Olisiko kenelläkään parempaa tietoa uusien mersujen lisä ruosteenestokäsittelystä. Onko joku teettänyt esim. Dinitrol tai Tectyl alustan / koteloiden lisäruosteenesto käsittelyä uuteen autoonsa?
Jonkinlainen käsitys on asiasta, ettei maahantuoja ainakaan suosittele sellaista tai että sitä ei saisi ollenkaan edes tehdä? Hieman on ristiriitaisia tunteita tässä asiassa, sillä kyllä auto kun auto taitavan käsittelijän käsittelyssä tulee paremmin suojatuksi, eikä riko tai muutenkaan tee vahinkoa autolle.
Vai onko tuollaiset puheet vaan automyyjien tapa saada asiakas pysymään uudessa autossa, eli vaihto parin vuoden välein.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=129163" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla ollaan ehditty jotain keskustella asiasta.
Voisi kyllä kuvitella joo että autoliikkeet eivät suosittele ruostesuojausta, leipähän siitä menisi jos kaikki alkaisi tehdä semmoista. Kyllä suomalaiset ajaisi vieläkin mm. Taunuksilla ja w123:lla päivittäin mutta kun kaikki autot täällä Suomessa ruostuu käsiin..
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
Onhan noita tehty ja teetetty.
Myyjältä tulee sellainen vastaus kun pitääkin jos palkka muodostuu myytyjen autojen määrästä. Älä suojauta nyt ja tule hakemaan uusi 3 vuoden päästä. myyjä vaan jättää mainitsematta tuon jälkimmäisen asian
Just tänään aiheesta kyselin myyjältä. ( ~ eikä edes ollut mikään pojankloppi myyjä
Hänen mukaan kaikki Suomeen tulevat UUDET autot käsitellään / suojataan jo maahantuohan toimesta.
Eli siitä kuulemma erottaa "tuontiauton"....uudesta Suomi-autosta -:))
Asiakkaan tekemät Lisä-/ uusintakäsittelyt eivät tietenkään vähennä / poista mitään takuita.
Ei se suojaaminen tässä maassa ainakaan tyhmää ole varsinkin jos aikoo pitää autoa vähänkään pidempään.
Halpa henkivakuutus korille.
Suojasin viime kesänä oman 211:n jossa kilometrejä mittarissa selvästi normaalia vähemmin muihin ikätovereihin verrattuna ja ollut hyvällä pidolla. Silti alkavaa ruostetäplää löytyi jo takalokasuojan kaarista ja takakontin pohjan ympäriltä. En odottanut näkeväni edes niitä. Auto oli purettuna niin pitkälle kun se helposti meni että sai joka paikan ja kotelot suojattua 100 % hyvin. Suurimmassa osassa koteloita ei ollut mitään muuta kuin paljas maalipinta ja muutemasta kohtaa auton alta löytyi kotelonpätkä johon oli varmaankin vahingossa Gynther suihkaisut suojaainetta.
Mielenkiintoisia kuvia 212:n pohjasta. Selvästi helmoihin on suikastu jotain vahaa eli kyseessä suomi auto ?
Hilpeyttä sen sijaan auheutti kuva suojatusta autosta jossa on helmamuovitkin suojattu Ei varmasti ruostu. Itse purin nuo samat muovit auki ja suijasin peltikotelon sieltä sisältä.
Suojaminen kannattaa vaikka takuut menisi. Suojaamatta jättämisellä saa takuun että ruostuu varmasti.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
- maahantuoja tai valmistaja EI kiellä lisäkäsittelyjä
- autoon EI saa porata reikiä, eikä olemassa olevia saa suurentaa. Tämä on ehdoton takuukysymykseen vaikuttava asia !
- MB suosittaa käyttämään omalla varaosanumerollaan toimitettavia tuotteita ( se lienee vahaa tms. jota voi tarvittaessa tiedustella MB huolloista )
- lisäkäsittelyyn on olemassa asiakasohje ja sen mukainen käsittely tehdään kaikkiin suomeen tuleviin uusiin mersuihin. Joten uusissa autossa on
lisäkäsittely jo tehty.
- suojavahaa tai muitakaan ruosteenestoaiineita ei saa joutua / laittaa ainakaan: kynnyskotelot, pakoputkisto, kardaaniakseli(t), jarrulaitteet. Suoja-aineen joutuminen näille alueille estetään esim, suojapaperilla suojauksen aikana.
..? tuossa ihmetyttää kynnyskotelon maininta, joten ? . tulkitsin asian siten, että päällisosat joihin huolloissakin joutuu esim, nosturin kanssa menemään
ja muutenkin kotelot näkyvät olevan päältä muovia, niin näihin ei kyllä oikeasti tarvitsekaan. Eli muovipaneleiden alle kuuluu aineet tietysti laittaa.
- maahantuojalla tai valmistajalla ei ole yhteistyökumppania / hyväksyttyä suojaamoketjua, joten:
- edellytyksenä lisäkäsittelyn teolle on ammattitaitoinen ja huolellinen / siisti työ--> tulkitsen sen niin, että itse voin tehdä kyseisen työn jos intoa ja taitoa riittää. Pitää ainakin tarkastella pohjan kuntoa joskus ja irrotella muovipanelit jotta näkee sinne alle.
- huolenpitosoppari ei kata mahdollisia korroosiovaurioita, mutta huoltojen yhteydessä kori tutkitaan.
Selvitin asiaa myös yhdeltä korroosionestoaineiden toimittajalta. He puolestaan vahvistivat, että takuut säilyy, koska reikiä ei porata ja
lisäkäsittelyt tehdään maahantuojan / valmistajan lisäkäsittelyohjeen mukaisesti. Aivan kuten näkyy tässä viestiketjussa kuvia olevankin siististä työstä.
- ei kait siinä muuta kuin suojailemaan jos siltä tuntuu ,mutta sanomattakin on selvää, että vastaan vain omistani, en mahdollisesti tämän viestin
aiheuttamasta hämmennyksestä tai sekaannuksista. Mutta ainakin tuo on vedenpitävää tietoa sen osalta, että lisäsuojausta EI kielletä.
Minun auto on suojattu hyvin, myös helmat muovin alta. Kaikki suojaajat eivät viitsi irrottaa tai raottaa helmamuoveja ja suojata helmakotelon ulkopintaa vaikka se on mersuissa tarpeen. Se on hidaste ja tuottavuus kärsii lyhyellä aikavälillä. Helmamuovit on toki pesty suojauksen jälkeen jos ulkopintaan suoja ainetta on mennyt.