Automaatin dynotus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Onkos arvon lukijoilla kokemuksia automaattivaihteisten Mersujen dynotuksesta?

Dynovarausta on kyselty kahdesta paikkakunnalla toimivasta yrityksestä ja molemmat ovat kieltäytyneet. Perusteluiksi on annettu automaatin taipumus vaihtaa pienemmälle kun kuljettaja antaa kaasua ja isommalle silloin kun kuljettaja ei välttämättä vielä niin haluaisi. Yritykset ovat suht nimekkäitä; kisakalustoa rakentava performance-paja joka on nyttemmin konkassa, ja kautta Suomen tunnettu paja joka rakentaa putkistoja ja asentaa turboja, ruiskujärjestelmiä, etc.

Kuitenkin, netistä löytyvien videoiden ja keskusteluiden perusteella automaattivaihteisia, erityisesti vanhempia, mersuja dynotetaan kaiken aikaa. Esimerkiksi:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LRQmvyFNhU4[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wxSZIEMLtOo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4HJfzNYXZ-U[/youtube]

Linkitetyille videoille on yhteistä, että auto rullataan vaihteiden läpi isolle vaihteelle, jolloin hiljalleen lisätään kaasua siten että saavutetaan piste, jossa loota ei enää vaihda pienemmälle, ja otetaan moottorista täysi teho irti. Juuri sama tyyli siis kuin esimerkiksi automaattivaihteisella autolla ohitettaessa. Poikkeuksena tähän viimeinen video jossa taidettiin käyttää kickdownia.

Haluaisinkin tietää niiden kokemuksista jotka ovat automaatteja dynottaneet. Onko Suomessa yrityksiä jotka näitä vanhempia automaattivaihteisia mersuja dynottavat, sekä mikä näillä meidän paikallisilla firmoilla on ollut, että eivät automaatteja dynota? :crazy:
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Kylläkait nuita ny on penkitetty ympäri suomee.
ST Heikkilä Kalajoella
sporttiauto.com
jne....

http://www.youtube.com/watch?v=U7tywICLsVc" onclick="window.open(this.href);return false;
Jukkis79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 13.03.2011 07:42
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja Jukkis79 »

Ootkos Hariselta kysynyt? Ei pitäs olla ongelma ainakaan siellä...
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kick downin vaijeri irti kaasuvivustosta niin homma onnistuu mainiosti .antaa vaihtaa alakierroksilla automaatin suurimmalle pykälälle ja sitten vain hanaa esim 722.3 heitään 50 vauhdissa suurimman vaihteen. kyllä tuollaiset pajat joutaa nurin mennä jos tuollaista asiaa ei osaa hoitaa asiakkaalle
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3971
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja tomant »

M102-bensakoneen kanssa onnistui hyvin, kun irrotti piuhan sähköisestä kick down-katkaisijasta. Kierrokset nostettiin nelosella (=suora) lähelle 3000, jonka jälkeen ainakaan 722.4 ei vaihda pienemmälle ja sitten voi vetää haluttuun kierroslukuun asti. Kahdessa pajassa on ajettu, eikä teknisiä ongelmia ollut.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

On se kyllä ihme jos ei ammattilainen osaa automaattia dynottaa :D pienten kierroksien todellinen vääntö jää kyllä saamatta mutta tuleepahan huippulukemat tietoon jos ei vasta jossain 4000 kierroksen jälkeen polkasta pohjaan. Kickdown-vaijerin irrottamalla saa tosissaan estettyä tuon pienemmälle vaihtamisen ja jos jostain syystä tarvii niin pakkovaihteilla saa estettyä isommalle vaihtamisen. Sitä en tiiä pitääkö irrottaa myös kickdownin liitin ettei vaihda napille asti polkastuna pienempää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hyvin onnistunu tuon oman automaatin penkitys ensin harisella ja nyt hiljattain ss-motorsilla vihdissä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13652
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämä meidän paja (joka teki chevyyni pakoputken keväällä) on vielä parisen vuotta sitten dynottanut automaatteja. Työkaverin 369 SS El Camino kävi rullilla ja on siis automaatti. Outoa että nyt ei onnistu enää, pitää vielä kysellä lisää.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Automaatin dynotus

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mielenkiintoisia vastauksia, kiitos niistä. Täytyy tosissaan selvittää vielä Lappeenrannan toimintaa tarkemmin, onko kyseessä joku erehdys vai kenties mersumiesten syrjintä. :roll:

Mulla ei käynytkään mielessä tuo ns. bowden cablen irrotus, sehän onkin nyt jälkeenpäin ajateltuna lähes itsestäänselvä vaihe, kun on niin helppo irrottaa.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Vastaa Viestiin