Miten on, ilmastoinnin asiantuntiat, katoaako kylmäaineen mukana kulkeva öljy putkistosta kun tehdään se tyhjiö kuivatus ja käytetään se toinenkin aine siellä? Oliko se typpeä vai mitälie.
Minä jouduin uusimaan putken vuodon takia ja asentaja ei laittanut öljyä suostuttelustani huolimatta kylmäaineen joukkoon.
Sanoi että kun ei tiedä mitä öljyä siellä on ennestään niin on vaarana että öljyt ei sekoitu keskenään ja "paakkuuntuvat" eivätkä kierrä niinkuin pitäisi.
Aineeksi tuli MP39 jota siellä oli jo ennestäänkin.
vilippus
Lähteekö öljy ilmastointia kuivattaessa ?
Jos homma on tehty niillä automaateilla mitä yleensä korjaamoilla käytetään niin sehän imee järjestelmän kuivaksi, erottaa öljyn pois omaan astiaansa ja punnitsee paljoko kylmäainetta koneessa oli. Ja alipainehoidolla järjestelmä kuivaksi ja tiiveystesti päälle. Sitten oikea määrä tavaraa sisään ja uudet öljyt.
Eli... Pikkusen pelottaa sanoa, mutta jos se häiskä sen tyhjäs moisella laitteella, (mitä luultavammin, se on luvanvaraista hommaa ja vaatii oikeat laitteet) niin se on nyt ilman öljyä. Jos siis pitää paikkansa, ettei laittanut? Ja samoja öljyjähän ei voi laittaa, se öljy ei kestä yhtään ilman happea, pullo on heitettävä öljynkeräykseen jos jää ylimääräistä, ei saa jättää odottamaan seuraavaa asiakasta.
Eli... Pikkusen pelottaa sanoa, mutta jos se häiskä sen tyhjäs moisella laitteella, (mitä luultavammin, se on luvanvaraista hommaa ja vaatii oikeat laitteet) niin se on nyt ilman öljyä. Jos siis pitää paikkansa, ettei laittanut? Ja samoja öljyjähän ei voi laittaa, se öljy ei kestä yhtään ilman happea, pullo on heitettävä öljynkeräykseen jos jää ylimääräistä, ei saa jättää odottamaan seuraavaa asiakasta.
Tiedät paikan, kokeile
Tätä ei tehty niillä automaateilla vaan homman suoritti kymälaite asentaja niillä siirrettävillä laitteilla joita asentajat käyttää esim. kiinteissä kylmiön tai toimistojen ilmastointi asennuksissa.
Tästä kylmäaineet imettiin säiliöön jonka jälkeen teetin tämän korjaus operaation putkistoon.
Eli järjestelmästä oli putket pois jotain 5-6 tuntia. Päät oli kyllä jotenkuten teipattuina kosteuden ehkäisemiseksi.
Seuraavana päivänä oli järjestelmän täyttö jossa ensin noin varttitunnin ajan kuivausta alipaine kompuralla ja sen jälkeen tiiveystesti ja lopuksi aineet sisään.
Minulla on kyllä uusi remontti jo tulossa sillä nyt näyttää että ainetta karkaa suoraan keskeltä ylempää letkua. Letku tulee päältä öljyiseksi ja heti käytön jälkeen näkeekin pientä kuplimista märässä kohdassa. Sehän kyllä viittaisi siihen että on siellä ehkä vähän öljyä koska eikös vuotavan kylmäaineen pitäisi haihtua heti eikä jäädä kastelemaan letkun pintaa?
Varmaan viisaampaa olla käyttämättä koko ilmastointia ennenkuin saa varmuuden öljyjen mukana olosta.
Tästä kylmäaineet imettiin säiliöön jonka jälkeen teetin tämän korjaus operaation putkistoon.
Eli järjestelmästä oli putket pois jotain 5-6 tuntia. Päät oli kyllä jotenkuten teipattuina kosteuden ehkäisemiseksi.
Seuraavana päivänä oli järjestelmän täyttö jossa ensin noin varttitunnin ajan kuivausta alipaine kompuralla ja sen jälkeen tiiveystesti ja lopuksi aineet sisään.
Minulla on kyllä uusi remontti jo tulossa sillä nyt näyttää että ainetta karkaa suoraan keskeltä ylempää letkua. Letku tulee päältä öljyiseksi ja heti käytön jälkeen näkeekin pientä kuplimista märässä kohdassa. Sehän kyllä viittaisi siihen että on siellä ehkä vähän öljyä koska eikös vuotavan kylmäaineen pitäisi haihtua heti eikä jäädä kastelemaan letkun pintaa?
Varmaan viisaampaa olla käyttämättä koko ilmastointia ennenkuin saa varmuuden öljyjen mukana olosta.
Ei hyvältä kuullosta, esimerkiksi *höyrystin ei kestä olla olla "avoimessa" järjestelmässä kauaa, jos järjestelmä kuivataan korjauksien ajaksi niin *höyrystin vaihdetaan aika nopeasti, se ei tykkää ilmasta. Jaska aka 'masentaja' voisi tietää paremmin, minun tieouteni rajoittuu hieman TM/Tuulilasi/netti tietouteen.vilippus kirjoitti: Eli järjestelmästä oli putket pois jotain 5-6 tuntia. Päät oli kyllä jotenkuten teipattuina kosteuden ehkäisemiseksi.
Seuraavana päivänä...
Mutta sanoisin, että todella viisasta olisi olla käyttämättä sitä järjestelmää. Ja kun korjaus on tehty loppuun ja sitten leviää niin onhan sulla kuitti auttamassa vaadetta saada se laite kokoon jos se leikkaa kiinni. Mutta jotenkin kuullostaa nyt hieman huolestuttavalta tuon jätkän toimet:
a) Vanhat öljyt sisässä (kai?) silti ilman kanssa tekemisissä 'patenttisulkijalla'
b) Höyrystimen elämänlanka aika ohuenpuoleinen
c)Pistikö uudet öljyt kehään ollenkaan...
Edit: *Saatto olla viitaten myöhempään kuivain, eikä höyrystin. Mutta jokin elementti siellä ei pidä ilmasta ja menee nopeasti piloille.
Viimeksi muokannut Mariini, Ma 26.07.2004 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiedät paikan, kokeile
ilmastointihuolto
Öljyä lähtee jonkun verran kuivatessa. ei kaikki.
Suurempi huoli on siitä, kun järjestelmä on ollut avonaisena, vaikka tyhjiöpummpaus onkin tehty, pitäisi aina kuivain vaihtaa! (Jos haluaa varmistaa laitteiden toimintaikää sillä systeemi ei pidä lainkaan kosteudesta)
Suurempi huoli on siitä, kun järjestelmä on ollut avonaisena, vaikka tyhjiöpummpaus onkin tehty, pitäisi aina kuivain vaihtaa! (Jos haluaa varmistaa laitteiden toimintaikää sillä systeemi ei pidä lainkaan kosteudesta)
autodidakti
Kuivainta ei kyllä vaihdettu.
Kun ei sopivaa ollut saatavana niin asentaja meinas että "no kokeillaan vanhalla ja kuivataan vähän pitempään"
Lieneekö vaihdettu edellisen omistajan aikanakaan jolloin oli kuulemma uusittu lauhdutin.
Ei kylläkään samassa firmassa missä minä kävin.
Tähän öljyn puutteeseen viitaten kysyisin vielä että kuuleeko teidän autoissanne sitä kompressorin pyörimistä ollenkaan?
Minulla kiihdytyksessä on jossain 2000-3000 kierroksen paikkeilla vähän erillainen ääni kuin ilmastoinnin ollessa pois päältä.
Ei kylläkään paljon mutta jos tarkasti kuuntelee niin erottaa.
Tasaisella ajolla kompuran kytkeytymistä ja irtoamista ei erota äänestä.
Aavistuksen verran kylläkin vetojen vähenemisenä.
Kun ei sopivaa ollut saatavana niin asentaja meinas että "no kokeillaan vanhalla ja kuivataan vähän pitempään"
Lieneekö vaihdettu edellisen omistajan aikanakaan jolloin oli kuulemma uusittu lauhdutin.
Ei kylläkään samassa firmassa missä minä kävin.
Tähän öljyn puutteeseen viitaten kysyisin vielä että kuuleeko teidän autoissanne sitä kompressorin pyörimistä ollenkaan?
Minulla kiihdytyksessä on jossain 2000-3000 kierroksen paikkeilla vähän erillainen ääni kuin ilmastoinnin ollessa pois päältä.
Ei kylläkään paljon mutta jos tarkasti kuuntelee niin erottaa.
Tasaisella ajolla kompuran kytkeytymistä ja irtoamista ei erota äänestä.
Aavistuksen verran kylläkin vetojen vähenemisenä.
Pitääkö muuten paikkaansa että freonien aikaan käytettiin mineraali öljyä ja nykyään esim MP-39.n kanssa synteettisiä (vai oliko toisinpäin)
Mutta pääpointti olisi että näitä ei saisi sekoitella keskenään koska voivat esim. tukkia höyrystimen "paakkuuntuessaan" ?
Minulla ei ole hajuakaan mitä siellä on ja miten entiset öljyt saisikaan pois elleivät ne poistu normaalissa tyhjiöpumppauksessa?
-jopa ressin pukkas tästäkin vielä
Mutta pääpointti olisi että näitä ei saisi sekoitella keskenään koska voivat esim. tukkia höyrystimen "paakkuuntuessaan" ?
Minulla ei ole hajuakaan mitä siellä on ja miten entiset öljyt saisikaan pois elleivät ne poistu normaalissa tyhjiöpumppauksessa?
Pitää juurikin paikkansa, mineraalit vanhassa.vilippus kirjoitti:Pitääkö muuten paikkaansa että freonien aikaan käytettiin mineraali öljyä ja nykyään esim MP-39.n kanssa synteettisiä (vai oliko toisinpäin)
Ja normaali järki sanoo että huuhtelulla se saataisiin sieltä pois.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible