Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ek170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:45

Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja ek170 »

Tilanne siis seuraava:

Jenkissä punaista, mersussa vihreää ja "varapurkissa" sinistä. (korrek)

Joskus sanottiin ettei ainakaan vihreää ja punaista saa sekoittaa, mutta mitä h*mmettiä tää sininen on? Vieläkö vanha sähkärin sanonta "väri-väriin" pitää paikkansa?

Etukäteen kiittäen,
Eki
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sinisen ja vihreän olen sekoittanut ilman ongelmaa mutta punaista et saa minkään muun kanssa sotkea.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja karra »

atlas kirjoitti:Sinisen ja vihreän olen sekoittanut ilman ongelmaa mutta punaista et saa minkään muun kanssa sotkea.
Itse olen saman ymmärtänyt. Mutta mitä jos on kirkasta nestettä. Kotkassa oli joku huoltoliike laittanut sellaista moottoripyörään ja ei oikein enää saa selville että mitä se oli... :?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voiko tyyppilapussa olevasta aine luettelosta purkin kyljestä päätellä mikä aineosa sitten on erona tohon punaiseen glykooliin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja karra »

atlas kirjoitti:Voiko tyyppilapussa olevasta aine luettelosta purkin kyljestä päätellä mikä aineosa sitten on erona tohon punaiseen glykooliin?
Työkaverin tapauksessa ei ole mitään muuta faktaa kun että neste on väritöntä. Huoltolikkeen toiminassa sen sijaan mielestäni puutteita kun olivat jostain isosta kannusta kaataneet kommentilla että juu tää on sopivaa... oiskohan Venäjältä trokattua nestettä... kuulemma Lada-merkkisissä autoissa on ollut väritöntä nestettä. Ladassahan on alumiinikansi mielestäni...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja kari v »

Tämmöstä tietoa löyty: Jäähdyttimissä käytetään kahta eri nestekokonaisuutta:
ETYLEENIGLYGOLI: alkoholipitoinen, makea, itsesyttymispiste 398 astetta, erittäin myrkyllinen. väri sin/vihreä
PROPYLEENIGLYGOLI: väritön (värjätään yleensä punaiseksi), hajuton, leimahduspiste 99 astetta, käytetään enimmäkseen alumiini pitoisissa moottoreissa.
eli olettaisin, että vanhemmissa on tuo ensimmäinen seos...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja karra »

OK tuo oli hyvä tieto että väritön on propyleenipohjaista.

Venäjällä kun he mielellään juovat tuon etanolinsa niin siksi Ladoissa saattoi olla tuota propyleenipohjaista eli alunperin kirkasta. Olin kaupungin varikolla kesätöissä 80-luvulla ja muistelen että Ladoihin oli oma nesteensä, oisko se ollut sitten punaista...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Mä ostin tossa litran purkin väritöntä (voi laittaa mihin vaan varaosaliikkeen mukaaan) kun piti omaan ja muijan autoon lisätä. Omassa punaset ja muijan autossa vihriät aineet.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
H.Salminen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 07.08.2011 21:28
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

karra kirjoitti:OK tuo oli hyvä tieto että väritön on propyleenipohjaista.

Venäjällä kun he mielellään juovat tuon etanolinsa niin siksi Ladoissa saattoi olla tuota propyleenipohjaista eli alunperin kirkasta. Olin kaupungin varikolla kesätöissä 80-luvulla ja muistelen että Ladoihin oli oma nesteensä, oisko se ollut sitten punaista...
Italialaiset merkit käyttää parafluta joka on myös kirkasta (oman muistin mukaan) ja se on etyleenipohjaista.
ek170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.10.2012 16:45

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja ek170 »

kari v kirjoitti:Tämmöstä tietoa löyty: Jäähdyttimissä käytetään kahta eri nestekokonaisuutta:
ETYLEENIGLYGOLI: alkoholipitoinen, makea, itsesyttymispiste 398 astetta, erittäin myrkyllinen. väri sin/vihreä
PROPYLEENIGLYGOLI: väritön (värjätään yleensä punaiseksi), hajuton, leimahduspiste 99 astetta, käytetään enimmäkseen alumiini pitoisissa moottoreissa.
eli olettaisin, että vanhemmissa on tuo ensimmäinen seos...

Tää oli sitä mitä kaipasin, kiitoksia.

atlas kirjoitti:Sinisen ja vihreän olen sekoittanut ilman ongelmaa mutta punaista et saa minkään muun kanssa sotkea.
Ja tällä jatketaan.
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Kuukausi sitten vaihdettiin yhteen Golfiin vesiletkun "jalka", joka oli vuotanut noin puoli vuotta. Sinä aikana oli sinisen päälle lisäilty punaista. Nesteitä tyhjätessä kertyi kipon pohjalle desin verran sakkaa. Se tulkittiin punaisen ja sinisen sekoittamisesta johtuvaksi.
E350CDI&A180CDI
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja karra »

H.Salminen kirjoitti:
karra kirjoitti:OK tuo oli hyvä tieto että väritön on propyleenipohjaista.

Venäjällä kun he mielellään juovat tuon etanolinsa niin siksi Ladoissa saattoi olla tuota propyleenipohjaista eli alunperin kirkasta. Olin kaupungin varikolla kesätöissä 80-luvulla ja muistelen että Ladoihin oli oma nesteensä, oisko se ollut sitten punaista...
Italialaiset merkit käyttää parafluta joka on myös kirkasta (oman muistin mukaan) ja se on etyleenipohjaista.
Sain vielä aasinsiltaa Ladaan eli sehän on lisenssillä tehty italiaano... mutta moottori ei ole fiiatin perua joten se siitä.

Pitää ens kerralla Vyborgissa käydä kyselees ihan mielenkiinnosta Laatokan nesteitä :lol:
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja atlas »

karra kirjoitti:
H.Salminen kirjoitti:
karra kirjoitti:OK tuo oli hyvä tieto että väritön on propyleenipohjaista.

Venäjällä kun he mielellään juovat tuon etanolinsa niin siksi Ladoissa saattoi olla tuota propyleenipohjaista eli alunperin kirkasta. Olin kaupungin varikolla kesätöissä 80-luvulla ja muistelen että Ladoihin oli oma nesteensä, oisko se ollut sitten punaista...
Italialaiset merkit käyttää parafluta joka on myös kirkasta (oman muistin mukaan) ja se on etyleenipohjaista.
Sain vielä aasinsiltaa Ladaan eli sehän on lisenssillä tehty italiaano... mutta moottori ei ole fiiatin perua joten se siitä.

Pitää ens kerralla Vyborgissa käydä kyselees ihan mielenkiinnosta Laatokan nesteitä :lol:
Älä mielellään ainakaan huoltoasemilta olevia nesteitä ja olikohan valmis nesteitä osta kun ...no onhan tästä aikaa mutta tuolloin oli ongelmana että heidän nesteensä ei sekoittunut veteen vaan seisoessaan alkoi erittäytyä jolloin alkoi vetämään hileeseen....faktaa ja tutkittua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nykyisten jäähdytysnesteiden sekoitettavuus

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuulin tuossa pyhinä, ja tänään vielä toiselta kaverilta että jotkut ovat saaneet "työpaikkaetuna" ns teollisuusglykolia ja sillä ajelleet :mrgreen: . Onkohan se tällaista kamaa sitten:

http://www.vesitekno.fi/_doc/Teknosuoja.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jotenkin arveluttaisi omaan autoon tuollaista, vaikkakin glykolia, kaadella :crazy: .

Ja tuohon viittaamaani prätkään oli sen edellinen omistaja kirkasta nestettä jostain "sosialisoinut", ei huoltoliike :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin