
Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Termostaatti laitettu,lämmöt nousee nopeampaa ja pysyy hyvin 80asteessa.Tulis vain pakkasia niin näkee sitten erot paremmin. 

Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112

Mukava kuulla!
Sain aikanaan vinkkiä letkutermostaattista Autokorjaamo Virho Raitiolta Markku Raitiolta etsippä semmoinen.
Terv. Mikko Haho
0505183410
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
onko kellään kokemusta käykö letkutermari viritys 270 cdi -03 koneeseen? nyt lämmöt jää alle 60 asteen...auto on italian tuonti ja näkyy olevan pikkutermarillakin varustettu , saattaa vaan olla pää ja pikkutermari tehty ihan eri asteluvuille kun suomi autoissa . onko motonetin letkutermarin asennuksella mitään haittaa esim veden kierrolle tms. kun se näyttää olevan aivan umpinainen . uskaltaako laittaa sellaisen paikalleen ilman että joku "poksahtaa". pöydällä odottaisi pari letkutermaria motonetista. niin ja enpä löytänyt autosta erillistä kiertovesipumppuakaan......



Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Egr hoitaa jo tuon puolen. Jäähdytinnesteellä jäähdytetään pakokaasuahentar kirjoitti:Tuon letkutermarin olen, kun oikein rupesin miettimään, laittanyt väykyn lisäksi pikkuvalmetin ja triumph tridentin ylävesiletkuihin
Kuka kehittäis pakoputkeen lämmönvaihtimen, lämppärille menevää nestettä tulistamaan. Ei se dieselissä täällä pohjoisnavalla liikaa kuumentais. Eikös sieltä sais ilmaisen Kilowatin?
T.Ari

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
bheinola kirjoitti:Tein tässä nyt Sprinteriin tuon letkutermaripatentin kun ei noilla -22C pakkasilla noussut lämpö enää kuin hieman yli 40 asteen.
Homma on todella helppo. Tarvitsee irroittaa neljä klemmaria ja kiinnittää viisi; Ahtoletku irti kummastakin päästä ja ylävesiletku irti kummastakin päästä.
Sitten sujautetaan termari paikoilleen:
[ http://www.heinola.org/~count/kuvia/termari/eimahu.jpg ]
Koska klemmari on hieman supistanut letkun päätä, ei mene ihan sukkana sisään. Pieni sipaisu vaseliinia tai vaikkapa silikonispraytä auttaa.
[ http://www.heinola.org/~count/kuvia/termari/mahtuupas.jpg ]
Työnnetään ylävesiletku paikoilleen moottoriin siten, että termostaatin laippa ja moottorin letkulaippa kohtaavat. Kuvassa näkyy oikea syvyys. Kiristetään termari klemmarilla paikoilleen vaikka todennäköisesti pysyisi ilman sitäkin, mutta turha tässä kohtaa oikaista. Vesiletku kiinni ja ahtoletku kiinni, paisuntasäiliön korkki auki ja kone käyntiin. Kaadetaan paisuntasäiliöön nestettä tarpeen mukaan. Itselläni lisäystarvetta oli kaikkiaan n. 1,5 litran verran. "Röyhtäytetään" ilmoja liikkeelle painelemalla varovasti ylävesiletkua. Kun nesteen pinta ei enää laske, korkki kiinni ja koeajolle.
[ http://www.heinola.org/~count/kuvia/termari/lopputulos.jpg ]
N. 25km ajelun jälkeen näyttää sitten tuolta, tai näytti kyllä jo aikaisemmin mutta tuossa kohtaa pysähdyin täyttämään tankin.
Termari on 89-asteinen, Motonetin osanumero 30-6016. 92-asteisen osanumero on 30-6017.
[ http://www.heinola.org/~count/kuvia/termari/sprinterpaikka.jpg ]
Patentti näyttää paikallaan ollessaan tuollaiselta.
W202 200CDI:ssä taitaa urakasta selvitä vain yhden klemmarin avaamisella ja kahden kiinnittämisellä. Motonetissä ei sattunut olemaan noita termareita kuin yksi, joten asennus- ja käyttökokemuksia W202:n suhteen pitää odottaa vielä hetki.
[ http://www.heinola.org/~count/kuvia/termari/c200cdipaikka.jpg ]
Onhan tämä varmasti paatuneen mersumiehen mielestä säälittävä viritys jolla ei ole Mersuun mitään asiaa, mutta jos termostaatti maksaa vain n. 10% uuden Behrin hinnasta ja jos asennusaikaa kuluu parin tunnin sijasta vain kymmenisen minuuttia lopputuloksen ollessa efektiivisesti sama, ei ole mitenkään hankalaa suositella tätä korjaustapaa kaikille CDI:n termostaattiongelmista kärsiville.
(edit: osanumero korjattu)
Jokos W202:sen koeasennus tehty?
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
No, nyt on W202 200CDI:hin laitettu tuollainen letkutermari.
Aikaa meni about 15min. Jäähdytinnestettä tuli avausvaiheessa pois muutama tippa.
Aikaa meni about 15min. Jäähdytinnestettä tuli avausvaiheessa pois muutama tippa.
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: La 22.10.2011 07:46
- Paikkakunta: keskelläsuomea järvenrannalla
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
w202-98 220cdi .92 asteinen letkutermari ollut jo koko syksyn ja vanhan jätin paikalleen. On halpa .hyvä ja nopea laittaa ,lämpenee paremmin. lämmöt pysyy tasaisesti 80 asteen viivan päällä vaikka ajelee pitempiä rupeamia.
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
atr63 kirjoitti:onko kellään kokemusta käykö letkutermari viritys 270 cdi -03 koneeseen? nyt lämmöt jää alle 60 asteen...auto on italian tuonti ja näkyy olevan pikkutermarillakin varustettu , saattaa vaan olla pää ja pikkutermari tehty ihan eri asteluvuille kun suomi autoissa . onko motonetin letkutermarin asennuksella mitään haittaa esim veden kierrolle tms. kun se näyttää olevan aivan umpinainen . uskaltaako laittaa sellaisen paikalleen ilman että joku "poksahtaa". pöydällä odottaisi pari letkutermaria motonetista. niin ja enpä löytänyt autosta erillistä kiertovesipumppuakaan......![]()
Toimii.
Itselläni on ollut w203 270cdi -02:ssa Motonetin letkutermari kiinni kolme päivää.
Oli hyllyssä vain 83 asteinen Volvo/RenaultB14 termari niin ostin sen ja laitoin sen ylävesiletkun sisään,moottorin puoleiseen päähän.
Kuparin värinen nuppi jää siis letkun ulkopuolelle,ja eihän tuo edes syvemmälle mene.
Hommaan meni max.10 min. Moottorin suojamuovin irr./as. meni eniten aikaa:)
Ei tarvitse ylimääräistä klemmaria vaan menee kiinni sillä millä se letku on muutenkin kiinni.
Vanha termari jää paikalleen.
Itsellänikin on se pikkutermari,enkä sille tehnyt mitään.
Aikaisemmin mullakin nousi näillä keleillä (-7ast.) ajotietokoneen lämpömittari maksimissaan sinne 60:een.
Nyt 8:n minuutin taajama-ajon jälkeen lämmöt on jo 80 astetta. Moottoritiellä on karvan verran yli 80.
Tyhjäkäynnilläkin lämmöt nousee ,mitä aikasemmin ei tainnut paljoa tapahtua:)
En ajossa huomaa mitään eroa entiseen.Ei nykimistä eikä mitään.Tuskin tuosta patentista mitään haittaa ainakaan ole,päinvastoin.
Kulutus tipahtanut jotain 0,5L

ps. Auto on lisäksi ns. "tuikutettu" (lue:optimoitu) tehokkaammaksi.
-Jos jotain ihmeellistä ilmenee niin kirjoitan tänne.
Nykyinen: W211 E280 v6 cdi 7G-Tronic -08 facelift
Ex. S203 C270 cdi A -02 pre-facelift
Ex. S203 C270 cdi A -02 pre-facelift
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
[quote="cdb"]Juu, näinhän siinä taitaa käydä. Nyt on vain niin, että termarin sijoittaminen sinne minne se kuuluukin (eli sinne ylävesiletkun alkupäähän missä alkuperäinen termarikin sijaitsee) on senverran aikaavievä operaatio kiitos W638-viton loistavan huollettavuuden - eli ei onnistu pihalla parissa minuutissa kuten tuo syylärin päähän laitettu - että samalla vaivalla sinne vaihtaa jo sitten ihan oikeankin mersun termarin, eikä tuota letkutermaria.
Heps
Kyllä onnistuu pihallakin pikkupakkasessa, ei tosin parissa minuttissa, mutta parissa kymmenessä helposti, kun ottaa ilmanputsarin kotelon eka mäkeen. (CDI -01)
Tilanne on "lisätermarin" laiton jälkeen ihmeellinen, Vito lämpenee!!
Heps
Kyllä onnistuu pihallakin pikkupakkasessa, ei tosin parissa minuttissa, mutta parissa kymmenessä helposti, kun ottaa ilmanputsarin kotelon eka mäkeen. (CDI -01)
Tilanne on "lisätermarin" laiton jälkeen ihmeellinen, Vito lämpenee!!
Aina ei voi onnistua, mutta aina ei tarvis epäonnistuakkaan.
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Otetaas tää esille. Olis tarkoitus tehdä omaan E270CDI:hin tää operaatio, kun talvella lämmöt nousi TODELLA hitaasti ja kun oli webasto päällä, niin kävi jopa niin että lämmöt laski ku lähti liikkeelle vaikka oli pahvia keulilla. Mutta siis oli tarkoitus kysyä, että onko väliä, kumman termarin ostaa? 89 asteista löytyis paikallisesta pajasta, mut 92 asteista ei. Eli onko väliä, kumman laittaa?
Alkuperäistä termaria ei innosta uusia, kun on lukenut, ettei ne kestä. Ja jos kerta tuolla toisella lämpiää nopeammin...
Alkuperäistä termaria ei innosta uusia, kun on lukenut, ettei ne kestä. Ja jos kerta tuolla toisella lämpiää nopeammin...
Nyk: Japanilainen vispilä
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
W211 220cdi kaipaa uutta termostaattia, joten tämäkin vaihtoehto harkinnassa. Onko viritys ollut luotettava?
W211 220cdi
- tuoppitoukka
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
- Paikkakunta: Tornio
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Katoin just motonetistä tätä 92c, näytti olevan hyllyt tyhjänä ympäri maata, eli on näköjään toimiva patentti ja mersumiehet ostoksilla 

C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Corolla 1.3 -94

C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Itsellä ollut pari viikkoa Motonetin 89 letkutermari ylävesi letkussa ja hyvin toimii nousee lämmöt paljon nopeammin
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Pitänee tehdä moinen ennalta ehkäisevä huolto toimenpide väykkään
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Yllättäen jokapaikassa loppu tuo termostaatti. Mutta löysin oulusta yhden 85c. Nyt se on paikallaan, saa nähdä
koeajossa on mittari näyttänyt n. 70 ennen tempausta.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112


...joku puhui kahdesta vakio termarista


Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
moottorin lämmöt nousi sen 10-15 astetta mutta kabiiniin tulee sitä samaa haaleaa kuin aina ennenkin :S taitaa automaatti-ilmastoinnissa olla se syy miks on vilposaa. Tai siis suuttimista ei saa kuumaa ulos. Autossa kyllä on iha ok lämmintä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Edullinen ja toimiva termostaattihuolto VITO CDI 112
Kyllä täytyy sanoa että on se mukava ajella lämpimällä autolla 
Kiitoksia näistä tiedoista. Kävin tosiaan hakemassa tänään moisen letku termarin (toki hiukan eri näköinen kun ohjeessa)
Tällaiselta amatööriltäkin asennukseen meni noin 15 min ja jo vot ku rupes lämmintä riittämään
. Vielä kun saisi vepaston toimimaan niin olis mahtavaa.
Edit: ja autona on siis W:210 220CDi vm:98
Ja lämpenee nykyisin noin 10-15km matkalla ja lämmöt pysyy 80c jopa liikennevaloista

Kiitoksia näistä tiedoista. Kävin tosiaan hakemassa tänään moisen letku termarin (toki hiukan eri näköinen kun ohjeessa)
Tällaiselta amatööriltäkin asennukseen meni noin 15 min ja jo vot ku rupes lämmintä riittämään

Edit: ja autona on siis W:210 220CDi vm:98
Ja lämpenee nykyisin noin 10-15km matkalla ja lämmöt pysyy 80c jopa liikennevaloista

Köyhillä on kiire...