w123 240 turbotus
w123 240 turbotus
tarkotus olisi turbottaa tuo 240D 606 alkuperäisellä turbolla.. mitä kaikkea tulee huomioida turbotusta tehdessä? onko turbo sopivankokoinen? mitenkä vakiopumppu? riittääkö pelkkä syötönlisäys vai kaipaako jotain muuta toimiakseen?
Viimeksi muokannut LauriK, Ma 07.01.2013 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Tarkoitat OM616 moottoria. En tiedä että siitä olisi saksassa valmistettu myös turboversiota (vittaan kohtaan "alkuperäinen turbo")?
Jos haluaa takuutoimivan koneen jossa on hieman lisää heppoja ja pitäisi selvitä suhteellisen pienellä vaivalla niin sitten on oikea moottori. Kestävää superturboa tuosta meinaan ei helpolla saa, tulee ongelmia mäntien jäähdytyksen kanssa.
Ruotsalaiset on aikoinaan myynny 80-ja 90-luvulla STT (svenska turbo teknik) kittejä tuolle moottorille. Sillä sai parikymmentä heppaa lisää ja ahdot jäi alle puolen paarin. Ruiskutuspumppu pysyy STT konversiossa alkuperäisenä, vaihtoon menee imu- ja pakosarja ja ilmansuodatin. Noilla STT konversioilla on oikeasti tahkottu kilsoja ilman että paikat hajoaa! Kittiin ei kuulunut välijäähdytintä. Noita tulee yhä myyntiin sillointällöin, ilman välijäähdytintä sopisi myös museoautoon koska on ajanmukainen lisävaruste.
Jos haluaa takuutoimivan koneen jossa on hieman lisää heppoja ja pitäisi selvitä suhteellisen pienellä vaivalla niin sitten on oikea moottori. Kestävää superturboa tuosta meinaan ei helpolla saa, tulee ongelmia mäntien jäähdytyksen kanssa.
Ruotsalaiset on aikoinaan myynny 80-ja 90-luvulla STT (svenska turbo teknik) kittejä tuolle moottorille. Sillä sai parikymmentä heppaa lisää ja ahdot jäi alle puolen paarin. Ruiskutuspumppu pysyy STT konversiossa alkuperäisenä, vaihtoon menee imu- ja pakosarja ja ilmansuodatin. Noilla STT konversioilla on oikeasti tahkottu kilsoja ilman että paikat hajoaa! Kittiin ei kuulunut välijäähdytintä. Noita tulee yhä myyntiin sillointällöin, ilman välijäähdytintä sopisi myös museoautoon koska on ajanmukainen lisävaruste.
Re: w123 240 turbotus
välijäähdyttimen laitan tottakai! eikä ole mitään superturboa tulossa 

Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Kestääkö esimerkiksi vakio manuaali maltillisia tehoja? max 130hp? ja onko muuten toivoa koneen kestosta noilla tehoilla?
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Tässähän lienee tarkoitettiin om606:sen alkuperäistä turboa, ei om 616 kuten kipsu ymmärsi.
Re: w123 240 turbotus
juurikin niin kuin airaksela totesi!
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Voi tulla vielä parempi jos laittaa hitusen pienemmän turbon, jos haussa on max. 130 hp eli vaikka 110d Vitosta. Se herää heti. Toki w210 turbokin herää aika pian, toki se vähän riippuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w123 240 turbotus
yno voi olla että se 130 hp ylittyy.. olisi vaan helposti veljeltä saatavissa w210:sen turbo
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Siinä tapauksessa se on hyvä valinta.
Pumpussa olisi hyvä olla se ns. savutuksenesto, niin se on paljon tyylikkäämpää ajella. Muutoin en osaa oikein auttaa tuon vanhemman konetyypin suhteen, mutta ei kai siinä mitään erikoista ole. Ahtimen öljynpaluulle riittävän iso reikä lohkoon.
Pumpussa olisi hyvä olla se ns. savutuksenesto, niin se on paljon tyylikkäämpää ajella. Muutoin en osaa oikein auttaa tuon vanhemman konetyypin suhteen, mutta ei kai siinä mitään erikoista ole. Ahtimen öljynpaluulle riittävän iso reikä lohkoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w123 240 turbotus
paljonko mahtaa maksaa se savutukseneston rakentaminen esim mynällä?
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Eikös siihen löytyisi joku valmis pumppu missä se jo on ?
Vaikea sanoa mitä maksaisi, miltei sitten jo samalla ne isot tapit (6mm tai enemmän) ja siitä se sitten lähtee mopo käsistä...
Vaikea sanoa mitä maksaisi, miltei sitten jo samalla ne isot tapit (6mm tai enemmän) ja siitä se sitten lähtee mopo käsistä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w123 240 turbotus
rahapolitiikka pitäää huolen ettei mopo karkaa koska varusmiehenä ei oikeen oo tuloja 

Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Asentelin toissakesänä 240D:hen STT turbosarjan. Sen alkuperäinen ahdin on pieni eikä sarjassa ole cooleria.
Pari kierrosta muistaakseni kääntelin syöttöä lisää pumpusta ja penkitys tuotti n. 90hv / 190Nm.
Keväällä olisi tarkoitus tehdä samanlainen juttu erään toisen auton kanssa, 240D ja STT sarja on valmiina odottamassa.
Josko siitä saisi hieman enemmän voimaa, tosin mitään ST-laitetta en haaveilekaan ja jo em. lukemilla ero vakioon oli miellyttävän selvä.
STT sarjassa öljynpaluu tulee pikkuöljypohjan kylkeen.
Pari kierrosta muistaakseni kääntelin syöttöä lisää pumpusta ja penkitys tuotti n. 90hv / 190Nm.
Keväällä olisi tarkoitus tehdä samanlainen juttu erään toisen auton kanssa, 240D ja STT sarja on valmiina odottamassa.
Josko siitä saisi hieman enemmän voimaa, tosin mitään ST-laitetta en haaveilekaan ja jo em. lukemilla ero vakioon oli miellyttävän selvä.
STT sarjassa öljynpaluu tulee pikkuöljypohjan kylkeen.
wiimax.fi
Re: w123 240 turbotus
lueskelin ton dealerin jutun tuosta stt sarjasta! kyllä tarkotus on mennä ihan omavalmiste pakosarjalla ja laittaa siihen tuo 606:sen turbo. välijäähdyttimeksi joku riittävän kokoinen jossa on molemmat päädyt samalla sivulla (helpottais ahtoputkien vetoa) ja syöttöä sitte sen mukaan ku on tarvis. mietityttää vaan tuo kytkimen/laatikon kesto?
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: w123 240 turbotus
Nyt jos ymmärsin ihan oikein niin moottori tulisi olemaan OM616 (originaali 240D) ja turboksi OM606 fööni. Ja tavoittelet jotain 130 heppaa?
Mikä laatikko sulla on sitten on? Laatikon kestosta en olisi niinkään huolissani, 123 sarjassa samoja laatikoita on käytetty muissakin (tehokkaammissa) malleissa varsin laajalla skaalalla. Kytkinlevyistä on sensijaan olemassa eri versioita, jouset on pääsääntöisesti vahvemmat tehokkaammissa malleissa (280E ja 300DT). Tarvikevalmistajat on supistaneet valikoimia viimevuosina joten hakemista on tiedossa että löytää toimivan setin edullisesti. On lisäksi huomattava että vuosimallista ja laatikosta riippuen on kaksi eri boorikokoa! Saattaahan se vakiolevykin kestää jos ei ole tarkoitus ajaa tiukkoja vetoja mutta homman hauskuus kärsii samalla.
Enemmän olisin huolissani tuon moottorin kanssa lämpöjen karkaamisesta. Ei ole varsin tavatonta ollut että 130 hepoa tavoitellessa saattaa mäntä haljeta (täällä ollut kuviakin nähtävissä eräältä foorumilaiselta moisesta vahingosta). Konetta avaamatta siihen ei ole juurikaan muita lääkkeitä kuin mainitsemasi välijäähdytin, ahtopaineiden rajaus alhaisiksi, parin lämpömittarin asennus (ahto/pako puolille) ja välijäähdyttimen vesijäähdytys.
Mikä laatikko sulla on sitten on? Laatikon kestosta en olisi niinkään huolissani, 123 sarjassa samoja laatikoita on käytetty muissakin (tehokkaammissa) malleissa varsin laajalla skaalalla. Kytkinlevyistä on sensijaan olemassa eri versioita, jouset on pääsääntöisesti vahvemmat tehokkaammissa malleissa (280E ja 300DT). Tarvikevalmistajat on supistaneet valikoimia viimevuosina joten hakemista on tiedossa että löytää toimivan setin edullisesti. On lisäksi huomattava että vuosimallista ja laatikosta riippuen on kaksi eri boorikokoa! Saattaahan se vakiolevykin kestää jos ei ole tarkoitus ajaa tiukkoja vetoja mutta homman hauskuus kärsii samalla.
Enemmän olisin huolissani tuon moottorin kanssa lämpöjen karkaamisesta. Ei ole varsin tavatonta ollut että 130 hepoa tavoitellessa saattaa mäntä haljeta (täällä ollut kuviakin nähtävissä eräältä foorumilaiselta moisesta vahingosta). Konetta avaamatta siihen ei ole juurikaan muita lääkkeitä kuin mainitsemasi välijäähdytin, ahtopaineiden rajaus alhaisiksi, parin lämpömittarin asennus (ahto/pako puolille) ja välijäähdyttimen vesijäähdytys.
Re: w123 240 turbotus
Kyllä ymmärsit juuri oikein! laatikko on ihan 240 perästä vakiolaatikko. Ihan käyttöautoksi olen ajatellut rakentaa. oliskos se jotain 82 vuodelta oleva kone ja ajettu 270tkm
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92