En nyt ihan kaikkea edelläkirjoitettua lukenut, mutta vertailu lisälämmittimellä olevien autojen lämpenemisessä verrattuna ilman oleviin moottorityypin ja ominaisuuksien suhteen on hyödytöntä, koska edellämainituissa iso osa lämmöstä tuotetaan joko sähkö- tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen avulla.
Alla muutamia karkeita perusteita moottrityyppiin liittyvien vertailujen pohjaksi, joita voi toki vielä paljon kikin osaltaan täydentää.
Kyseessä siis itse moottori, sen kummemmin voimasiirtoon ja lämmityslaitteisiin liittyviin asioihin pureutumatta.
Polttoaineiden teho lömmöntuoton suhteen selviää oheisessa asiakirjassa olevasta taulukosta, joka tekee jo osaltaan ison eron lämpiämisessä bensakoneen hyväksi. Allaolevassa selviää myös se, miksi lämpövoimaloissa ja kodinlämmityksessä käytetään tiettyjä polttoaineita.
http://www.motiva.fi/files/3193/Polttoa ... 042010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorin hyötysuhteella on iso osa lämmöntuotossa. Bensiinimoottorilla se liikkuu 20-25%, kun taas dieselmoottorissa hyötysuhde liikkuun jo 50% kieppeillä. Ts. hyötysuhde kuvaa polttoaineesta saatavan energian siirtymistä liikkeeksi. Moottorihan on lömpövoimakone (
http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mp%C3%B6voimakone" onclick="window.open(this.href);return false; ). Muu on sitten erilaisia häviöitä, mm. kitka, joista iso osa on juuri tuota hukkalämpöä, joka siirtyy moottorin rakenteisiin tuottamatta liike-energiaa.
Moottorin rakenne (tässä tapauksessa dieselmoottori) vaikuttaa oleellisesti polttoainetalouteen, eli kulutukseen. Suorasuihkutuksesta saatava hyöty on mm. pienemmät päästöt, tehokkaampi palaminen ja taloudellisus ja etukammiokoneessa ne edut taas ovat mm. hiljaisempi käyntiääni, pehmeämpi palotapahtuma (mekaaninen rasitus) jne. Tuo tehokkuus ja taloudellisuus aiheuttaa pienempää lämmönhukkaa, mikä lämpenemisessä taas vie etua etukammiolliseen suuntaan.
Kyllä silläkin on vaikutusta, varsinkin pakkasella, että dieselmoottori toimii ilmaylimäärällä. Tehoahan säädellään polttoainemäärällä. Kun taas bensamoottorissa tehoa säädellään ilmanmäärällä, jota syötettävä polttoainemäärä sitten seuraa. Mutta vaikutusta ei ole niinkään merkityksellisessä määrin.
Kylmissä olosuhteissa mukaan tulee vielä ajoviima, mitä kompensoi taas ajaessa oleva moottorin suurempi kuormitus.
Termostaatti ja muut lämmönsäätelyä tuottavat järjestelmät, niiden kunto ja herkkyys vaihteluissa.
Tuosta polttoaineesta saatavasta energiasta ja sen jakautumisesta pätötehon, kitkan, hukkalämmön jne. suhteen on jossakain kaaviokin, mutta en sitä nyt äkkiseltään enää löytänyt.
Mukavaa pohdintaa...