
käyttöautona 300 TE 4-Matic
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Yhden dieselin jakolaatikon purkaneena ihmettelin tuota 4-pulttista laippaa, mutta tuostahan sekin selvis: dieselissä ei siis olekaan etummaista rättiniveltä ollenkaan. Erikoista.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Bensassa on kovempi moottorijarrutus, vaatii varmaan hieman pehmennystä. Olisko lisäksi turbodieselin vääntö on niin raju
, että se on varmaan vaatinut vahvistusta....

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Nyt olisi takana kohta 18 000 km. keskikulutus matkalla tippui jo alle 11 l / 100 km...
- Etukallistuksen vaimentajan ulkopäitten silmälaakerit kolisevat (näitä ei ole kuin 4-maticissa), uudet tilattu saksasta.
- Kardaani tärisee yhä ärsyttävästi 90 km/h, keskiristikko oli sittenkin liian kulunut, rättinivelien vaihto ei auttanut tärinään...tosin ne olivat jo aivan loppu.
"Facelitkin" tehty, vaseliinilla oli hyvä pysäyttää alkavan pintaruosteen eteneminen, avohammaspyörävaseliini on niin kauheaa, sotkevaa törkyä, että kylkipaneleilla suojaa käyttäjää kätevästi sotkeentumiselta.
paneleiila:

ja ilman, viime lokakuulta:

- Etukallistuksen vaimentajan ulkopäitten silmälaakerit kolisevat (näitä ei ole kuin 4-maticissa), uudet tilattu saksasta.
- Kardaani tärisee yhä ärsyttävästi 90 km/h, keskiristikko oli sittenkin liian kulunut, rättinivelien vaihto ei auttanut tärinään...tosin ne olivat jo aivan loppu.
"Facelitkin" tehty, vaseliinilla oli hyvä pysäyttää alkavan pintaruosteen eteneminen, avohammaspyörävaseliini on niin kauheaa, sotkevaa törkyä, että kylkipaneleilla suojaa käyttäjää kätevästi sotkeentumiselta.
paneleiila:

ja ilman, viime lokakuulta:

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Pientä päivitysta.
Yli vuosi ajeltu, Ajomäärä: n. 23 tkm.
Uusittua:
- Etuvaloumpio. Hyväkuntoinen Hellan umpio alkoi vuotamaan lasin tiivistesaumasta, tilalle Boschin umpio uudella lasilla.
- Tarvike-etuvilkun kiinnityslipareet antautuivat umpiota vaihtaessa, uusi tarvikevilkku tilalle.
Mietittyä
- Kardaanin tärinän ihmettelyä ja kokeilua, rättinivelien tasapainotus ei auta, ristikko siis jämähtänyt...vaihdettava jossain välissä.
- Kuskin jakkaran istuinosan lämmitys pitäisi korjata, kankkua palelee aamuisin.
- Konepellin äänieristys pitäisi rakentaa.
- Takaluukun voisi vaihtaa, helma on ihan ehyt, mutta tähden ympärillä ikävästi ruostetta, en millään jaksaisi alkaa hitsaamaan käyttöautoa.
Yhteenvetona:
- Ihmeen hyvin on vuosi mennyt, yllättävän pienellä vaivalla on päässyt, kun vertaa esim. Sami H:n 4-Maticiin. Kilometrejä tuli paljon enemmän kuin alkuun suunnittelin yli 10000km. yli arvion...ilmeisesti toimiva auto siis.
Yli vuosi ajeltu, Ajomäärä: n. 23 tkm.
Uusittua:
- Etuvaloumpio. Hyväkuntoinen Hellan umpio alkoi vuotamaan lasin tiivistesaumasta, tilalle Boschin umpio uudella lasilla.
- Tarvike-etuvilkun kiinnityslipareet antautuivat umpiota vaihtaessa, uusi tarvikevilkku tilalle.
Mietittyä
- Kardaanin tärinän ihmettelyä ja kokeilua, rättinivelien tasapainotus ei auta, ristikko siis jämähtänyt...vaihdettava jossain välissä.
- Kuskin jakkaran istuinosan lämmitys pitäisi korjata, kankkua palelee aamuisin.
- Konepellin äänieristys pitäisi rakentaa.
- Takaluukun voisi vaihtaa, helma on ihan ehyt, mutta tähden ympärillä ikävästi ruostetta, en millään jaksaisi alkaa hitsaamaan käyttöautoa.
Yhteenvetona:
- Ihmeen hyvin on vuosi mennyt, yllättävän pienellä vaivalla on päässyt, kun vertaa esim. Sami H:n 4-Maticiin. Kilometrejä tuli paljon enemmän kuin alkuun suunnittelin yli 10000km. yli arvion...ilmeisesti toimiva auto siis.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
No, kuka tahansa pääsee helpommalla ku meiksä, enkä kyllä aikonu enää samanlaista vuotta maticin parissa viettää. Mutta mun maticci ei ollukaan vielä käyttöautona vaan täys kunnostusprojekti. Vasta käyttöhän sen paljastaa, millasessa sopassa mun lusikka on.unski kirjoitti:Ihmeen hyvin on vuosi mennyt, yllättävän pienellä vaivalla on päässyt, kun vertaa esim. Sami H:n 4-Maticiin.
Kiva, että sulla auto on toiminu ja pikkuvaivalla. Toiveita siis on, että näillä oikeesti voi ajaakin

Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
No sehän on hyvä että matikki on pelannut, kohtahan sille alkaa olla suituisat kelitkin toivon mukaan
Vissiin se minun tekemä 1euron kustantanut korjauskin on vielä toiminut hydraulipumpussa?

190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Mites toi kun luin että on punaiset öljyt järjestelmässä niin voiko sen todella korvata atf ölpällä? Mulla kun on koko hydr,järjestelmä tyhjä ja ei ole mitään tietoa et onko kovakin vuotamaan toi jakis.
tein itse ja säästin
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Hyvin minulla on ATF toiminut, tosin kylmänä on neliveto hidas kytkeytymään päälle. ATF:hän on myös "hydrauliöljyä" sillä automaatissahan ja ohjaustehostimessa sen tehtävänä on pääasiassa toimia välittäjäaineena, kun osia siirrellään paikasta toiseen. ATF toimii paremmin lämpimänä, joten luulakseni osittain sen takia jakolaatikossa ja lukkoperässä käytetään hydrauliöljyä. Öljyhän ei kierrä järjestelmän tietyissä osissa ollenkaan, joten se ei pakkasessa edes paljoa lämpene. Mutta hyvin on toistaiseksi toiminut.Mites toi kun luin että on punaiset öljyt järjestelmässä niin voiko sen todella korvata atf ölpällä?
normitilanteissa viskositeetti on melko sama, ohessa esimerkkejä.
Neste ATF X:
Viskositeetti
mm2/s (cSt)
40 °C 100 °C
37 7,5
Neste Mutihydrauli
Viskositeetti
mm2/s (cSt)
40 °C 100 °C
22 5,3
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
Jaaha, yli vuosi olisi täynnä 4-maticilla ja n. 24 000 km.. Näin jouluaattona, mietin, että jos antaisi itselleen lahjan ja laittaisi Maticin myyntiin.
Mikään tarve ei oikeastaan ole, mutta pari häiritsevää pikkujuttua aiheuttaa mietintää, jotenkin on näin talvella virta loppu... Vaihdossa voisi sitten ottaa seuraavan ihmetyksen ja tutkimuksen kohteen...jos nyt joku edes innostuu ajatuksesta hommata hyvin etenevää, mielestäni kohtuu hyväkuntoista "perhejuoppoa"
Mikään tarve ei oikeastaan ole, mutta pari häiritsevää pikkujuttua aiheuttaa mietintää, jotenkin on näin talvella virta loppu... Vaihdossa voisi sitten ottaa seuraavan ihmetyksen ja tutkimuksen kohteen...jos nyt joku edes innostuu ajatuksesta hommata hyvin etenevää, mielestäni kohtuu hyväkuntoista "perhejuoppoa"

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
4-matic rupesi pitämään lukkoja päällä. Jarruvalokatkaisin ja ABS releet vaihdettu, ABS tunnistimet putsattu. Hydrauliöljyä kuluu jonkin verran, perän tasonsäädön letku on vaihdettu, eli jakolaatikkoon kai se sitten tihkuu. Voisiko se lukkojen päällememinen johtua liiasta tavarasta jakolaatikossa?
Re: käyttöautona 300 TE 4-Matic
En usko. Vaihda ylijänniterele ja lue vikakoodit.Mopsi kirjoitti:4-matic rupesi pitämään lukkoja päällä. Jarruvalokatkaisin ja ABS releet vaihdettu, ABS tunnistimet putsattu. Hydrauliöljyä kuluu jonkin verran, perän tasonsäädön letku on vaihdettu, eli jakolaatikkoon kai se sitten tihkuu. Voisiko se lukkojen päällememinen johtua liiasta tavarasta jakolaatikossa?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006