Hei vain mersutietäjät. Olen lueskellut jo parin vuoden ajan foorumianne ja saanut vinkkiä moneen remonttiin ja ajattelin nyt kysymystulvan yllättäessä liittyä tänne. Enkä löytänyt suoraan vastausta tähän asiaan, vaikka aihetta liippaavia kirjoituksia on useitakin.
Osaisiko joku kertoa, mikä autossani on pielessä. Autooni vaihdettiin omatoimisesti uusi kytkin asetelmineen ja painelaakerineen syksyllä entisen alettua luistamaan. Vanha kytkinlevy oli sellaisen "mönähkän" peitossa, kun se saatiin pois, mutta vastasi mitoiltaan aikalailla tätä uutta levyä. Autoon on hetki aiemmin vaihdettu moottirinpuolelle kampiaksenin stefa(=ei pitäisi vuotaa sieltä), eikä kytkinakselin stefa vaikuttanut kovin vuotavalta, toiki kytkinkopan pohja oli vähän kostean näköinen.
No uusi kytkin on ollut nyt käytössä n.5000km ja satunnaisesti "nopeassa" heh;-) kiihdytyksessä 4., tai maantiellä 5. vaihteella kiihdyttäessä luistaa, eli vastaavalla tavalla, mitä ennen remonttia.
Missä vika?
Kannattaisiko tehdä jotakin temppuja ennen vaihdelaatikon uudelleen irti repimistä?
Kiitos toivottavasti pikaisista vastauksista!
Vito 108 -98 uusi kytkin luistaa
Re: Vito 108 -98 uusi kytkin luistaa
Vastaavan lainen vika oli kaverin c250 mersussa ja uusi kytkin ja jonkin ajan päästä alkoi luistamaan.
Ensinnäkin asentaja oli jättänyt pakeliitti levyn pois sylinterin ja kopan välistä ja sitten oli vielä paskaa ajansaatossa tullut työsylkän sisään joka esti männän pohjaan painumisen ja uusi sylinteri ja pakeliitti ..kuluneisuuden tulkki siis ,niin alkoi kytkin pitämään.
Ensinnäkin asentaja oli jättänyt pakeliitti levyn pois sylinterin ja kopan välistä ja sitten oli vielä paskaa ajansaatossa tullut työsylkän sisään joka esti männän pohjaan painumisen ja uusi sylinteri ja pakeliitti ..kuluneisuuden tulkki siis ,niin alkoi kytkin pitämään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vito 108 -98 uusi kytkin luistaa
Kiitosta vain vastauksesta. Täytyypä tutkia heti kättelyssä tuo pakeliittilevyjuttu. Muistini mukaan työsylinterin ja kopan välissä ei ollut mitään.
Nyt on hyvä tutkiakkin tuota kytkimen toimintaa tarkemmin, kun täräytin kytkinkoppan pohjaan 32mm reiän, mistä näkee painelaakerin ja asetelman liikkumisen.

Re: Vito 108 -98 uusi kytkin luistaa
Tosta pakeliitti levystä autossasi sitten en olevarma muta w124 ja w202 olen sen tavannut ja miksei muissakin kun sillä näkee sen kuluneisuuden.
jos sitä ei siellä ole niin voithan kysyä huollon kavereilta siis vehosta.
jos sitä ei siellä ole niin voithan kysyä huollon kavereilta siis vehosta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vito 108 -98 uusi kytkin luistaa
Vaihdelaatikko irroitettu ja vika paikannettu. 20tkm sitten vaihdelaatikon vaihdettu kytkinakselin stefa vuoti ja öljy kulkeutui voitelujärjestelmän tavoin kytkinakselia pitkin kytkimen keskelle. Stefa ei ollut alkuperäinen osa, vaan paikallisesta Konevaruusteesta ostettu yleismallinen stefa. Stefa ei ollut aivan prikulleen samanlainen, mitä alkuperäinen, tästä uupui ne "vinottaisviikset" sisäpinnalta ja väri oli musta alkuperäisen punaisen sijaan, toki koko oli muuten juuri samanlainen. Ilmeisesti tämä musta stefa on kovempaa. Kaitpa silloin pari vuotta sitten oli niin kiire, että en joutanut odottelemaan tilausosaa. Olisi kannattanut. Oppia ikä kaikki ja nyt aion tilata alkuperäisen osan.
Jotakin hyvääkin, vaihdelaatikon irroitusaika on pudonnut jo kolmeen tuntiin yksikseen irroitettaessa.
Jotakin hyvääkin, vaihdelaatikon irroitusaika on pudonnut jo kolmeen tuntiin yksikseen irroitettaessa.
