Eli mulla ois -81 mersussa tommonen laatikko kiinni ilman alipainetta, eli kummotis tuon säätö tapahtuu ? Kick-down vipua olen löystäny ja päässyt jo hieman miellyttävämpään vaihtoon, mutta onhan tuossa varmaan jokin muukin säätömahdollisuus kuin vain kick-downin vivun säätö. Kick-downi toimii hyvin, samoiten vaihteet vaihtuvat miltein mukavasti paitsi nyppii hirveästi, jopa mersun laatikoksi.
2-3 vaihtaa jossain hieman alta 40km/h sitten 3-4 vaihtaa jo hieman yli 50km/h, en tiedä onko sitten hyvä vai huono. Ainoa olisi, että haluasin säätää vaihtamaan pehmeämmin, jotta ei näin talvellakaan sutaisi aina kun vaihtaa vaihteen, ja muutenki ei tee takapään kalustolle hyvään tuo rykiminen. Moottorina on 300d vapari.
Otan tuota kick-down vipua viellä niin paljon "pehmeämmäksi" jotta kick-downi toimii juuri ja juuri, eli etsin sopivan rajan, jotta vaihtaminen tapahtuu mahdollisimman hellästi, ilman että kick-downi katoaa. Auto ei muutenkaan ole raketti, joten nopeat vaihdot eivät tosiaan ole pakollisia. Jos olisin kiirrellisempi, oisin ostanu toisen auton. Tämä on käyttö auto, toinen w123 on projektina, jossa tehdään kaikki uudesta palikasta.
722.118 ilman alipainetta
Re: 722.118 ilman alipainetta
Mikäli tuo 722.1xx vaatii sen alipaineen, että laatikko toimisi pehmeästi. Dieselmalleissa on erityinen venttiili kytkettynä ruiskupumppuun, jolla alipinepumpun luomaa alipainetta ohjaillaan laatikon ohjauspainekellolle. ilman alipainetta laatikko luulee, että kaasu on koko ajan pohjassa ja säätää täydet ohjauspaineet, tällöin vaihdot ovat nykiviä. Painetta ei kannata alentaa, sillä tällöin täydellä kaasulla laatikko luistaa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 722.118 ilman alipainetta
Käsittääkseni tämä on sellainen laatikko, jossa ei ole alunperinkään ollut alipainetta. Vaihdelaatikon kyljessä on pieni musta mötikkä johon tulee yksi johto, voiko tämä jotenkin säätää laatikossa jotain ? Autoon on siis jälkeenpäin joskus vaihdettu automaattiloota.
Re: 722.118 ilman alipainetta
En tiennytkään, ennen viestiäsi, että ilman alipaineohjausta olevia laatikoita oli...mutta alkupään w123 diesel-automaateissa ei sitä säätöä tosiaan ollut....se selvisi kun asiaa vähän tutki. Noissa muutamissa w123 diesel automaateissa, mitä olen omistanut, se aina on ollut...
Mikäli laatikon oikella puolella takana on tuo kuvan pieni alipainekenno, laatikko tarvitsee alipaineen. Se musta "pötikkä" on kick-downin venttiili se tarvitsee sähkön kick-down napilta kaasupolkimen alta.
Mikäli tuota alipainekennoa ei ole, sen tilalla on varmaankin säätöruuvi...kiristämällä sitä luultavimmin vaihdot kovenee ja löysäämällä pehmenee...liikaa säädettynä alakaa luistaa...
Mutta kun tuota alipainetunnistusta ei ole...on varmaankin vaikea säätää vanhaa kulunutta laatikkoa kovinkaan optimaalliseksi.
Timppa

Mikäli laatikon oikella puolella takana on tuo kuvan pieni alipainekenno, laatikko tarvitsee alipaineen. Se musta "pötikkä" on kick-downin venttiili se tarvitsee sähkön kick-down napilta kaasupolkimen alta.
Mikäli tuota alipainekennoa ei ole, sen tilalla on varmaankin säätöruuvi...kiristämällä sitä luultavimmin vaihdot kovenee ja löysäämällä pehmenee...liikaa säädettynä alakaa luistaa...
Mutta kun tuota alipainetunnistusta ei ole...on varmaankin vaikea säätää vanhaa kulunutta laatikkoa kovinkaan optimaalliseksi.
Timppa

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 722.118 ilman alipainetta
Tutkailen laatikkoa ja koitan ottaa tarvittavat kuvat, jotta olisimme yhtä mieltä laatikosta, eli käsittääkseni laatikossa ei ole sähköistä kickdownia, vaan kickdown vipu on laatikonkyljessä, kuten etunmaisessa tuossa kuvassa, ja tangot tulee pakosarjan alapuolelta, josta olen säätänyt palloniveltä, pieniä tuloksia jo sillä saanut aikaan. Tarkoitat alipainekennolla tuota laatikon tukikumen vieressä olevaa vaaleaan(toisessa punaista) ison snapsilasin kokoista pötikkää ? Selvitän viellä mihin sähköjohto johtaa siltä mustalta pötikältä, jospa selvisi sen toiminta.
Laatikko on se mikä kuuluukin tuohon moottoriin, moottorissa on myös yorkin ilmastoinnin kompura, eli koko paketti on jostain 79->76 välistä ? Jos oikein muistan niin eikö york korvaantunut 78-79 berg kompuraan joka sijaitsi ohjaustehostimen pumpun alapuolella.
Kiitoksia vaivannäöstä, eiköhän tämäkin ongelma viellä ratkene!
Laatikko on se mikä kuuluukin tuohon moottoriin, moottorissa on myös yorkin ilmastoinnin kompura, eli koko paketti on jostain 79->76 välistä ? Jos oikein muistan niin eikö york korvaantunut 78-79 berg kompuraan joka sijaitsi ohjaustehostimen pumpun alapuolella.
Kiitoksia vaivannäöstä, eiköhän tämäkin ongelma viellä ratkene!
Re: 722.118 ilman alipainetta
Kick downin venttiili on tuossa kaasuasentovivun alapuolella oleva tulitikkuaskin kokoinen musta laatikko, jossa on ruuvi rengas-sähköliittimelle. Laatikon päässä on n. 22mm:n kuusioruuvin kanta. laatikossa kuuluisi olla Kick-downventtiili ainakin varaosakirjojen mukaan.
Se alipaineventtiili on juuri tuo mainitsemasi pötkylä.
Timppa
Se alipaineventtiili on juuri tuo mainitsemasi pötkylä.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.