo OM602 ja myös ilmastointi. Miten sinne sais järkevästi ja nätisti coolerin ja mahdollisimman ison tietty.
Laittaisko pelkääjän etunurkkaan sellasen pienen tyyliin 300x300? Vai sitten yrittää mahduttaa keulalle 550x140?
Tulossa jossain vaiheessa joku isompi turbo ja pumppua.
Mites, kun on tuossa W201:ssä tuo OM602 ja myös ilmastointi. Miten sinne sais järkevästi ja nätisti coolerin ja mahdollisimman ison tietty.
Laittaisko pelkääjän etunurkkaan sellasen pienen tyyliin 300x300? Vai sitten yrittää mahduttaa keulalle 550x140?
Tulossa jossain vaiheessa joku isompi turbo ja pumppua.
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Re: OM602 lisäpuhtia
Vedäppäs keula atomeiksi ja lakkkaa kysely, sinne sinne sitten tarvittavat palikat niin on mese rannussa !
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM602 lisäpuhtia
450x300 tai 450x400 niinko kaikki muutki
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com