Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Ihan aluksi; jos onnistuin laittamaan tän väärään paikkaan, niin toivottavasti ylläpito heittää sen oikeaan mestaan.
Niin, asiaan. Käsittääkseni yleisesti ollaan sitä mieltä, että kun ostaa käytetyn auton Saksasta eikä Suomesta, niin se ei sitten Saksassa ollessaan ole joutunut liikkumaan suolatuilla teillä eikä näin ollen ole suolan vuoksi ruostunut. No nyt kun tuli taas pitkästä aikaa käytyä Münchenin ja Stuttgartin välisellä seudulla talviaikaan, niin siellä lunta on maassa, taksin ulkolämpömittari näyttää pakkasta about 5 astetta ja tiet ovat aivan sulat ja märät ja kuraiset. Aivan kuin Suomessa pahimmillaan. Saman totesin vuosi sitten Sveitsissä, jossa tunkivat aivan silmittömiä määriä suolaa niin ajoradalle kuin jalkakäytäville ja parkkipaikoillekin. Ihan reippaassa pakkasessa ja lumisateessa vieläpä suolaa viskottiin ihan olan takaa ja sitten sai kävellä loskassa; kengissäkin oli sen homman ja kuivumisen jälkeen komeat raidat kuivunutta suolaa. Ja samaa olen havainnut jossain aivan eteläisessä Saksassa myös. Pohjoisessa ei oikein ole talvella tullut käytyä koskaan.
Niin että mistä se käsitys tulee, ettei Saksassa suolata teitä? Rohkenen vahvasti väittää, ettei pätkääkään pidä paikkaansa. Sitten väitetään, että Saksasta jälkituoduissa autoissa on tavanomaisesti vähemmän ruostetta kuin ns. suomiautoissa, ja siitä olen kyllä samaa mieltä. Johtuisko siitä, että Saksassa kuitenkin se talvi on melkoisesti harvinaisempaa kuin Suomessa, jolloin niitä ajokilometrejä suolasotkussa ei kuitenkaan tule suhteessa ollenkaan niin paljon kuin meillä tavanomaisesti tulee? Ja ehkä kuivempi ilmasto myös kuivattaa autot nopeammin?
Todetaan nyt loppuun vielä, ettei mulla ole mitään jälkituontiautoja vastaan; itselläkin kaksi kolmesta Mersusta on jälkituotu Keski-Euroopasta ja molempien kohdalla ruosteenestokäsittelijä on ihmetellyt, miten niin vanha auto voi olla vielä niinkin ruosteettomassa kunnossa. (Ja molemmissa on aivan erilainen varustelutaso kuin yleensä samanikäisissä suomiautoissa on ollut, mutta se ei liity juuri tähän asiaan sen enempää, vaikka onkin yleisesti oleellinen peruste sille, että vanhojakin autoja Saksasta meille uitetaan.)
Niin, asiaan. Käsittääkseni yleisesti ollaan sitä mieltä, että kun ostaa käytetyn auton Saksasta eikä Suomesta, niin se ei sitten Saksassa ollessaan ole joutunut liikkumaan suolatuilla teillä eikä näin ollen ole suolan vuoksi ruostunut. No nyt kun tuli taas pitkästä aikaa käytyä Münchenin ja Stuttgartin välisellä seudulla talviaikaan, niin siellä lunta on maassa, taksin ulkolämpömittari näyttää pakkasta about 5 astetta ja tiet ovat aivan sulat ja märät ja kuraiset. Aivan kuin Suomessa pahimmillaan. Saman totesin vuosi sitten Sveitsissä, jossa tunkivat aivan silmittömiä määriä suolaa niin ajoradalle kuin jalkakäytäville ja parkkipaikoillekin. Ihan reippaassa pakkasessa ja lumisateessa vieläpä suolaa viskottiin ihan olan takaa ja sitten sai kävellä loskassa; kengissäkin oli sen homman ja kuivumisen jälkeen komeat raidat kuivunutta suolaa. Ja samaa olen havainnut jossain aivan eteläisessä Saksassa myös. Pohjoisessa ei oikein ole talvella tullut käytyä koskaan.
Niin että mistä se käsitys tulee, ettei Saksassa suolata teitä? Rohkenen vahvasti väittää, ettei pätkääkään pidä paikkaansa. Sitten väitetään, että Saksasta jälkituoduissa autoissa on tavanomaisesti vähemmän ruostetta kuin ns. suomiautoissa, ja siitä olen kyllä samaa mieltä. Johtuisko siitä, että Saksassa kuitenkin se talvi on melkoisesti harvinaisempaa kuin Suomessa, jolloin niitä ajokilometrejä suolasotkussa ei kuitenkaan tule suhteessa ollenkaan niin paljon kuin meillä tavanomaisesti tulee? Ja ehkä kuivempi ilmasto myös kuivattaa autot nopeammin?
Todetaan nyt loppuun vielä, ettei mulla ole mitään jälkituontiautoja vastaan; itselläkin kaksi kolmesta Mersusta on jälkituotu Keski-Euroopasta ja molempien kohdalla ruosteenestokäsittelijä on ihmetellyt, miten niin vanha auto voi olla vielä niinkin ruosteettomassa kunnossa. (Ja molemmissa on aivan erilainen varustelutaso kuin yleensä samanikäisissä suomiautoissa on ollut, mutta se ei liity juuri tähän asiaan sen enempää, vaikka onkin yleisesti oleellinen peruste sille, että vanhojakin autoja Saksasta meille uitetaan.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
- Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Eikö se ole aika suolainen meri-ilmasto pohjanmeren rannikollakin kesät talvet, luulisi sen kyllästävän auton aika tehokkaasti.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Asiasta en mitään tiedä mut jotain sellasta olen kuullu et saksassa se "suola" olis toisenlaista ja vähemmän rautaa syövyttävämpää kun Suomessa?
Ja huhun mukaan Suomessa sitä samaa suolaa ei käytetä sen takia kun se on kalliimpaa ja vielä se saku suola olisi vähemmän pohjavesiä saastuttavampaa.
Tiiä sit näitä juttuja?
Ja huhun mukaan Suomessa sitä samaa suolaa ei käytetä sen takia kun se on kalliimpaa ja vielä se saku suola olisi vähemmän pohjavesiä saastuttavampaa.
Tiiä sit näitä juttuja?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Suomessa käytetään natriumkloridia (ruokasuola). Jos Saksassa käytetään kaliumformiaattia, niin se kyllä osaltaan selittää ruosteettomuuden.Manu300cea24 kirjoitti:Asiasta en mitään tiedä mut jotain sellasta olen kuullu et saksassa se "suola" olis toisenlaista ja vähemmän rautaa syövyttävämpää kun Suomessa?
Ja huhun mukaan Suomessa sitä samaa suolaa ei käytetä sen takia kun se on kalliimpaa ja vielä se saku suola olisi vähemmän pohjavesiä saastuttavampaa.
Tiiä sit näitä juttuja?
Kaliumformiaatti ei aiheuta korroosiota niin paljoa, eikä saastuta luontoa. Hintahan se on syy miksi ei suomessa käytetä. Se kun maksaa yli 10 kertaa enemmän kuin natriumkloridi.
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Toien juttu taas on se että Saksassa vähemmän sorateitä jotka sitten ei lähde kiven hakkaamasta pellistä ruostumaan kuin täällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Jep, eihän se maali ruostu. Mutta pienikin peltiin asti ulottuva rantu niin kyllä ruostuu
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Löysin yllättävän laadukkaan videon aiheesta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HsssrVzetKI[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=HsssrVzetKI <- linkin takaa pääsee katsomaan isompana.
Onhan noita kaliumformiaatin ja natriumkloridin korroosio vaikutuksia tutkittu suomessakin.
Ihan koko juttua en jaksanut lukea, mutta jos oikein ymmärsin, niin suomen tiehallinto on ilmeisesti eri mieltä tuosta kaliumformiaatista.
Olisikohan ohjausryhmä ohjannut tulevat tulokset jo etukäteen.
Jotenkin ei vaan jaksa uskoa että Saksa, UK yms. hyvin toimeen tulevat ja asioita tutkivat maat maksaisivat yli 10 kertaista hintaa huvikseen huonommasta tuotteesta.
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... tukset.pdf
Tosin, jos käsitin oikein, niin tuossa testattiin suoraan erilaisia metalleja, ei esim. natriumkloridissa olevan kloorin vaikutusta auton maalipintaan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HsssrVzetKI[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=HsssrVzetKI <- linkin takaa pääsee katsomaan isompana.
Onhan noita kaliumformiaatin ja natriumkloridin korroosio vaikutuksia tutkittu suomessakin.
Ihan koko juttua en jaksanut lukea, mutta jos oikein ymmärsin, niin suomen tiehallinto on ilmeisesti eri mieltä tuosta kaliumformiaatista.

Olisikohan ohjausryhmä ohjannut tulevat tulokset jo etukäteen.


http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... tukset.pdf
Tosin, jos käsitin oikein, niin tuossa testattiin suoraan erilaisia metalleja, ei esim. natriumkloridissa olevan kloorin vaikutusta auton maalipintaan.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Sehän on aivan selvä myytti tämä Saksan ja Keski-Euroopan suolaamattomuus. Kyllä siellä sitä suolaa käytetään tarvittaessa aivan reilusti. Miksei se sitten vaikuta samalla tavalla, kuin täällä Suomessa johtunee sekä suolan laadusta, että siitä, ettei se suolainen lumisohjo jää rakenteisiin muhimaan viikoiksi, kuten täällä kylmässä Suomessa, vaan sulaa yleensä pois jo seuraavana päivänä.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
ja suomessa suolataan vuodessa 6kk, ei 6 viikkoa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
samaan ilmiöön törmäsin jo melkein kymmenen vuotta sitten, kun topikin aloittajakin. olin ekaa kertaa saksassa talvi aikaan. työmaan pihassa sitten ihmettelin, että miks autojen kyljet on ihan valkoset? joku siihen sitten vastas, että se on suolaa. en meinannu uskoa, kun suomalaiselle oli opetettu, että saksassa ei suolata. no, otin sitten sormella siitä maistiaisen ja suolaahan se oli. ja sitä oli paljon! paljon enemmän, kun suomessa koskaan.
saman jutun olen sitten myöhemmin kuullut, että suola olis erilaista, eikä ruostuta samalla tavalla, kun suomisuola. ja varmaan sekin vaikuttaa aika paljon, että talvi on siellä lyhyt.
saman jutun olen sitten myöhemmin kuullut, että suola olis erilaista, eikä ruostuta samalla tavalla, kun suomisuola. ja varmaan sekin vaikuttaa aika paljon, että talvi on siellä lyhyt.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
eikä siellä mitään kaliumformiaattia käytetä. sitä on ollu käytös kunnolla vasta suomessa ja ruotsissa. Ruotsissakin autot on tasaisen valkoisen harmaita ja kerrostuma jopa lohkeilee lastuna auton päältä. Kun kaliumformiaattia käytetään, niin autot menee ruskean punertaviksi, siis ööö melkee pinkkejä ja se ei lähde auton pinnasta kiteytyneinä lastuina pois, vaan se on tiukassa ku saatana. Mittasin kerran piruuttani auton peilin taakse muodostuneen formiaattikiven paksuuden ja se oli 4mm paksu, 10mm levee ja n 100mm pitkä ja näytti aivan jääpuikolta. se vain oli täysin kuiva kikkare ja mureni käsissä tomuksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Näin muutaman Saksatalven kokemuksella väittäisin, että pohjoissaksassa suolataan enemmän kuin Suomessa kun lunta tulee tielle. Suolaaa dumpataan joka paikka täyteen, mutta näillä liikennemäärillä lumi häviää vesi(suola)höyrynä taivaalle ja tiet kuivuvat todella nopeasti. Jos lunta tulee neljältä niin illalla ajetaan jo sulilla teillä. Kun noita lumentulopäivä on paljon vähemmän kuin Suomessa niin altistus suolalle on erittäin paljon vähäisempi. Lisäksi täällä Saksassa pestään autoja huomattavasti useammin. Itse yritän käydä kerran viikossa autopesussa ja autoni on järjestäin likaisin meidän kadullamme.
Lisäksi kannattaa huomata, että tämä kattaa vain Saksan pohjoisosan. Etelässä on lämpimämpää, mutta välillä dumppaa tooodella paljon lunta. Keskiosassa ajellaan aika "kesäkeleillä" ympäri vuoden.
Lisäksi kannattaa huomata, että tämä kattaa vain Saksan pohjoisosan. Etelässä on lämpimämpää, mutta välillä dumppaa tooodella paljon lunta. Keskiosassa ajellaan aika "kesäkeleillä" ympäri vuoden.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Re: Miten niin muka Saksassa autot eivät saa suolakylpyä?
Kaliumformiaatin käytöstä Suomessa jotain täällä..
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 374&lan=fi
Eli tiivistettynä lentokentillä ja joillain pohjavesialueilla käytetään.
Pääasiassa Suomessa käytetään natriumkloridia (NaCl) ja vähäisemmässä määrin kalsiumkloridia (CaCl2) nestemäisenä.
Tutkimusten mukaan tuo kalsiumkloridi on pahin korroosion aiheuttaja, josta seuraava selvitys..
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... vuvaik.pdf
Saksassa suolaa kylvetään teille rapia 1,5 miljoonaa tonnia vuosittain..
http://www.dw.de/experts-warn-road-salt ... -5090230-1
Suomessa n. 80000 tonnia..
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 728&lan=FI
Saksassa käytetään siis lähes 20 kertaa enemmän suolaa kuin Suomessa, mutta onhan tieverkkoakin
paljon enemmän. Käsittääkseni Etelä-Saksassa teiden suolaus on kuitenkin kielletty?
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 374&lan=fi
Eli tiivistettynä lentokentillä ja joillain pohjavesialueilla käytetään.
Pääasiassa Suomessa käytetään natriumkloridia (NaCl) ja vähäisemmässä määrin kalsiumkloridia (CaCl2) nestemäisenä.
Tutkimusten mukaan tuo kalsiumkloridi on pahin korroosion aiheuttaja, josta seuraava selvitys..
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... vuvaik.pdf
Saksassa suolaa kylvetään teille rapia 1,5 miljoonaa tonnia vuosittain..
http://www.dw.de/experts-warn-road-salt ... -5090230-1
Suomessa n. 80000 tonnia..
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 728&lan=FI
Saksassa käytetään siis lähes 20 kertaa enemmän suolaa kuin Suomessa, mutta onhan tieverkkoakin
paljon enemmän. Käsittääkseni Etelä-Saksassa teiden suolaus on kuitenkin kielletty?