sprinter takajarrurummun irroitus
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
sprinter takajarrurummun irroitus
Hei!
Mb sprinter vm2006? 4x4 2.2L
Käsijarruvaijeria olin vaihtamas oikealle taakse mutta rumpu ei tunnu lähtevän millään irti, on hakattu moskalla ja väännelty ja käännelty. silti ei tunnu edes hievahtavan mihinkään suuntaan! jarrusatula,satulan teline sekä rummunlukite torx pultti irroitettu.
Nyt tarvitaan jotain niksiä millä rummun saisi pois. Kiitos!
Mb sprinter vm2006? 4x4 2.2L
Käsijarruvaijeria olin vaihtamas oikealle taakse mutta rumpu ei tunnu lähtevän millään irti, on hakattu moskalla ja väännelty ja käännelty. silti ei tunnu edes hievahtavan mihinkään suuntaan! jarrusatula,satulan teline sekä rummunlukite torx pultti irroitettu.
Nyt tarvitaan jotain niksiä millä rummun saisi pois. Kiitos!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
vaijeri ollut poikki ainaki 20tkm joten eiköhän nuo löysällä ole?klonksvaagen kirjoitti:Seisontajarrukengät löysätty ?
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
No vaijeri on sitten ainakin löysällä! 
...mutta palat löysätään pultinreiästä mensselillä ratasta pyörittämällä.
Tosin, kyllä sen pitäisi edes "hievahtaa" vaikka palat ottaisikin kiinni, pomppaa vaan takaisin jos niistä kiinni on.
Veikkaan, että ruostunut keskiöstä kiinni.
Pari napakkaa moskalla renkaan kiinnityspintaan, ulosvetäjällä jännitykseen, ja takapuolelle iskua!
Eikä tolla kuvan "kellosepän vasaralla", vaan MOSKALLA!

...mutta palat löysätään pultinreiästä mensselillä ratasta pyörittämällä.
Tosin, kyllä sen pitäisi edes "hievahtaa" vaikka palat ottaisikin kiinni, pomppaa vaan takaisin jos niistä kiinni on.
Veikkaan, että ruostunut keskiöstä kiinni.
Pari napakkaa moskalla renkaan kiinnityspintaan, ulosvetäjällä jännitykseen, ja takapuolelle iskua!
Eikä tolla kuvan "kellosepän vasaralla", vaan MOSKALLA!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
onko hajuja missäpäin reikä sijaitsee? juu ei tosiaan liikkunut milliäkään. ulosvetäjää ei löydy käyttöön. levyn takapuolelta ei pääse iskemään koska levy pitäisi laittaa vielä takaisin. jätin crc:t lillumaan rumpuun jospa se lähtis sitten. voisi kokeilla tunkilla työntää ulospäin samalla vasaralla avittaen, kun ei vaan jarrukengät hajoaisi?Risto113 kirjoitti:No vaijeri on sitten ainakin löysällä!
...mutta palat löysätään pultinreiästä mensselillä ratasta pyörittämällä.
Tosin, kyllä sen pitäisi edes "hievahtaa" vaikka palat ottaisikin kiinni, pomppaa vaan takaisin jos niistä kiinni on.
Veikkaan, että ruostunut keskiöstä kiinni.
Pari napakkaa moskalla renkaan kiinnityspintaan, ulosvetäjällä jännitykseen, ja takapuolelle iskua!
Eikä tolla kuvan "kellosepän vasaralla", vaan MOSKALLA!
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Pultin reikiä on viisiRobin Packalen kirjoitti:onko hajuja missäpäin reikä sijaitsee? juu ei tosiaan liikkunut milliäkään. ulosvetäjää ei löydy käyttöön. levyn takapuolelta ei pääse iskemään koska levy pitäisi laittaa vielä takaisin. jätin crc:t lillumaan rumpuun jospa se lähtis sitten. voisi kokeilla tunkilla työntää ulospäin samalla vasaralla avittaen, kun ei vaan jarrukengät hajoaisi?

[Edit]

Ei kai nuita rumpuja auota ennen kuin ne on tuonnäköiset

Hox hox tuossa se säätöpyörä näkyy...
[/Edit]
Viimeksi muokannut klonksvaagen, Pe 28.12.2012 17:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Parin kilon moskaa vähintään kun näyttää tohon vanteen kiinnityspintaan, pitäis lopulta napsahtaa irti ruosteista. Mutta ei se mitään, sen jälkeen ongelmaksi muodostuu levyn sisällä oleva ruoste ja muu paska joka hirttää levyn kiinni napaan väliin jäädessään 

Käyttis: W210 E55 AMG -00
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
kiitos vaan
pari pötköö dynyy jarrukilven taakke niin eikös tuo oikene
ei vaineskaa, pitää koittaa viel mennä näyttää sille vähän voimaa, katotaan kumpi nöyrtyy ennemmin viinapullon jälkeen, minä vai mersu 



Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Se säätö pitää löysätä,ennen on turha ruveta leipomaan lekalla.
Ja muutamalla ohilyönnillä,voi varata uudet levyt taakse.(jos se on vähänkään kiero,niin leipoo pultit poikki ja niin edelleen)
T Jamppa
Ja muutamalla ohilyönnillä,voi varata uudet levyt taakse.(jos se on vähänkään kiero,niin leipoo pultit poikki ja niin edelleen)
T Jamppa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
juu tarkoitus tosiaan olisi saada ehjänä rumpu/levy pihalle. on melkein uusi levy ja palat.jamppa kirjoitti:Se säätö pitää löysätä,ennen on turha ruveta leipomaan lekalla.
Ja muutamalla ohilyönnillä,voi varata uudet levyt taakse.(jos se on vähänkään kiero,niin leipoo pultit poikki ja niin edelleen)
T Jamppa
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
luulin hulluksi tulevan kun jo aiemmin koitin pultin rei'istä tiirailla mitäkä sieltä sisältä löytyy muttei sielä mitään näkynyt.... no eihän sielä mitään ollutkaan! ei yhden yhtä osaa
Olikos näissä sprinttereissä suoraan tehtaalta rumpujarru lisävaruste
Jooh.. kaippa ne saksassa on ottanut pois kaikki rummuista kun ei ole ollut rahaa ostaa paloja..

Olikos näissä sprinttereissä suoraan tehtaalta rumpujarru lisävaruste

Jooh.. kaippa ne saksassa on ottanut pois kaikki rummuista kun ei ole ollut rahaa ostaa paloja..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Ei tuota ainakaan katsastettu ole. Ota yksi pultti irti toiselta puolelta ja katso lampun kans mitä siellä näkyy kello 9.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
kyllähän tuos leimaa viel tais helmikuulle olla. joko katsuri on saanut ison nipun seteleitä tai joku asentaja/meidän firman työntekijä ei ole tiennyt mitä tekee.etrade kirjoitti:Ei tuota ainakaan katsastettu ole. Ota yksi pultti irti toiselta puolelta ja katso lampun kans mitä siellä näkyy kello 9.
pitää huomenissa tarkistaa mitä toisella puolelta löytyy. vaijerin pää sielä ainakin on rummussa toisin kun toisella puolella kun sieltä ei vetämällä tullut pihalle

Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Kuullostaa uskomattomalta mutta jos kuskinpuolella kaikki ok niin siitä näet peilikuvan toiselle puolelle.
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Sehän on rumpu sille käsijarrulle ja muuten on kuin jarrulevyRobin Packalen kirjoitti:luulin hulluksi tulevan kun jo aiemmin koitin pultin rei'istä tiirailla mitäkä sieltä sisältä löytyy muttei sielä mitään näkynyt.... no eihän sielä mitään ollutkaan! ei yhden yhtä osaa![]()
Olikos näissä sprinttereissä suoraan tehtaalta rumpujarru lisävaruste![]()
Jooh.. kaippa ne saksassa on ottanut pois kaikki rummuista kun ei ole ollut rahaa ostaa paloja..

Ei kai rumpujarruja Mersussa ole? Ei, Eih ei homolla tavalla

Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Vai oisko todella hyvin pitävä käsijarru toisellapuolen? Kun tuo keksintö on nelikko, niin eipä sitä taideta jarrudynossa ajaa...? Eikä ainakaan tuota omaa nelikkoa ajettu, "eilen" leimattu.etrade kirjoitti:Ei tuota ainakaan katsastettu ole. Ota yksi pultti irti toiselta puolelta ja katso lampun kans mitä siellä näkyy kello 9.

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Ai niin tuo on nelikko ja onhan noista nelikkojen hajottaja katsureista ollu juttua joillain foorumeilla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.etrade kirjoitti:Ai niin tuo on nelikko ja onhan noista nelikkojen hajottaja katsureista ollu juttua joillain foorumeilla.
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Terve
Kyllä katsuri käytti rullila audi allroad värkin,mutta transportteri syncroa ei
T Jamppa
Kyllä katsuri käytti rullila audi allroad värkin,mutta transportteri syncroa ei
T Jamppa
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Antaako se tasain niin paljon periksi? Vasta tässä syksyllä rassasin omasta sprintteristä, mutta ei se mielestäni niin paljoa anna myöten, etteikö vois toinen toimia, vaikka toinen olis sökö...? Sehän ois itseasiassa aika huonokin, jos toinen vaijeri hajoaa, niin käsijarru puuttuu kokonaan, eihän se niin sais olla...Robin Packalen kirjoitti:juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Kyllä se aika monessa autossa lakkaa toimimasta kokonaan jos toinen vaijeri katkeaa ... minun nelivetoisessa tosin ei ole kuin yksi vaijeri, eikä rumpujakaan ole kuin yksi käsijarrulleVensku_ kirjoitti:Antaako se tasain niin paljon periksi? Vasta tässä syksyllä rassasin omasta sprintteristä, mutta ei se mielestäni niin paljoa anna myöten, etteikö vois toinen toimia, vaikka toinen olis sökö...? Sehän ois itseasiassa aika huonokin, jos toinen vaijeri hajoaa, niin käsijarru puuttuu kokonaan, eihän se niin sais olla...Robin Packalen kirjoitti:juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.

Edit; Suzuki SJ:ssä kuten alla veikataan...
Viimeksi muokannut dealer, Su 30.12.2012 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Suzukis taitaa olla siis kardaanijarru...dealer kirjoitti:Kyllä se aika monessa autossa lakkaa toimimasta kokonaan jos toinen vaijeri katkeaa ... minun nelivetoisessa tosin ei ole kuin yksi vaijeri, eikä rumpujakaan ole kuin yksi käsijarrulle

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 2655
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Tai ATV:ssä eli mönkijässä...Vensku_ kirjoitti:Suzukis taitaa olla siis kardaanijarru...dealer kirjoitti:Kyllä se aika monessa autossa lakkaa toimimasta kokonaan jos toinen vaijeri katkeaa ... minun nelivetoisessa tosin ei ole kuin yksi vaijeri, eikä rumpujakaan ole kuin yksi käsijarrulle
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
juu kyl se antaa. ei ole mitään vaikutusta vaikka kuinka ylös käkkärin rykäsee. yks kikka olis tietysti että vetäis katkenneen vaijerin kiinni esim taka-akseliin niin tiukalle että se antaa vastuksen myös toiselle puolelle silloin. saapas nyt nähdä mitä asialle tekee kuhan arkipäivät koittaaVensku_ kirjoitti:Antaako se tasain niin paljon periksi? Vasta tässä syksyllä rassasin omasta sprintteristä, mutta ei se mielestäni niin paljoa anna myöten, etteikö vois toinen toimia, vaikka toinen olis sökö...? Sehän ois itseasiassa aika huonokin, jos toinen vaijeri hajoaa, niin käsijarru puuttuu kokonaan, eihän se niin sais olla...Robin Packalen kirjoitti:juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.

HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE FOORUMILAISILLE!!!!!!!!!!!!!!!
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Moro
Kyllä tuo rintterin käsijarru on niin heiveröinen,ettei se pelkällä yhdellä puolella ota yhtään,vaikka toinen vaijeri sidottuna.
On meinaan puuhattu moneen katsastukseen rintteriin kässäriä,
ja jos leima on tullut, niin kuulostaa aina katsurin armeliaisuudelta.
Hyviä uusiavuosia
T Jamppa
Kyllä tuo rintterin käsijarru on niin heiveröinen,ettei se pelkällä yhdellä puolella ota yhtään,vaikka toinen vaijeri sidottuna.
On meinaan puuhattu moneen katsastukseen rintteriin kässäriä,
ja jos leima on tullut, niin kuulostaa aina katsurin armeliaisuudelta.
Hyviä uusiavuosia
T Jamppa
Re: sprinter takajarrurummun irroitus
Itekin puuhasin tuon käsijarrun kanssa, ensimmäinen vuosi oli nyt kun ei käsijarru pitäny (autokin vasta 15 vuotias
)
En tiiä miksi ei repsikan puoli pitäny millään kunnolla, sen sai kiristää rummun sisältä niin tiukaksi, että ei enää pyöriny kunnolla, ja silti kuskin puoli otti paremmin kiinni? Ja karhensin vielä lasittuneisuudenkin pois... Sitte oli pakko löysätä kuskin puolelta säätöä, ettei ota sieltä liian rankasti. (Oli tarkoitus vaihtaa kengät, mutta ei saanu millään irti niitä jousia, kun ei mahdu väliin työkalut!) Tais olla erot 50% käsijarrussa...? Pakko kait yrittää vaihtaa kengät kesällä tuohon, syksyllä ei kiinnostanu eikä ollu aikaa.
Pitäneekö ne sitte levytkin vaihtaa taakse...
Nii, ja joskus tuo oikean puolen jarru ainakin talvella ollu vähä jumissa, liekö vähä laahannukki, että voi se varmasti siitäkin johtua.
Mutta hurjan tuntuista, kun yleensä sai sprintterin käsijarrua vetää sen 12 napsua varmaan, että piti, sitte ku kiristi molemmat ensin "iholle" sieltä rummun sisältä ja sääti vaijerin kohdilleen, niin 3 napsua, ja auto pysy vaikka pystysuoralla seinällä...

En tiiä miksi ei repsikan puoli pitäny millään kunnolla, sen sai kiristää rummun sisältä niin tiukaksi, että ei enää pyöriny kunnolla, ja silti kuskin puoli otti paremmin kiinni? Ja karhensin vielä lasittuneisuudenkin pois... Sitte oli pakko löysätä kuskin puolelta säätöä, ettei ota sieltä liian rankasti. (Oli tarkoitus vaihtaa kengät, mutta ei saanu millään irti niitä jousia, kun ei mahdu väliin työkalut!) Tais olla erot 50% käsijarrussa...? Pakko kait yrittää vaihtaa kengät kesällä tuohon, syksyllä ei kiinnostanu eikä ollu aikaa.

Pitäneekö ne sitte levytkin vaihtaa taakse...
Nii, ja joskus tuo oikean puolen jarru ainakin talvella ollu vähä jumissa, liekö vähä laahannukki, että voi se varmasti siitäkin johtua.
Mutta hurjan tuntuista, kun yleensä sai sprintterin käsijarrua vetää sen 12 napsua varmaan, että piti, sitte ku kiristi molemmat ensin "iholle" sieltä rummun sisältä ja sääti vaijerin kohdilleen, niin 3 napsua, ja auto pysy vaikka pystysuoralla seinällä...

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi