Vedetön jäähdytin neste
Re: Vedetön jäähdytin neste
http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa sitten ihan livenä tietoa.
Toi on kyllä hyvä että se ei enää ole myrkkyä kuin perinteiset pakkasnesteet.
Tossa sitten ihan livenä tietoa.
Toi on kyllä hyvä että se ei enää ole myrkkyä kuin perinteiset pakkasnesteet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
Jotenkin tuntuu että tälläinen vedetön pakkasneste on ihan yhtä tarpeellista kuin kultakello. Mihin ihmeeseen tätä nyt tarvitaan, luin topiikkia läpi mutta ei auennut. Ei kai kenenkään moottorissa missään tilanteessa jäähdytysnesteen lämpötila nouse yli 150 asteen missään kohtaa järjestelmää ja vaikka nouseekin niin mitä sitten. Sillä nesteeseen haaskatulla rahalla kannattaa ostaa vaikka uusi jäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vedetön jäähdytin neste
Mielstäni viritetyissä koneissa varmaan ihan jees mutta vakoissa ei varmaan mitään hyötyä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vedetön jäähdytin neste
komppaan Veskolaa täytellisesti
ja tän nesteen vaihosta sen verran, että niinhän ne prititkin kehu autojensa vaihteisto ja perä öljyjä aikonaan ettei niitä tartte vaihtaa koskaan
no ei sitten yhtää hiljasta voortia menny ohitte
tän nesteen kans varmaanki rulee sitten pakkasella myöhemmin halakeemia

ja tän nesteen vaihosta sen verran, että niinhän ne prititkin kehu autojensa vaihteisto ja perä öljyjä aikonaan ettei niitä tartte vaihtaa koskaan


tän nesteen kans varmaanki rulee sitten pakkasella myöhemmin halakeemia

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Vedetön jäähdytin neste
Ylistys puheeseen ois ehkä myös siksi hyvä koska neste ei ole enää myrkyllistä.
Voihan olla että pakkasneste kielletään tulevaisuudessa.
Voihan olla että pakkasneste kielletään tulevaisuudessa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vedetön jäähdytin neste
meinaakko että homma mennee 50-luvun malliin, että pelataan pelekillä vesillä. ainiin voihan sitä käyttää vaikka "sikunaa"atlas kirjoitti:Ylistys puheeseen ois ehkä myös siksi hyvä koska neste ei ole enää myrkyllistä.
Voihan olla että pakkasneste kielletään tulevaisuudessa.
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Vedetön jäähdytin neste

Viimeksi muokannut RAM, Ke 02.01.2013 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vedetön jäähdytin neste
Tarvisiikohan tälläisiin vastauksiin edes vastailla?
V#ttu jos tossa on korvaava aine jo löydetty niin kai sitä myrkyt saa silloin lähteä.
Jos haluaa pelkillä vesillä ajella niin ajelkaa on vaan pirun työlästä. Pitääkö se aina mennä vaikeimman kautta ja vastailla ihan perseestä?
Jarrunestettä pääsee hyvin vähän luontoon tohon pakkasnesteeseen verrattuna..eikö vaan.
V#ttu jos tossa on korvaava aine jo löydetty niin kai sitä myrkyt saa silloin lähteä.
Jos haluaa pelkillä vesillä ajella niin ajelkaa on vaan pirun työlästä. Pitääkö se aina mennä vaikeimman kautta ja vastailla ihan perseestä?
Jarrunestettä pääsee hyvin vähän luontoon tohon pakkasnesteeseen verrattuna..eikö vaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Vedetön jäähdytin neste
johan jarrunestettä on auto kohtasesti huomattavasti vähemmän kuin jäähdytys nestettä, että tämä väitehän pittää paikkansa vaikka jarruletkuja ja putkia mennee ihan työnään vanahoista autoistaatlas kirjoitti:Tarvisiikohan tälläisiin vastauksiin edes vastailla?
V#ttu jos tossa on korvaava aine jo löydetty niin kai sitä myrkyt saa silloin lähteä.
Jos haluaa pelkillä vesillä ajella niin ajelkaa on vaan pirun työlästä. Pitääkö se aina mennä vaikeimman kautta ja vastailla ihan perseestä?
Jarrunestettä pääsee hyvin vähän luontoon tohon pakkasnesteeseen verrattuna..eikö vaan.

ja tuosta korvaavasta aineesta, pitihän prittien voimansiirto öljyssäkin olla jokin korvaava aine ja niin vaan meni perät paskaks

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Vedetön jäähdytin neste
Jäähdytys neste vaikka korjaamoilla ja pajoissa ohimenevä meneekin lattia ,öljyerotus kaivoon ,veden tullessa neste laimenee ja painuu itse viemäri järjestelmään.
Öljyjen imeminenkin lattia kaivoista taitaa olla laiminlyöty paitsi niissä jossa on sensorit kun säiliö täyttyy öljystä.
Ongelmajäte pisteelle pitäsi viedä pakkasnesteet.
entäs työmailla sattuvat rikot.
Parhaimmillaan 100-200litraa jäähdytys nestettä suoraan luontoon j sitä ei kerkeä imeyttämään..potkitaan vaan maata päälle.
Yksityis henkilöt vähät välittää kaataako sen maahan tai viemäriin kun kukaan ei näe....harmillista.
Talojen pihamailla asfalttiin valuu vähitellen tätä.
Öljykin on vahingollista mutta se hajoaa ajankuluessa niin kuin dieselkin..ja öljyn kerkeää imeyttää vaikka aina siitä vähän jää maahan silti.
Akutkin monella seisoo tallin kulmassa pihalla ..kun tulee silloin tällöin vaihdettua.
ympäristö teot on aloitettava omasta itsestään.
En ole mikään viherpiipertäjä mutta luontoa pitää pitää siistinä.
Vaikka kehitysmaat sitä tuhoaakin mistään välittämättä.
Öljyjen imeminenkin lattia kaivoista taitaa olla laiminlyöty paitsi niissä jossa on sensorit kun säiliö täyttyy öljystä.
Ongelmajäte pisteelle pitäsi viedä pakkasnesteet.
entäs työmailla sattuvat rikot.
Parhaimmillaan 100-200litraa jäähdytys nestettä suoraan luontoon j sitä ei kerkeä imeyttämään..potkitaan vaan maata päälle.
Yksityis henkilöt vähät välittää kaataako sen maahan tai viemäriin kun kukaan ei näe....harmillista.
Talojen pihamailla asfalttiin valuu vähitellen tätä.
Öljykin on vahingollista mutta se hajoaa ajankuluessa niin kuin dieselkin..ja öljyn kerkeää imeyttää vaikka aina siitä vähän jää maahan silti.
Akutkin monella seisoo tallin kulmassa pihalla ..kun tulee silloin tällöin vaihdettua.
ympäristö teot on aloitettava omasta itsestään.
En ole mikään viherpiipertäjä mutta luontoa pitää pitää siistinä.
Vaikka kehitysmaat sitä tuhoaakin mistään välittämättä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vedetön jäähdytin neste
Minusta se ettei vesi ole aiheuttamassa korrosiota koneessa on aineen suurin etu.atlas kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ
Tossa sitten ihan livenä tietoa.
Toi on kyllä hyvä että se ei enää ole myrkkyä kuin perinteiset pakkasnesteet.

Meseillään
Re: Vedetön jäähdytin neste
jossakin oli vaan juttua tuosta niin on kovin helposti syttyvää tuo aine.
Re: Vedetön jäähdytin neste
Kone keittää ja paisarista lähtee höyryt niin varma räjähdys kun ensin kuumalle pakosarjalle ja jostain vaikka laturin hiilitä kipuna niin palaa koko auto...kiva.villes kirjoitti:jossakin oli vaan juttua tuosta niin on kovin helposti syttyvää tuo aine.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
Joku tällänen skenaario mullakin kävi mielessä.atlas kirjoitti:Kone keittää ja paisarista lähtee höyryt niin varma räjähdys kun ensin kuumalle pakosarjalle ja jostain vaikka laturin hiilitä kipuna niin palaa koko auto...kiva.villes kirjoitti:jossakin oli vaan juttua tuosta niin on kovin helposti syttyvää tuo aine.
E350CDI&A180CDI
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vedetön jäähdytin neste
No jos, jos, Jos tädillä olisi munat se olisi setä. Niin,että se skeenarioista. Bensaa on jo valmiina Meseissä paineen alaisena eipäs se syty konehuoneessa, nyt näissä skenaarioissa. Sitäpaitsi aineen keihumispiste on +180 astetta millä meinasit saada koneen lämmöt niin ylös?ssuvik kirjoitti:Joku tällänen skenaario mullakin kävi mielessä.atlas kirjoitti:Kone keittää ja paisarista lähtee höyryt niin varma räjähdys kun ensin kuumalle pakosarjalle ja jostain vaikka laturin hiilitä kipuna niin palaa koko auto...kiva.villes kirjoitti:jossakin oli vaan juttua tuosta niin on kovin helposti syttyvää tuo aine.


Meseillään
Re: Vedetön jäähdytin neste
Ohjelmassahan näyttivät kun avas kuumana syylarin korkin niin ei tule painetta ollenkaan kun ei ole vettäkään.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vedetön jäähdytin neste
Just niin ei voi kiehua, kun lämpö on koneessa normaalisti 80 - 90 astetta.270w210 kirjoitti:Ohjelmassahan näyttivät kun avas kuumana syylarin korkin niin ei tule painetta ollenkaan kun ei ole vettäkään.

Meseillään
Re: Vedetön jäähdytin neste
On siis keksitty neste joka ei lämpölaajene ollenkaan ? 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vedetön jäähdytin neste
vähän ehkä ihmetyttää sekin, että vettä pidetään niin kovin huonona aineena korroosion takia. käsittääkseni se vesi ei juutikaan aiheuta korroosiota, suurin korroosion aiheuttaja on happi, mikä siinä vedessä on. jos niitä nesteitä vaihdellaan jatkuvalla syötöllä, tai ajetaan vuotavalla järjestelmällä ja lisätään kokoaja, niin kyllä varmasti pitkässä juoksussa tulee korrosiovaurioo. mutta, jos järjestelmä on tiivis, niiku pitäiskin olla ja niitä neesuja vaihtelee sen 5, tai 10 vuoden välein, niin uskallan väittää, että mitään mainittavaa korroosiovaurioo ei tule. oikeat suhteet vettä ja jäähdytysneesua, niin korroosiot pysyy poissa. onhan noissa kaiken maailman korroosion esto aineita.
johan suomi on pullollaan omakotitaloja, missä on keskuslämmitys. valurautaset kattilat ja rautaset putket. systeemissä kiertää pelkkää vettä ja usein vielä suuria määriä, n.300-3000 litraa. ja samat vanhat kattilat ja putket pitää vielä kolmen kymmenen vuoden päästäkin.
ei se vesi, vaan se happi. hapeton vesi ei kovin suurta haittaa tee.
johan suomi on pullollaan omakotitaloja, missä on keskuslämmitys. valurautaset kattilat ja rautaset putket. systeemissä kiertää pelkkää vettä ja usein vielä suuria määriä, n.300-3000 litraa. ja samat vanhat kattilat ja putket pitää vielä kolmen kymmenen vuoden päästäkin.
ei se vesi, vaan se happi. hapeton vesi ei kovin suurta haittaa tee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Vedetön jäähdytin neste
Betoni
On vedetön ja käytetään kanavissa, mutta ei jäähdytykseen.
Vesi on paras, etenkin tislattuna. Mm. Nascarit jäähtyy pelkän veden voimalla.

Vesi on paras, etenkin tislattuna. Mm. Nascarit jäähtyy pelkän veden voimalla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Vedetön jäähdytin neste
Hapeton vesi on nimeltään vety.pera8x kirjoitti:hapeton vesi ei kovin suurta haittaa tee.
Re: Vedetön jäähdytin neste
tj86430 kirjoitti:Hapeton vesi on nimeltään vety.pera8x kirjoitti:hapeton vesi ei kovin suurta haittaa tee.



E350CDI&A180CDI
Re: Vedetön jäähdytin neste
niin no. ja sarvikuono ilman sarvea on pelkkä kuono..tj86430 kirjoitti:Hapeton vesi on nimeltään vety.pera8x kirjoitti:hapeton vesi ei kovin suurta haittaa tee.
happihan sen kaiken korroosion takana useimmiten on. tai onkohan aina? en tiedä. ruostuminen, hapettuminen jne on sitä mitä tapahtuu, kun happi yhtyy aineeseen, esim. nyt vaikka sitten moottorin vesitilan seinämiin.
kun se järjestelmä on suljettu niin veden happitaso laskee samaa vauhtia kun se vesi tekee siellä järjestelmässä niitä korroosiovaurioita. sitten kun se on aikansa siellä ollu ja tehny korroosionsa, niin happitaso laskee, eikä korroosioo enää synny samalla tavalla. tietenkin jonkun verran siellä on happee ja sitä sinne tuleekin materiaalien läpi, olisko ilmiö ollu nimeltään happidiffuusio tai joku semmonen. kyllä sitä vettäkin on "hapettomana", tai sen verran vähä happisena, että voi sanoa veden olevan hapetonta.
niin ja voihan se järjestelmä sitten täyttää vaikka sillä vedyllä, jos se on parempi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Vedetön jäähdytin neste
Veden molekyylikaava on H2O, eli yhdessä vesimolekyylissä on aina kaksi vetyiatomia ja yksi happiatomi. Jos siinä ei ole enää sitä happiatomia, se ei ole vettä vaan vetyä.pera8x kirjoitti: kun se järjestelmä on suljettu niin veden happitaso laskee samaa vauhtia kun se vesi tekee siellä järjestelmässä niitä korroosiovaurioita. sitten kun se on aikansa siellä ollu ja tehny korroosionsa, niin happitaso laskee, eikä korroosioo enää synny samalla tavalla. tietenkin jonkun verran siellä on happee ja sitä sinne tuleekin materiaalien läpi, olisko ilmiö ollu nimeltään happidiffuusio tai joku semmonen. kyllä sitä vettäkin on "hapettomana", tai sen verran vähä happisena, että voi sanoa veden olevan hapetonta.
e: lisätään sen verran, että mitä nyt koulun kemiasta muistan, niin kun rauta ruostuu vedessä tapahtuu suunnilleen reaktio Fe + 2H2O -> FeO2 + 2H2 (tjsp). Reaktiossa siis raudasta ja vedestä muodostuu rautaoksidia ja vetyä. Jos oletetaan, että kaikki vedessä oleva happi reagoisi raudan kanssa, ei jäljelle jäisi kuin vetyä. Käytännössä kuitenkin vain osa reagoi, jolloin (jos tila on täysin suljettu, mitä se ei kai käytännössä kuitenkaan ole), jää sinne vettä ja vetyä. Se vesi mitä siellä on, on ihan yhtä hapekasta kuin aiemminkin, sitä on vain vähän vähemmän, koska osa siitä on muuttunut vedyksi.
Pointti on siis vain se, että "voi sanoa veden olevan hapetonta" on ihan täyttä kukkua, vedessä on aina happea, muuten se ei ole vettä.
e2: täsmällinen reaktio on tietysti hieman monimutkaisempi, kuten voimme esim. wikipediasta lukea: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruostuminen" onclick="window.open(this.href);return false;
pointtiani se ei muuta miksikään, hapetonta vettä ei ole olemassakaan.
e3: tuossa täsmällisemmässä reaktiossa puhutaan veteen liuenneesta hapesta. Tarkoitit siis ilmeisesti vettä (H2O) johon on liuennut happea (O2)?
Re: Vedetön jäähdytin neste
Ei vedestä koska 2H2O ei ole puhdas vesimolekyyli vaan siinä on ylimääräinen happiatomi. Reaktiossa siis raudasta ja "hapekkaasta vedestä" muodostuu jne.tj86430 kirjoitti:Fe + 2H2O -> FeO2 + 2H2 (tjsp). Reaktiossa siis raudasta ja vedestä muodostuu rautaoksidia ja vetyä.

Mitä pirun merkitystä tällä sitten on käytännön elämän kanssa, no ei mitään. Kun tavallinen ihminen laittaa sinne puolet glykoolia vai mitä se nyt onkaan se hyvä aine, niin siinä tuotteessa on yleensä mukana aineita, jotka estävät hapettumista siten, ettei koskaan tule mitään oikeata ongelmaa.
"Puhdas" vesi jäähdyttää kaikkein tehokkaimmin, siinä yksi syy miksi "kilpa-autot" käyttävät tuota ainetta, toinen ehkä vielä suurempi syy on, ettei glykolia sallita säännöissä, koska se "sotkee" radan.
Nyt sitten on unohdettu yksi pieni seikka, mitä merkitystä sillä on miten tehokkaasti saadaan lämpö siirettyä moottorista jäähdyttäjän alumiinikennoon, JOS sen alumiinikennon ja sitä jäähdyttävän ilmavirran vaikutus ei riitä jäähdyttämään hukattavaa tehoa. Siinä on suurin ongelma useimmissa autoissa, kenno on liian pieni ja/tai siellä ei toimi flekti "oikein".
P.S Minä vihaan/vihasin kemiaa !
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vedetön jäähdytin neste
Joo, koulun kemiasta on sen verran kauan (27v), etten muista enää kovin hyvin. Kuten täsmensinkin, reaktioon osallistuu ilmeisesti veteen liuennut happi. Pointti on edelleen sama, hapetonta vettä ei ole olemassakaan, mutta vettä johon ei ole liuennut happea toki on.veskola kirjoitti:Ei vedestä koska 2H2O ei ole puhdas vesimolekyyli vaan siinä on ylimääräinen happiatomi. Reaktiossa siis raudasta ja "hapekkaasta vedestä" muodostuu jne.tj86430 kirjoitti:Fe + 2H2O -> FeO2 + 2H2 (tjsp). Reaktiossa siis raudasta ja vedestä muodostuu rautaoksidia ja vetyä.![]()
Re: Vedetön jäähdytin neste
[/quote
Nyt sitten on unohdettu yksi pieni seikka, mitä merkitystä sillä on miten tehokkaasti saadaan lämpö siirettyä moottorista jäähdyttäjän alumiinikennoon, JOS sen alumiinikennon ja sitä jäähdyttävän ilmavirran vaikutus ei riitä jäähdyttämään hukattavaa tehoa. Siinä on suurin ongelma useimmissa autoissa, kenno on liian pieni ja/tai siellä ei toimi flekti "oikein".[/quote][/quote]
Tämän takiahan siinä ohjelmassa laitettiin se vedetön neste kun oli riittämätön jäähdytys siinä tr6:ssa. Nyt kärsii sitten olla lämmöt korkeammalla.
Nyt sitten on unohdettu yksi pieni seikka, mitä merkitystä sillä on miten tehokkaasti saadaan lämpö siirettyä moottorista jäähdyttäjän alumiinikennoon, JOS sen alumiinikennon ja sitä jäähdyttävän ilmavirran vaikutus ei riitä jäähdyttämään hukattavaa tehoa. Siinä on suurin ongelma useimmissa autoissa, kenno on liian pieni ja/tai siellä ei toimi flekti "oikein".[/quote][/quote]
Tämän takiahan siinä ohjelmassa laitettiin se vedetön neste kun oli riittämätön jäähdytys siinä tr6:ssa. Nyt kärsii sitten olla lämmöt korkeammalla.
Re: Vedetön jäähdytin neste
joo, sattu pieni moka tossa. tarkotin nimenomaan hapettomalla vedellä vettä, mihin ei ole liuennut happea ilmasta, tai mistään muualtakaan. jos nyt puhutaan sellasesta vedestä, mihin ei ole sitä happea liuennu, niin se ei käytännössä kyllä ruostuta juuri ollenkaan. aivan sama ruostuttaako se sitten kemia ohjeiden mukaan ja tuleeko siitä vedestä vetyä, mutta käytännössä se ei ruostuta.
ja olen edelleenkin sitä mieltä, että hapeton vesi on hapetonta vettä. se vesi on sillon sitä h2o:ota. mitäs sitten on sellanen vesi, mihin on liuennu happea? ei se voi ainakan h2o:ota olla, koska se on eri asia, kun toi vesi, mihin ei ole liuennu happea. samaan syssyyn vois sotkea sellasenkin seikan, että mitä kaikkea muuta paskaa siihen veteen sekottuu? toi aine mitä raanasta tulee ei sillon voi olla vettä. (nokialla se oli joskus kusta ja paskaakin..) jos oikein alkaa pilkkua nussiin niin tarkastiottaen se raana vesi on paljon muutakin, kun pelkkää h2o:ta.
kun tässä kerta kyseessä on veden aiheuttama korroosio, niin pistän vielä korostaen omaa mielipidettäni. omakotitalojen, kerrostalojen, rivitalojen keskuslämmitys kierrossa kiertää tuhansia litroja vettä, pelkkää vettä käytännön kielellä. voimalaitoksissa käytetään höyryturbiineja sähkön tuottoon. ja se höyry kehitetään tietenkin vedestä. ja se vesi mitä voimalaitokset käyttää on myöskin käytännön kielellä pelkkää vettä suljetussa järjestelmässä. kaikki nämä järjestelmät, missä on käytössä pelkkää vettä kestää keskimäärin pidempään, kun keskiverto mersun elinkaari on.
näin ollen voin sanoa, että ei se vesi mitään korroosiota aiheuta niin paljoa, että sillä olis mitään merkitystä mihinkään. se on se happi, mikä siellä häirittee. ja kun autoista on kyse, niin pitää ottaa huomioon myös se, että vaikka happi ei kovin terhakkaasti mene raudasta, tai alumiinista läpitte, niin muoveista ja ehkä kumeista saattaa mennä. auton koko jäähdytysjärjestelmän pitäis olla sellasta materiaalia, ettei happi liukene letkujen läpi veteen.
ja olen edelleenkin sitä mieltä, että hapeton vesi on hapetonta vettä. se vesi on sillon sitä h2o:ota. mitäs sitten on sellanen vesi, mihin on liuennu happea? ei se voi ainakan h2o:ota olla, koska se on eri asia, kun toi vesi, mihin ei ole liuennu happea. samaan syssyyn vois sotkea sellasenkin seikan, että mitä kaikkea muuta paskaa siihen veteen sekottuu? toi aine mitä raanasta tulee ei sillon voi olla vettä. (nokialla se oli joskus kusta ja paskaakin..) jos oikein alkaa pilkkua nussiin niin tarkastiottaen se raana vesi on paljon muutakin, kun pelkkää h2o:ta.
kun tässä kerta kyseessä on veden aiheuttama korroosio, niin pistän vielä korostaen omaa mielipidettäni. omakotitalojen, kerrostalojen, rivitalojen keskuslämmitys kierrossa kiertää tuhansia litroja vettä, pelkkää vettä käytännön kielellä. voimalaitoksissa käytetään höyryturbiineja sähkön tuottoon. ja se höyry kehitetään tietenkin vedestä. ja se vesi mitä voimalaitokset käyttää on myöskin käytännön kielellä pelkkää vettä suljetussa järjestelmässä. kaikki nämä järjestelmät, missä on käytössä pelkkää vettä kestää keskimäärin pidempään, kun keskiverto mersun elinkaari on.
näin ollen voin sanoa, että ei se vesi mitään korroosiota aiheuta niin paljoa, että sillä olis mitään merkitystä mihinkään. se on se happi, mikä siellä häirittee. ja kun autoista on kyse, niin pitää ottaa huomioon myös se, että vaikka happi ei kovin terhakkaasti mene raudasta, tai alumiinista läpitte, niin muoveista ja ehkä kumeista saattaa mennä. auton koko jäähdytysjärjestelmän pitäis olla sellasta materiaalia, ettei happi liukene letkujen läpi veteen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Vedetön jäähdytin neste
Eikös tämä mene jo JEESUStelun puolelle koko topik?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vedetön jäähdytin neste
en kyllä keksi mitenkä tämä jeesukseen liittyy. mutta kinaamisen ja pilkunnussimisen puolelle tuntuu menevän.atlas kirjoitti:Eikös tämä mene jo JEESUStelun puolelle koko topik?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E