V*TUN Takaveto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Reissuhommissa paljon ajavana tehot tuo turvallisuutta ripeisiin ohituksiin ja isomman moottorin tuomat tehokkaammat jarrut pysäyttää nopeammin. Talvella vaan saa olla kaasun kans tarkkana ohituksissa. Talvirenkaissa kun ei ala säästämään ja joka kolmas talvi uusii rengastuksen niin pärjää liukkaallakin hyvin. Töiden puolesta joutuu ajamaan metsäteitä pitkästikin ennen ku työmaalle pääsee hakemaan 40 tonnin pillarin millä saa lumityöt tehtyä, yllättävät hyvin tuo suht matala väykky lumessa menee kun osaa kaasutella ilman espiä. Tuo kutonen kun jaksaa vääntää pikkukaasullakin hyvin hangessa, kunhan ei jää pohjasta vaan kiikkumaan..:)
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

veskola kirjoitti:Tyhmyyestä sakotetaan, ei ylinopeudesta :lol: :lol: :lol:

:twisted: :lol: :lol: :clap:
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä ne tuntuu sakottavan ihan molemmista. monta kertaa saanu sakot ylinopeudesta ja kerran tyhmyydestä. jos olisin ollu sillä hetkellä, tai edes sen jälkeen viisaampi, niin olisin säästäny selvää rahaa. kysymys oli kuitenkin vaan siitä, että annoin niiden sakottaa, vaikka lain pykälät ei täyttyny, että olis ollu lupa sakottaa kyseisestä asiasta. mutta se on vaan rahaa, mitä sitä murehtimaan. sehän on luotu kiertään.

ja oma mielipide siihen teho asiaan on, että ainakin periaatetasolla mitä enemmän tehoo, niin sitä parempi. suuri teho vaan tuppaa tuomaan enemmän, tai vähemmän miinustakin. joko auto kuluttaa ihan sikana polttoainetta, tai sitten se on vikaherkkä. tai kolmantena sen rakentaminen, hankinta tai ylläpitokulut on kohtuuttomat omalle lompsalle. muutenhan se teho on aina positiivinen juttu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jadox69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 13.08.2011 07:40
Paikkakunta: Turku

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja jadox69 »

Itselläni on käytössä 307 lava mese ja pikkasen on ollut liposaa, kunnes kyllästyin luisteluun ja kävin päivittämässä vuonna -99 paistetut talvipyörät uusiin Kumhon nasta pyöriin.. Samalla laiton lavalle hiekkasäkkejä ja traktorin vanteen! Nyt voi ajaa yli kuuttakymppiä :D
Ja onhan toi 4x4 nipponi tuolla tallissa jos nelikolle tarvetta!
Nykyiset autot:Nissan Terrano 2 -99 2,7 tdic ,vw polo -88 1,3 cl, vw Passat .1.8 variant -99.Ford mondeo 2.5 farkku. MB 307 2.4d -89 Tallissa Mb 300e tomaatti-87, ..wv caddy -84, amazon -66,-68 ja -70 Mitsubishi L200 2.4D -89
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Juuri saavuimme tuolla pahamaineisella takavedolla Suomen lappiin ajettuamme about 2500km. Ruotsissa oli melkoinen lumimyräkkä ja tiet jäisiä - kolmikaistateiden ohituskaistat lumen peitossa. Rekkoja ohittaessa vasemman puolen renkaat olivat aina osittain syvemmän lumen puolella ja oiket lumettomalla, mutta jäisellä puolella. Varsin sukkasiltaan vasemmalla kaistalla piti kiihdytellä ja varsinkin rekkojen kohdalla kelata vauhti ennakkoon, kun kohdalla ei uskaltanut painaa yhtään enempää kaasua. Kaksi kertaa siirtyessäni vasemmalla kaistalle tuli painettua hieman liikaa kaasua ja perä haki kulkureittia käärmeen lailla (ei hyvä kun on perhe kyydissä).

Tiivistelmänä voisin sanoa, että takavedolla pärjää ihan hyvin, myös keskieurooppalaisilla ns. kitkarenkailla, kun pitää järjen mukana ja kuitenkin voi ajaa erittäinkin vauhdikkaasti. Tosin vaimoni kieltäytyi ajamasta ja sanoi että jos tulemme vielä ensi vuonna Suomeen koko matkan niin hän haluaa nelivedon. Ajelin samaa vauhtia Ruotsalaisen GLKn kanssa 200 km ja kyllähän se aika erilailla ajoi nuo rekkojen ohitukset... Toisaalta 95% autonkäyttöajastani ei nelivedolla tee yhtään mitään, joten varmaankin vain toinen auto vaihtuu nelivetoon, jottein tarvitse itse ajaa koko joulumatkaa. (tosin nytkin vaimoni ajoi sitten Suomen osuuden kun täällä näyttivät tiet olevan melkein kesäkunnossa)
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

ssuvik kirjoitti:Jos et huomannut, niin siinä luki että jäärata-auto TMS. Eli mikä tahansa vehje millä kikkailla jossakin muualla kuin liikenteen seassa. Krossipyörä, mönkijä etc. Mönkkärillekään paljoa tarvi paikkaa etsiä, sillä mahtuu mihin vaan. EN ALA SÄTTIMÄÄN ENKÄ SYYLISTÄMÄÄN SUA TAI MUITAKAAN, mutta aika pitkälti kaikki sanoo että "mä en sladittele kuin suljetuilla alueilla, enkä koskaan silloin kun on muita tienkäyttäjiä". Ketä wittuja ne sitten on, ketkä tuolla keskustoissa luisuttelee? Jossakin vaiheessa tulee se "sokeus" omia taitoja kohtaan, kun auto pysyykin hyvin lapasessa. Silloin ruetaan koittamaan hurjempia luisuja, kovemmilla vauhdeilla ym. Joku saattaa rueta pitämään itseään Vatasena. Silloin se vanhingon riski kasvaa.
Oho, meni puolittain herne vissiin nenään, kun en ilmeisesti tarpeeksi tarkasti lukenu.. :D
Noissa ehdotuksissahan on vaan se huono puoli, että mitään suojaa ei ole ittensä ympärillä, eikä lämmitystä, jos sellaista halajaa...
Kerron nyt vaan oman mielipiteeni asioista, näistä ei tarvi sen enempää hermoilla...
Krossipyörä on aika kehno keksintö sikäli, että sillähän kun ei saa ajaa kun suljetulla alueella. Tai ei kait siitä linnaan joudu, jos vähän metässä ajelee... Mutta pitäishän sitä jotenkin ensin saada se pärrä sinne "alueelle"? Ja ei se ainakaan itellä ajaa samaa asiaa, kun autolla "kikkailu", tai muukaan. Onhan se ihan oma lajinsa. Eikä sellasen pitäminen ihan halpaa ole, koneremonttiakin joutunee tekee vähän väliä, polttoainekulutkin jonkinmoiset..? Mönkijä ois oikein mukava, nelivetoinen työmönkijä ois ihan tarpeellinenkin, mutta eihän nyt mitään kiinalaisia viitti ostaa. Ja mitäpä taas tekee sellasella mallilla, jolla ei saa ajaa tiellä? Taas pomppaa hinnat kattoon, ei noita merkkimönkijöitä mistään lahjaksi saa... :? Mönkijällähän kikkailu jo vähän vastaisikin autolla ajoa, mutta missäs tuollasella sitten kikkailla, muualla kuin jossain leikkipuistossa (jossei siellä yleisillä teillä saa yksikseen kikkailla?), varmasti tulee sanomista...

Keskustoissa sladittelevia wittuja myä ollaan. :D Ake, make, Pera1 ja mä. :P No, itellä ainakaan ei edes kantti riitä ajamaan "lujaa" sladissa. Yleensä se on sitä risteyksessä vähä luistoa, hui kun on kiwaa meininkiä. :angel: Välillä sitten jossain mennään vähä enempi luistoa. :thumbup: Ja huomaa sitä välillä, jos oikein kovaksi meinaa meno mennä, alkaa tulee niitä hetkiä, että oho, tuossa ois voinu käydäkkin jotain... Itellä kikkailut pysyny niin maltillisella tasolla kuitenkin, että pari kertaa ollu toisenpään renkaat jossain aurauspenkassa( koskaan ei ole auto ollut siis edes ojassa), lähinnä siitäkin johtuen, ettei koskaan ole ollu mitään niin "paskaa" autoa, millä ei ois ollu mitään väliä, niin on pitäny varoakkin ettei mene vehkeet rikki.
Mutta on mullakin tuttavapiirissä niitä, jotka vois vaikka "heti haastaa vatasen"!. Hyvinpä ovat ajaneet, ei siinä mitään, silti jos kyytiin sattuu, niin aina pelottaa josko käy jotain... :roll:
kardaani kirjoitti:
dealer kirjoitti:Paljon paremmin lähtee liukkaista risteyksistä pikku etuvetokinneri kuin takaveto (124,202,210) mutta en silti sen perusteella valitse autoa.
Satakaksnelonen ASD lukolla ja hyvillä renkailla on aika hyvä ei-nelivetoisista. Tai mikä vaan missä on ASD.
Olen aivan samoilla linjoilla. Jos rengassetit ovat samat etu-ja takavedoissa ilman asd:tä, niin kyllä se on päivän selvää, että takavedolla olet ongelmissa selvästi herkemmin kun esim. hirvimettällä koitetaan autolle tien sivusta paikkaa hakea talvella. Jos joku ajaa vaan yleisillä teillä, niin kaikillahan sitä pääsee pääosin niin, että ei kiinni jää....paitsi W201:lla voit jäädä yllättävän helppoihinkin paikkoihin. Takavedolla täytyy tietää auton rajat...itse olen joka tapauksessa takavetoisten vankka kannattaja!
Täytyy tähän sanoa, että kyllä tuo BMW lähtee paremmin noilla huonoilla takarenkailla, kuin pari etuvetojapsia hyvillä renkailla. Tuntuu järjettömältä, miten raskas takaveto huonoilla vetävillä renkailla "irtoaa" niin hyvin... Luulis että kevyt etuveto kiihtyisi hyvin... Vai onko se vaan sitte moottorin luonne, bensa vastaan 2 krt isompi turbodiesel, jossa on sitä vääntöä melkein 4 kertaa enemmän? Ja Bmw:ssä painojakauma taitaa kuitenkin kohtalaisen hyvä olla. Ja tietysti, siirtyyhän se paino kiihdytettäessä taaksepäin, vetäville pyörille... Ylämäkeen tuota saa peruuttaakin sitte, ei nouse kauhean maireasti! :x

Pitäis tuohon nelikkoon saada sisemmän raidetangonpäät vaihdettua ja jos se sitte kelpais konttorisedälle (ainakin vois mennä näyttää..), sais nelikon ajoon! Sitä hetkeä on nyt odotettu kohta 2 vuotta.. :thumbup:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tässähän on selvästi laitettu vetotavat paremmuusjärjestykseen.... :wink:

Kuva

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1220
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mikä on etuvedon vastakohta :?: :think:
-Haittaveto :!: :P
pariisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 29.03.2013 11:22

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja pariisi »

Onneksi slk on takaveto muuten ei olisi mitään pitoa.Nyt alla michelin kitkat ja kun 2 vaihteella 40km/h nopeudesta laittaa kasun pohjaan alkaa luistonestovilkkua.Ei ole tehoa kuin 193+ahdinpyörä muutos.
slk230K 97
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

pariisi kirjoitti:Onneksi slk on takaveto muuten ei olisi mitään pitoa.Nyt alla michelin kitkat ja kun 2 vaihteella 40km/h nopeudesta laittaa kasun pohjaan alkaa luistonestovilkkua.Ei ole tehoa kuin 193+ahdinpyörä muutos.
Auttaiskohan pito-ongelmiin se, että laittais ihan oikeat kesärenkaat?
E350CDI&A180CDI
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

ssuvik kirjoitti:
pariisi kirjoitti:Onneksi slk on takaveto muuten ei olisi mitään pitoa.Nyt alla michelin kitkat ja kun 2 vaihteella 40km/h nopeudesta laittaa kasun pohjaan alkaa luistonestovilkkua.Ei ole tehoa kuin 193+ahdinpyörä muutos.
Auttaiskohan pito-ongelmiin se, että laittais ihan oikeat kesärenkaat?
Sinällään onhan se ihme että jotkut valmistajat saavat +300hv eturenkaiden kautta katuun ilman vetelyjäkin.

.
Opel, "weird lieben autos"....
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja th56307 »

LopenUupunut kirjoitti:
ssuvik kirjoitti:
pariisi kirjoitti:Onneksi slk on takaveto muuten ei olisi mitään pitoa.Nyt alla michelin kitkat ja kun 2 vaihteella 40km/h nopeudesta laittaa kasun pohjaan alkaa luistonestovilkkua.Ei ole tehoa kuin 193+ahdinpyörä muutos.
Auttaiskohan pito-ongelmiin se, että laittais ihan oikeat kesärenkaat?
Sinällään onhan se ihme että jotkut valmistajat saavat +300hv eturenkaiden kautta katuun ilman vetelyjäkin.

.
Mikä tuollainen ihme on? Kaikki tehokkaat etuvedot joita olen päässyt kokeilemaan ovat vedelleet ikävästi.

Mutta kitkat eivät todellakaan ole kesärenkaat.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

th56307 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
ssuvik kirjoitti:
pariisi kirjoitti:Onneksi slk on takaveto muuten ei olisi mitään pitoa.Nyt alla michelin kitkat ja kun 2 vaihteella 40km/h nopeudesta laittaa kasun pohjaan alkaa luistonestovilkkua.Ei ole tehoa kuin 193+ahdinpyörä muutos.
Auttaiskohan pito-ongelmiin se, että laittais ihan oikeat kesärenkaat?
Sinällään onhan se ihme että jotkut valmistajat saavat +300hv eturenkaiden kautta katuun ilman vetelyjäkin.

.
Mikä tuollainen ihme on? Kaikki tehokkaat etuvedot joita olen päässyt kokeilemaan ovat vedelleet ikävästi.

Mutta kitkat eivät todellakaan ole kesärenkaat.
Fordihan näistä on kait parhaiten onnistunut, ainakaan Focus RS ja ST220 Mondeo ei vetele.....Mondeossa tosin vain 220hv.

.
Opel, "weird lieben autos"....
pariisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 29.03.2013 11:22

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja pariisi »

Kyllä michelinin renkaat ovat aika pehmeää seosta mutta tosi se on että renkaista johtuu että ei ole pitoa.Paras tehokas etuvetoinen mitä olen ajanut oli fiat coupe 2.0 turbo 220hv-95 ei vedellyt yhtään siinä on kyllä vakiona lukko vaikka on etuveto.
slk230K 97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: V*TUN Takaveto

Viesti Kirjoittaja dealer »

LopenUupunut kirjoitti:
ssuvik kirjoitti:
pariisi kirjoitti:Onneksi slk on takaveto muuten ei olisi mitään pitoa.Nyt alla michelin kitkat ja kun 2 vaihteella 40km/h nopeudesta laittaa kasun pohjaan alkaa luistonestovilkkua.Ei ole tehoa kuin 193+ahdinpyörä muutos.
Auttaiskohan pito-ongelmiin se, että laittais ihan oikeat kesärenkaat?
Sinällään onhan se ihme että jotkut valmistajat saavat +300hv eturenkaiden kautta katuun ilman vetelyjäkin.

.
Juuei ei ei onnistu etuvedolla :thumbdown:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin