sprinter takajarrurummun irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

Hei!

Mb sprinter vm2006? 4x4 2.2L

Käsijarruvaijeria olin vaihtamas oikealle taakse mutta rumpu ei tunnu lähtevän millään irti, on hakattu moskalla ja väännelty ja käännelty. silti ei tunnu edes hievahtavan mihinkään suuntaan! jarrusatula,satulan teline sekä rummunlukite torx pultti irroitettu.

Nyt tarvitaan jotain niksiä millä rummun saisi pois.
221.jpg
Kiitos!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Avatar
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
Paikkakunta: Punaraja

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Seisontajarrukengät löysätty ?
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

klonksvaagen kirjoitti:Seisontajarrukengät löysätty ?
vaijeri ollut poikki ainaki 20tkm joten eiköhän nuo löysällä ole?
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

No vaijeri on sitten ainakin löysällä! :)
...mutta palat löysätään pultinreiästä mensselillä ratasta pyörittämällä.

Tosin, kyllä sen pitäisi edes "hievahtaa" vaikka palat ottaisikin kiinni, pomppaa vaan takaisin jos niistä kiinni on.

Veikkaan, että ruostunut keskiöstä kiinni.
Pari napakkaa moskalla renkaan kiinnityspintaan, ulosvetäjällä jännitykseen, ja takapuolelle iskua!

Eikä tolla kuvan "kellosepän vasaralla", vaan MOSKALLA!
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

Risto113 kirjoitti:No vaijeri on sitten ainakin löysällä! :)
...mutta palat löysätään pultinreiästä mensselillä ratasta pyörittämällä.

Tosin, kyllä sen pitäisi edes "hievahtaa" vaikka palat ottaisikin kiinni, pomppaa vaan takaisin jos niistä kiinni on.

Veikkaan, että ruostunut keskiöstä kiinni.
Pari napakkaa moskalla renkaan kiinnityspintaan, ulosvetäjällä jännitykseen, ja takapuolelle iskua!

Eikä tolla kuvan "kellosepän vasaralla", vaan MOSKALLA!
onko hajuja missäpäin reikä sijaitsee? juu ei tosiaan liikkunut milliäkään. ulosvetäjää ei löydy käyttöön. levyn takapuolelta ei pääse iskemään koska levy pitäisi laittaa vielä takaisin. jätin crc:t lillumaan rumpuun jospa se lähtis sitten. voisi kokeilla tunkilla työntää ulospäin samalla vasaralla avittaen, kun ei vaan jarrukengät hajoaisi?
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Avatar
klonksvaagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
Paikkakunta: Punaraja

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Robin Packalen kirjoitti:onko hajuja missäpäin reikä sijaitsee? juu ei tosiaan liikkunut milliäkään. ulosvetäjää ei löydy käyttöön. levyn takapuolelta ei pääse iskemään koska levy pitäisi laittaa vielä takaisin. jätin crc:t lillumaan rumpuun jospa se lähtis sitten. voisi kokeilla tunkilla työntää ulospäin samalla vasaralla avittaen, kun ei vaan jarrukengät hajoaisi?
Pultin reikiä on viisi ;) lampun kanssa kurkkimaan, taisi olla noin kello 9 kohdalla. Luulin tuota kuvan "vasaraa" näköisrekvisiitaksi, eli oikealla vasaralla kunnon iskuja vaikka napaan päin, siihen rummun ulkokehään ja sieltä jarrusatulan kohdalta levyn sisäreunaan ja välillä pyöritellen jotta saapi iskuja vähän joka puolelle.. Eikä sieltä kengistä saa rikki muuta, kuin ne kiinnitys jouset tai jos on jarrukilpi yhtä happamana, kuin tuossa omassa espajantekeleessä, tulee ne siitä kilvestä läpi.
[Edit]
Kuva
Ei kai nuita rumpuja auota ennen kuin ne on tuonnäköiset :D
Hox hox tuossa se säätöpyörä näkyy...
[/Edit]
Viimeksi muokannut klonksvaagen, Pe 28.12.2012 17:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Parin kilon moskaa vähintään kun näyttää tohon vanteen kiinnityspintaan, pitäis lopulta napsahtaa irti ruosteista. Mutta ei se mitään, sen jälkeen ongelmaksi muodostuu levyn sisällä oleva ruoste ja muu paska joka hirttää levyn kiinni napaan väliin jäädessään :lol:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

kiitos vaan :lol: pari pötköö dynyy jarrukilven taakke niin eikös tuo oikene :lol: ei vaineskaa, pitää koittaa viel mennä näyttää sille vähän voimaa, katotaan kumpi nöyrtyy ennemmin viinapullon jälkeen, minä vai mersu :silent:
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Se säätö pitää löysätä,ennen on turha ruveta leipomaan lekalla.
Ja muutamalla ohilyönnillä,voi varata uudet levyt taakse.(jos se on vähänkään kiero,niin leipoo pultit poikki ja niin edelleen)

T Jamppa
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

jamppa kirjoitti:Se säätö pitää löysätä,ennen on turha ruveta leipomaan lekalla.
Ja muutamalla ohilyönnillä,voi varata uudet levyt taakse.(jos se on vähänkään kiero,niin leipoo pultit poikki ja niin edelleen)

T Jamppa
juu tarkoitus tosiaan olisi saada ehjänä rumpu/levy pihalle. on melkein uusi levy ja palat.
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

luulin hulluksi tulevan kun jo aiemmin koitin pultin rei'istä tiirailla mitäkä sieltä sisältä löytyy muttei sielä mitään näkynyt.... no eihän sielä mitään ollutkaan! ei yhden yhtä osaa :shock:

Olikos näissä sprinttereissä suoraan tehtaalta rumpujarru lisävaruste :crazy:

Jooh.. kaippa ne saksassa on ottanut pois kaikki rummuista kun ei ole ollut rahaa ostaa paloja..
20121228_190032.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja etrade »

Ei tuota ainakaan katsastettu ole. Ota yksi pultti irti toiselta puolelta ja katso lampun kans mitä siellä näkyy kello 9.
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

etrade kirjoitti:Ei tuota ainakaan katsastettu ole. Ota yksi pultti irti toiselta puolelta ja katso lampun kans mitä siellä näkyy kello 9.
kyllähän tuos leimaa viel tais helmikuulle olla. joko katsuri on saanut ison nipun seteleitä tai joku asentaja/meidän firman työntekijä ei ole tiennyt mitä tekee.

pitää huomenissa tarkistaa mitä toisella puolelta löytyy. vaijerin pää sielä ainakin on rummussa toisin kun toisella puolella kun sieltä ei vetämällä tullut pihalle :lol:
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kuullostaa uskomattomalta mutta jos kuskinpuolella kaikki ok niin siitä näet peilikuvan toiselle puolelle.
potox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: To 06.09.2012 20:16

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja potox »

Robin Packalen kirjoitti:luulin hulluksi tulevan kun jo aiemmin koitin pultin rei'istä tiirailla mitäkä sieltä sisältä löytyy muttei sielä mitään näkynyt.... no eihän sielä mitään ollutkaan! ei yhden yhtä osaa :shock:

Olikos näissä sprinttereissä suoraan tehtaalta rumpujarru lisävaruste :crazy:

Jooh.. kaippa ne saksassa on ottanut pois kaikki rummuista kun ei ole ollut rahaa ostaa paloja..
20121228_190032.jpg
Sehän on rumpu sille käsijarrulle ja muuten on kuin jarrulevy :!:

Ei kai rumpujarruja Mersussa ole? Ei, Eih ei homolla tavalla :mrgreen:
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

etrade kirjoitti:Ei tuota ainakaan katsastettu ole. Ota yksi pultti irti toiselta puolelta ja katso lampun kans mitä siellä näkyy kello 9.
Vai oisko todella hyvin pitävä käsijarru toisellapuolen? Kun tuo keksintö on nelikko, niin eipä sitä taideta jarrudynossa ajaa...? Eikä ainakaan tuota omaa nelikkoa ajettu, "eilen" leimattu. :clap:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja etrade »

Ai niin tuo on nelikko ja onhan noista nelikkojen hajottaja katsureista ollu juttua joillain foorumeilla.
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

etrade kirjoitti:Ai niin tuo on nelikko ja onhan noista nelikkojen hajottaja katsureista ollu juttua joillain foorumeilla.
juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Kyllä katsuri käytti rullila audi allroad värkin,mutta transportteri syncroa ei

T Jamppa
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Robin Packalen kirjoitti:juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.
Antaako se tasain niin paljon periksi? Vasta tässä syksyllä rassasin omasta sprintteristä, mutta ei se mielestäni niin paljoa anna myöten, etteikö vois toinen toimia, vaikka toinen olis sökö...? Sehän ois itseasiassa aika huonokin, jos toinen vaijeri hajoaa, niin käsijarru puuttuu kokonaan, eihän se niin sais olla...
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vensku_ kirjoitti:
Robin Packalen kirjoitti:juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.
Antaako se tasain niin paljon periksi? Vasta tässä syksyllä rassasin omasta sprintteristä, mutta ei se mielestäni niin paljoa anna myöten, etteikö vois toinen toimia, vaikka toinen olis sökö...? Sehän ois itseasiassa aika huonokin, jos toinen vaijeri hajoaa, niin käsijarru puuttuu kokonaan, eihän se niin sais olla...
Kyllä se aika monessa autossa lakkaa toimimasta kokonaan jos toinen vaijeri katkeaa ... minun nelivetoisessa tosin ei ole kuin yksi vaijeri, eikä rumpujakaan ole kuin yksi käsijarrulle 8)

Edit; Suzuki SJ:ssä kuten alla veikataan...
Viimeksi muokannut dealer, Su 30.12.2012 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

dealer kirjoitti:Kyllä se aika monessa autossa lakkaa toimimasta kokonaan jos toinen vaijeri katkeaa ... minun nelivetoisessa tosin ei ole kuin yksi vaijeri, eikä rumpujakaan ole kuin yksi käsijarrulle 8)
Suzukis taitaa olla siis kardaanijarru... 8)
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2655
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Vensku_ kirjoitti:
dealer kirjoitti:Kyllä se aika monessa autossa lakkaa toimimasta kokonaan jos toinen vaijeri katkeaa ... minun nelivetoisessa tosin ei ole kuin yksi vaijeri, eikä rumpujakaan ole kuin yksi käsijarrulle 8)
Suzukis taitaa olla siis kardaanijarru... 8)
Tai ATV:ssä eli mönkijässä...
Robin Packalen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ke 30.05.2012 15:28

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Robin Packalen »

Vensku_ kirjoitti:
Robin Packalen kirjoitti:juu nelikko on taka-akseliston lukolla. ainut vaan niin käsijarruhan ei voi toimia myös toisellakaan puolella jos toisen puolen vaijeri on poikki niinkun tässä sillä jarruvaijerien tasaaja y haarukka vaatii molemmat vaijerit antamaan vastusta että toimii ja tässä tapauksessa kun vaijeri on paskana niin vaijeri on eloton ja lörppö joten toisella puolen ei tapahdu myöskään mitään jarruttaessa. luulis niitten nyt katsastuksessa käsijarrun toimivuuden sentään kokeilevan sillä sehän on pakollinen siitähuolimatta oliko nelikko tai ei.
Antaako se tasain niin paljon periksi? Vasta tässä syksyllä rassasin omasta sprintteristä, mutta ei se mielestäni niin paljoa anna myöten, etteikö vois toinen toimia, vaikka toinen olis sökö...? Sehän ois itseasiassa aika huonokin, jos toinen vaijeri hajoaa, niin käsijarru puuttuu kokonaan, eihän se niin sais olla...
juu kyl se antaa. ei ole mitään vaikutusta vaikka kuinka ylös käkkärin rykäsee. yks kikka olis tietysti että vetäis katkenneen vaijerin kiinni esim taka-akseliin niin tiukalle että se antaa vastuksen myös toiselle puolelle silloin. saapas nyt nähdä mitä asialle tekee kuhan arkipäivät koittaa :roll:

HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE FOORUMILAISILLE!!!!!!!!!!!!!!!
Käyttöauto: 94vm S124 tdt om603
Työjuhta: 06vm 4x4 sprinter (lyhyt)
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Moro

Kyllä tuo rintterin käsijarru on niin heiveröinen,ettei se pelkällä yhdellä puolella ota yhtään,vaikka toinen vaijeri sidottuna.
On meinaan puuhattu moneen katsastukseen rintteriin kässäriä,
ja jos leima on tullut, niin kuulostaa aina katsurin armeliaisuudelta.

Hyviä uusiavuosia

T Jamppa
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: sprinter takajarrurummun irroitus

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Itekin puuhasin tuon käsijarrun kanssa, ensimmäinen vuosi oli nyt kun ei käsijarru pitäny (autokin vasta 15 vuotias :D )
En tiiä miksi ei repsikan puoli pitäny millään kunnolla, sen sai kiristää rummun sisältä niin tiukaksi, että ei enää pyöriny kunnolla, ja silti kuskin puoli otti paremmin kiinni? Ja karhensin vielä lasittuneisuudenkin pois... Sitte oli pakko löysätä kuskin puolelta säätöä, ettei ota sieltä liian rankasti. (Oli tarkoitus vaihtaa kengät, mutta ei saanu millään irti niitä jousia, kun ei mahdu väliin työkalut!) Tais olla erot 50% käsijarrussa...? Pakko kait yrittää vaihtaa kengät kesällä tuohon, syksyllä ei kiinnostanu eikä ollu aikaa. :D
Pitäneekö ne sitte levytkin vaihtaa taakse...

Nii, ja joskus tuo oikean puolen jarru ainakin talvella ollu vähä jumissa, liekö vähä laahannukki, että voi se varmasti siitäkin johtua.

Mutta hurjan tuntuista, kun yleensä sai sprintterin käsijarrua vetää sen 12 napsua varmaan, että piti, sitte ku kiristi molemmat ensin "iholle" sieltä rummun sisältä ja sääti vaijerin kohdilleen, niin 3 napsua, ja auto pysy vaikka pystysuoralla seinällä... :eek:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Vastaa Viestiin