Rattaan läpi pumpun nokka-akselin sisään menevä pultti (eli se paljon puhuttu rattaan pultti) on ainoa pultti jonka momentilla on väliä. Nuo muut pultit pitää vaan pumppua paikallaan ja niitten pitää vain olla kiinni (ei ole mitään tiettyä momenttia).E200kompressor kirjoitti:Kysyin siksi, että alkuperäisestä tekstistä ei suoraan käy ilmi kyseessä olevan rattaan pultti. Tai ainakin ymmärsin väärin koska rattaissa/hammaspyörissä kiinnitys on yleensä symmetrinen samanpituisilla pultilla.
"Ja sitten irrotat ne kolme 13mm kannalla olevaa pitkää pulttia alipainepumpun ympäriltä ja yhen pumpun takapäästä. Sitä oon kummastellut että miks ihmeessä tuolle keskipultille on ohjemomentti 65Nm?..."
W124 OM603 -> OM606
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Sieltä näät kyllä laatikosta missä kohtaa ne öljypumpun sakarat on, jotka menee sitten siihen turbiinin kahteen loveen. Kumminpäin vaan laitat, ei ole väliä. Eli kahdessa asennossa menee. Sit se on tarpeeks syvällä laatikossa kun tulee n. 10mm laatikon kiinnityspinnasta ulospäin ne turbiinissa olevat laatat joissa kierteet onJupezki kirjoitti:No tämähän meni nappiin kun ne on jo erillään ja turbiini on kiinni koneessa.No sen hahlon kuitenkin huomasin, muistan että turbiinin tyhjennysroppu oli alaspäin, joten eihän sitä voi saada siihen laatikkoon kuin vain kahdella eri tavalla? Että otan turbiinin irti ja tökkään sen siihen laatikon hahloon.



Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Tosiaan, moottorikoneistamossa käytin tuota kantta viikko kaksi sitten ja sieltä sain sellaisen vastauksen, että kyllä tuosta vielä kansi tulee, jos haluaa. Kertoi, että pitäisi puhdistaa törsteet rikkoutuneiden nostinkuppien yläpuolelta pois, jotta saa nostinkuppien puolikkaat pois. Onko tämä toimenpide mahdollista, sillä joku puhu tässä topicissa, että nostinkuppien tulisi olla tiiviit? Ja tuleeko tälläisen törsteiden hiomisen jälkeen nostinkuppeista tiiviitä? Kuvia löytyy pari-kolme sivua taaksepäin.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Koneistamossa luulisi olevan ammattitaitoisempaa porukkaa kuin minun puheet, joten parempi uskoa niitä. Kannattaa nyt kuitenkin pitää järki päässä, ettei koneistella kantta suurammalla summalla mitä käytetty vaihtokansi kustantaisi. Itse yrittäisin päätellä mistä se öljy siellä kulkee ja millaiset naarmut on missäkin ja miten ne vaikuttavat öljynkulkuun, eihän se pikkunaarmu sitä kupin liikettä haittaa mitenkään, jos se on hiottu/koneistettu siistiksi, kunhan tosiaan öljy menee kuten pitääkin. Ei sen sillain tarvitse olla tiivis kuin männän ja sylinterin. (Kuvista en edes yritä arvata tilannetta, livenä sen näkee paljon paremmin)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Jep jep. Tosiaan itse olisi tarkoitus koittaa hioa jollain ja saada ne nostinkupin jämät pois, jottei tarvitsisi alkaa maksaa koneistamolle tuntitaksana näitä nostokuppien poistoja. Tosin koneistamossa olisi ne ammattimiehet, mutta jostain kait se on säästettävä...
Ja samaten purkaa kannesta venttiilit, hehkut ja esikammiot pois, jotta voisi käyttää kannen tasopinnan oikaisussa. Tai ainakin tarkastuksessa, onhan siihen tehty kansiremontti alle 1000km sitten. 
Eikö nämä ST-miehet käytä OM606 -koneen kansipahvia näissä kapeakantisissakin, vai olenko jostakin lukenut ja käsittänyt ihan väärin? Kun ajattelin, että kun kerran konetta kunnostellaan, niin laittaisi samalla sen paremman kansipahvin, jotta olisi valmiina sitten jos ja kun alkaa kiusaamaan tuota konetta enemmänkin.


Eikö nämä ST-miehet käytä OM606 -koneen kansipahvia näissä kapeakantisissakin, vai olenko jostakin lukenut ja käsittänyt ihan väärin? Kun ajattelin, että kun kerran konetta kunnostellaan, niin laittaisi samalla sen paremman kansipahvin, jotta olisi valmiina sitten jos ja kun alkaa kiusaamaan tuota konetta enemmänkin.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
voi sinne sen peltipahvinkin laittaa, mutta siinä kasvaa vuodon riskit monin kertaiseks, ellei tee perin pohjin hyvin sitä hommaa. eli koneista lohkon pintaa ja kannen pintaa. sitten tarvii siihen pelti tiivisteeseen porailla reikiä ja laittaa liima jokasen pellin väliin. ei se mahdotonta ole, mutta ottaa työtä ja vähän rahaakin. tosin kyllä sillä massatiivisteelläkin pääsee ihan riittävän pitkälle ilman ongelmia. jotain yli kaks kiloa ahtoja, niin voi alkaa oleen liikaa pitkässä juoksussa kannen tiivisteelle. mutta mielestäni se on liikaa jo koko moottorille.
tein joskus sillain, että, kun kansi halkse, niin ostin sitten käytetyn kannen, missä ei tullu mukanan nokka-akselin pukkeja, eikä nostajia. ne sitten vanhasta kannesta, mutta eihän ne nostajat käyneetkään sinne. jotain kukunoria oli osassa nostajien paikassa ja hiekkapaperilla vaan käsipelissä hirasin purseet pois. nokka pukitkaan ei ihan menny kohdilleen, mutta otin riskin ja kokeilin. hyvin toimi ilman onkelmaa. voi tehdä sillain, että vie sinne moottorikoneistamolle ja ne tekee sitten hyvän. tai voi itte koittaa räpeltää ja säästää rahaa, mutta lopputulos selviää vasta, kun pääsee ajaan, että toimiiko, vaiko ei. toisaalta se on mukavan jännittävää, kun parikin päivää raataa jotain moottoria ja sitten pääsee starttaan... mitä jos se ei toimikkaan ja saa taas aukasta.
tein joskus sillain, että, kun kansi halkse, niin ostin sitten käytetyn kannen, missä ei tullu mukanan nokka-akselin pukkeja, eikä nostajia. ne sitten vanhasta kannesta, mutta eihän ne nostajat käyneetkään sinne. jotain kukunoria oli osassa nostajien paikassa ja hiekkapaperilla vaan käsipelissä hirasin purseet pois. nokka pukitkaan ei ihan menny kohdilleen, mutta otin riskin ja kokeilin. hyvin toimi ilman onkelmaa. voi tehdä sillain, että vie sinne moottorikoneistamolle ja ne tekee sitten hyvän. tai voi itte koittaa räpeltää ja säästää rahaa, mutta lopputulos selviää vasta, kun pääsee ajaan, että toimiiko, vaiko ei. toisaalta se on mukavan jännittävää, kun parikin päivää raataa jotain moottoria ja sitten pääsee starttaan... mitä jos se ei toimikkaan ja saa taas aukasta.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Lohkohan käy varmaan myös koneistamolla tasopinnan oikaisussa ja kevyessä hoonauksessa ja hintaan kuuluu myös puhdistus. Joten molemmat tasopinnat tulevat kyllä olemaan tasaisia. Samalla koneeseen tulee tietenkin uudet männänrenkaat ja uudemmanmallin alipainepumppu. Myös mahdollisesti laakerit tulevat uudet ja tietenkin tiivisteet. Startti ja laturi täytyy puhdistaa ja mahdollisesti käyttää jossain autosähköhuolossa, kerran kun ovat nyt helposti irrotettavissa.
Kuinka paljon se nostokuppi muuten nousee ylös sieltä sylinteristään? Kun mulla nuo pahimmat naarmut on sen sylinterin yläpäässä ja se nostokuppi ei taida edes nousta niin korkealle?
Kuinka paljon se nostokuppi muuten nousee ylös sieltä sylinteristään? Kun mulla nuo pahimmat naarmut on sen sylinterin yläpäässä ja se nostokuppi ei taida edes nousta niin korkealle?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Nokka-akselin pukit ja kansi pitää aina olla samaa paria. Muistakaa vaatia kannen mukaan aina originaalit pukit. Mikäli ei ole niin koneistamossa ne pystyvät sovittamaan ne yhteen eli tehdään ns. linjahoonaus vai mikä se oli. Pahimmillaan tulee katastrofeja kun se reikä ei olekkaan suora ja oikealla välyksellä eri pukeilla. Tuurilla toki voi toimia.
Paininkuppin reikiä ei kannata mennä omin päin hiomaan kun se työstötapa hioo materiaalia jokapaikasta ja nyt on tavoitteena ottaa vain ne nylpyt pois, jotka on nousseet ylös naarmun reunalta. Tuossa kohtaa ei kyllä enää kannata alkaa säästämään.
Massatiivistettä suositellaan mikäli tarkoitus on tosiaan pysyä tuon 2 bar alle, ja jos mennään yli niin koko kone päreiksi ja lohkon tasopinta puhtaaksi koneistamossa ja sitten uusilla osilla koko kone kasaan. Muuten se on semmoista vastatuuleen kusemista, lähteehän siinäkin kusihätä mutta ei tyylikkäästi.
Kuppi on ylimmillään kun nokka ei sitä paina, olikohan se muutamia millejä yli sen tason ja sitten nokka painaa sitä alaspäin luokka <10 mm. Kyllä koko matka käytetään siitä kupista.
Paininkuppin reikiä ei kannata mennä omin päin hiomaan kun se työstötapa hioo materiaalia jokapaikasta ja nyt on tavoitteena ottaa vain ne nylpyt pois, jotka on nousseet ylös naarmun reunalta. Tuossa kohtaa ei kyllä enää kannata alkaa säästämään.
Massatiivistettä suositellaan mikäli tarkoitus on tosiaan pysyä tuon 2 bar alle, ja jos mennään yli niin koko kone päreiksi ja lohkon tasopinta puhtaaksi koneistamossa ja sitten uusilla osilla koko kone kasaan. Muuten se on semmoista vastatuuleen kusemista, lähteehän siinäkin kusihätä mutta ei tyylikkäästi.
Kuppi on ylimmillään kun nokka ei sitä paina, olikohan se muutamia millejä yli sen tason ja sitten nokka painaa sitä alaspäin luokka <10 mm. Kyllä koko matka käytetään siitä kupista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Miten esikammiot lähtevät irti ja missä ne ovat? 

Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Ellet tiedä, niin sinulla ei ole sopivaa avainta, joten jätä suosiolla koneistamon irroitettavaksi. Ne on muutenkin joskus aika hankalat irroittaa kotikonstein.
http://www.google.fi/search?num=10&hl=f ... O8oih4FeQM" onclick="window.open(this.href);return false;
(pikku vinkki: Suutin ruiskuttaa esikammioon)
http://www.google.fi/search?num=10&hl=f ... O8oih4FeQM" onclick="window.open(this.href);return false;
(pikku vinkki: Suutin ruiskuttaa esikammioon)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Joo niitten esikammioiden kanssa saa aina tapella. Uudemmat on kyllä huomattavasti helpommat irrottaa mitä vanhat. Koneistamolla aikaa tuskin menee kauaa niittenkään irrotuksessa. Tosin koneistaja tuskaili mun esikammioiden kanssa 1,5 tuntia kun olivat vähän tiukassa (vaikka oli oikea työkalu) 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Minä olen tuskaillut kohta 2 vuotta vaikka on oikea työkalu. Kaasupilli puuttuu ja vääntövarret on kaikki katkeillut tähän saakka. Pulttipyssyllä ei ole mitään asiaa siihen. Se riippuu siis kuka hölmö on sen vetänyt ylimomenttiin ja minähän vedin kun forumin kautta sain taas "hyviä" neuvoja, että pitää vetää tiukkaan ja minähän vedin...ilmeisesti 4-6 kertaiseen ylimomenttiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Tampereen Kooällästä löytyy hyllystä Mersun Orggis avainta, 34€.
1/2" Vääntiöllä, semmosiin uudempiin kammioihin, eli tiheä poorinen.
1/2" Vääntiöllä, semmosiin uudempiin kammioihin, eli tiheä poorinen.
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Joo, ne kammion kiristysrenkaat on tiukassa jos ei ole käytetty auki taikka sitten jos on vedetty momenttiin. Metrisellä jatkolla nuita kerran kiristeltyjä kammioita on auottu, toinen takoo lekalla jotta avain ei pääsisi pyörähtämään.

Heikko avain, ei ollut kuin 10cm jatko tuossa käytössä.

Heikko avain, ei ollut kuin 10cm jatko tuossa käytössä.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Mikähän noille mahtaa olla oikea momentti? Ite vedin viime kerralla kun vaihtelin kammioita 180Nm.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Onko tälläinen alakerran osien lämpeneminen normaalia?



Öljypohjasta ei hirveästi löytynyt ylimääräisiä osia, muita kuin sen ketjunkiristemen puolella olevan laahaimen palasia.
Miten muuten tämä kampiakselin päässä oleva levy, jossa on ne OT merkit ja jaon asteluvut, kun sen ottaa irti, tarvitseeko merkata miten on paikallaan vai onko siinä joku hahlo tms. valmiina että ei voi saada väärään asentoon kiinni?



Öljypohjasta ei hirveästi löytynyt ylimääräisiä osia, muita kuin sen ketjunkiristemen puolella olevan laahaimen palasia.
Miten muuten tämä kampiakselin päässä oleva levy, jossa on ne OT merkit ja jaon asteluvut, kun sen ottaa irti, tarvitseeko merkata miten on paikallaan vai onko siinä joku hahlo tms. valmiina että ei voi saada väärään asentoon kiinni?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Ihan normaalit lämpökarkaisun jäljet kampiakselissa.
kampiakselin päässä on kiila joten sitä hihnapyöpakettia ei saa väärään asentoon.
kampiakselin päässä on kiila joten sitä hihnapyöpakettia ei saa väärään asentoon.
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Tänään lohko,kansi ja männät kiertokankineen sekä muutakin osaa viety paikalliselle moottorikoneistamolle. Tarkoitus olisi tehdä noista osista toimiva peli, tosin tämä selviää sen jälkeen kun nostokuppien puolikkaat on saatu ulos kannesta ja nähty tuhot niiden alla. Toivottavasti saisi vielä koneen rakennettua tuosta.
Jos kannesta tulee soiva peli, niin lohkokin saa huomiota osakseen. Lohkon tasopinta oikaistaan, sylinterit hoonataan kevyesti ja lohko pestään. Kanteen tulee luultavasti uuden venttiilivarren kumit, uusia venttiileitä x-määrä, tasopinnan mahdollinen oikaisu sekä venttiilien kiinnitys kanteen.
Sylinterit, männät, kiertokangen laakerit ja petilaakerit olivat hyväkuntoisen näköisiä. Kiertokangen laakereissa ei ollut oikeastaan minkäänlaista kuluman jälkeä ja petilaakereissa oli laakeripukkien puolelta laakereista hieman pinnoite lähtenyt. Koneistajamies kyllä sanoi että ei mitään ongelmaa noissa, takaisin vaan paikalleen.
Jos menisi nappiin tuon kannen kanssa, niin sitten täytyisi vielä löytyy kaikille koneen osille ja pultteille sopiva paikkakin, on nimittäin tallin kaikki pöydät koneen osia täynnä. Ja vieläpä niin että kaikki toimisi oikein. Onko mitään neuvoja annettavana, mitä pitäisi tässä välissä vielä, tai kokoamisvaiheessa, ottaa erityisesti huomioon tai jotain?
Jos kannesta tulee soiva peli, niin lohkokin saa huomiota osakseen. Lohkon tasopinta oikaistaan, sylinterit hoonataan kevyesti ja lohko pestään. Kanteen tulee luultavasti uuden venttiilivarren kumit, uusia venttiileitä x-määrä, tasopinnan mahdollinen oikaisu sekä venttiilien kiinnitys kanteen.
Sylinterit, männät, kiertokangen laakerit ja petilaakerit olivat hyväkuntoisen näköisiä. Kiertokangen laakereissa ei ollut oikeastaan minkäänlaista kuluman jälkeä ja petilaakereissa oli laakeripukkien puolelta laakereista hieman pinnoite lähtenyt. Koneistajamies kyllä sanoi että ei mitään ongelmaa noissa, takaisin vaan paikalleen.
Jos menisi nappiin tuon kannen kanssa, niin sitten täytyisi vielä löytyy kaikille koneen osille ja pultteille sopiva paikkakin, on nimittäin tallin kaikki pöydät koneen osia täynnä. Ja vieläpä niin että kaikki toimisi oikein. Onko mitään neuvoja annettavana, mitä pitäisi tässä välissä vielä, tai kokoamisvaiheessa, ottaa erityisesti huomioon tai jotain?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Hommaa uusi vesipumppu ja termostaatti, puhdista öljypumppu huolellisesti, putsaa hyvin kaikki tasopinnat mihin tulee moottorisilikoni (musta on toiminut hyvin) mutta ei sitten missään nimessä liikaa, vain ohut kerros. Älä käytä mitään motonetin tiivisteitä kootessasi sitä.
Uusi ketju ja laahaimet.
Uusi ketju ja laahaimet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2638
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Ehdottomasti irroitettujen osien sijainti eli samat laakeriliuskat samaan paikkaan (tosin eihän kukaan käytä vanhoja uudelleen kasattaessa), laakeripukit järjestyksessä, aivan yhtä tärkeää että KAIKKI osat puhtaina (kuten myös erityisesti työkalut).Jupezki kirjoitti: Jos menisi nappiin tuon kannen kanssa, niin sitten täytyisi vielä löytyy kaikille koneen osille ja pultteille sopiva paikkakin, on nimittäin tallin kaikki pöydät koneen osia täynnä. Ja vieläpä niin että kaikki toimisi oikein. Onko mitään neuvoja annettavana, mitä pitäisi tässä välissä vielä, tai kokoamisvaiheessa, ottaa erityisesti huomioon tai jotain?
Moottoria kasattaessa hyvä tasotiiviste on ThreeBond 1184. Samaa myydään mm. HondaBond, YamaBond. etc -nimellä.
Paras tasotiiviste mitä olen koskaan nähnyt.
http://www.ebay.co.uk/itm/THREEBOND-LIQ ... 5ae49d85d8" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Ja kaikki laakeripinnat tulee öljytä ennen kasausta.
Kiertokankien, kampiakselin ja nokka-akselin laakeripukit tosiaan aina samalle paikalle ja samoin päin mistä ovat alunperin.
Ja ennenkuin kirii nokka-akselin paikoilleen niin kampiakseli YKK kohtaan ja nokka mahdollisimman lähelle YKK:n osoittavaa merkkiä.
Kiertokankien, kampiakselin ja nokka-akselin laakeripukit tosiaan aina samalle paikalle ja samoin päin mistä ovat alunperin.
Ja ennenkuin kirii nokka-akselin paikoilleen niin kampiakseli YKK kohtaan ja nokka mahdollisimman lähelle YKK:n osoittavaa merkkiä.
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Miten YKK asento löytyikään?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Koneistamolla käyty vähän kuuntelemassa hinta-arviota. N. 1500 tulisi maksamaan koneen korjaaminen johon vielä päälle turbon kunnostus, alipainepumppu ja jotain pieniä osia, kuten laaharit yms. Alkaa tunnustaa se OM606 aika varteetotettavalta vaihtoehdolta.
Mitä muutoksia täytyisi tehdä, että saa pelittämään? Kaasuvivusto laittaa ja syöttöpummpu ainakin vaihtaa? Mullakun on tuossa Mesessä vakinopeudensäädin, saako sen VDO:on laatikon, joka on moottorinkyljessä ja johon tulee kaasuvaijeri, paikalleen ja toimimaan myös OM606 koneen kanssa? Tai kaikenhan saa toimimaan, kunhan jaksaa rakentaa, mutta mahtuuko tuon kokoinen boxi sinne? Miten pako- ja imusarjat? Eivät käy OM603 koneesta, mutta mahtuuko OM606 pako- ja imusarjat W124 koppaan? Tarvitseeko muuten alkaa muutoskatsastamaan, jos laittaa OM606 koneen vakioturbolla ilman cooleria? 4:llä sivulla oli vähän asiaa sivuttu, mutta nyt kaipaisin enemmän tietoa. Yritin äkkiseltään etsiä tietoa, mutta kun kaikilla, keillä on OM606, tuntuu olevan myös iso solmu kyljessä, jonka takia erinäisiä muutostöitä on tehty enemmän tai vähemmän.
Myös ilmeisesti joutuu ottamaan OM603 koneesta moottorinkorvakot tuohon OM606 koneeseen. Mites sen kierrolukumittarin saisi toimimaan? En ala laittamaan erikseen kierroslukumittaria, vaan pitä saada tuo vakiomittariston kiekkamittari toimimaan. Onko muuten OM606 välijäähdytetty, kun missään kuvissa ei mene samanlaista väliputkeä, mitä on OM603 koneissa?
Mitä muutoksia täytyisi tehdä, että saa pelittämään? Kaasuvivusto laittaa ja syöttöpummpu ainakin vaihtaa? Mullakun on tuossa Mesessä vakinopeudensäädin, saako sen VDO:on laatikon, joka on moottorinkyljessä ja johon tulee kaasuvaijeri, paikalleen ja toimimaan myös OM606 koneen kanssa? Tai kaikenhan saa toimimaan, kunhan jaksaa rakentaa, mutta mahtuuko tuon kokoinen boxi sinne? Miten pako- ja imusarjat? Eivät käy OM603 koneesta, mutta mahtuuko OM606 pako- ja imusarjat W124 koppaan? Tarvitseeko muuten alkaa muutoskatsastamaan, jos laittaa OM606 koneen vakioturbolla ilman cooleria? 4:llä sivulla oli vähän asiaa sivuttu, mutta nyt kaipaisin enemmän tietoa. Yritin äkkiseltään etsiä tietoa, mutta kun kaikilla, keillä on OM606, tuntuu olevan myös iso solmu kyljessä, jonka takia erinäisiä muutostöitä on tehty enemmän tai vähemmän.
Myös ilmeisesti joutuu ottamaan OM603 koneesta moottorinkorvakot tuohon OM606 koneeseen. Mites sen kierrolukumittarin saisi toimimaan? En ala laittamaan erikseen kierroslukumittaria, vaan pitä saada tuo vakiomittariston kiekkamittari toimimaan. Onko muuten OM606 välijäähdytetty, kun missään kuvissa ei mene samanlaista väliputkeä, mitä on OM603 koneissa?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Hakua käytetty, mutta silti kaipaisin apuja kysymyksiin. 

Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: Su 30.09.2012 11:10
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
osta siitä. saat palikkaa ja on osia sitte
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=121777" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&t=121777" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Itsellä 606 väyrysen omalla imusarjalla, mahtuu olemaan kunhan hommaa moniventtiili 124 pissapojan säiliön tai sijoittaa sen johonkin aivan muualle. Koneenkorvat ja apulaitteet vanhasta koneesta ja myös se öljyn suodatinjalka niin sopii suoraan ne orkkis öljyjäähylinjatkin. Kaasun yhdistäminen se vaikein homma, siihen monta tapaa. Itse hitsasin vaan imusarjan päälle pienen kikkareen johon tuli orkkis 603 vipu ja siitä välitangolla orkkis 603 kaasuvivustoon johon myös vaihdelaatikon kickdown tulee.
Kiekkamittari toimii samalla tavalla kuin 603:ssakin, öljypohjaan vaan tarvii porata reikä anturille ja tehdä kierre kiinnityspultille. Pohjassa on valmis paikka jo olemassa, samassa kohtaa kuin 603:ssa.
Kiekkamittari toimii samalla tavalla kuin 603:ssakin, öljypohjaan vaan tarvii porata reikä anturille ja tehdä kierre kiinnityspultille. Pohjassa on valmis paikka jo olemassa, samassa kohtaa kuin 603:ssa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Mitä kaikkia apulaitteita pitää laittaa OM603 koneesta, muitakun öljysuodattimen jalka ja syöttöpumppu? Onko OM606 vakiona välijäähdytetty?
Edittiä: Ainakin lontoonkielisen wikipedian mukaan OM606 on välijäähdytetty.
Edittiä: Ainakin lontoonkielisen wikipedian mukaan OM606 on välijäähdytetty.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Ite laitoin kaikki apulaitteet ym roinat vanhasta koneesta; laturi, startti, se nopeusanturi vauhtikseen kiekkamittarille, suodatinjalka, koneenkorvat, tandem pumppu, syöttöpumppu, kaasuvivusto lohkon kylkeen jne jne. Ainoot mitkä on 606:sta kotosin on vetolevy (suosittelen, PALJON kevyempi kuin 603:sen), imusarja (pakosarja ite tehty). Suutinputkia tarvii vähän taivutella että menee pumppuun kiinni. Ainiin, alipainepumppu tuli vanhasta koneesta kanssa ennakonsäätimen kanssa.
606 väyrysessä välijäähdytetty alunperin.
606 väyrysessä välijäähdytetty alunperin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Mikäs tämä tandempumppu on? Onko nämä apulaitteet pakko laittaa OM603:sesta vai saako OM606 vastaavilla toimimaan normaalisti ilman isompaa aherrusta? Tosin miksi ostaa OM606 apulaitteineen, kun käypäset löytyy itseltäkin. 

Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Re: W124 3.0 DT alkoi raklattaa ja käydä epätasaisesti, apuv
Ohjaustehostin ja asd/tasonsäätö pumppu.
Eiköhän ne 606 omatkin käy, useimmin noi myydään vaan ilman apulaitteita..
Ainiin, myös polttoaineensuodatin jalka ja linjat pumpulle on vanhasta koneesta.
Eiköhän ne 606 omatkin käy, useimmin noi myydään vaan ilman apulaitteita..
Ainiin, myös polttoaineensuodatin jalka ja linjat pumpulle on vanhasta koneesta.
Käyttis: W210 E55 AMG -00