OM603 VNT x 2 (ääninäytettä)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

harjotuksen puutetta
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Noniin käsikin on sorvin jäliltä ruennu parantumaan ja on päästy tekemään autua etiäpäin.

Kuva
Turbot ja pakoputki saatu paikoilleen. Pirullinen oli väännellä tuo etuturbon downpipe yhellä ja sitten myöhemmin kahella käellä :mrgreen:

Kuva
Cooleri haki paikkansa palkin ja syylärin välistä. Piti siirtää syyläriä jokunen sentti taaksepäin että sai coolerin mahtumaan väliin.

Kuva
Näin loppukevennyksesi kuva hienoista painekotelon kiinnikkeistä :clap: Maksoivat jopa 3€ kpl :thumbup:

Äänimaailma tässä vehkeessä on aika perverssi. Ikinä en oo vielä tuommosia ääniä kuullu :twisted:
Josko tämä kohta liikkuisi :?:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ruisleze kirjoitti:Noniin käsikin on sorvin jäliltä ruennu parantumaan ja on päästy tekemään autua etiäpäin.

[ http://i1163.photobucket.com/albums/q542/Ruisleze/HPIM4077.jpg ]
Turbot ja pakoputki saatu paikoilleen. Pirullinen oli väännellä tuo etuturbon downpipe yhellä ja sitten myöhemmin kahella käellä :mrgreen:

[ http://i1163.photobucket.com/albums/q542/Ruisleze/HPIM4083.jpg ]
Cooleri haki paikkansa palkin ja syylärin välistä. Piti siirtää syyläriä jokunen sentti taaksepäin että sai coolerin mahtumaan väliin.

[ http://i1163.photobucket.com/albums/q542/Ruisleze/HPIM4080.jpg ]
Näin loppukevennyksesi kuva hienoista painekotelon kiinnikkeistä :clap: Maksoivat jopa 3€ kpl :thumbup:

Äänimaailma tässä vehkeessä on aika perverssi. Ikinä en oo vielä tuommosia ääniä kuullu :twisted:
Josko tämä kohta liikkuisi :?:
Hyvältä alkaa näyttämään. Ja hyvä että joku kerrankin uskaltaa kokeilla jotain uutta :D laita sitten youtubeen ääninäyte.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: OM603 tuplaturbo

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

mulla oli painekotelo samallai kiinni mutta yhdellä isolla liinalla :D :D juu ääninäytettä ois kiva saada..
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Tää on kyl pakko laittaa seurantaan. Kovin paljoa kannustusta et oo saanut. Mietin miksi porukka käy täällä wittuilemassa, eikä tsemppaamassa. Vaikka joku idea olisi vähän huonompikin, niin ei se tarkoita ettei sitä voi kokeilla. On ainakin erilainen tää sun proggis. Parhaiten näpäytät muita laittamalla ton härvelin toimimaan. Tuliskohan näin paljon haukkuja, jos sulla olis 5-6 mersunmerkkiä nimimerkin jälkeen..? Iso peukku :thumbup:
Viimeksi muokannut ssuvik, La 17.11.2012 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E350CDI&A180CDI
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

asialisen näköista hommaa :thumbup: miten se öljyn paluu nyt tulee olemaan?
pitää sen verran topikkia lainata että tarvitseeko pakopaine mittaria välttämättä olla?
eikös se riitä jos sen kerran mittaa kun käy polkemassa, kun eihän se käsittääkseni mihinkään siitä muutu jos ei kokoonpanoa muuteta.
w201 om605
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

jekku90 kirjoitti: pitää sen verran topikkia lainata että tarvitseeko pakopaine mittaria välttämättä olla?
eikös se riitä jos sen kerran mittaa kun käy polkemassa, kun eihän se käsittääkseni mihinkään siitä muutu jos ei kokoonpanoa muuteta.
Mulla seon ollu aina ns. säätövaiheen ajan sisällä ahtopaine mittarin vieresä ja sitte se piilotettaa polokimien ylle muovien sisälle.
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

ssuvik kirjoitti:Tää on kyl pakko laittaa seurantaan. Tuliskohan näin paljon haukkuja, jos sulla olis 5-6 mersunmerkkiä nimimerkin jälkeen..? Iso peukku :thumbup:
Se voisi aiheuttaa aivan erilaisen suhtautumisen :think: Pienestä ei piä masentua, onhan tämä vähän erilainen rojekti kuin muilla :twisted:
jekku90 kirjoitti:asialisen näköista hommaa :thumbup: miten se öljyn paluu nyt tulee olemaan?
pitää sen verran topikkia lainata että tarvitseeko pakopaine mittaria välttämättä olla?
eikös se riitä jos sen kerran mittaa kun käy polkemassa, kun eihän se käsittääkseni mihinkään siitä muutu jos ei kokoonpanoa muuteta.
Ö-paluu on pelannut ainakin näillä vähäisillä auton siirtelyillä yms. Vaikka öljynpinta oli miltei ylämerkissä niin öljyä ei näkynyt ö-paluun putken sisällä.. Putken pää nousee öljypinnan yläpuolelle huomattavasti niin sinnekkin jäi vielä sitä tilaa turboilta tulevalle öljylle. Itse ainakin laitan pakopainemittarit sisälle näkyville, siitä sitten kiva kattella jos toinen turbo rupeaa eritahtiin pelaamaan toisen turbon kanssa. Vaikka olisi yksi turbo niin jättäisin kyllä näkyville pakopainemittarin. Kysymyshän kuuluu että kummasta tykkää tykkääkö äidistä vai tyttärestä :problem:
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Kuva
Mihin tuo huotin putki menee? pakoputkeen?. se kyl kannattas pistää isompaa nii ei rupia ahistaan. pääse stefat helpommalla. taikka tuo 90liitos korvata jyrkällä mutkalla nii pysyys pinta-ala putkes samana. Virittäes koneet kuitenki rupiaa huohottaan enemmän :problem:
Mikä pumppu tähä on tulossa? äkkisellä selaamisella en ainakaa löytäny oikee selvää vastasusta.

Eikai nimimerkin alla olevat tähtinastat ny voi keskusteuihin vaikuttaa? ei mun kirjotuksissa ainakaa..
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Tompa124 kirjoitti: Mikä pumppu tähä on tulossa? äkkisellä selaamisella en ainakaa löytäny oikee selvää vastasusta.

Eikai nimimerkin alla olevat tähtinastat ny voi keskusteuihin vaikuttaa? ei mun kirjotuksissa ainakaa..
Tuolla jossain taidettiin mainita, että vakio pumpulla mennään. Hyvinkin vois olla erilainen suhtautuminen tähän projektiin, jos joku tunnettu palstalainen tekis tätä, vieläpä "asiantuntija" statuksella.
E350CDI&A180CDI
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Joku hullu joskus sen pyörän keksi. Se ei varmaan paljoa tukea saanut. Oli sen idea niin järjetön!
Samalla alueella tÄssÄ liikutaa.
Eli ennalta arvaamatonta ja tietÄraivaa rakentamista. Just mahtavaa siis!
Siksi seuraankin innolla tÄtÄ topikkia!
(Ja ei oikein nuo skandit toimi tÄssÄ puhelimessa)
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Tompa124 kirjoitti:Mihin tuo huotin putki menee? pakoputkeen?. se kyl kannattas pistää isompaa nii ei rupia ahistaan. pääse stefat helpommalla. taikka tuo 90liitos korvata jyrkällä mutkalla nii pysyys pinta-ala putkes samana. Virittäes koneet kuitenki rupiaa huohottaan enemmän :problem:
Mikä pumppu tähä on tulossa? äkkisellä selaamisella en ainakaa löytäny oikee selvää vastasusta.
Putkihan menee downpaippiin. Alipaineen sinne sain aikaseksi ku tein viillon putken päähän ja pieksin vähän läjään sitä putkia siitä viillon vierestä ja hitsasin ton putken tonne downpaippii n. 45 asteen kulmaan niin pääse pakokaasu virtaamaan siitä viillosta ja näin ollen tekemään alipainetta. Ahistuksesta en tiiä vaan kyllä se sentään imee :think: Pumppuna toimii vakio. Ostellaan sitten 7 millistä ku liikaa rahhaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mites noita vnt siipiä tullaan ohjailemaan? Näyttää toisen turbon vipu olevan lukittuna rautalangalla. Noi turbotkin vähän erilaiset, mutta vissiin siipikoot ym samat?
S124 300TE
W124 300D
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

S202 kirjoitti:Mites noita vnt siipiä tullaan ohjailemaan? Näyttää toisen turbon vipu olevan lukittuna rautalangalla. Noi turbotkin vähän erilaiset, mutta vissiin siipikoot ym samat?
Toinen turbo on audista ja toinen volskusta niin oli nuo siipien säädöt eripuolilla muuten kyllä ovat identtiset. Siipiä ohjaa volskun 2-toiminen painekello ja siihen sotketaan vielä vähän pneumatiikka osia sekaan että saadaan tyhjäkäynnillä/alakierroksilla siivet auki :wtf:
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuva
Vauhtipyöräkin pääsi yksi kaunis päivä cnc-jyrsimen käsittelyyn. Aika paljon sai sorvata/jyrsiä tavaraa pois että sprinterin asetelma/levy alkoi mahtumaan. Aika kevyeltä tuntuu alkuperäseen 200d vauhtipyörään verrattuna.. :mrgreen:
Ruisleze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 16.06.2011 22:40

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Ruisleze »

Kuva
Ahtoputket alkais olemaan valmiina. Ennään ei tarttis ku tigata ne ja tehä lerssit liitoskohtiin. Kiva tehä pakkasen mukaan säätyvässä hallissa hommia.. :?
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Jaaha, tätä ootetaankin innolla, kuinka valmistuu... 8)

Kyllähän tuplaturbo on aina huomiota herättävä, vaikkei mikään über ST oliskaan... :twisted:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Leze »

Käytiin penkittämässä tämä suhinamylly.
169hp @4100rpm
347Nm @2600rpm
Kuva
MB W123 300D 2.0
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Leze kirjoitti:Käytiin penkittämässä tämä suhinamylly.
169hp @4100rpm
347Nm @2600rpm
[ http://i131.photobucket.com/albums/p284/Leze1/Autot/300dtt_penkitys_281212_zps827605e3.png ]
No äkkiä tuo projekti loppukin :D onhan tuossa vakiota enemmän potkua. Mitenkähän mahtais lähteä 7mm elementeillä? :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Leze »

Eiköhän se vielä jatku :D Kytkinkin odottelee vielä asennusta.
Kuvia ja videota tulee varmaan lisää kunhan omistaja intoutuu uppaileen. Äänimaailma on muuten härski.... :mrgreen:

Turbot ovat aikalain makoisan kokoiset tämmöiseen kokoonpanoon, herää alhaalta ja yläkierroksilla pakopaineita on saman verran kuin ahtoja... Tällä hetkellä mennään 1bar lukemissa, jolla polttaa kaiken mitä pumppu puskee. Savutustestiinkään ei tarvinnut tiputtaa syöttöjä, K-arvo tais olla 1,6 vaikka pumppu melkein maksimissa. Eli lisää ruokaa kait tarvis?

Eiköhän tämä tästä vielä jalostu :wink:
MB W123 300D 2.0
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ihan kivastihan sieltä tuli vääntöjä pikkutappisella pumpullakin. vaikka pumpun tuotto olis sama, mutta sais sitä soppaa vielä yläkierroksillakin, niin tossahan alkais oleen jo vähän tehookin. ainakin äkkiseltään vaikuttaa siltä, että soppa vaan alkaa väheneen heti, kun meno alkais maistuun. vai turbotko siellä menee tukkoon?

kunnon pumppu, tai parempi säätäjä sille vanhalle, niin alkaa kulkeen. nythän toi on vähän tollanen kuorma-automainen ainakin käppyröiltään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vääntömomentin nousu% noin 20%
S124 300TE
W124 300D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja tomant »

S202 kirjoitti:Vääntömomentin nousu% noin 20%
Vertaatkohan nyt väärään moottoriin? W124 300D:ssä on vääntömomentti alunperin luokkaa 185...191 Nm, joten sitä on tullut ainakin 81% lisää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

tomant kirjoitti:
S202 kirjoitti:Vääntömomentin nousu% noin 20%
Vertaatkohan nyt väärään moottoriin? W124 300D:ssä on vääntömomentti alunperin luokkaa 185...191 Nm, joten sitä on tullut ainakin 81% lisää.

tomant
Taisi verrata om605 turbokoneeseen. Hyvät väännöt nuo on ja vielä oikeassa kohtaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Leze »

Turbot ei mene kyllä tukkoon, pakopaine on yläkiekoillakin ahtojen kanssa sama eli 1bar. Vetoja ois vielä lisää ylhäälle, mutta pumpusta jätettiin tarkoituksella kiekkarajoitin ruuvaamatta vielä.
MB W123 300D 2.0
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei se kierrosten lisääminen tossa taida auttaa, loppuu vaan ruoka kesken noista tapeista ja kun ruoka lisääntyy suurenee myös ne pakopaineet. Ton väännön kun sais jatkuun koko kierrosalueen, olis aika makosa käyttis :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

pakko antaa tunnustussa :clap:
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Sultzi kirjoitti:Ei se kierrosten lisääminen tossa taida auttaa, loppuu vaan ruoka kesken noista tapeista ja kun ruoka lisääntyy suurenee myös ne pakopaineet. Ton väännön kun sais jatkuun koko kierrosalueen, olis aika makosa käyttis :)
tätä juuri tarkotin, että jos sais sen pumpun tuuppaan sitä soppaa samalla lailla vielä 5000rpm kohdalla, kun 2500 rpm kohdalla, niin ei laskis vääntökäppyrä tollain, kun nyt. kyllähän sillä jo kelpais ajella.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siekkinen kirjoitti:
tomant kirjoitti:
S202 kirjoitti:Vääntömomentin nousu% noin 20%
Vertaatkohan nyt väärään moottoriin? W124 300D:ssä on vääntömomentti alunperin luokkaa 185...191 Nm, joten sitä on tullut ainakin 81% lisää.

tomant
Taisi verrata om605 turbokoneeseen. Hyvät väännöt nuo on ja vielä oikeassa kohtaa.
Vääntömomentin nousu% kuvaa moottorin sitkeyttä. "Sitkeys merkitsee moottorin vääntömomentin kasvua kierrosnopeuden alentuessa. Sitkeys on luettavissa vääntömomentin kuvaajalta. Se selviää, kun lasketaan, kuinka monta prosenttia maksimivääntömomentti on maksimitehon vääntömomenttia suurempi. Jos momentinnousu on yli 15 %, moottori on sitkeä."

Joku puhui kuorma-automaisista käppyröistä niin kuhan huvikseni laskin ton nousu% :D
S124 300TE
W124 300D
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: OM603 VNT x 2

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Asiallinen projekti! Ei kaikkea ole pakko aina tehdä samalla tavalla... Öljynpaluun kanssa voi tulla ongelmia, mutta kun intoa tuntuu riittävän niin homma tuskin kaatuu siihen. Ja voihan nämä osat heittää kii vaikka orkkis turbokoneeseen, jos tuo vakiomylly kosahtaa.
Hyvin tuntuu metallihommatkin onnistuvan, vaikka aloitusviestistä ymmärsin että tekijä ei ole vielä edes ajokortti-iässä?
Vastaa Viestiin