Pienen tutkiskelun jälkeen selvisi, että tässä uudessavanhassa autossani on tosiaan katalysaattori. Tietääkseni ei pitäisi olla vähäpäästöiseksi rekisteröity. Vanhoja katsastusotteita on tallessa ja niissä on seuraavat tiedot: sallittu CO-pitoisuus: 3,50, katsastuksissa vaidellut välillä 0,07-0.43, sallittu hc-pitoisuus 600, katsastukset 52-277. Luulisin, että noiden raja-arvojen kanssa ei tule ongelmia, vaikka katalysaattorin heivaa mäkeen. Mitä mieltä täällä ollaan.
Toinen kysymys on sitten tuon jetronicin säätö, kun en hyvää artikkelia aiheesta löytänyt (pahaa pelkään, että siihen on jokin hyvä syy). Tuosta katalysaattorin poistostahan ei kovin suurta hyötyä ole, jos polttoaineen syöttöä ei uudestaan optimoida esim. taloudellisuutta ajatellen. Käsittääkseni tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla ajettaessa stoikiometrinen seossuhde on hyvä, mutta osakaasulla pitäisi olla hiukan laihanpuoleinen tyyliin lambda = 1,1-1,2. Mutta onko tämä mitenkään saavutettavissa tuolla ke-jetronicilla järkevästi? Lisäksi jostain luin, että myös sytytysennakko on eri katalysaattorillisessa moottorissa, pitääköhän paikkansa?
Vai pitäisikö suosiolla laittaa uudempi polttoaineenruiskutus/megasquirt tms, jos aikoo saada hyvän?
W124 katalysaattori mäkeen ja ke-jetronicin säätö
W124 katalysaattori mäkeen ja ke-jetronicin säätö
230E W124 -87 

Re: W124 katalysaattori mäkeen ja ke-jetronicin säätö
Saa sitä jettiä säädettyä laihalle.
Itse kokeilin joskun EHAn pikku ruuvin säätöä ja liian pieneksi kun sääti ylä ja alakammio paineen niin johan kävi laihalla kun etsin että ehan ottama virta olisi siinä +15- ,-15 välissä mieluummoin nollassa tasakaasulla ajaessa.
siis jos jaksaa ropailla niin mega olisi jees mutta eipä sitä orkkis ruiskuakaan tartte ronkkia kun sen vaan säätää kohdilleen.
Kattia en poistaisi ja voi olla että katsuri sen silti vaatii vaikka otteessa olisikin vähäpäästöinen.
sen antama teho ei kyllä tunnu missään ja huom...maailma pelastuu.
Itse kokeilin joskun EHAn pikku ruuvin säätöä ja liian pieneksi kun sääti ylä ja alakammio paineen niin johan kävi laihalla kun etsin että ehan ottama virta olisi siinä +15- ,-15 välissä mieluummoin nollassa tasakaasulla ajaessa.
siis jos jaksaa ropailla niin mega olisi jees mutta eipä sitä orkkis ruiskuakaan tartte ronkkia kun sen vaan säätää kohdilleen.
Kattia en poistaisi ja voi olla että katsuri sen silti vaatii vaikka otteessa olisikin vähäpäästöinen.
sen antama teho ei kyllä tunnu missään ja huom...maailma pelastuu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Jos rek.otteessa lukee, että katalysaattori niin silloin se on siellä ja pysyy vaikka lukisi, että vähäpäästöinen moottori. Vaikka katsuri poistaisi katti-merkinnän, niin se tulla tupsahtaa uudelleen, kun uusi rek. ote tulostuu konttorilla...näin kävi mulla...eli, kattiauto on kattiauto ns.hautaan asti...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Kyllä toi katti on asiaa siellä putkistossa.
Ajelin tossa syksyllä vanhan jenkki auton perässä ja tuli sellainen nuoruuden tulvahdus mieleen jostakin pikku korolloista ja taunuksista kuin olisi palamatonta bensaa tullut putkesta ulos ja mitä lie kaasua ...mutta tollai ne silloin kaikki haisi...nykyään ei enää...hyvä.
Ajelin tossa syksyllä vanhan jenkki auton perässä ja tuli sellainen nuoruuden tulvahdus mieleen jostakin pikku korolloista ja taunuksista kuin olisi palamatonta bensaa tullut putkesta ulos ja mitä lie kaasua ...mutta tollai ne silloin kaikki haisi...nykyään ei enää...hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Ainiin, unohtui tietenkin mainita, että auto on tuotu joskus Japanista ja käyttöönotto siis 30.9.1987.
Ainakaan rekisteriotteessa ei selvällä suomen kielellä lue mitään katalysaattorista tai muustakaan, mutta merkitäänkö niitä nykyään ollenkaan erikseen? Tuo katsastusongelma toki on kierrettävissä, jos vain jättää tyhjät katalysaattorinkuoret paikalleen, mutta jos päästöt menee liian tiukalle, niin sitten pitää vielä harkita asiaa. Ei kai ne katsurit sitä katalysaattorin kuorien sisältöä ala kummemmin ihmetellä.
Tarkistin vielä trafin nettipalvelusta auton tekniset tiedot ja kohta pakokaasun puhdistuslaitteet on jätetty tyhjäksi.
Pitänee varmaan etsiä jostain ton ke-jetronicin manuaali. Mutta siis tuo eha vaikuttaa seossuhteeseen vain osakuormituksella, jos oikein ymmärsin.
Itse olen vähän skeptinen tuon maailman pelastamisen suhteen. Itse asiassahan katalysaattori edistää maailman tuhoutumista, sillä se lisää kasvihuonekaasupäästöjä. Toisaalta koska polttoaineensyöttö pitää optimoida katalysaattorin toimintaa varten, jolloin taloudellisuus kärsii ja toisaalta, koska (ainakin käsitykseni mukaan) katalysaattori tuppaa tuottamaan pieniä määriä dityppioksidia, joka paremmin tunnetaan ilokaasuna ja on 300 kertaa hiilidioksidia tehokkaampi kasvihuonekaasu. Katalysaattorillahan annetaan vain naapurille ja itselle vähän enemmän elinaikaa, kun ei tarvitse hengitellä epätäydellisen palamisen lopputuotteita. Eipä sekään elinajan lisäys tätä ylikansoitettua maapalloa mitenkään pelasta itse asiassa päin vastoin.
Tarkistin vielä trafin nettipalvelusta auton tekniset tiedot ja kohta pakokaasun puhdistuslaitteet on jätetty tyhjäksi.
Pitänee varmaan etsiä jostain ton ke-jetronicin manuaali. Mutta siis tuo eha vaikuttaa seossuhteeseen vain osakuormituksella, jos oikein ymmärsin.
Itse olen vähän skeptinen tuon maailman pelastamisen suhteen. Itse asiassahan katalysaattori edistää maailman tuhoutumista, sillä se lisää kasvihuonekaasupäästöjä. Toisaalta koska polttoaineensyöttö pitää optimoida katalysaattorin toimintaa varten, jolloin taloudellisuus kärsii ja toisaalta, koska (ainakin käsitykseni mukaan) katalysaattori tuppaa tuottamaan pieniä määriä dityppioksidia, joka paremmin tunnetaan ilokaasuna ja on 300 kertaa hiilidioksidia tehokkaampi kasvihuonekaasu. Katalysaattorillahan annetaan vain naapurille ja itselle vähän enemmän elinaikaa, kun ei tarvitse hengitellä epätäydellisen palamisen lopputuotteita. Eipä sekään elinajan lisäys tätä ylikansoitettua maapalloa mitenkään pelasta itse asiassa päin vastoin.
230E W124 -87