tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Kannattaa varmaan kysyä myös muiltakin turbon tekijöiltä, onhan niitä suomessa aika muutama muukin kuin vain joku yksi lsd.
Eihän tällä forumilla kai niin fakkiintuneita olla eihän?
Älä siis kysy pelkästään yhdeltä turbotekniikan jälleenmyyjältä joka ei osaa eikä pysty tekemään koneistuksia vaan niiltä monenkymmenen vuoden osaajilta jotka ovat ennenkin käyttäneet sorvia kun nämä poikaset ovat vuosi sitten saaneet luvan myydä turboja jotka eivät osaa eivätkä tiedä turboista muuta kuin että siellä on joku akseli joka pyörittää kompressoria..
Jösses mitä ammattitaitoa näillä juuri luvan saaneilla uusilla turbotekniikan jälleenmyyjä turbon myyjillä on, hyvä että tietävät mikä se turboahdin on...
Holset siellä lukee..
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos LSD:llä ei onnistu , onnistuuko se sit muillakaan?
Uskon et tieto ja taito on siinä osoitteessa!!!!
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Mikko K kirjoitti:Jos LSD:llä ei onnistu , onnistuuko se sit muillakaan?
Uskon et tieto ja taito on siinä osoitteessa!!!!
It's the only place on earth where the knowledge is..?
Holset siellä lukee..
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Oletko muualla tietättänyt muutos töitä?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Mikko K kirjoitti:Oletko muualla tietättänyt muutos töitä?
Aika pieni on maailma jos vain yksi paikka löytyy.
Kannattaisi ehkä katsoa ja kysyä laajemmin ihan kotimaasta.
Holset siellä lukee..
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Taitaa olla enämpi vaikkapa proturpoon päin kallellaan. Jotenkin tuntuu niinku oisin jutellutkin joskus...:D
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu, kun ei tiedä mistä puhuu on helppo puhua ihan hassuja :D Vai juuri luvat saanut myyjä jne. :lol:

No ei pilata topiikkia enempää, irl viidakkorumpu toimii paremmin kuin nämä nettisaitit asiantuntijoineen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minulla on kyllä kokemusta monenmoisista yhdistelmistä nyt.
Sanoaan vaikkapa sillä lailla, että jos (suuremman) vnt-ahtimen meinaa saada todella hyvin ja ongelmattomasti toimimaan, niin helpoin ratkaisu on valita tehokkaamman mallin vakio ahdin.
Sille kun löytyy sitten ohjelmansa, josta saa kopioitua tarvittaessa haluamansa jutut siirrettäviksi.
Ahtimenkin toiminnalle on muitakin kaasupolkimen asentoja, kun pohjassa, vieläpä luulisin että käyttöautossa kuitenkin kannattaa ruutia polttaa kaikkeen muuhun, kun siihen mahdolliseen max suoritukseen, kilpa-autot on erikseen.

Hyvän, kaikilla osa-alueillakin kunnolla toimivan hybridin rakentaminen ei ole niin helppoa - tällaiset on kokemukset tällä hetkellä.
Vähän on todella hyviä.
Itävallan Alexia auttaa se, ettei hän sillä lailla mitään uutta tee, muuntaa tavan ahtimen AMG,n spekseihin - hiukan paremmalla kompurasiivellä.
Osataan se varmaan täälläkin tehdä, mutta ei vaan ole kukaan tehnyt....
No, tämä toimii.

Jos oikeasti halutaan toimivia (savuttomia) ratkaisuja, niin ainut keino nähdäkseni käytännössä on, että osat tulee jostakin muusta, valmiiksi toimivasta ratkaisusta, jos osien "tiedot ja toiminta" voidaan siirtää haluttuun pakettiin.
Näihin mersun vanhempiin suorasuihkareihin hyvin toimivia osia siis saa helpoiten sitä AMG,n mallia kopioimalla.
Muutos vakio-osiin ei niin kovin kummoinen ole, mutta ne saa hyvin pelaamaan, esimerkkinä suuttimet.
Tämä on ollut tärkeää, kun olen noita rassaillut ja opetellut, kun ei ole ollut keneltä neuvoa kysyä, on pitänyt itse ottaa asioista selvää.

Vuosien varrella täällä olen huomannut sellaisen piirteen näissä keskusteluissa, että aivan valtaosalle on tärkeintä se viidensadan penkkilappu, ei mikään muu.
Sitten sellaiset ihmiset, jotka mekaniikan toiminnasta ja rakentamisesta selvästi hiukan enemmän ymmärtää, eivät puhu tehosta oikeastaan mitään.
Meillä olisi paaaljon paremmin toimivia autoja, jos se tehonmittaaminen kokonaan kiellettäisiin, kiinnitettäisiin paljon enemmän huomiota siihen asiaan, joka kuitenkin on suurimmalle osalle se tärkein, eli miten ne oikeasti toimii.
Muttamutta, täällä kun ei kaksisataa, tai kolmesataa hyvin toimivaa hevosvoimaa "ole mitään", pitää olla superi.
Mitään ei oikein tekniikasta, tai rakentelusta ymmärretä, kun superisuperisuperi.
Kun järkevämmällä osien valitsemisella päästäisiin, vaikkapa näiden ahtimien kohdalla tilanteeseen, jossa kuitenkin ne olisivan lähes koko ajan jollain lailla järkevällä toiminta-alueellaan ja toimisivat kunnolla.

Niin kauan, kun pakopuolen ahtain kohta on selvästi siinä ahtimen pakosiiven kohdalla, on ne mahdollista saa kohtuudella heräämään ja vaikkapa pakopesän kokoa muuttelemalla vaikuttamaan sen ominaisuuksiin.
Tällaisessa ratkaisussa joutuu hiukan max tehosta tinkimään, mutta vastapainona saa yhdistelmän jossa ahtimella on realistinen, mekaaninen mahdollisuus toimia oman hyvyytensä, tai huonoutensa rajoissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Haapis1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 22.10.2011 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Haapis1 »

:clap:
E 200 CDI BE TA BP -12
W204 200cdi -09
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä sieltä saa pieniäkin ahtimia, jotka herää jo starttiavaimen sisääntyönnöstä. Ei tässä kukaan nyt ole suositellut sitä HX60:stä, joka varttimailin lähtöruudussa savuttaa, vaan kysymään saako sieltä semmoisen kun haluaa eli "AMG mallin" ja millä hinnalla jos saa. Kukaan ei kaiketi ole tilannut vielä semmoista vai onko. Ei se AMG:n siipi nyt varmasti mitenkään poikkeava ole, se vain sattuu sopimaan siihen pikkupakettiin heittämällä. Sen lähes jokainen jo tietääkin, että sille heräävyydelle osataan tehdä temppuja Suomessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tässä vnt-ahtimen päivitysasiassa hankaluutena on ollut ja edelleenkin varmaan täällä on, että sitä AMG,n pakosiipeä+akselia ei taida kukaan täällä saada, sitten billettisiipi jostain syystä kamalan kallis.

AMG,n ahtimien korjauskaan ei ole sen siipivaikeuden takia aikaisemmin onnistunut.
Itse aikoinaan ostin uuden AMG-ahtimen, mutta sitä en osaa parhaalla tahdollakaan suositella - ainakaan veholta.

Tämä "uusi" hiukan parempi ahdin antaa juuri sen verran siis lisää entiseen, että riittää kuusipyttyisessä AMG,n suuttimille ja vakioille railpaineille hyvin, ja kun tehdään kuitenkin entisiin "kuoriin", niin mitään ei näy ikävästi ulospäin.
Loggaukset on tehty ja rakenneltu ihan auton järjestelmistä erillisiksi, vakionahan ei näissä vanhoissa näe lambda-arvoa.
Mutta näkyvän savun raja menee noin lambdan 1,1 kohdalla, AFR on silloin ihan pikkuisen päälle 16.

Täällä Suomessa perinteisesti ajatellaan, ettei muualla tiedetä mitään, mutta ei se nyt ihan niinkään ole ...
Patonkimestarit ne näitä garretteja naplaa ja muulta ne viriosatkin on tänne alunperin tulleet, jossain muualla nämä on ensin toimimaan saatu, kaikki mitä täälläkin naplaillaan.
Vieläpä työkaluista lähtien.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kumipää kirjoitti:Sehän vois olla itävallan ukko avain onneen omassakin tapauksessa?

Intterwebistä löytyy liikaa kaikenmaailman houkutuksia :D
Eiks HV.com osaa auttaa?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

jeemu kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Sehän vois olla itävallan ukko avain onneen omassakin tapauksessa?

Intterwebistä löytyy liikaa kaikenmaailman houkutuksia :D
Eiks HV.com osaa auttaa?

Kyllähän se varmasti osaa auttaa!!
Pitänee rimpuuttaa.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minua nyt häiritsee, että Itävallassa on joku, jolla on pääsy AMG:n siipiin / akseleihin. Onko se töissä siellä AMG:n alihankkijana ja alkoi tehdä viraapelia.

Ei muuten mutta edelleen itseä himottaa mahdollisimman "pikkuinen" *) VNT ahdin Vitoon. Meinasin jo Ebayn kautta tilata ihan perusahtimen Latviasta, mutta mitäs nyt sitten suosittelet ?

*) Suuri ahdin pienissä kuorissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

*) Suuri ahdin pienissä kuorissa.
Hyvää mahtuu pienpään tilaan, näytää ulospäin vakiolta(jos vakoista tehty)
joissain tapuksissa huonoa(paljon suurenettu)
laippojen/pesien/imureijän mahdoliset muodon muutokset lämmöstä(vääntyilyt säröily)
ahdinrikon sattuessa mahdolinen pitkä odotusaika vaihto osalle
(isoon hyllytavara ahtimeen verattuna
no homma samman tien yhden ylimäärisen varalle)

eli pieni isona :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minun kohdallahan noi kaikki asiat on jo menetetty kun on jo pariin kertaan iso *) rakennettuna pieneen. Nyt houkuttaa vaihtaa hukkaportti vnt tyyppiin, ai miksikö, no vain koska se on mahdollista mutta tarpeeksi vaikeaa.

*) luetaan: pienempi rakennettuna isommaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Siihen en osaa vastata, miten hän ne saa.
Mutta juuri tuli sähköpostia, että hyllyssä vielä kymmenen AMG,n pakosiipeä/akselia, sekä noihin sopivat billettikompurat.
Lisäksi kaksi alkuperäistä, uutta AMG,n ahtimen pakopesää, eli noilla osilla saa tavan 320cdi,n ahtimen täydelleen muutettua sitä AMGtä vastaavaksi.
Jos sinne laittaa kunnossa olevan ahtimen, johon muutostyö tehdään, niin jos oikein käsitin, hinta jossain 700€ tietämissä, ei paha minusta.
Ottakaa itse yhteyttä, osaa hyvin engelskaa ja germaaniaa.

Audin ja mersun V6,sien ahtimiinkin kuulemma tekee tarvittaessa siipien vaihtoa.
Audin ahtimeen jonkinlainen parannus, jolla ~350hv tasoon pääsee oli luokkaa 600€, hyllystä kokonaan uutta vastaava "paranneltu" ahdin taisi olla luokkaa 1600€, ei niin mahdoton hinta sekään.
Mutta oikeat hinnat selviää itse kysymällä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja joskami »

Ot..Onko kauan tehnyt noita V6 ahtimia? Muistaakseni keväällä/kesällä kyselin niin silloin ei ollut apuja tuohon ahdin vaivaan.
Täytyypi kysellä tuota ahdin hommaa, liian työläs tuo gtb2260vklr ahtimen vaihto tuohon omaan.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Jos tälläiseen paavoon vaihtaa suuttimet, mapin, ahtimen ja ohjelman voimaa voi tulla noin 300hv, mitäs silloin vakiovaihteisto tuumaa? Tarviiko sitä vahvistaa / minkä hintaista hommaa uudemman sähkövaihteiston vahvistaminen on?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vakiona kestää sen 800nm, jos on kunnossa, eli ei tarvi vahvistella.
Mutta kyllä se mahdollista on ja maksaa varmaankin aikalailla saman, kun niiden "mekaanistenkin".
Myös turbiinista saa kestävämmän halutessaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Solmurauta kirjoitti:Kannattaa varmaan kysyä myös muiltakin turbon tekijöiltä, onhan niitä suomessa aika muutama muukin kuin vain joku yksi lsd.
Eihän tällä forumilla kai niin fakkiintuneita olla eihän?
Älä siis kysy pelkästään yhdeltä turbotekniikan jälleenmyyjältä joka ei osaa eikä pysty tekemään koneistuksia vaan niiltä monenkymmenen vuoden osaajilta jotka ovat ennenkin käyttäneet sorvia kun nämä poikaset ovat vuosi sitten saaneet luvan myydä turboja jotka eivät osaa eivätkä tiedä turboista muuta kuin että siellä on joku akseli joka pyörittää kompressoria..
Jösses mitä ammattitaitoa näillä juuri luvan saaneilla uusilla turbotekniikan jälleenmyyjä turbon myyjillä on, hyvä että tietävät mikä se turboahdin on...
LSD:sta en tiedä, mutta LDS on vääntänyt noin 30 vuotta noita turboja Mersuihin.
Ja edellinen sukupolvi korjasi pelkästään Mersun dieselmoottoreita varmaankin yhtä kauan ennen sitä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Turbollavoima
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 23.01.2013 15:48

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Turbollavoima »

Anteeksi kun näin amatöörinä kyselen mutta en löytänyt aiheesta parempaa topiccia kun foorumi niin iso, eli jäi hieman epäselväksi että sopiiko AMG-suuttimet suoraan esimerkiksi w203 270cdi vai pitääkö tehdä paljonkin muutoksia ja mistä näitä saisi tilattua? Ja jos tuon 320cdi:n ahtimen vaihtaa 270cdi:hin niin sopiiko kanssa ihan suoraan vai meneekö muokkauksen puolelle? Ja jos joku tietää sopivamman topicin niin voisi kertoa, kiitos.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä ne suuttimet paikoilleen sopii, niinkuin vakiotkin.
Mutta jos syöttömäärää ei kalibroida ohjelmassa oikeaksi, ne savuttaa,koko ajan.

Ahdin vaatii muokkausta ahtoputken lähtökohtaan, sekä mahdollisesti pakoputken lähtöön.
Ahtimen ja pakoputken liittymäkohtaa on periaatteessa kahdenlaisella kiinnitystavalla.
Lisäksi pikkuisen öljyputkien vääntelyä.

Suuttimien ja ahtimen lisäksi oikeastaan parempi cooleri ja 3bar mappi on "pakko" vaihtaa.
Polttoainejärjestelmä pitää olla kunnossa, muuten seuraa sammumista reiluissa kiihdytyksissä, kun polttoaine loppuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja joskami »

Ot..
Turbollavoima kirjoitti:Anteeksi kun näin amatöörinä kyselen mutta en löytänyt aiheesta parempaa topiccia .
Avaa oma topicci niin eiköhän sinne ohjeita tule..

No joo.. kyllähän tuohon 270cdi:hin voi vaihtaa suoraan ainakin teetetyt amg:n suuttimet eivät savuta niin lähellä nuo kalibrointi kartat ovat.
Vakio suuttimetkin riittää 230-240hp ja n.550nm+ tehoihin, en lähtis suuttimia ensimmäiseksi vaihtaa vaan kuten Tuikku sano niin ensin cooleri, turbo, mappi, ohjelma ja sen jälkeen korjailee tuota polttoainejärjestelmää niin miettii haluaako vielä suuttimet.. :)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Mikäs mappi tuossa 270:ssä on vakiona, mietin vain kun mulla on 2 kiloa ahdot eikä mappia oo vaihdettu. :crazy:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

270w210 kirjoitti:Mikäs mappi tuossa 270:ssä on vakiona, mietin vain kun mulla on 2 kiloa ahdot eikä mappia oo vaihdettu. :crazy:
2.5bar
(Jos 210)
Likaa on painetta vakio anturille
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Käy ensin yli kahden ja jää kahden kilon tuntumaan, ei vikatiloja. :shock:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se on absoluuttista painetta, mitä ohjelma kertoo.
Pitää baari vähentää, vikatilaraja tuossa on jotain1,25+0,3bar, 1,55bar
Anturi on viidessä voltissa,kun ahtoja 1,75bar vakiomapilla eli 2,75 absolut.
Käytännössä juurikaan yli 1,6bar eivakio mapilla voi ahtopyyntöä laittaa, kun se alipainesäätö kuitenkin sen verran seilaa, että hetkittäin toteutunut paine menee yli lukualueen ja silloin veto hiipuu, kunnes ahdot taas tipahtaa lukualueelle.
Vikatilaa ei tule, koska jos vikatilahaarukkaa, 0,3bar ei muuteta, niin riittävän korkealla ahtopyynnillä haarukka yltää yli lukualueen, eikä ristiriitaa tule, kun ahdot saa ikäänkuin luvan kanssa piikittää yli lukualueen.
Siksikin riittävän korkealle lukeva mappianturi olisi hyvä olla, moottorin kuuluu ja on hyvä mennä liian korkeasta ahtopaineesta vikatilaan, ettei vauriotilanteessa säry enää mitään muuta lisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Ei vaan ahtopainemittari näyttää tuota kahta kiloa, siis erillinen asennettu mittari.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei kait se mikään kummallinen juttu ole, mullakin on kaksi ja puoli baaria ahtoja.
Muttei se vakiolla tekniikalla ole mahdollista, katso em teksti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin