Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
-
Sprinter retkiautona
- Sisäänajossa

- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 26.12.2012 17:31
Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Autoni on 10 vuotta vanha ns. puoliautomaatti Sprinter, dieselmoottorilla. Viimeisinä ( 3-4 ) talvina on ollut käynnistyongelmia, joita eri huoltoliikkeet ovat ratkoneet, joskus hetkellisesti saaneet kuntoon. Kuitenkin pakkasella (alle -6 C) ongelmat jatkuvat.
Autossa on moottorin Werbasto, mutta sekin lopetti toimintansa marraskuussa.
Tehdyt korjaukset vuonna 2012:
tarkistettu jopa kahteen kertaan suuttimet, kaikki kunnossa
vaihdettu polttoaineputken kaikki tiivisteet (ilmeisesti 6 kpl) ja muovista tehty venttiili sekä polttoainesuodatin
vaihdettu muovinen polttoaineputki
tarkistettu, ettei polttoaineputkeen mene ilmaa, eikä polttoaine valu seisoessa takaisin tankkiin
vaihdelaatikko uusittu (ei liittynyt käynnistysongelmaan pakkasella)
paineistuksen hoitava pumppu uusittu (käynnistyy, kun ovi avataan ja paineistaa vaihteiston ja kytkimen hydrauliikkaa ...)
öljyt vaihettiin tammikuussa 2012, menossa uudestaan vahtamaan moottoriöljyt huomenna.
akku on tarkistettu, on kunnossa (2v. vanha)
starttimoottori saa virtaa (tarkistettu)
Viime viikolla, kun dieselhuollon (polttoineen syöttö ja suuttimien tarkistus) jälkeen pakkasaamuna auto ei käynnistynyt. Olin ennen huollosta lähtöä kysynyt, että käynnistyykö varmasti huomenaamulla. Kun ei käynnistynyt, niin dieselhuollon porukka tuli käynnistämään kotipihalle. Diagnoosina oli vaihtoehtoja:
starttimoottori ei jostain syystä anna riittävän korkeita kierrosnopeuksia, syynä esim.
- moottoriöljyt jäykät
- starttimoottorissa vika, ettei jaksa pyörittää
Tällä palstalla on varmaan toisiakin, joilla on ollut samanlaisia ongelmia.
Mitä minun pitäisi tehdä ja mihin huoltoon suosittelette auton vietävän Helsingissä? Kuinka paljon starttimoottorin vaihto maksaa?
Webastosta: missä olisi huoltamo, joka osaisi korjata moottorin Webaston kohtuuhintaan? Paljonko korjaus mahtaa maksaa ja paljonko uusi Webasto maksaisi?
Olisiko parempi/halvempi asentaa sähköinen moottorilämmitin?
Apua odottaen. Kiitos etukäteen!
Autossa on moottorin Werbasto, mutta sekin lopetti toimintansa marraskuussa.
Tehdyt korjaukset vuonna 2012:
tarkistettu jopa kahteen kertaan suuttimet, kaikki kunnossa
vaihdettu polttoaineputken kaikki tiivisteet (ilmeisesti 6 kpl) ja muovista tehty venttiili sekä polttoainesuodatin
vaihdettu muovinen polttoaineputki
tarkistettu, ettei polttoaineputkeen mene ilmaa, eikä polttoaine valu seisoessa takaisin tankkiin
vaihdelaatikko uusittu (ei liittynyt käynnistysongelmaan pakkasella)
paineistuksen hoitava pumppu uusittu (käynnistyy, kun ovi avataan ja paineistaa vaihteiston ja kytkimen hydrauliikkaa ...)
öljyt vaihettiin tammikuussa 2012, menossa uudestaan vahtamaan moottoriöljyt huomenna.
akku on tarkistettu, on kunnossa (2v. vanha)
starttimoottori saa virtaa (tarkistettu)
Viime viikolla, kun dieselhuollon (polttoineen syöttö ja suuttimien tarkistus) jälkeen pakkasaamuna auto ei käynnistynyt. Olin ennen huollosta lähtöä kysynyt, että käynnistyykö varmasti huomenaamulla. Kun ei käynnistynyt, niin dieselhuollon porukka tuli käynnistämään kotipihalle. Diagnoosina oli vaihtoehtoja:
starttimoottori ei jostain syystä anna riittävän korkeita kierrosnopeuksia, syynä esim.
- moottoriöljyt jäykät
- starttimoottorissa vika, ettei jaksa pyörittää
Tällä palstalla on varmaan toisiakin, joilla on ollut samanlaisia ongelmia.
Mitä minun pitäisi tehdä ja mihin huoltoon suosittelette auton vietävän Helsingissä? Kuinka paljon starttimoottorin vaihto maksaa?
Webastosta: missä olisi huoltamo, joka osaisi korjata moottorin Webaston kohtuuhintaan? Paljonko korjaus mahtaa maksaa ja paljonko uusi Webasto maksaisi?
Olisiko parempi/halvempi asentaa sähköinen moottorilämmitin?
Apua odottaen. Kiitos etukäteen!
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Ennemin kin on kyse siitä että paine ei nouse tarpeeksi kuin siitä että startti ei pyöritä tarpeeksi
(jos se nyt yhtään normaalisti pyörittää)
kurvaa jos etelä suomessa ajelet niin kurvaa kuusenalle...
selvitellän mikä sillä on
(jos se nyt yhtään normaalisti pyörittää)
kurvaa jos etelä suomessa ajelet niin kurvaa kuusenalle...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
-
Sprinter retkiautona
- Sisäänajossa

- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 26.12.2012 17:31
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Kiitos nopeasta vastauksesta, mutta mistähän paineesta mahtaisi olla kyse? ja minkä kuusenalla sitä selviteltäisiin?
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Eiköhän kyse ole rail-paineesta. Paa yv:tä nimimerkki CDI203 niin selviää missä kuusen alusta on 
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
Sprinter retkiautona
- Sisäänajossa

- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 26.12.2012 17:31
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Jos oikein olen ymmärtänyt, dieselhuolto tarkisti koko polttoainepuolen. Ei ongelmia paineissa, eikä mitään ilmavuotoja.
Huomenna aamulla, kun pakkanen on laskenut ja ollaan nollakelissä, niin auto lähtee käyntiin. Siis kysymys: mikä aiheuttaa ongelman kylmällä ilmalla?
Olisiko moottorilämmitin (Wbasto) korjattava tai asennettava sähköinen lämmitys?
Huomenna aamulla, kun pakkanen on laskenut ja ollaan nollakelissä, niin auto lähtee käyntiin. Siis kysymys: mikä aiheuttaa ongelman kylmällä ilmalla?
Olisiko moottorilämmitin (Wbasto) korjattava tai asennettava sähköinen lämmitys?
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Tuo CDI203 on ammattilainen. Laita sille yv.
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Starilla näkee mikä puuttuu käynnistyshetkellä, joko railpaine tai nokan tai kammen pyörintätieto.Sprinter retkiautona kirjoitti:Jos oikein olen ymmärtänyt, dieselhuolto tarkisti koko polttoainepuolen. Ei ongelmia paineissa, eikä mitään ilmavuotoja.
Huomenna aamulla, kun pakkanen on laskenut ja ollaan nollakelissä, niin auto lähtee käyntiin. Siis kysymys: mikä aiheuttaa ongelman kylmällä ilmalla?
Olisiko moottorilämmitin (Wbasto) korjattava tai asennettava sähköinen lämmitys?
Veikkaan että suuttimessa tai useammassa liikaa ohivuotoa, mutta veikkaus ei tietenkään täsmää em. dieselhuollon tutkimustulosten kanssa.
Sen voin sanoa suoraan että väärissä paikoissa on yritetty korjata jos ongelmat alkavat noin -6 asteessa eivätkä ole saaneet kuntoon, ihan peruskauraa osaavalle mersuhuollolle noiden korjaaminen.
wiimax.fi
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Niinpä ja disel huoltojakin on monenlaisia...dealer kirjoitti:Starilla näkee mikä puuttuu käynnistyshetkellä, joko railpaine tai nokan tai kammen pyörintätieto.Sprinter retkiautona kirjoitti:Jos oikein olen ymmärtänyt, dieselhuolto tarkisti koko polttoainepuolen. Ei ongelmia paineissa, eikä mitään ilmavuotoja.
Huomenna aamulla, kun pakkanen on laskenut ja ollaan nollakelissä, niin auto lähtee käyntiin. Siis kysymys: mikä aiheuttaa ongelman kylmällä ilmalla?
Olisiko moottorilämmitin (Wbasto) korjattava tai asennettava sähköinen lämmitys?
Veikkaan että suuttimessa tai useammassa liikaa ohivuotoa, mutta veikkaus ei tietenkään täsmää em. dieselhuollon tutkimustulosten kanssa.
Sen voin sanoa suoraan että väärissä paikoissa on yritetty korjata jos ongelmat alkavat noin -6 asteessa eivätkä ole saaneet kuntoon, ihan peruskauraa osaavalle mersuhuollolle noiden korjaaminen.
ko vika jää myös usein vehossa löytymätä
(nykyisin tosin paremin tieto ilmeiseti levinyt sinnekin miten sitä hakea)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
-
Sprinter retkiautona
- Sisäänajossa

- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 26.12.2012 17:31
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Kuten arvelin, MERSU KÄYNNISTYI! Auton lämpömittari näytti -5,5 C. Pitkään pyöritti, mutta loputa hörähti käyntiin.dealer kirjoitti:Starilla näkee mikä puuttuu käynnistyshetkellä, joko railpaine tai nokan tai kammen pyörintätieto.Sprinter retkiautona kirjoitti:Jos oikein olen ymmärtänyt, dieselhuolto tarkisti koko polttoainepuolen. Ei ongelmia paineissa, eikä mitään ilmavuotoja.
Huomenna aamulla, kun pakkanen on laskenut ja ollaan nollakelissä, niin auto lähtee käyntiin. Siis kysymys: mikä aiheuttaa ongelman kylmällä ilmalla?
Olisiko moottorilämmitin (Wbasto) korjattava tai asennettava sähköinen lämmitys?
Veikkaan että suuttimessa tai useammassa liikaa ohivuotoa, mutta veikkaus ei tietenkään täsmää em. dieselhuollon tutkimustulosten kanssa.
Sen voin sanoa suoraan että väärissä paikoissa on yritetty korjata jos ongelmat alkavat noin -6 asteessa eivätkä ole saaneet kuntoon, ihan peruskauraa osaavalle mersuhuollolle noiden korjaaminen.
Nyt kun on luvasssa lauhat kelit, niin pääsee liikkeelle. Dieselhuolto on Joutsenossa, pitää kai laittaa reklamaatio liikkeelle, koska veloittivat 3,5 tuntia töitä ja ei mitään parannusta
Mistähän täältä Hesasta löytyisi osaava Sprinterin korjaajaa?
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
Taisin laittaa jo yhteys tiedot...Sprinter retkiautona kirjoitti:Kuten arvelin, MERSU KÄYNNISTYI! Auton lämpömittari näytti -5,5 C. Pitkään pyöritti, mutta loputa hörähti käyntiin.dealer kirjoitti:Starilla näkee mikä puuttuu käynnistyshetkellä, joko railpaine tai nokan tai kammen pyörintätieto.Sprinter retkiautona kirjoitti:Jos oikein olen ymmärtänyt, dieselhuolto tarkisti koko polttoainepuolen. Ei ongelmia paineissa, eikä mitään ilmavuotoja.
Huomenna aamulla, kun pakkanen on laskenut ja ollaan nollakelissä, niin auto lähtee käyntiin. Siis kysymys: mikä aiheuttaa ongelman kylmällä ilmalla?
Olisiko moottorilämmitin (Wbasto) korjattava tai asennettava sähköinen lämmitys?
Veikkaan että suuttimessa tai useammassa liikaa ohivuotoa, mutta veikkaus ei tietenkään täsmää em. dieselhuollon tutkimustulosten kanssa.
Sen voin sanoa suoraan että väärissä paikoissa on yritetty korjata jos ongelmat alkavat noin -6 asteessa eivätkä ole saaneet kuntoon, ihan peruskauraa osaavalle mersuhuollolle noiden korjaaminen.
Nyt kun on luvasssa lauhat kelit, niin pääsee liikkeelle. Dieselhuolto on Joutsenossa, pitää kai laittaa reklamaatio liikkeelle, koska veloittivat 3,5 tuntia töitä ja ei mitään parannusta![]()
Mistähän täältä Hesasta löytyisi osaava Sprinterin korjaajaa?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Sprinterin käynnistysongelma kylmällä
No eikös me kaikki olla ammattilaisia? CDI203:een taas kannattaa ottaa yhteyttä hänen harrastustensa takia (ammattilaisethan ei täällä saa omaa toimintaansa mainostaakaan elleivät sponsoroi foorumia).etrade kirjoitti:Tuo CDI203 on ammattilainen. Laita sille yv.



